One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » Aangifteprogramma belasting 2008 vooraf ingevuld?

Aangifteprogramma belasting 2008 vooraf ingevuld?

DWizzy

DWizzy op 01 maart 2009 #

Vanaf vandaag zou het mogelijk zijn om bij het programma voor aangifte van belasting over 2008, al wat gegevens vooraf te laten invullen (downloaden). Volgens de website van de Belastingdienst kan ik daarvoor kiezen tijdens het ‘downloaden en installeren’. Installeren van de aangifte op OS X gaat door de .app te verslepen dus ik zie geen mogelijkheid om mijn gegevens te downloaden.

Zijn ze Mac gebruikers vergeten of zie ik iets over het hoofd?

Morgen maar een belletje naar de belastingtelefoon als ik tijd vind ;)

stopa

stopa op 01 maart 2009 #

Ooit eerder een belastings programma gebruikt / ingevuld.
Misschien dat je computer gegevens onthoudt.

Pieterr

Pieterr op 01 maart 2009 #

Volgens mij worden zaken als je Sofinummer, adresgegevens e.d. uit de eerdere aangifte overgenomen als je het nieuwe aangifteprogramma opstart. Ik denk niet dat er iets te downloaden valt.

iJoost

iJoost op 01 maart 2009 #

Er was inderdaad beloofd dat ze niet alleen je persoonljke gegevens maar ook wat ze al weten van je inkomen voor je zouden invullen als je het programma vanaf vandaag download. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik had wel om die reden nog even gewacht. De folder van de belastingsdienst zegt dat je zou moeten kunnen kiezen tussen het programma met en zonder je gegevens downloaden.

Pieterr

Ik zie het nu inderdaad ook genoemd:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2008/aangifte_2008/aangifte_2008-01.html

Ik snap niet dat ze eerst een programma op de website zetten zo rond begin januari, en dan rond 1 maart nog eens even met een versie met wat extra features komen.. zo bereik je zeker dat iedereen tot het laatst gaat zitten wachten.

Aangifte gedaan voor 1 maart 2009?

Hebt u uw aangifte al voor 1 maart ingevuld en wilt u toch gebruik maken van de nieuwe service? Dan moet u het aangifteprogramma opnieuw downloaden en installeren.

http://www.belastingdienst.nl/download/2048.html

De Apple-versie van het aangifteprogramma waarmee u vooraf ingevulde gegevens kunt downloaden, is helaas nog niet gereed. Wij verwachten dit aangifteprogramma binnenkort te kunnen plaatsen.

Wilt u niet wachten? Doe dan gewoon aangifte zoals u gewend bent met het programma hierboven. Zorg er wel voor dat u uw aangifte voor 1 april naar ons verstuurt.

satdoxter

satdoxter op 01 maart 2009 #

Inderdaad ik heb dus niet “langer”  gewacht en het maar weer eens ingevuld, ik heb geen zin in het wachten op een aangepaste mac versie, koste dus 5 minuten langer :wink:

BranDius

BranDius op 01 maart 2009 #

Ik blijf wachten op de macversie. Is de macversie niet beschikbaar voor 1 april dan zal de belastingdienst mij uitstel moeten verlenen.

karel_appel

karel_appel op 01 maart 2009 #

Als het programma  van afgelopen jaar bewaard hebt en je plaatst het nieuwe programma in de zelfde map dan neemt hij de informatie gewoon over.

Pieterr

"karel_appel"

Als het programma  van afgelopen jaar bewaard hebt en je plaatst het nieuwe programma in de zelfde map dan neemt hij de informatie gewoon over.

Dat werkt al jaren zo. Maar dit jaar is er een “nieuwe service”:

Minder invullen met nieuwe service

De gegevens die wij vooraf kunnen invullen, zijn bijvoorbeeld uw loon, uitkering of pensioen, de WOZ-waarde van uw huis, de voorlopige teruggaaf en sommige heffingskortingen. Deze gegevens gaan over 2008. Als u het aangifteprogramma downloadt, kunt u kiezen of u dat met of zonder gegevens wilt doen. Downloadt u de aangifte met uw gegevens, dan worden ze vanzelf ingevuld bij de betreffende vragen in de aangifte.

Zal waarschijnlijk zo rond 30 maart voor OS X beschikbaar komen…  :P

palahala

palahala op 01 maart 2009 #

"BranDius"

Ik blijf wachten op de macversie. Is de macversie niet beschikbaar voor 1 april dan zal de belastingdienst mij uitstel moeten verlenen.

Er is wel een Mac versie, maar zoals hierboven staat: er is alleen nog geen versie die vooraf een paar dingen voor je invult.

Trouwens, als we iets geleerd hebben van de kredietcrisis dan moeten heel veel mensen toch een nieuw bankrekeningnummer invullen…. ;-)

Willemien

Willemien 5 jaren geleden #

door de kredietcrisis ben ik bang geworden voor omvallende banken en heb mijn spaargeld gespreid. het zijn niet alleen andere nummers, ook meer. ben benieuwd of ze allemaal vooraf zijn ingevuld.

Ik snap niet dat ze eerst een programma op de website zetten zo rond begin januari, en dan rond 1 maart nog eens even met een versie met wat extra features komen

dat pas op 1 maart de ingevulde versie beschikbaar is zal wel komen omdat de belastingdienst moet wachten op de gegevens van de bedrijven, banken, verzekeringen e.d. ik wacht zelf nog op het fiscaal overzicht van NIBC.

De Apple-versie van het aangifteprogramma waarmee u vooraf ingevulde gegevens kunt downloaden, is helaas nog niet gereed.

misschien zagen ze op het laatste moment dat de Mac-versie geen installer heeft en zijn ze die nu aan het maken.

conclusie: zou NIBC alleen klanten met een Mac hebben en wacht de belastingdienst even met de Mac-versie omdat ze de gegevens van NIBC nog niet hebben?  :?  nee, dat is te ver gezocht.

ik vind het wel een beetje irritant dat de belastingdienst het steeds heeft over de Apple-versie i.p.v. de Mac OS X-versie ze hebben het toch ook niet over de Microsoft-versie?

awesomemac

awesomemac 5 jaren geleden #

was van plan het as dinsdag te downloaden. Jammer weer dan dat de Mac versie vertraging heeft opgelopen.

Mocht het deze week er nog niet zijn, dan maar op de “ouderwetse” manier.

Spooter

Spooter 5 jaren geleden #

Op de Mac werkt het dus inderdaad niet (ook al is het 1 maart geweest..)

Als ik de belastingtelefoon bel dan krijg ik niks anders te horen dan een ‘het zou moeten werken…’.

Wat koop ik daar voor ?

stijnbokhove

stijnbokhove op 04 maart 2009 #

"BranDius"

Ben bang dat uitstel niet mogelijk is:

Zorg er wel voor dat u uw aangifte voor 1 april naar ons verstuurt.

iJoost

iJoost op 04 maart 2009 #

Ik heb het maar zelf ingevuld inmiddels. Maar duidelijk een minpuntje voor de belastingdienst. :-(

mavje

mavje op 05 maart 2009 #

ik wilde net gaan bellen met de belastingdienst…. *zucht*

leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker blijkbaar ook niet.

iJoost

iJoost op 05 maart 2009 #

Bellen kan nooit kwaad natuurlijk. ;-)

Goo

Goo op 05 maart 2009 #

Staat nu eindelijk op de site.

Groet,

Goo

mavje

mavje op 05 maart 2009 #

"Goo"

Staat nu eindelijk op de site.

wat?

Goo

Goo op 05 maart 2009 #

Het aangifteprogramma voor met vooringevulde gegevens voor Apple.

mavje

mavje op 05 maart 2009 #

ik denk dat ik nu de goede versie binnen heb, maar heb geen idee waar ik de gegevens kan downloaden. iemand een idee?

hij neemt wel data over van 2007 (bestand op mac, maar krijg geen digid inlog code met de vraag of ik dingen wil downloaden)

iJoost

iJoost op 05 maart 2009 #

Dan heb je de verkeerde. Bij de goede zou je je DigID al moeten opgeven om ‘m te kunnen downloaden. De gegevens zitten er dan al in.

mavje

mavje op 05 maart 2009 #

heb het bestand van de vorige versie weggehaald en toen ging het goed.

DWizzy

DWizzy op 08 maart 2009 #

"mavje"

heb het bestand van de vorige versie weggehaald en toen ging het goed.

Idd! Het ‘opnieuw installeren’ zoals belastingdienst.nl claimt, werkt natuurlijk niet. Zoals mavje zegt, moet je de map ~/Belastingdienst/ib2008 wissen. Op die manier word je gestuurd naar ‘webdiensten.belastingdienst.nl’. Nu ik de link geef, hoef je niet meer die toeren uit te halen.

Het is natuurlijk voor de Belastingdienst veel te lastig om zelf die link op hun website te zetten.

Over dit topic

Gestart op 01 maart 2009 door DWizzy

Laatste reactie door DWizzy

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen