One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » 90 Dagen reparatiegarantie bij 'vintage' geworden MacBook Pro?

90 Dagen reparatiegarantie bij 'vintage' geworden MacBook Pro?

Profielfoto van SolidCake

SolidCake op 15 februari 2017 #

Dag allen!

Zojuist is mijn MacBook Pro uit 2011 voor de 6e keer kapot gegaan door een GPU defect dat bekend is bij dit model. De laatste reparatie was net voordat het model ‘vintage’ werd verklaard. De MacBook Pro is zojuist weer kapot gegaan, binnen de 90 dagen en vraag ik me af of ik nog recht heb op een reparatie?

Ik had hier toen ter tijd ook naar gevraagd bij de Apple Store maar de ‘Genius’ kon daar geen concrete antwoord op geven…

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 15 februari 2017 #

Misschien krijg je nu in 2017 (dik 5 jaar later) van Apple wel een splinternieuwe model-2016, onder garantie?

Profielfoto van EagerB0bNerd

EagerB0bNerd op 15 februari 2017 #

Gewoon teruggaan, hij is immers nog geen 90- dagen gerepareerd?

Profielfoto van Hyrax

Hyrax op 15 februari 2017 #

Dit is helaas een kwestie van pech hebben…

Profielfoto van StefanV

StefanV op 15 februari 2017 #

Als je daadwerkelijk voor de 6e of 7e keer de MacBook moet laten repareren mag je eigenlijk spreken over een ondeugdelijk product.
Normaal gesproken zou er dan de mogelijkheid moeten zijn om de koop (al dan niet gedeeltelijk) ongedaan te maken.

Maar ik zou gewoon weer vrolijk naar Apple gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn, aangezien je momenteel nog garantie hebt. En het wel of niet “vintage” zijn van een product doet niks af aan het feit dat Apple zijn eigen garantie verplichten moet nakomen.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 15 februari 2017 #

Als je daadwerkelijk voor de 6e of 7e keer de MacBook moet laten repareren mag je eigenlijk spreken over een ondeugdelijk product.

Zou je denken?

Ik denk eerder dat zijn termijn er wel een beetje op zit. Als je computer binnen 2, 3 of 4 jaar (Apple Care) 6 a 7 keer stuk gaat dan had je natuurlijk al lang eens moeten eisen binnen die periode dat er naar een andere oplossing gezocht werd dan maar blijven repareren om het repareren.

De computer is volgens elke standaard of maatstaaf gewoon afgeschreven na 5+ jaar. En Apple zal morgen echt niet arrogant worden en je de deur wijzen wanneer ze binnen 90 dagen geleden nog aan deze machine gewerkt hebben maar het stop natuurlijk ook ergens. Zullen je vast wel iets van service bieden maar verwacht niet dat ze dit ding blijven oplappen na 5 jaar. Mogelijk geven ze je een hele mooie inruilkorting op een nieuwe of ander refurbished 2014/2015 model.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 15 februari 2017 #

50% Korting is toch ook mooi meegenomen?;-)

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 15 februari 2017 #

SolidCake op 15 februari 2017

De laatste reparatie was net voordat het model ‘vintage’ werd verklaard. De MacBook Pro is zojuist weer kapot gegaan, binnen de 90 dagen en vraag ik me af of ik nog recht heb op een reparatie?

Vintage is nog geen obsolete, al zal dat in Europa geen verschil maken. Maar je mag verwachten dat die toch zeker 90 dagen na de reparatie goed blijft.

Ik had hier toentertijd ook naar gevraagd bij de Apple Store maar de ‘Genius’ kon daar geen concrete antwoord op geven…

Misschien dat dat genie nu wel een concreet antwoord heeft, hij is immers degene die je die garantie moet geven, niet wij.
En anders heeft hij een chef.

SolidCake op 16 februari 2017 #

Dank voor alle reacties!

Ik vraag me af of ik nu niet een of andere record aan het verbreken ben… Ik had deze MacBook bij Amac gekocht en ben bij het 3e defect naar ze toegegaan voor een ontbinding van de koop. Amac kon niks voor me doen en wou daar ook niks van weten, het probleem lag volgens hen bij Apple en ik moest daar mijn koop ontbinden, Apple gebeld en werd ik ‘van het kastje naar de muur’ gestuurd. Vervolgens een aangetekende brief (formeel verzoek tot ontbinding van de koop) naar Amac verzonden en kreeg na 2 weken de reactie dat ik maar naar de rechtbank moest stappen. Ik kon toen niet echt zonder mijn MacBook, had het voor mijn studie nodig en liet ik het maar weer repareren…

Een nieuwe MacBook krijgen verwacht ik nu niet meer. Ik had hier bij het 4e defect specifiek om gevraagd aan een Apple Support Rep en kreeg de arrogante reactie “Als je genoeg middelen hebt kan je gewoon neen nieuwe kopen”. Ik heb ondertussen een case nummer gekregen en Apple Support is hiervan op de hoogte. Ergens wil ik geen nieuw apparaat meer maar kijken hoevaak ik binnen de 90 terug kan komen met hetzelfde defect.

Tot slot heb ik zojuist een afspraak kunnen maken bij de Apple Store en het feest gaat gewoon door!

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 16 februari 2017 #

Maar ik vraag mij af wat ze iedere keer repareren dan? Het is een bekend GPU probleem, dan ga ik ervanuit dat ze de eerst keer de GPU, of wellicht het gehele moederbord hebben vervangen. Als je dan terugkomt en nog een keer en nog een keer en nog een keer. Wordt dan iedere keer het moederbord vervangen?
Ik ga ervanuit dat de reparatie inmiddels met een refurbished moederbord gaat, maar heb je dan iedere keer weer pech? En dan zou Apple zich inmiddels ook moeten afvragen of het wel een GPU probleem is toch?

Die A-Mac wist wel hoe je met klanten moet omgaan zeg. Je doorsturen naar Apple, want het probleem ligt bij hen. No shit Sherlock. Zij produceren die computer ja, maar daar is ie niet gekocht. A-Mac hoort dan met Apple te gaan bellen en niet jij. Maar gelukkig ben je daar inmiddels vanaf.

SolidCake op 20 februari 2017 #

Bij defecten die zich op het moederbord bevinden wordt door Apple meestal heel het moederbord vervangen. Het probleem bij dit specifieke repair program is dat de moederborden worden vervangen met modellen die ook hetzelfde GPU defect hebben, dus het probleem wordt nooit opgelost en is het een kwestie van tijd eer het weer kapot gaat.

Al met al ben ik niet van plan om ooit nog zaken te doen met Amac.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 20 februari 2017 #

En hier kan Amac veel aan doen niet?

Jij koopt toevallig een generatie met een slecht moederboard. Alle 2011 modellen hadden dit probleem (uit mijn hoofd) en er is zelfs een reparatieprogramma voor opgezet door Apple. Je krijgt dan gewoon een compleet nieuw moederbord zonder het probleem dat volgens mij in de GPU zat.

Hier kan Amac toch weinig aan doen. Mensen die een nieuw moederbord krijgen van Apple via het reparatieprogramma krijgen een compleet nieuw moederbord waar dit probleem niet meer aanwezig is. Apple gaat echt geen foute moederborden vervangen door nieuwe foute moederborden. Kom op zeg.

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 20 februari 2017 #

In eerste instantie heeft Amac de reparaties gedaan. Als zij zelf de reparaties uivoeren, dan is dat inderdaad niet goed gegaan en zouden zijn simpelweg door moeten gaan tot het wel goed werkt of een andere oplossing voor jou moeten vinden. En daar zijn ze de mist in gegaan, want wilde ze ineens niet meer verantwoordelijk zijn. Zij hadden jou niet naar Apple moeten verwijzen, maar zelf met Apple moeten overleggen. De fabrikant is eind-verantwoordelijk, maar jij doet zaken met Amac.

Je kan je hierbij dus afvragen hoe goed reparatieafdeling van Amac is, maar die zou eigenlijk goed hun werk moeten doen. Bij Apple zelf ga je daar al helemaal vanuit. Ik geloof echt niet dat ieder moederbord die in die 2011 MacBook past defect is. Als dat wel zo is, dan zou Apple wel besluiten om niet de MacBooks te laten repareren, maar een andere mogelijkheid.

Hij is nu 1 keer bij Apple gerepareerd en nu is er weer een defect. Dat kan je pech geval zijn, maar ik zou mij dan als fabrikant afvragen of het wel het moederbord is en iets verder kijken.

SolidCake op 21 februari 2017 #

Shmoo op 20 februari 2017

En hier kan Amac veel aan doen niet?

Ja, ik had de MacBook Pro (MBP) bij Amac aangeschaft dus Amac is hoofdverantwoordelijk voor het oplossen van het probleem, niet Apple. Amac heeft de MBP twee keer gerepareerd en bij het derde defect vroeg ik naar een andere oplossing. Dit wilde ze niet doen en schoven ze het probleem van zich af naar Apple toe. Hierdoor vroeg ik formeel een ontbinding van de koop aan en werd ik door Amac naar de rechtbank doorverwezen. Als student had ik geen zin en tijd om te gaan procederen en liet ik het repareren door Apple. Dit gebeurde allemaal binnen 18 maanden na het aanschaffen van de MBP. Zou jij dan nog zaken willen doen met Amac als ze je zo behandelen? Ik in ieder geval niet.

Jij koopt toevallig een generatie met een slecht moederboard. Alle 2011 modellen hadden dit probleem (uit mijn hoofd) en er is zelfs een reparatieprogramma voor opgezet door Apple. Je krijgt dan gewoon een compleet nieuw moederbord zonder het probleem dat volgens mij in de GPU zat.

Toevallig? De MBP’s uit 2011 tot en met begint 2013 hebben allemaal dit defect. Iedereen die in die periode een MBP heeft gekocht heeft dan ook “toevallig” dit probleem. Dat repair program kwam er pas toen Apple de Class Action Lawsuit verloor en ze vervangen gewoon de moederborden met modellen met hetzelfde defect. Als je geluk hebt krijg je een ‘nieuw’ moederbord maar daar zit ook gewoon hetzelfde defect in. Hoe weet je dat je een ‘nieuw’ moederbord hebt? Als je 1600MHz RAM hebt geïnstalleerd en je ziet dat dan ook staan bij “About This Mac”. Bij mij staat de teller nu gewoon op 1333MHz en ik had ‘m laatst nog laten repareren.

Wat is het probleem met deze moederborden?
Een ontwerpfout. Het thermische ontwerp van het moederbord klopt gewoon niet. Teveel componenten te dicht bij elkaar die te heet worden. Video RAM zit onder de grafische kaart die naast een Sandy Bridge Quad-Core zit en samen de Heat-Sink delen. Dit ontwerp heeft Apple nooit veranderd en is het een kwestie van tijd eer het weer misgaat.

Hier kan Amac toch weinig aan doen. Mensen die een nieuw moederbord krijgen van Apple via het reparatieprogramma krijgen een compleet nieuw moederbord waar dit probleem niet meer aanwezig is. Apple gaat echt geen foute moederborden vervangen door nieuwe foute moederborden.

Zoals ik al zei: De MBP is bij Amac gekocht, ze probeerden het te repareren heeft tot twee keer toe niet gewerkt en weigerden om het verder op te lossen. Apple vervangt met dit repair program dus wel degelijk defecte moederborden met foutieve moederborden.

Kom op zeg.

LOL

Over dit topic

Gestart op 15 februari 2017 door SolidCake

Laatste reactie door SolidCake

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?