Apple neemt afscheid van JPG en H.264, de voordelen

Raymon op 04 juli 2017 41 reacties Laatste door Jesper

Een van de grooste veranderingen in iOS 11 en macOS High Sierra is de overstap naar HEIF en HEVC. Deze nieuwe bestands­formaten voor foto’s en video’s volgen JPG en H.264 op. Apple zal deze relatief oude formaten niet langer gebruiken.

De overgang naar HEIF en HEVC is door Apple goed uitgedacht en je zult er geen ongemak door ondervinden. Er zijn wel een aantal voordelen.

Kleinere bestanden, betere kwaliteit

In iOS 11 en macOS High Sierra worden foto’s standaard als HEIF-bestand, en video’s standaard als HEVC-bestand opgeslagen. Omdat de nieuwe codecs een stuk efficiënter zijn, nemen bestanden minder ruimte in beslag. Dat merk je aan de opslagruimte op je iPhone.

Wij maakten identieke foto’s en video’s met iOS 10 en iOS 11 op een iPhone 7. Volgens Apple is de besparing gemiddeld 40 procent en onze test bevestigt dat. Alleen bij 1080p op 60 frames per seconde was het verschil tussen HEVC en H.264 klein. Misschien een bug in de iOS 11-beta die voor deze test gebruikt werd. Bij 4K video wordt het verschil echt goed zichtbaar.

 JPG/H.264HEIF/HEVC
Foto 12 megapixel3,8MB2,2MB
Live Foto 12 megapixel2,1MB979KB
Panorama 12 megapixel9,8MB4,8MB
Video 30 sec 720p 30fps31,8MB19,2MB
Video 30 sec 1080p 30fps59,8MB30,9MB
Video 30 sec 1080p 60fps89,1MB86,7MB
Video 30 sec 4K 30fps170,9MB90,1MB

Vervanger JPG en GIF

HEIF staat voor High Efficiency Image File Format en is niet alleen ontworpen als vervanger van JPG, maar ook van GIF. Het bestandsformaat is ontworpen om alle problemen met foto’s op te lossen. Zo ondersteunt het in tegenstelling tot JPG wel transparantie en animatie, daar is geen GIF of PNG voor nodig.

Een HEIF-foto hoeft ook niet alleen stilstaande beelden te bevatten. Animatie, maar ook video en audio zijn mogelijk. Perfect voor Apple’s Live Foto’s of het vervangen van GIFjes. Het formaat ondersteunt ook diepte-informatie en kan metadata voor gezichtsherkenning bevatten. HEIF is in 2015 geregistreerd als ISO-standaard en kan door alle fabrikanten worden gebruikt.

iphone camera foto maken 16x9

Klik/tap voor groter.

HEVC is andere naam voor H.265

Voor video is er HEVC, dit staat voor High Efficiency Video Codec. Deze standaard staat ook wel bekend als H.265. Dit formaat werd in 2013 ontworpen voor streaming, maar wordt nu vooral voor Blu-Ray-schijfjes gebruikt. Apple gaat het ook gebruiken binnen iOS en macOS. De bestandsgrootte is de belangrijkste troef van deze nieuwe codec. Vooral voor het streamen en opslaan van 4K video is een efficiënte codec nodig, anders worden de bestanden snel te groot voor een iPhone van 16 of 32GB en gaan streams haperen.

Apple ondersteunt drie HEVC-profielen. Allereerst HEVC Main (het belangrijkste profiel met 8-bits kleuren), daarnaast is er HEVC Main 10 (voor 10-bits kleuren) en HEVC Still (voor stilstaande beelden). Alle apparaten die iOS 11 of macOS High Sierra ondersteunen, kunnen het formaat real-time afspelen. Apparaten met een A9-chip (iOS) of Intel Skylake (Mac) hebben hardwarematige ondersteuning die de processor niet belast.

Het HEVC Main 10-profiel wordt alleen ondersteund door Intel Kaby Lake (Mac) en de A10X-chip (iPad Pro). Bovendien is er geen garantie dat het formaat real-time afgespeeld kan worden. Een iPhone 5s zal bijvoorbeeld niet in staat zijn om 4K-video die met HEVC op 10-bits is opgeslagen af te spelen.

iphone6-4k-640

Klik/tap voor groter.

Transparante overgang

Je zult in eerste instantie niets van de overgang naar HEIF en HEVC merken. Apple is erg voorzichtig met de nieuwe formaten en converteert foto’s die je via iOS 11 of macOS High Sierra deelt altijd eerst naar JPG. Dit voorkomt dat je een bestand dat bijvoorbeeld Windows-gebruikers niet kunnen openen mailt. Ook video’s worden door iOS omgezet naar H.264 bij mailen of delen.

Alleen bij AirDrop tussen apparaten met iOS 11 of macOS High Sierra worden foto’s en video’s in HEIF en HEVC overgedragen. Als een oudere versie van iOS of macOS wordt aangetroffen, wordt eerst een conversie gedaan. Foto’s hebben de extensie .heic en video’s kunnen zowel de extensie .mov als .mp4 hebben. Mac-apps als iMovie, Final Cut Pro en Compressor moeten nog bijgewerkt worden.

convert

Apple regelt de conversie bij het versturen van bestanden – Klik/tap voor groter.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

41 reacties

Profielfoto

Yh-xxl op 04 juli 2017

Heeft het nieuwe videoformaat ook ondersteuning voor exif-data?
Opnametijdstip is snel omzeep; omdat het nu gebasseerd is op de bestandseigenschappen. Bij doorsruren via internet is het dus omzeep.

Profielfoto

lordoftheflatbush op 04 juli 2017

Worden mijn 34.000 foto’s automatisch geconverteerd als ik High Sierra installeer?

Profielfoto

Q-collective op 04 juli 2017

Ik vraag me af hoe “open” deze standaarden gaan zijn. Ik lees op Wiki voor H265 dat er wederom sprake is van royalties. En HEIF maakt gebruik van de HEVC compressie techniek. Dus ik ben bang voor weer een verhaal als MP3, waar pas recent de patenten van zijn verlopen en waar Linux daardoor nu pas MP3 ondersteuning out of the box kan meegeven (het kon in de praktijk al veel langer, als je het risico wilde lopen in theorie aangeklaagd te worden).

Dit moet niet een Apple-only feestje worden, daar worden we niet beter van.

Profielfoto

xaddict op 04 juli 2017

Q-collective, volledig mee eens!
Álles zou allang openbare standaarden moeten zijn.

Profielfoto

TheBigZ op 04 juli 2017

@Q-collective: Uit het door jouw genoemde artikel:

The licensing fees are one of the main reasons HEVC adoption has been low on the web and is why some of the largest tech companies (Amazon, AMD, ARM, Cisco, Google, Intel, Microsoft, Mozilla, Netflix, Nvidia, and more) have joined the Alliance for Open Media, which aims to finalize the royalty-free alternative video coding format AV1 by the end of 2017.

Browser support: http://caniuse.com/#search=hevc

Profielfoto

Jord op 04 juli 2017

Neemt een 12mp Live foto minder ruimte in beslag dan een normale foto (volgens de tabel)? Hoe kan dat?

Profielfoto

Roel Neumann op 04 juli 2017

“nieuwe codes”, of “nieuwe codecs”?

Profielfoto

steveb op 04 juli 2017

ik ben benieuwd hoe groot het verschil is tussen een panorama foto op jpeg en de nieuwe code ‘s?

Profielfoto

lekiam97 op 04 juli 2017

Wat gebeurt er wanneer ik dan zo’n HEIF foto upload naar Facebook bijvoorbeeld? Wordt het fotootje dan ook eerst geconverteerd naar JPG?

Profielfoto

Q-collective op 04 juli 2017

@Q-collective: Uit het door jouw genoemde artikel:

The licensing fees are one of the main reasons HEVC adoption has been low on the web and is why some of the largest tech companies (Amazon, AMD, ARM, Cisco, Google, Intel, Microsoft, Mozilla, Netflix, Nvidia, and more) have joined the Alliance for Open Media, which aims to finalize the royalty-free alternative video coding format AV1 by the end of 2017.

Browser support: http://caniuse.com/#search=hevc

Ja, dit wordt dus weer een codec oorlog. Leuk hoor.

Profielfoto

Raymon [moderator] op 04 juli 2017

Wat gebeurt er wanneer ik dan zo’n HEIF foto upload naar Facebook bijvoorbeeld? Wordt het fotootje dan ook eerst geconverteerd naar JPG?

Ja. Alles wat in externe apps gedeeld wordt, wordt automatisch naar JPG omgezet. Dit is een onderdeel van de API die ontwikkelaars gebruiken om de fotobibliotheek te integreren in hun apps.

ik ben benieuwd hoe groot het verschil is tussen een panorama foto op jpeg en de nieuwe code ‘s?

Ga ik nu testen. Artikel wordt aangevuld. Edit: aangevuld.

“nieuwe codes”, of “nieuwe codecs”?

Foutje, bedankt, gefikst.

Worden mijn 34.000 foto’s automatisch geconverteerd als ik High Sierra installeer?

Nee. JPG blijft JPG. Dit gaat alleen om nieuwe foto’s.

Neemt een 12mp Live foto minder ruimte in beslag dan een normale foto (volgens de tabel)? Hoe kan dat?

Daar ben ik niet zeker van. Meermaals geprobeerd, zelfde resultaat…

Profielfoto

nieuwsgroepen op 04 juli 2017

Doen ze dit nu om alle iPhoto en Aperture gebruikers een hak te zetten. Kun je in iOS 11 ook instellen dat je gemaakte foto’s gewoon in jpeg wilt hebben?

Profielfoto

Furbz op 04 juli 2017

Een hak zetten? Das wel erg doemdenkerig.
Beide programma’s zijn al een tijd uit de run: ontwikkeling gaat door.
Er zijn (gratis) alternatieven en er staat nergens dat je verplicht bent toch.

Nieuwe en zuinigere formaten zijn altijd welkom, mits het inderdaad geen Apple only feestje wordt.

Profielfoto

rnbprod op 04 juli 2017

“Stuur even die heic”

“Wut?”

“Ja, dat nieuwe jpeg-formaat”

Euh, oké, ik snap de afkorting, maar waarom niet iets als leesbaarders? .image of iets in die trant… komt zeker van de mensen die ook “.aiff” hebben bedacht…

En inderdaad, er moet een optie zijn om het uit te schakelen. Lijkt mij wel handig om je originele camera-jpegs te kunnen behouden in Foto’s.

Profielfoto

Absrnd op 04 juli 2017

kan metadata voor gezichtsherkenning bevatten

Daar ben ik niet zo blij mee !,
moet ik eerst alle locatie data verwijderen, dan ook nog gezichtsherkenning data.

en wordt het nog vervelender als iemand zomaar een foto neemt, met mij op de achtergrond, zonder dat ik het weet !
en verdwijnt je gezicht in de database van Apple, google en Facebook.

Profielfoto

DaveFlash op 04 juli 2017

“Maar wordt nu vooral op blu-ray schijfjes gebruikt” daar moet ik je toch op corrigeren Raymon, want enkel nieuwe releases in 4K resolutie gebruiken nog HEVC/H.265. Alle niet-UHD releases van films en series, dus de standaard blu-ray (1080p) uitgaven gebruiken vanwege de vastgelegde standaard nog steeds of VC-1 codec van Microsoft of de meer algemenere codec MPEG-4/H.264. Dit heeft er mee te maken dat de nieuwste “normale” full HD release van een film/serie ook afspeelbaar moet zijn op eerste generatie blu-ray spelers.

Profielfoto

iAmRenzo op 04 juli 2017

Heeft het nieuwe videoformaat ook ondersteuning voor exif-data?
Opnametijdstip is snel omzeep; omdat het nu gebasseerd is op de bestandseigenschappen. Bij doorsruren via internet is het dus omzeep.

goeie! Ik heb zoveel oude video’s die niet op de juiste datum en tijd staan:(

Hopelijk komt er ook een mogelijkheid om je bibliotheek te converteren. Ik zit bijna aan m’n 200 GB. Ik heb geen zin om 7 euro meer te betalen voor veel te veel ruimte die ik de komende 5 jaar niet nodig heb.

Profielfoto

GoeieDag op 04 juli 2017

Zozo, de tech-jeugd van 15 jaar geleden is verworden tot vroeg-oud zeurders van nu. Wat een negativiteit voor een prima nieuwe ontwikkeling.
Ja maar… ja maar…

Profielfoto

mvmaastricht op 05 juli 2017

@GoeieDag: helemaal mee eens!

Profielfoto

bluefuzz89 op 05 juli 2017

@GoeieDag : De spijker op z’n kop! En dan kan je er nog van uit gaan dat 99% van de gebruikers die “problemen” aan geven bij veranderingen er zelf nooit tegen aan zullen lopen. Zeuren lijkt hip in tech-land!

Profielfoto

Marc Enschede op 05 juli 2017

Zozo, de tech-jeugd van 15 jaar geleden is verworden tot vroeg-oud zeurders van nu. Wat een negativiteit voor een prima nieuwe ontwikkeling.
Ja maar… ja maar…

+1

Profielfoto

Hydræ op 05 juli 2017

HEIF is niet alleen ontworpen als vervanger van JPG, maar ook van GIF.

Eindelijk met pension.

Profielfoto

Marc Enschede op 05 juli 2017

Zeuren lijkt hip in tech-land!

Zeuren lijkt vooral hip als je ouder wordt.

Profielfoto

Ruwepit op 05 juli 2017

Zozo, de tech-jeugd van 15 jaar geleden is verworden tot vroeg-oud zeurders van nu. Wat een negativiteit voor een prima nieuwe ontwikkeling.
Ja maar… ja maar…

Bam!

Overigens, wat is er mis met royalties voor het ontwikkelen van nieuwe technieken?

Profielfoto

Furbz op 05 juli 2017

Zozo, de tech-jeugd van 15 jaar geleden is verworden tot vroeg-oud zeurders van nu. Wat een negativiteit voor een prima nieuwe ontwikkeling.
Ja maar… ja maar…

+1

+1 dat dus..

Profielfoto

pannekoek op 05 juli 2017

Nou nou…:nerd:

’t Initatief is prima, de uitvoering op z’n Cooks, daar maak ik me wel zorgen over.

Want de recente geschiedenis leert dat Apple heel goed bezig was met Quicktime X. Dat was een verademing op gebruikersgemak met die conversie grap.

+1 of -50. Zeiken is het nieuwe Liken.

Profielfoto

Ruwepit op 05 juli 2017

Nou nou…:nerd:

’t Initatief is prima, de uitvoering op z’n Cooks, daar maak ik me wel zorgen over.

Want de recente geschiedenis leert dat Apple heel goed bezig was met Quicktime X. Dat was een verademing op gebruikersgemak met die conversie grap.

+1 of -50. Zeiken is het nieuwe Liken.

Lekker makkelijk alles onder “zeiken” categoriseren als je iets niet bevalt. Ook een ontwikkeling…

Wat is er mis met de uitvoering?

Profielfoto

pannekoek op 05 juli 2017

Alles wat je als professional aan codecs gebruik gaat quicktime X converteren voor hij het gaat afspelen. Dat was een ongelofelijke tegenvaller, en nog steeds merk ik dat ik af en toe per abuis dubbelklik op een bestand waarna de converse meteen aanvangt.

Quicktime 7 pro is nog steeds 100x beter.

Profielfoto

Elduderino op 05 juli 2017

Alles wat je als professional aan codecs gebruik gaat quicktime X converteren voor hij het gaat afspelen. Dat was een ongelofelijke tegenvaller, en nog steeds merk ik dat ik af en toe per abuis dubbelklik op een bestand waarna de converse meteen aanvangt.

Quicktime 7 pro is nog steeds 100x beter.

Nou als het na QuickTime 7 fout is gegaan (volgens jou), dan zal dat nu ook wel gebeuren. Deze op zijn Cooks manier is gedoemd om te mislukken, ik denk dat we er niet eens aan moeten beginnen. In een hoekje zitten en wachten tot het voorbij gaat.

Profielfoto

MajorApple op 05 juli 2017

Wat voor invloed gaat dit hebben op programma’s als Photoshop etc. ? Wordt dit formaat door oudere versies ondersteund? Ik gebruik zelf nog CS6 bijvoorbeeld.

Profielfoto

Henk Jan de Bruijn op 05 juli 2017

Heel nice! Ik ben benieuwd in hoeverre deze ontwikkeling impact heeft op alles buiten iOS, bijvoorbeeld het web.

Profielfoto

polansky op 05 juli 2017

Succes met je HEIF bestandje als de hele wereld nog JPEG gebruikt als defacto standaard voor zo’n beetje alles.

Of denken jullie dat al die afbeeldingen op internet morgen ineens HEIF zullen zijn…

Een bestandssysteem waar ik als ontwerper nog nooit van mijn leven van heb gehoord. Laat staan, de fotograaf, de illustrator, de drukker en zo’n beetje iedereen binnen de grafische industrie.

Nee Apple moet weer het ‘slimste’ jongetje uit de klas spelen.
Ik zie HEIF voorlopig als een enorme vendor lock-in.

De reden: ‘bestandsgrootte’ is slap gelul.
Als iets per MB goedkoper is geworden dan is het wel geheugenopslag en aan die prijsdaling zit nog lang geen eind met 3D NAND en andere technologieën die men op dit moment nog aan het ontwikkelen is. Tegelijkertijd worden internet verbindingen alsmaar sneller – ook draadloos – dus in principe is de drang naar meer compressie eigenlijk niet eens nodig.

Hier ligt ongetwijfeld iets heel anders aan ten grondslag en dat zal waarschijnlijk eerder te maken hebben met licentierechten en daarmee het grote geld.

Laat mij dan een zeikerd zijn, ik ben nog nergens anders deze standaard als ondersteuning tegengekomen… Laat staan een converter van HEIF naar iets als PNG wat eigenlijk ook al een vervanger voor JPEG is.

Ben blij dat Apple niet gaat over stopcontacten en lampfittingen…
De wijze hoe die zijn ontworpen is ook achterhaald, maar het functioneert prima.

Profielfoto

GoeieDag op 05 juli 2017

@polansky, jij bent er vast te jong voor, maar terwijl je oudere vriendjes op de pc nog druk waren printers etc aan te sluiten met een 3000-pins parallelle poort (met boutjes!), had Apple al (enkel) USB in gebruik. Usb-watte? was de vaak gehoorde vraag. Afijn, een paar jaar later…
Zo zal het nu ook wel weer gaan.

Profielfoto

TheBigZ op 05 juli 2017

HEIF is een (wereldwijde) MPEG standaard, en zeker geen Apple-only dingetje.

https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Image_File_Format

High Efficiency Image File Format (HEIF) is a file format for individual images and image sequences. It was developed by the Moving Picture Experts Group (MPEG) and is defined by MPEG-H Part 12 (ISO/IEC 23008-12).

Profielfoto

DBLCreations op 05 juli 2017

@Polansky, ik was al aan het uitkijken naar je positieve mening en ervaring over alles wat met Apple te maken heeft. Jij bent een top Apple fan, dat zie je in elke commentaar dat je geeft:-D Ik heb ook nog wat liefde voor je over kerel <3

Soit, Ik vind het persoonlijk wel fijn als je kijkt hoeveel minder het in beslag neemt. Voor mensen die bv met een 32/64GB apparaat aan de slag moeten omdat het model erboven te duur is (en daar reken ik mezelf bij), is dit zeker een welgekomen oplossing;-)

Het scheelt echt wel veel (meer dan de helft) als ik naar de afbeelding kijk die bij het artikel staat. Dus absoluut blij mee. En tenzij ik iets gemist heb, is het mij wel duidelijk dat die HEIF enkel onder nieuwe Apple OS'n gaat. En verder wordt het gewoon geconverteerd naar JPG voor degene die nog in dat stadium blijven hangen, dus snap idd al da gezeik ni… En ja, ik ben ook bezig met grafisch design en web design en video editing enz… Ik zie niet meteen een probleem, maar zal wel aan mij liggen zeker…

Profielfoto

steveb op 05 juli 2017

@raymon
de panorama foto ’s door een i-divices zijn toch veel meer dan 12MP

iPod touch 5e generatie of later (tot 43 megapixels)
iPhone 4s (tot 28 megapixels)
iPhone 5 (tot 28 megapixels)
iPhone 5c (tot 28 megapixels)
iPhone 5s (tot 28 megapixels)
iPhone 6 & iPhone 6 Plus (tot 43 megapixels)
iPhone 6s & iPhone 6s Plus (tot 63 megapixels)
iPad mini 2 en nieuwer (tot 28 megapixels)
iPad Air en nieuwer (tot 28 megapixels)
iPad Pro (tot 28 megapixels)

hoe groot zijn daar de verschillen?

Profielfoto

Pivni Pes op 06 juli 2017

Mensen zijn gewoonte dieren en kunnen niet zo goed omgaan met veranderingen.

Profielfoto

Elduderino op 07 juli 2017

Succes met je HEIF bestandje als de hele wereld nog JPEG gebruikt als defacto standaard voor zo’n beetje alles.

Of denken jullie dat al die afbeeldingen op internet morgen ineens HEIF zullen zijn…

Een bestandssysteem waar ik als ontwerper nog nooit van mijn leven van heb gehoord. Laat staan, de fotograaf, de illustrator, de drukker en zo’n beetje iedereen binnen de grafische industrie.

Nee Apple moet weer het ‘slimste’ jongetje uit de klas spelen.
Ik zie HEIF voorlopig als een enorme vendor lock-in.

Het is weer een feest van pessimisme!
Dan gebruik je het toch lekker niet? Als Apple er achteraan loopt, is het niet goed, nu pakken ze als éen van de eerste een nieuwe standaard op, is het weer niet goed.
Genoeg mogelijkheden om alsnog gewoon in RAW te schieten of in JPEG. Misschien is het voor jou niet bruikbaar, maar er zijn meer mensen op deze wereld die er wel baat bij hebben. En als het ook nog betere kwaliteit biedt in kleiner formaat, dan is het helemaal goed. Dit bestandsformaat richt zich niet op de Pro, maar op de gewone thuis gebruiker, dus als je het bij de Pro’s niet bent tegengekomen, dan is dat niet verwonderlijk, die zullen ook weinig met jpeg werken.

Je geeft aan dat het argument ” bestandsgrote ” een kul argument is, maar je loopt even te makkelijk bijv. de Photo gebruikers met iCloud voorbij. voor hen toch alleen maar makkelijk.

Er is geen sprake van een Vendor lock-in want het is gewoon een standaard. Als niemand de eerste stap neemt, dan wordt het inderdaad nooit wat. Nou bij deze is de stap al genomen en er zullen ongetwijfeld vele volgen, net zoals dat het bij AAC het geval was. Compatibiliteit geen probleem gezien je gewoon in jpeg kan delen.

Profielfoto

Bonte op 08 juli 2017

Ik zet al m’n foto’s en video’s over op een PS3, dat wordt weer een rondje converteren.

Nu weten we ook weer waarom die toestellen zo’n krachtige processor hebben, moet wel als je alles moet converteren.

Profielfoto

Furbz op 11 juli 2017

Succes met je HEIF bestandje als de hele wereld nog JPEG gebruikt als defacto standaard voor zo’n beetje alles.

Of denken jullie dat al die afbeeldingen op internet morgen ineens HEIF zullen zijn…

Een bestandssysteem waar ik als ontwerper nog nooit van mijn leven van heb gehoord. Laat staan, de fotograaf, de illustrator, de drukker en zo’n beetje iedereen binnen de grafische industrie.

Nee Apple moet weer het ‘slimste’ jongetje uit de klas spelen.
Ik zie HEIF voorlopig als een enorme vendor lock-in.

Het is weer een feest van pessimisme!
Dan gebruik je het toch lekker niet? Als Apple er achteraan loopt, is het niet goed, nu pakken ze als éen van de eerste een nieuwe standaard op, is het weer niet goed.
Genoeg mogelijkheden om alsnog gewoon in RAW te schieten of in JPEG. Misschien is het voor jou niet bruikbaar, maar er zijn meer mensen op deze wereld die er wel baat bij hebben. En als het ook nog betere kwaliteit biedt in kleiner formaat, dan is het helemaal goed. Dit bestandsformaat richt zich niet op de Pro, maar op de gewone thuis gebruiker, dus als je het bij de Pro’s niet bent tegengekomen, dan is dat niet verwonderlijk, die zullen ook weinig met jpeg werken.

Je geeft aan dat het argument ” bestandsgrote ” een kul argument is, maar je loopt even te makkelijk bijv. de Photo gebruikers met iCloud voorbij. voor hen toch alleen maar makkelijk.

Er is geen sprake van een Vendor lock-in want het is gewoon een standaard. Als niemand de eerste stap neemt, dan wordt het inderdaad nooit wat. Nou bij deze is de stap al genomen en er zullen ongetwijfeld vele volgen, net zoals dat het bij AAC het geval was. Compatibiliteit geen probleem gezien je gewoon in jpeg kan delen.

Bespaar je de moeite. Wanneer mensen een fatsoenlijke reactie neerzetten negeert hij het compleet. Is gewoon aan het ‘kutten’ die gast.
Negeer hem en de wereld wordt beter.

ps: je hebt wel gelijk!

Profielfoto

Jesper op 25 september 2017

@polansky

De reden: ‘bestandsgrootte’ is slap gelul. Als iets per MB goedkoper is geworden dan is het wel geheugenopslag en aan die prijsdaling zit nog lang geen eind met 3D NAND en andere technologieën die men op dit moment nog aan het ontwikkelen is. Tegelijkertijd worden internet verbindingen alsmaar sneller – ook draadloos – dus in principe is de drang naar meer compressie eigenlijk niet eens nodig.

.
Internet wordt alsmaar sneller ja, maar de data neemt ook alsmaar toe. Elke reductie daarin is daarom meegenomen en maakt wel degelijk verschil.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?