One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » 2e router aansluiten lukt niet

2e router aansluiten lukt niet

juwlez

juwlez op 21 februari 2012 #

Hallo,

Ik ben al enig uren bezig met het koppelen van een 2e router omdat ik op zolder geen tot matig wifi bereik heb. Heb vandaag bij de kruidvat een sitecom 300n x2 gehaald. Helaas kom ik er niet uit.

Ik heb van beneden naar boven een kabel getrokken, die zit in de sitecom beneden. Op het moment dat ik de kabel in de sitecom boven steek, gaat er een lampje branden etc. Ik heb op dat moment nog geen internet verbindingen. Ik het boekje staat dat ik dan naar 192.168.0.1 moet gaan en dan inloggen met admin en het password. Op het moment dat ik dat doe staat er boven 192.168.0.1./prelogin maar ik krijg een leeg venster.

Weten jullie misschien wat ik fout doe?

SunKeeper

SunKeeper op 21 februari 2012 #

Haal de kabel vanaf beneden er eens uit, en steek alleen een directe kabel erin naar je Mac.
In een LAN-poort, niet in de WAN.

Wil je de tweede router je bestaande netwerk laten uitbreiden, of een nieuw netwerk opzetten?

polansky

polansky op 21 februari 2012 #

Je hebt een tweede router gekocht?

Gaat niet zondermeer werken. Wat je had moeten kopen voor boven is een switch.

Twee routers binnen 1 netwerk wil niet zo fijn samen want welk apparaat geeft de verschillende apparaten nu een IP nummer binnen 192.168.x.x range? Dat willen zowel router 1 als router 2 nu doen.

Bovendien verwachten beide apparaten dat zij het eerste binnen het netwerk zijn dus 192.168.0.1.
De routers weten dus niet  van elkaar op welke je wilt inloggen.

SunKeeper

SunKeeper op 21 februari 2012 #

Dat ook natuurlijk.:smile:

Als je het als draadloos accespoint alleen wil gebruiken: dat is (zoals polansky al zegt) een switch samen met een acces point een veel betere combinatie.

Overigens is de DHCP-functie wel uit te schakelen, en WDS is ook niet zo’n groot probleem met twee dezelfde routers. Je bent dan echter wel een soort workaround aan het verzinnen voor iets wat veel simpeler kan.

Franky Mac

Franky Mac op 21 februari 2012 #

Twee routers kan ook, dat heb ik hier. Mijn Fritz 7340 ADSL modem is mijn daadwerkelijke router en ik gebruik een Sitecom 300n Gigabit router als switch en Wifi hotspot.

De SItecom en de Fritz zijn met elkaar verbonden dmv. een ethernetkabel, over die verbinding gaat praktisch alleen maar Internetverkeer, de rest van mijn netwerk hangt aan de Sitecom. Bedraad mijn NAS & iMac en wireless twee laptops plus mijn printer.

Ik heb de DHCP-server in de Sitecom uitgezet (twee DHCP-servers in één netwerk gaat niet goed), evenals de firewal en ik heb de Sitecom een vast IP-nummer gegeven in het netwerk van mijn Fritz. De Fritz is 192.168.1.254 en de Sitecom is nu 192.168.1.2. De Fritz zorgt voor de toewijzing van de IP-nummers (DHCP) aan de computers in huis en dan maakt het niet uit of ze wireless zijn of aan de switch hangen.

juwlez

Ik wil mijn netwerk idd uitbreiden, ik heb boven namelijk slecht wifi ontvangst. Ik gebruik verder geen air-printer of iets. Puur om te internetten. Ik heb de router beneden eruit gehaald en via de nieuwe router een kabel naar mn mac gedaan. heb nu wel internet maar hoe kan ik dit oplossen. Ben er een leek in.

Dhcp-server? hmm, kun je wat meer info daar over geven Franky Mac?

juwlez

kom via chrome wel op die 192.169 … site. wat moet ik hier precies veranderen?

Franky Mac

Franky Mac op 21 februari 2012 #

In de tweede router wijzig je het volgende:

Firewall uitschakelen:

NAT uitschakelen:

Als laatste IP nummer veranderen en DHCP server uitzetten, vanaf dat moment is die tweede router alleen benaderbaar als je het ip-nummer 192.168.0.2 gebruikt in je browser:

juwlez

juwlez op 22 februari 2012 #

Ik heb gedaan wat Franky Mac zegt alleen als ik t IP adres wijzig en ik typ het nieuwe IP adres in, vind hij niets. Ik heb verwacht dat dit wel wat makkelijker zou zijn geweest…

polansky

polansky op 22 februari 2012 #

@Juwlez.

Doe het even op de volgende manier.

1. Koppel beide routers los.
2. Koppel de router die je boven hebt staan (en die straks in je netwerk moet komen te hangen) rechtstreeks aan je modem
3. Log in met 192.168.0.1 als admin
4. geef dit router het ip adres 192.168.0.2 en schakel DHCP uit
5. gegevens opslaan
6. Sluit beide routers weer aan.
7. Er is geen zeven.

Zo moeilijk is het niet :)

juwlez

@Polansky,
als ik dat doe, en ik maak verbinding met de nieuwe sitecom dan krijg ik bovenstaande melding. Heb op dat moment dus nog geen verbinding.

SunKeeper

SunKeeper op 22 februari 2012 #

Kun je de router toevallig nog ruilen?

Indien van wel, is het misschien een idee om in de winkel naar een acces point te vragen. Die sluit je heel wat simpeler aan op de kabel vanaf beneden, en geeft een draadloos signaal door van je bestaande netwerk.

Nu probeer je twee netwerken aan elkaar te bouwen, maar dat is een redelijk ingewikkelde klus zoals je merkt. Evengoed zou het wel moeten kunnen, maar een acces point is simpeler.

Mocht je ooit op zolder nog bedrade apparaten willen hebben, hang je er een switch tussen, en het werkt. Een switch hoef je niet in te stellen.

juwlez

vraag niet hoe, maar het functioneert! thankss all!

@Sunkeeper, thanks voor het advies. Ga binnenkort uithuis (ca 1 jaar), zal dit dan weer even doorlezen!

Soulshaker

Soulshaker 2 jaren geleden #

polansky op 21 februari 2012

Je hebt een tweede router gekocht?

Gaat niet zondermeer werken. Wat je had moeten kopen voor boven is een switch.

Twee routers binnen 1 netwerk wil niet zo fijn samen want welk apparaat geeft de verschillende apparaten nu een IP nummer binnen 192.168.x.x range? Dat willen zowel router 1 als router 2 nu doen.

Bovendien verwachten beide apparaten dat zij het eerste binnen het netwerk zijn dus 192.168.0.1.

De routers weten dus niet  van elkaar op welke je wilt inloggen.

Klopt niet wat je zegt
Hier thuis zijn ook twee routers in het netwerk

Gaat perfect , je zit wel met twee opgedeelde netwerken

Mac op router 1 word niet direct herkent op router 2

Maar voor gewone internet verbinding is dat geen enkel probleem

Franky Mac

Franky Mac 2 jaren geleden #

Bij mij zit mijn hele LAN in één IP-segment, nl. 192.168.1.x

Als mijn Macbook een WIFI-verbinding maakt met mijn Fritz ADSL modem, dan kan ik bij de bestanden die op mijn iMac en NAS staan. Beide zijn verbonden met mijn Sitecom router. Ik kan met mijn Air zowel op mijn Fritz als Sitecom verbinding maken via WiFI, beide hebben een eigen SSID en WLAN key.

maasrex

maasrex op 13 juli 2012 #

Dank voor de tips.. de laatste aanvulling die ik alleen ook nog nodig had was het feit
dat de kabel tussen de 2 routers loopt van lan poort naar lan poort (de wan poort van de 2e router blijft leeg)

juwlez

juwlez op 14 juli 2012 #

Ja dat probleem had ik dus ook, hierbij idd de toevoeging. Ik kan trouwens buiten de laptop waar ik alles mee geregeld heb geen verbinding maken met die 2e wifi.. Heel apart

juwlez

juwlez op 04 oktober 2012 #

Ter vervolg van deze topic; Ik woon vanaf heden op mezelf en ik neem mee mijn 2e modem van thuis.

Helaas kan ik met geen 1 apparaat (iphone, ipad etc) verbinding maken behalve met mijn laptop waar ik alles op heb geregeld. Fabrieksherstel heeft niets opgeleverd. Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Ik kreeg steeds de melding ‘mislukte verbinding met …’

recoiller

recoiller op 12 december 2012 #

Als je maar 1 apparaat van internet kunt voorzien is het meestal een fout in de DHCP instellingen of je hebt MAC address filtering aan staan. Daarmee kun je instellen welke apparaten verbinding mogen maken om ongenodigde gebruikers van je netwerk af te houden.
.
Overigens heb ik slechte ervaringen met Sitecom. Ik weet niet hoe het nu werkt maar eerder hadden ze producten die net iets andere protocollen gebruikten dan de standaard. Daarom werkte alleen sitecom producten onderling met elkaar. Voor Mac-gebruikers zou ik Sitecom erg als merk afraden, kies liever voor bijvoorbeeld Linksys of iets dergelijks.

Over dit topic

Gestart op 21 februari 2012 door juwlez

Laatste reactie door recoiller

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen