One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » 2D grondplan tekenen

2D grondplan tekenen

dame.blanche

dame.blanche op 09 mei 2009 #

Hoi,
ik ben dringend op zoek naar een programma om een grondplan van een huis te tekenen.
Dus geen 3D model dat ik met Google Sketchup kan tekenen, maar gewoon een programma die dit kan maken:

of dit

http://www.floorplanner.com ken ik, maar ik zou graag een écht programma hiervoor gebruiken…

Alvast bedankt!

Sumar

Sumar op 09 mei 2009 #

Kijk eens hier http://www.pure-mac.com/cad.html. Misschien zit er iets bij voor je.

wKamsma

wKamsma op 09 mei 2009 #

CAD?

kuik

kuik op 09 mei 2009 #

Misschien niet helemaal wat je verwachte, maar……..
sketch up is best goed in 2d tekenen, veel “architecten” gebruiken het al voor plannetjes.
Het is een simpel progje en als je niet al te veel professionele dingen wild heeft het zeker voordelen!
Er zijn vast wel 2d tutorrials te vinden, waar je stap voor stap geholpen word op sketch up zo in te stellen dat het kan.

en anders word het toch weer cad

succes

BloomPod

BloomPod op 09 mei 2009 #

Vectorworks is ideaal en professioneel, alleen niet goedkoop en makkelijk te leren.

sturb

sturb op 09 mei 2009 #

Autocad, archicad, vectorworks, proficad, qcad, cam expert, siscad-p, me10, cadda, varicad, microstation, varimetrix,
cadintosh, cobalt, concepts 2d/3d, design intuition, digicad, domus.cad, doodlecad, edrawings, graphite, highdesign, interiors, macDraft, MrArchitect3D, PowerCADD, Pro/Concept, Qcad, RealCadd, shade Touchcad, Turbocad, Versa cad, Xenon, …….

(eigenlijk alles met cad erin,als er cam bij staat dan zal het meer werktuigbouwkundig zijn).

Of je huurt een architect in voor ongeveer de helft van de aanschafkosten van een cad programma ;)

wKamsma

wKamsma op 09 mei 2009 #

"kuik"

…veel “architecten” gebruiken het al voor plannetjes.

Foei.
Een architect zou beter moeten weten, ook tussen “”…

Voor een ‘hobby’-plattegrondje (niet denigrerend bedoeld  :wink:) moet het met SU kunnen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Als het om een aan-/ver-/nieuwbouw gaat: ga naar een architect of aannemer.
Gaat het om een voorbeeldje, dan is pen en papier nog steeds het beste.

edit: En nog iets, een programma maakt niet een mooie plattegrond, dat doet degene die het programma gebruikt. Wanneer je de illusie hebt dat je met een programma in een paar dagen zo’n plan kunt maken kun je beter meteen ophouden. Bouwkundig tekenen is een kunst.

stijn23

stijn23 op 09 mei 2009 #

Hiervoor wordt meestal Autocad gebruikt. Helaas draait dat enkel op windows.

computer space

computer space op 09 mei 2009 #

Sketchup kan meer dan je denkt. Je kunt gewoon een 2D template maken die perfecte DWG’s oplevert, en bijna identiek werkt aan het echte AutoCAD. Sketchup is keurig maatnauwkeurig. Niks mis mee.

sturb

sturb op 09 mei 2009 #

Als ik de eerste foto bekijk van de TopicStarter en dan de vraag dat hij/zij ook zoiets wil….. En even aannemend dat de TS geen enkele ervaring heeft mbt tekenen (laat staan ontwerpen) denk ik dat alle cad programma’s niet het gewenste resultaat leveren ;)

Er komt zoveel meer bij kijken dan gewoon even een muurtje trekken met hoekjes erin. Muurtje? eigenlijk twee muren en spouw. Hoe dik? 150-100-150 of juist 150-75-100-150? Wat is dragend en dus dikker en wat niet?

Ik zou zeggen, ga er samen met een architect/aannemer naar kijken. Scheelt je veel werk nu en later. Een plattegrond als het eerste plaatje is niet eenvoudig te maken!

dame.blanche

dame.blanche op 09 mei 2009 #

Bedankt allemaal!

CAD-programma’s zijn inderdaad véél te moeilijk voor het geen wat ik eigenlijk juist wil…
Een paar reageren met “toch met Sketchup”, maar ik snap niet hoe je daar 2D in kan tekenen… Ik vind hier ook nergens voorbeelden of tutorials van…

Jammer dat floorplanner.com niet offline & in PRO-vorm bestaat… Dat zou eigenlijk zijn net wat ik zoek…

mrlaurent

mrlaurent op 08 februari 2011 #

Sketchup: Bij camera: Verander van perspective naar Parallel projection en dan bij Standard Views : Top

En alleen pan camera gebruiken of trug op Top drukken. Makkelijk

Little Idiot

Little Idiot op 09 februari 2011 #

Wat is er mis met floorplanner, simpeler kan haast niet. Ik neem aan dat je niet hoeft in te bellen, dus online lijkt me niet het probleem. Het kan natuurlijk ook nog analoog; pen en papier. Dan inscannen. Ik zie veel mensen allerlei programma;s gebruiken en moeilijk doen, terwijl je het gewoon op een papiertje kan tekenen of schrijven. Een echte bouwtekening moet je toch laten maken door iemand die er verstand van heeft.

MouseMighty

MouseMighty op 09 februari 2011 #

*kuch* 9 mei 2009… *kuch*

mrlaurent

mrlaurent op 16 februari 2011 #

ja, boeie. maakt toch niet uit. ik vermoed dat hier ook nog veel mensen langskomen als ze iets aan het zoeken zijn met google. Dan weten ze het ook

Petje

Petje 3 jaren geleden #

Ik gebruik gewoon illustrator.
Dergelijke plattegronden kun je al trekenen vanaf de eerste versie van illustrator.
Ik gebruik dan schaal 1:10 dus mm in illustrator zijn cm in werkelijkheid.

Over dit topic

Gestart op 09 mei 2009 door dame.blanche

Laatste reactie door Petje

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen