One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » AEX | Verzendsnelheid iMac te laag

AEX | Verzendsnelheid iMac te laag

Hostyle

Hostyle 2 jaren geleden #

Sinds enkele weken heb ik een behoorlijk irritant probleem… de verzendsnelheid (te raadplegen via alt+click op wifi-icoon) van mijn iMac is sinds kort te laag voor het fatsoenlijk afspelen van muziek en films via het netwerk (rechtstreeks naar een AEX of naar een ATV2). Bij het spelen van muziek lijkt de buffer te kort, na een 30 sec. stopt het geluid om dit pas veel later weer op te pakken. Hoe het komt mag Joost weten, aangezien dit eerder nooit een probleem is geweest.

De set-up is als volgt:
> modem/router UPC: draadloos netwerk uitgeschakeld
> ethernetkabel naar AEX woonkamer: zet draadloos netwerk op
> ATV2 draadloos naar AEX woonkamer
> AEX woonkamer met stereokabel aan reciever in woonkamer
> AEX slaapkamer/studeerkamer naar AEX woonkamer: modus was breid netwerk uit, is nu maak verbinding met
> Printer via USB aan AEX slaapkamer/studeerkamer
> iMac maakt draadloos verbinding, staat in slaapkamer/studeerkamer
> MacBook maakt draadloos verbinding door het hele appartement
> iPhone idem MacBook

De iMac staat in de slaapkamer/studeerkamer. De verzendsnelheid schommelt hier tussen de 30 en 50. Om een en ander uit te sluiten, heb ik de iMac even in de woonkamer gezet… de verzendsnelheid ligt nu spontaan tussen de 70 en 110 en muziek speelt probleemloos af. Tussen de woonkamer en slaapkamer/studeerkamer zit slechts een dunne gasbetonblokkenwand. Niet bepaald een wand die veel straling tegen houdt.

Ik concludeer dan hopelijk ook terecht dat het probleem zit in de opbouw van het netwerk. Kan iemand me tips geven hoe dit het beste opnieuw op te bouwen zodat ik het probleem in verzendsnelheid kan oplossen?

Dr. Maddox

Dr. Maddox 2 jaren geleden #

Heb je al andere kanalen geprobeerd? Niet dat je nu met je buurman op één kanaal zit te klootviolen?

Hostyle

Buren in de buurt zitten al op een ander kanaal :slant: Ik ben de enige op kanaal 1.

SunKeeper

SunKeeper 2 jaren geleden #

Wat is de reden dat je de modus van de slaap/studeerkamer-AEX van uitbreiden naar verbinden hebt veranderd?

Mijn ervaring is namelijk dat AirPorts onderling via WDS een sterkere verbinding op kunnen zetten dan Macs of iPhones. Heeft waarschijnlijk met het aantal antennes te maken.

Nu fungeert die AEX enkel als ”Wi-Fi-stick” voor de printer. Misschien werd die eerst wel gebruikt door de Macs en iPhone als versterker van het Wi-Fi-signaal. Nu de modus anders is, werkt dat laatste niet meer.

Daarnaast spelen er nog veel meer aspecten een rol in een draadloze verbinding. Draadloze telefoons zie je bijv. niet terug in je netwerklijst, maar kunnen wel degelijk het signaal beinvloeden, zelfs als het ding bij de buren geïnstalleerd staat.
Ook de weersomstandigheden kunnen invloed hebben, vooral op wanden van wat zachter materiaal. Ik kan niet precies vinden waaruit gasbetonblokken bestaan. Luchtvochtigheid is meestal de grootste boosdoener.

Als kabels geen optie zijn, wordt het toch wat lastig, aangezien beide AirPorts aangesloten zitten op minder goed verplaatsbare apparaten.

Ik kan dus niet echt sluitende oplossing bieden, je kunt wel in je omgeving informeren met de vraag wie er onlangs nog draadloze apparaatuur heeft aangeschaft.

Hostyle

De reden dat ik de setting heb veranderd is om dat uit te sluiten. Voor en na de wissel was er geen verandering in de snelheid.

ETA: de reden om dit te testen was Apple’s eigen opmerking: ‘hiermee kan de performance van het hele netwerk omlaag gaan’.

Hostyle

Hostyle op 23 december 2011 #

Het basisstation heb ik naar 5Ghz gezet en het kanaal is daarmee automatisch naar 36 gegaan. Het resultaat? Verzendsnelheid van de iMac is niet lager geweest dan 110 met pieken naar 150. De MacBook ziet zelfs verzendsnelheden van 250… terwijl ze langs elkaar staan :confuser:

Enniehoe… ik denk dat ik de boel nog even moet testen op 5Ghz in de slaapkamer/studeerkamer (daar even de AEX resetten). Dan moet ik alleen nog mijn iPhone weer op het netwerk zien te krijgen…

SunKeeper

SunKeeper op 23 december 2011 #

Dat wordt wat lastiger, want iPhones kunnen alleen op 2,4 GHz werken.

Wat in die situatie (als het zo moet blijven) een oplossing zou kunnen zijn is een acces point kopen, en die aan de Ethernet-poort van de studeerkamer-AEX hangen. Die gaat dan in brugmodus, en zend Wi-Fi uit op 2,4 GHz. Je zit nog steeds op je eigen netwerk, dus AirPlay blijft werken.

Let dan op dat een verkoper je niet een switch of router aansmeert, maar een acces point. Voorbeeld is de TP-Link TL-WA801ND. Kost in dit geval rond de € 37,-

De reden dat het op 5 GHz wel fatsoenlijk werkt, is omdat het simpelweg veel te druk is op de 2,4 GHz-kanalen in de directe omgeving van je woning. Niet alleen maar routers, maar ook DECT-telefoons.

Edit: ik zit het even na te zoeken en ik weet niet helemaal zeker of bovengenoemde TP-Link ook precies kan wat de bedoeling is. Ik kom er later op terug.

Edit2: Gevonden. Dat is geen enkel probleem voor het apparaat.

Hostyle

Hostyle op 23 december 2011 #

Het was te verwachten dat er nog een nadeel aan zou kleven… dan maar eens kijken of een ander kanaal op 2,4Ghz een oplossing biedt. Ik zit niet te wachten op nog een extra netwerkapparaat :slant:

Als ik ga verhuizen leg ik gewoon een bedraad netwerk aan :angry:

SunKeeper

SunKeeper op 23 december 2011 #

Daar heb je zeker een punt. Kabels zijn heel wat makkelijker weg te werken dan al die losse kastjes.

Maar tja, je moet iets op een gegeven moment als je van het huidige probleem af wilt.

Hostyle

Hostyle op 03 januari 2012 #

Kleine update van deze kant… na het een en ander getest te hebben op 5Ghz en nog wat andere zaken heb ik de iMac weer op mijn bureau gezet. Direct had ik weer dezelfde problemen als voorheen. Na veel gekloot en gevloek bleek toch mijn AEX naar de klote te zijn. Deze viel uit en spontaan had de iMac een redelijke verbinding. Na de AEX helemaal uitgeschakeld te hebben, kan ik zonder problemen muziek luisteren en video kijken via de ATV2.

Gelukkig was het de oude AEX die ik al een hele tijd geleden van Hailstorm over had genomen. Ik denk dat we ergens komend jaar deze gaan vervangen door een Extreme.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 03 januari 2012 #

Goed advies van ome Maddox dus? :lol:

Hailstorm

Hailstorm op 03 januari 2012 #

Hostyle op 03 januari 2012

Gelukkig was het de oude AEX die ik al een hele tijd geleden van Hailstorm over had genomen. Ik denk dat we ergens komend jaar deze gaan vervangen door een Extreme.

Waarom denk je dat jij ‘m mocht overnemen? Dat ding werkte voor geen meter! :cool:

SunKeeper

SunKeeper op 03 januari 2012 #

Nou ja. Toch handig dat er een jaar garantie op zit.

Of was het er net buiten?

Hostyle

Hostyle op 04 januari 2012 #

Er net buiten? Dat ding was al uit de garantie toen ik hem van Hail kocht voor een zak knikkers en een kleffe boterham :angry:

@Maddox: helaas wel :sarcastic:

SunKeeper

SunKeeper op 04 januari 2012 #

Ik had het ook tegen Hailstorm.:grin: Maar het schip is vergaan dus.
Spaar maar voor een Extreme.:thumbsup:

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 04 januari 2012 #

Waarom zou je Airplay inleveren? Met genoeg bereik zou ik noooooit voor een Extreme kiezen.

SunKeeper

SunKeeper op 04 januari 2012 #

Hij gebruikt dat al op zijn andere AEX.

?TV2 is er ook nog, en als je huis niet veel groter is, schiet je er weinig mee op. Behalve dan zoveel herrie maken dat de buren komen klagen.

Hostyle

Hostyle op 05 januari 2012 #

Als er een Extreme komt, dan gaat de AEX naar boven en kan ik dus geen gebruik meer maken van Airplay. Ik heb dan wel de ATV2, maar voor alleen muziek is het nogal irritant als ook de TV aan moet blijven…

Ik moet er nog eens over na denken. Op dit moment werkt het namelijk met één AEX ook gewoon goed. De enige reden voor de tweede AEX was de printer. Maar die sluit ik nu maar gewoon aan op de iMac. Die staat toch altijd aan i.v.m. de ATV2.

Over dit topic

Gestart 2 jaren geleden door Hostyle

Laatste reactie door Hostyle

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen