3 iphones, 1 iTunesaccount, Apps.
Ikie op 20 december 2011 #
Hallo allemaal,
Binnenkort heb ik hier een (luxe) probleempje. Op dit moment is hier in huis 1 iPhone aanwezig, waarop veel apps staan (voor elk wat wils). Maar vanaf volgende maand zijn er drie iPhones hier. ![]()
Laten we ze even A, B en C noemen. Op A staan nu alle Apps, en alles is aangekocht via die iPhone. A was eerst van mijn man en nu van mij, met als gevolg dat er Apps van verschillende interesses opstaan. [ sarcasme] Zo heeft hij allerlei stomme spelletjes gedownload, en ik heel nuttige programma's voor sport en voeding [/sarcasme]
B is een nieuwe iPhone die wordt van mijn man, C is een nieuwe iPhone die wordt van mij, en A wordt dan doorgeschoven naar dochter.
Nu is de vraag: kun je de (reeds aangeschafte) apps verdelen over die iPhones? Ze hoeven niet eens allemaal op alledrie de iPhones te staan, maar ik zou graag weer mijn eigen apps erop hebben, en mijn man wil dat natuurlijk ook: zijn apps op zijn iPhone. We gaan met 1 iTunesaccount werken. Telefoon A kan eventueel op de laptop van dochter met een eigen iTunesaccount, maar misschien moet ik daar eerst ook nog dingen mee doen op mijn iTunesaccount, want ik heb de gehele muziekbibliotheek en zij heeft niets.
De volgende vragen dienen zich aan (en ik heb via de Apple uitleg nog niet echt gesnapt of dit kan)
1) Kun je drie iPhones via 1 iTunesaccount beheren?
2) Kun je apps die op 1 iPhone (of is het op 1 iTunesaccount?) staan splitsen en verdelen over meerdere iPhones?
3) Gaat het problemen opleveren (wat betreft iTunes) dat er A en B iPhone3GS zijn, en C een iPhone 4s? (drie keer raden voor wie die 4s is
)
Alvast hartelijk dank!
Asaxx112 op 20 december 2011 #
1) Ja
2) Ja
3) Nee (ooh, 'afdankertje' naar de Dochter)
Maar goed, dit is misschien ook een handig artikel als je een klein overzicht wil houden op al je aankopen. http://www.iphoneclub.nl/18120/sync-je-iphone-met-meerdere-itunes-bibliotheken/
FotoDirk op 20 december 2011 #
Even de terminologie een beetje juister proberen te krijgen.
Je schaft apps en muziek niet aan met een iPhone maar met een Apple-id. Een Apple-id is het Email adres en bijhorende paswoord waarmee je bv in de iTunes store aanlogt om muziek te kopen. Ik denk dat jij dit je iTunes-account noemt.
Je kan meerdere iOS apparaten (iPhone, iPad, iPod) met hetzelfde Apple-id content laten downloaden. Dus in jullie geval kunnen jullie alle drie dezelfde Apple-id gebruiken om muziek, apps, boeken aan te schaffen. Elk stukje moet je als gezin maar één keer kopen, de anderen mogen dat dan ook downloaden en moeten niet nog eens betalen dat is perfect legaal.
Het kan zijn dat dit voor muziek niet via de store kan in Nederland. Maar voor apps en boeken werkt dat zeker wel.
Die Apple-id kan je dus gebruiken in de iTunes-store voor muziek, de app-store voor apps, de iBook-store voor boeken en ook nog in de Mac-app-store moest je applicaties voor een Mac willen aanschaffen.
Verder kan een iOS apparaat zich maar met 1 computer koppelen. Als je je iPhone met iTunes (het programma) synchroniseerd. Dan zullen dingen die hebt aangeschaft op je iPhone naar je computer worden overgezet. Of je kan bv muziek (zelf geript van een CD) op die manier ook naar je iPhone overzetten.
Jullie kunnen dus allemaal dezelfde iTunes bibliotheek op dezelfde computer gebruiken. iTunes zal elke iPhone apart herkennen en je zal per iPhone kunnen instellen wat wel of niet moet worden overgezet. Als je een app op één iPhone delete, dan blijft die toch staan op de anderen. Voor muziek moet je dan afspeellijsten maken om te kunnen selecteren welke muziek naar welke iPhone moet.
Logischer is echter dat jullie alle drie een eigen iTunes-bib hebben met daarin alleen de apps, muziek die in jullie eigen smaak valt.
Voor jouw nieuwe iPhone:
Koppel eerst nog eens je oude aan je iTunes en zorg voor een backup en een synchronisatie.
Koppel nu je nieuwe iPhone aan diezelfde iTunes bib aan, en alle apps en muziek op je computer zullen op je nieuwe iPhone worden overgezet.
Koppel je oude iPhone nu aan de iTunes van dochter en kies voor herstel. De iPhone wordt helemaal gewist en terug in blanco staat gezet. Dit is echter nodig om die iPhone aan deze computer te koppelen. Dochter kan apps die jullie al hadden aangeschaft terug downloaden. Voor muziek zal het het beste zijn om jouw iTunes bib te exporteren en op de andere computer te importeren. Zo kan je al uw muziek naar haar computer zetten. Dochter kan dan zelf de muziek die ze niet wenst deleten.
Manlief kan dezelfde iTunes als jou gebruiken en krijgt dan ineens alle muziek en apps. Of hij start van een eigen iTunes bib. Dan moet hij de gewenste apps terug downloaden en muziek op dezelfde manier tussen de computers kopiëren.
Jij kan op je iPhone de apps van je man gewoon deleten, dan ben je er vanaf. Je man kan ze terug downloaden via zijn iPhone.
Als al jullie iTunes bibliotheken met dezelfde Apple-id werken, dan kan je de apps ook via de computers kopiëren net zoals muziek trouwens.
Ikie op 21 december 2011 #
Wow, bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg! (en Asaxx112 voor de summiere maar zeer duidelijke antwoorden. )
Precies wat ik nodig had.
Vooral even de switch van ene naar andere telefoon en in welke volgorde je dan dingen moet doen is heel fijn beschreven. Ik denk dat we er zo wel uitkomen.
Dus als ik het goed begrijp: dochter kan hetzelfde Apple-ID als ik gebruiken op haar iTunes op haar computer om de apps te kunnen downloaden?
FotoDirk op 21 december 2011 #
Inderdaad Apple laat toe om de app op 5 of 7 verschillende apparaten te installeren. Ik denk dat het ondertussen 7 is, maar weet het niet zeker. Je moet daarvoor de licentie overeenkomst van de store lezen. We gaan wel allemaal akkoord met de voorwaarden, maar geen kat die dat echt leest hé.
Haha, nee, normaal lees ik echt altijd alles, maar met die Apple contracten is dat nauwelijks te doen.
FotoDirk op 23 december 2011 #
Heb het zonet eens getest nu ook iTunes-Match beschikbaar is in België.
Nu kan je dus ook songs aangeschaft in iTunes ook opnieuw downloaden op een ander iOS apparaat (uiteraard met dezelfde Apple-id). Dus met een Belgische Apple-id werkt het nu, dus ook grote kans dat het ook in Nederland werkt.
Advertentie
Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.
Inloggen
Over dit topic
Gestart op 20 december 2011 door Ikie
Laatste reactie door FotoDirk