One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » Airport uitgebreid netwerk met KPN Experiabox V8

Airport uitgebreid netwerk met KPN Experiabox V8

hermen

hermen op 28 november 2012 #

beste

Ik heb een beetje hulp nodig. Ik heb glasvezel internet, tv en telefoon van KPN met een Experiabox V8. De experiabox verzorgt niet alleen de verbinding naar TV, telefoon en vast internet, ook biedt het een wifi.
Voor back-up redenen en omdat de Experia wifi niet het hele huis voldoende kan bedienen heb ik een Time-capsule. Daarnaast heb ik een Airport express. Zowel de Time capsule als de airport express zijn via Lan met de Experiabox verbonden en maken beide hun eigen wifi netwerk. Dit werkt momenteel niet goed. Ik heb het idee dat de wifi van de experiabox niet stabiel is, ook is mijn apple TV (inderdaad ik ben in de loop van de jaren behoorlijk apple fan geworden) via Airplay niet altijd via het wifi netwerk (iphone, ipod, en mac) te vinden. Momenteel staat de time capsule naast de mac wat, zoals we gemerkt hebben, in geval van diefstal niet echt handig is.

Ik ben nu van plan mijn netwerk aan te passen om de huidige ‘problemen’  op te lossen. Ik wil de volgende zaken wijzigen;
- wifi van de experia box uitzetten
- time capsule verplaatsen naast de experiabox
- ariport express en de inmiddels aangeschafte airport extreme via lan in het netwerk plaatsen
- 1 wifi netwerk opzetten met dus inmiddels 3 stations (time capsule, extreme en express)

Nu heb ik volgens mij de volgende 3 manieren om het op te zetten, en voor mij is de vraag wat de beste optie is;

optie 1:
-    time capsule via lan verbinden met experiabox
-    time capsule instellen op brugfunctie en dus experiabox als DHCP-server gebruiken
-    airport express, airport extreme via lan verbinden met time capsule

optie 2:
-    time capsule via lan verbinden met experiabox
-    time capsule instellen als DHCP-server instellen dus naast de experiabox. De experiabox zal, ivm tv ed zelf ook DHCP-adressen moeten kunnen uitgeven
-    airport express, airport extreme via lan verbinden met time capsule

optie 3:
-    time capsule,  airport express en airport extreme via lan verbinden met experiabox
-    experiabox wordt daarmee als DHCP-server gebruikt binnen het netwerk.

Heeft iemand een idee of er meer (zinvolle) opties mogelijk zijn en welke optie de meeste kans van slagen heeft?

Thanks a million

Hermen de Groot

fred44nl

fred44nl op 28 november 2012 #

wat is het verschil tussen 1 en 3 ??
2 kan wel, maar dat moet je dan wel heel goed instellen, anders krijg je dubbel NAT en eventueel ip-adres conflicten.

over dit onderwerp is overigens al uitgebreid gediscussieerd :)

hermen

verschil tussen 1 en 3 is dat in optie 1 de TC verbonden wordt met de Experia box en de AE en EE aan de TC
in optie 3 worden alle apple apparaten aan de experiabox verbonden

heb je overigens link waar ik eea dan zou kunnen vinden?

fred44nl

als ik zoek naar experiabox, dan komt er geen enkel topic te voorschijn, ook het jouwe niet.
maar goed, technisch gezien is er geen verschil tussen 1 en 3.
wifi van de expriabox zou ik idd uitschakelen.
dhcp en nat wel van de experiabox gebruiken.
de overige TC en AE’s in brugmodes zetten.
kies daar wèl de optie Netwerk aanmaken en gebruik voor alle 3 dezelfde ssid en WW.

hermen

fred44nl, super bedankt. Ik ga ermee aan de slag. ik denk dat ik optie 1 en 3 gewoon beide maar even probeer en kijk wat het beste werkt.

calvin

calvin op 28 november 2012 #

experia box er tussen uit en alleen je TC er aan hangen in brug modus. Dan zorgt de experia box voor de ip adressen en je TC voor wifi.

Dat ding is een drama met Apple spul, gisteren hele avond lopen kutten om oplossing te zoeken en toen bleek een andere router er tussen zetten en wifi op de experia uit de oplossing.

Zoek maar eens op apple bonjour en experiabox v8, alleen maar ellende

fred44nl

dus optie 1, zoals hierboven staat.

HarrieMac

HarrieMac op 07 maart 2013 #

Ik heb ook een experia V8 beneden en een TC boven in brugmodus met zelfde SSID en WW en dit werkt allemaal prima, totdat ik boven de TV aanzet (iTV van KPN) dat ook van de experia box komt en dan valt plots de internet verbinding van de TC weg. Hoe kan dit?  Enig idee voor een oplossing?  De TC staat in brugmodus en static IP

Over dit topic

Gestart op 28 november 2012 door hermen

Laatste reactie door HarrieMac

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen