One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » AirPort Express en Sitcom Wireless 300N

AirPort Express en Sitcom Wireless 300N

renssies

renssies [moderator] op 26 augustus 2011 #

Na lang nadenken had ik vandaag besloten een AirPort Express te kopen om draadloos te kunnen printen en muziek af te spelen. Na wat navraag of dit wel kon op een niet AirPort netwerk dat ding gekocht.

Thuis aangekomen begon het, de airport draaide op 7.4.2, ik kreeg hem niet geconfigureerd met Mac OS X Lion of Windows dus geprobeerd op iOS 5 Beta, dit lukte en daarna kon ik hem wel verder configureren en updaten op Mac OS X Lion. Toen ik besloot wat muziek af te spelen over airplay kwam ik er dus achter dat hij ineens niet meer verbonden was, stekker eruit, stekker er in. Verscheen niet in AirPort Uitility. Gereset met een paperclip en ja hoor hij was weer terug, alles weer opnieuw ingesteld.

Weer proberen muziek af te spelen, dit keer was hij er wel maar na 5 minuten stopte de muziek en was hij weer niet verbonden, de led was al die tijd nog steeds groen. Hetzelfde gebeurt op een Windows en op mijn iPad 2. Mijn iPhone 4 wil hem niet eens vinden.

De airport is gewoon aangemeld in het netwerk sitecom, dus het creëert geen netwerk en breid er ook geen uit. Ook het kanaal van de Sitecom heb ik verander tussen 1 en 12, niet geholpen, mac address toegevoegd aan Sitecom, niet geholpen, static IP, niet geholpen.

Nu is mijn vraag dus of iemand hier ervaring mee heeft of weet hoe ik het goed werkend kan krijgen?

PS. het afdrukken gaat dus ook niet goed omdat de airport steeds verdwijnt.

Edit: Wanneer ik met AE een netwerk maak en daar via stream/print werkt het wel gewoon vlekkeloos, probleem is dat de airport niet aan de ethernet kan aansluiten.

SunKeeper

SunKeeper op 26 augustus 2011 #

Hoe heb je de AE aangesloten op je router? Met een kabeltje of draadloos?

Welke functie heeft die toegewezen in de instellingen? Toch niet ”Verbind met draadloos netwerk”?

Want die laatste werkt sowieso niet in jouw situatie.

renssies

Als je goed leest zie je dus dat ik Verbind met Draadloos netwerk heb gedaan, andere zeiden dat dit wel zou moeten werken, daarom heb ik er ook zo lang over na gedacht. Hij kan ook wel verbinden en werkt voor 5 minuten maar dan valt hij dus weg.

SunKeeper

Je moet dus ”Breid bestaand draadloos netwerk uit” kiezen en de AE met een draadje in een LAN-poort (geen WAN) steken.

Dat is hetzelfde als een netwerk maken, alleen gaat de AE dan samenwerken met de Sitecom, en zijn ze samen 1 router.

Dat is de eerste stap die anders moet doen. Misschien werkt het daarna nog niet goed als overige instellingen niet kloppen, maar dat komt dan later wel goed in dit topic.

renssies

Ja maar dat kan ik dus niet, lees daar boven de “edit”. Ik moet er mee kunnen printen en muziek afspelen en ik kan de printer en stereo niet beneden plaatsen in een klein hoekje met LAN

SunKeeper

Dan heb je toch niet genoeg research gedaan voordat je de AE kocht. WDS werkt alleen met andere AirPorts samen, en niet met de doorsnee router.

Dus je zult dan toch een Ethernet-kabeltje moeten leggen, of er nog een AirPort Express bij kopen die je beneden i.p.v. of i.c.m. de Sitecom neerzet.

renssies

Nou mijn sitecom heeft wel WDS mode.

En ik zit er nu dus dan ook al aan te denken een 2de te kopen, of een extreme.

SunKeeper

Daar zit dus het probleem, fabrikanten (ook Apple) zorgen ervoor dat WDS alleen maar stabiel werkt met producten die ze zelf maken, zodat je dat merk blijft kopen.

Daarnaast staat Sitecom nou niet echt bovenaan in het lijstje beste netwerkapparatuur, het werkt wel, maar het is meestal maar net aan.

Kijk even of je daadwerkelijk een Extreme nodig hebt, want zodra je de LAN-poorten niet gebruikt, voldoet een Express ook al prima als router. Je kunt dan de Ethernet-poort van 2de AirPort Express ook gewoon voor netwerktoegang gebruiken.

renssies

Ja ik ga er in ieder geval eens een nacht over slapen, kijken wat ik doe, vreemde vind ik dan dus wel dat sommige (wel andere router, geen airport) het wel lukt.

SunKeeper

SunKeeper op 27 augustus 2011 #

Wat ik nog even wilde toevoegen: je hoeft trouwens geen AirPort Extreme te kopen.

Je kunt namelijk de AirPort Express in brugmodus aan je sitecom hangen (met kabeltje) en daarna kun je je andere AE met WDS eraan koppelen. Op die manier kun je wel van je LAN-poorten gebruik blijven maken, en ook van WDS via de AirPorts.

Of je besluit misschien om de Sitecom uit het raam te gooien, dan gaat deze optie niet op.:wink:

kingscup

kingscup op 26 april 2012 #

Beste,
is er een oplossing gevonden voor dit probleem.

zelf had ik AE werkend via Time Capsule, helaas heeft TC het begeven(bekende probleem met stroomtoevoer) en heb Sitecom n300 gekocht.

met geen mogelijkheid AE toe te voegen aan netwerk, op moment dat ik het probeer slaat bestaande wireless dood. na AE uitzetten komt wireless weer op, op macbook wel te verstaan. op iphone blijft netwerk prima zicht/werkbaar

ben benieuwd

Over dit topic

Gestart op 26 augustus 2011 door renssies

Laatste reactie door kingscup

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen