One More Thing » Community » Forum » Casual » Gadgets » [Advies] AV-Receiver met 5.1-luidsprekers gezocht

[Advies] AV-Receiver met 5.1-luidsprekers gezocht

Hostyle

Hostyle op 04 oktober 2010 #

Na de aanschaf van een mooie TV, is het nu de beurt om de PS3 en deze TV aan te vullen met een mooie surround set. Echter, ik zie door de bomen het bos niet meer. Via de websites van verschillende leveranciers heb ik wat mooie sets gezien, maar ik kan niet helemaal beoordelen wat de kwaliteit is en ga vooral op het merk af… Vrijdag ben ik nog in de MediaMarkt en de BCC geweest, maar daar werd ik zeer droevig van. De MediaMarkt is een bende (oude sets, halve sets, etc.) en het assortiment bij de BCC was zeer klein. Dus…

Kan iemand mij een goede set aanraden of desnoods in de richting van een goede winkel in de omgeving van Eindhoven wijzen?

Voorwaarden:
> AV-receiver met HDMI in en uit
> 5.1 surround (mag meer, maar zeker niet minder)
> Wanneer in combinatie met een CD/DVD-speler, dan minimaal Blu-Ray
> Budget: € 1000,- tot € 1500,-

Alvast bedankt!

jpauwels

jpauwels op 04 oktober 2010 #

Mijn advies:

Ga eens naar een goede audio speciaalzaak (hobo, iear, dat zijn er 2 die in mij opkomen).
Die kunnen je zeer goed adviseren en je kan ook alle combinatie beluisteren. dat is het belangrijkste.
Specs zien er indrukwekkend uit maar zeggen niets over hoe jij het geluid ervaart.
Daarnaast, bezuinig binnen je budget niet te veel op de luidsprekers, die zijn het belangrijkste van je hele set

Denk niet bij jezelf een speciaal zaak is te duur, die hebben voor elk budget wat wils.

Henriboersema

Henriboersema op 04 oktober 2010 #

tsa, met die wensen  kan je alle kanten op. Ik denk dat je het beste eens naar een gode audiozaak moet gaan om te luisteren naar verschillende combinaties tussen versterker en luidspreker. Daar krijg je ook een gedegen advies. Niet dat ze dat niet bij Mediamarkt kunnen geven maar dan hoef je iig niet je stem te verheffen om boven het irritante omgevingslawaai uit te komen.
Begin eens bij http://www.hifi.nl

Hailstorm

Hailstorm op 04 oktober 2010 #

Laat je eens informeren bij Audio Excellence in Zevenbergen… Voor de echte audiofiel.

bitsflew

bitsflew op 04 oktober 2010 #

> Budget: € 1000,- tot € 1500,-

Je hebt het over ‘sets’, dat budget is dus inclusief luidsprekers?

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 04 oktober 2010 #

Tip één:
Beslis nooit in de winkel zelf! Laat je niks aanpraten. Vooral in het hoger segment nemen ze ruim de tijd voor een goed gesprek waar je met een kop koffie in een luxe stoel mag luisteren naar je eigen CD (wat een service!) in een perfecte opstelling van luidsprekers. Vervolgens sta je voor je het weet buiten met een aankoop waar je achteraf veel beter alternatieven voor had kunnen vinden. Kletsen in de winkel is leuk maar laat je vooral op internet adviseren door gebruikers ervaringen op te zoeken.

€ 1000,- tot € 1500

Voor dat geld kan je een mooie receiver kopen! Dat wil wel zeggen dat je deze kwaliteit pas kan verzilveren zodra je luidsprekers hebt van hetzelfde kaliber.

Tip twee:
Laat je niet naaien met ultra luxe high-end luidspreker kabel. Met vergulde pluggen is niks mis natuurlijk maar het is pure diefstal om 25 euro per meter te betalen voor een kabel die je beter om je nek kan hangen als sieraad…

Tip drie:
Koop een goed verzorgde 220v verdeeldoos, speciaal voor audio apparatuur, om je versterker en subwoofer op aan te sluiten.

Hostyle

@Henri: MediaMarkt Eindhoven ga ik in ieder geval niet meer naar toe :wink:

Ik was al bij deze heren geweest in Eindhoven, maar daar was het nogal rommelig vanwege een verbouwing. Binnenkort toch nog maar eens terug.

@Maddie: helaas niet incluis luidsprekers… Wellicht dat we toch (op aanraden van de heren achter de URL) maar starten met een goede AV-receiver en twee B&W CM-1s. Uitbreiden kan altijd nog.

Pieterr

Pieterr op 04 oktober 2010 #

Eindhoven heeft een paar audio-speciaalzaken, o.a. http://www.audiohome.nl/

Als je nog luidsprekers zoekt, raad ik je aan om een keer een afspraak te maken in het “Kasteel” van Stassen in Venlo. Hier hebben ze een tiental luisterruimtes en een ruime collectie aan luidsprekers.

Voor AV-receivers in jouw budgetsegment zijn er een aantal bekende merken, zoals oa.  Onkyo.

Hostyle

Bedankt voor de tips Pieterr. Audiohome had ik al gevonden, maar alleen al door de website alweer afgeschreven (mijn idiosyn… dinges). Op het lijstje stond ook Remkes beeld & geluid. Daar ga ik denk ik zaterdag maar eens mijn licht opsteken.

Onkyo stond ook op mijn lijstje. De sets zien er ook netjes uit.

Lexis

Lexis op 04 oktober 2010 #

Hmm, omgeving Eindhoven; das dan weer jammer. Oud collega van mij bij Correct te Rotterdam weet precies wat je nodig hebt.

Hostyle

Helaas, Rotjeknor vind ik net even wat te ver.

Na wat rond geneusd te hebben op de site van iEar, rijd ik denk ik zaterdag ook maar even naar Tilburg. Even wat luisteren :cool:

Deze set van Focal ziet er trouwens wel leuk uit. Met Focal heb ik al ervaring met car audio en daar was ik supertevreden over :cool:

Pieterr

Leuk voor de MacFan. :wink:

Hostyle

Inderdaad! Alleen geen AV-receivers :sad:

stefimke

stefimke op 04 oktober 2010 #

Met “mooie surround set”, bedoel je daarmee dat het geheel vooral “mooi” moet zijn? Is het vooral voor film of ook voor muziek?

Je kunt het -veel- goedkoper maken door ook eens op Marktplaats te neuzen. Ik heb onlangs een nieuwe Marantz receiver gekocht (de enige die volgens mij ook slimline modellen maken die niet zo hoog zijn) en ben m’n speakers (waar de winst te behalen is) via Marktplaats bij elkaar aan het sprokkelen.

Hostyle

Inderdaad, alles komt in het zicht te staan. Dus het oog wil ook wat. Het is vooral voor muziek en games.

Marktplaats.nl is een optie die ik ook heb bekeken, maar (nog zo’n idiosynchra.. dinges) ik ben niet zo van de tweedehands. Zeker niet bij apparatuur.  :crazy:

Pieterr

Inderdaad ook een aardige optie: Marantz SR5005. (specs)

Hostyle

Ik had net al gezocht op Marantz, naar aanleiding van de tip stefimke. De Marantz NR1601 voldoet volgens mij ook en is niet zo’n bakbeest.

Deze zou ook weer mooi aansluiten bij de set van Focal. Interessant! :cool:

Pieterr

Inderdaad, die NR1601 is een stuk compacter. En als je deze vergelijkt met de SR5005 kan ie niet veel minder. Bovendien verstookt ie aanzienlijk minder.

stefimke

stefimke op 04 oktober 2010 #

De NR1601 is idd de slimline receiver waar ik het over had :grin:  . Eerste indrukken zijn prima, mooi strak ding en zeker geen bakbeest. Past ook prima in minder diepe tv-meubels, aangezien de diepte van het apparaat een stuk minder is dan normale full-size receivers.

Nu we toch reclame aan het maken zijn, bij http://www.hchifi.nl heb ik deze (nieuw!) 100 euro goedkoper gescoord dan dat ie bij Stassen kost.

e.abrahamse

e.abrahamse op 04 oktober 2010 #

Als je een basiskeuze gemaakt hebt kun je voor reviews terecht bij http://www.audioreview.com. Dan kun je lezen wat andere gebruikers van bepaalde receiver-luidsprekercombinaties vinden.  

Uiteindelijk gaat het om het verwennen van je eigen oren. Luister altijd thuis!!!!! Zorg dat je voldoende tijd hebt om de speakers op meerdere plekken uit te proberen. Let op: de mooiste plek is bijna nooit de beste plek.

Gebruik CD’s die je heel goed kent om de kwaliteiten van de luidspreker/receiver combinatie optimaal te kunnen beoordelen.

Ga ook serieus luisteren in stereo. Je set zal niet de hele dag in surround staan. Een slecht stereobeeld verpest je plezier in het gewoon muziek luisteren.

Let ook op de mogelijkheden voor streaming audio en iPod integratie.

Pieterr

NR1601 zonder prijs:
http://www.hchifi.nl/store/product.php?tp=home%20hifi&id=603

http://www.foka.nl/site/marantz-nr1601-zwart-p-27978.html

€599,= voor de NR1601
http://www.iear.nl/specificaties/A_V_receiver/Marantz_NR1601_zwart.html

http://www.stassen.nl/specificaties/versterkers-en-receivers/av-receiver/marantz-nr1601

€399,= voor de NR1501
http://www.iear.nl/specificaties/A_V_receiver/Marantz_NR1501_zwart.html

http://www.stassen.nl/specificaties/versterkers-en-receivers/av-receiver/marantz-nr1501

€329,= voor de NR1501

http://www.hchifi.nl/store/product.php?tp=home%20hifi&id=39

@stefimke: Goede tip! Hallo, Venray! :grin:

Hostyle

@stefimke: ook bij iEar € 100,- goedkoper. Laten we maar gokken op een tyepfout bij Stassen.

@e.abrahamse: bedankt voor de tips! De aangehaalde Marantz heeft een iPod compatible usb-ingang. Daarnaast was ik toch al van plan om via Airtunes mijn iMac te koppelen dmv een Airport Express (i.s.m. met mijn iPhone 3G en bijbehorend dock). Komt helemaal goed! :cool:

De 1501 voldoet overigens ook prima aan mijn wensen en is nog eens € 200,- goedkoper. :D

bitsflew

bitsflew op 04 oktober 2010 #

Hostyle op 04 oktober 2010

Helaas, Rotjeknor vind ik net even wat te ver.
Na wat rond geneusd te hebben op de site van iEar, rijd ik denk ik zaterdag ook maar even naar Tilburg. Even wat luisteren :cool:
Deze set van Focal ziet er trouwens wel leuk uit. Met Focal heb ik al ervaring met car audio en daar was ik supertevreden over :cool:

Dat is ook een prima set!
Je zou ook eens kunnen kijken (WAF factor indien van toepassing) en luisteren naar de volgende sets:
B&W MT30
KEF KHT2005.3

Ik heb zelf een Sony 2400ES , prima receiver en simpel in het gebruik maar in vergelijking met een Denon of Onkyo erg beperkt kwa instelmogelijkheden.

Hostyle

Die B&W’s zien er super uit, maar een beetje prijzig. Voor dat geld kan ik ook al een heel eind komen in mijn droomset-up (B&W CM-serie). :cool:

De KEF set daarentegen is een waardige concurrent voor de Focal set… keuzes, keuzes. :grin:

chatsmit

chatsmit op 04 oktober 2010 #

Hostyle, gefeliciteerd met je B&W keuze ;-)  Ik heb in verleden altijd 5.1 geluid gehad met een Denon versterker met daarop 6 speakers uit de DM6xx lijn. Na een aantal jaar werd ik het surround gebeuren een beetje moe en konden we door verhuizing de grote dm604′s niet meer mooi kwijt, en besloot met pijn in mijn hart de boel te verkopen. Daarvan heb ik nu een NAD versterker gekocht in combinatie met 2x die B&W CM1′s.

Echt geen spijt van, heeeeeeeerlijke speakers die CM1! Super klein, strak en groot geluid, ook in het laag! En ik blijf nu gewoon bij stereo, surround doe ik nu alleen bij de tv/films (staat in andere ruimte) met de oude en prima klinkende Logitech THX speakertjes van Dr. Maddox.

Dus ik kan je bij deze CM1′s een NAD versterker aanbevelen. Ik heb er in verleden diverse Denon versterkers en ook een Onkyo versterker op aangesloten gehad, maar de NAD klinkt in mijn oren net wat warmer met een mooier ‘laag’ (minder knetter laag, meer warm laag en meer karakter te horen van bijvoorbeeld bassgitaar). Succes!

Toevoeging: Bij de CM1′s zit wel 1 nadeel, je moet flexibel kunnen zijn met de positionering als je er het maximale geluid uit wilt halen. Een beetje te dicht bij elkaar, of te ver/dichtbij de muur en je hoort het meteen achteruit gaan. Wel een puntje om rekening mee te houden indien je voor deze speakers gaat.

Hostyle

Hostyle op 05 oktober 2010 #

De CM1′s laten nog wel even op zich wachten. Ik heb het budget niet om daar een surroundset van te maken en ook niet de ruimte om naast de CM1′s nog een surroundset neer te zetten. Maar wat zijn die krengen mooi :cool:  Hoogglans zwart of wit :yum:

chatsmit

chatsmit op 05 oktober 2010 #

Als het om budget gaat: koop een 2e hands surround NAD versterker en een set CM1′s. Gebruik zolang stereo en je kunt langzaam uitbreiden naar surround (doe je toch niet, want je geluid wordt niet mooier met meer speakers ;-)  )

Hostyle

Die tip had ik ook al gekregen, maar ik heb niet echt de ruimte om flexibel te zijn met de plaatsing van de speakers.

Voor muziek maakt surround geen donder uit, maar bij games voegt het wel degelijk iets toe aan de beleving. En dat laatste gaat zeker gebeuren! :cool:

chatsmit

chatsmit op 05 oktober 2010 #

Ook dat kan gewoon mooi in stereo ;-)

Hostyle

Hmmm… nee, dat wordt het helemaal niet :lol:  Gamen met vrienden wordt dan ineens weer heel solo :grin:

Over dit topic

Gestart op 04 oktober 2010 door Hostyle

Laatste reactie door Hostyle

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen