Google kan zich niet beheersen: Home-speaker speelt reclame

Raymon op 17 maart 2017 22 reacties Laatste door Roel Van Gils

Er was vandaag veel kritiek op een proefballonnetje van Google. De zoekgigant heeft de Google Home, zijn slimme speaker met ingebouwde virtuele assistent, reclame voor de nieuwe bioscoopfilm “Beauty and the Beast” laten maken.

Net als concurrent Amazon Alexa kan de Google Home je vertellen hoe je dag eruit ziet. De speaker spreekt een overzicht van afspraken, weer, verkeer en het belangrijkste nieuws uit. In de VS werd dit plots gevolgd door een audiopromo voor de bioscoopfilm.

Voorbeeld van de advertentie

Na een opsomming van de afspraken van de gebruiker, zei de Google Home ineens met dezelfde stem: “By the way, Disney’s live action Beauty and The Beast opens today. In this version of the story, Belle is the inventor instead of Maurice. That rings truer if you ask me. For some more movie fun, ask me something about Belle.”

Partners aan tafel uitnodigen

Aanvankelijk zei Google in een statement tegenover The Verge dat dit helemaal geen advertentie is. Onze bullshit-detector (die inmiddels goed getraind is door alle PR-spin die we aan hebben moeten horen in de 16 jaar dat deze site bestaat) ging hierbij heel hard af:

This isn’t an ad; the beauty in the Assistant is that it invites our partners to be our guest and share their tales.

Later bedacht Google zich. Het bedrijf bedoelde dit niet als advertentie, want het was unieke, relevante content die alleen als advertentie geïnterpreteerd zou zijn. Het tweede statement luidde:

This wasn’t intended to be an ad. What’s circulating online was a part of our My Day feature, where after providing helpful information about your day, we sometimes call out timely content. We’re continuing to experiment with new ways to surface unique content for users and we could have done better in this case.

Een advertentie is volgens het Van Dale Groot woordenboek: “een aankondiging of aanprijzing in een krant, een tijdschrift, op internet enz.” maar Google noemt het liever “verrassende, unieke content voor gebruikers.” We zullen je muggenziften over wat nu wel of geen advertentie is besparen, er is namelijk een veel groter probleem.

Google wil vroeg of laat ook luisteren

Misschien denk je bij Google aan een fijne zoekmachine, maar het is ook een van de grootste online-advertentiebedrijven. Dat is hoe Google zijn geld verdient, door bedrijven gericht op jou te laten adverteren wanneer je zoekt, een video kijkt of je e-mail leest. Hierdoor kan Google adverteerders niet alleen een profiel bieden, maar ook context. En dan wordt adverteren veel waardevoller. Iemand die naar huizen voor starters zoekt een advertentie over een nieuwbouwproject tonen is veel effectiever deze aan alle mannen tussen de 24 en 30 met een HBO-achtergrond tonen.

Google kan deze context afleiding door je zoekopdracht, inhoud van e-mailberichten en zoekgeschiedenis te interpreteren. Dit vinden we eigenlijk al normaal in ruil voor de gratis, vaak prima diensten. Het is echter maar een kleine stap naar altijd luisteren naar je gesprekken in huis. Google zal dat de gesprekken alleen geanalyseerd en in steekwoorden worden omgezet. Ze worden ook niet letterlijk, permanent opgeslagen, bij Gmail is er ook geen medewerker die al je berichten ziet.

Maar kijk. Online adverteren en privacy gaan slecht samen en al helemaal wanneer het zich van het scherm naar het echte leven verplaatst. Het zou ons niet verbazen wanneer we binnen een jaar horen hoe Google gebruikers heeft proberen “te verrassen” door via zijn Home-speaker tijdens het avondeten een dessert van de patissier aan te bieden. Vandaag met 10 procent korting, met verrassing voor de kids én binnen een kwartiertje bezorgd via Deliveroo. Je hoeft alleen maar “Ja, doe maar!” tegen de Google Home te zeggen.
google home keuken
Zoals Google zei: adverteerders partners aan tafel uitnodigen. Hoe klinkt dat? Welkom in de toekomst!

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

22 reacties

Profielfoto

Tegenwind op 17 maart 2017

Ik hoef sowieso niks van Google in mijn huiskamer dat praat en luistert.

Profielfoto

arno1975 op 17 maart 2017

Hier niets van Google. Gebruik -eerlijk is eerlijk- wel eens Youtube… maar liever DuckDuckGo. Geen Gmail. Geen Android. Geen Nest…

Profielfoto

Oliveanus op 17 maart 2017

Hier ook DuckDuck en zoveel mogelijk mijden van Google. Maar de eerlijkheid gebied dat Google wel betere zoekresultaten oplevert…

Profielfoto

Zakske op 17 maart 2017

Om eerlijk te zijn storen die advertenties van Google mij niet; ik zie liever reclame voor een game controller dan voor maandverband of babyvoeding.

Profielfoto

Shmoo op 17 maart 2017

Je moet natuurlijk ook uitkijken dat je je niet laat vangen door het lekker Google-haat virus. Voordat je het weet ga je wat je hier op OMT allemaal post ook tegen je vrienden en familie zeggen en dan vind je het gek dat er na 5 jaar niemand meer op bezoek komt.
Dat is echt een sluipmoordenaar van een virus, heel gevaarlijk en besmettelijk ook.

Profielfoto

joram op 17 maart 2017

Dat had je kunnen weten natuurlijk. Google = advertenties, ook al hebben ze een goede zoekmachine. Elk apparaat van ze wat je in huis haalt, of dit nu een zelfrijdende auto is, een router of een home speaker… álles plempen ze vol met reclame. Wen er maar aan, of zorg dat je Google mijdt als de pest.

Ik heb zelf ook gewoon een Gmail account die ik gebruik voor m’n alledaagse persoonlijke mail. En ze hébben een goede zoekmachine en goede innovatieve ideeën. Maar nooit zal ik een fysiek apparaat van ze in huis halen, omdat je dan letterlijk reclame in huis haalt. Dat gaat me een stap te ver, ongeacht of het nu Amazon, Google, of welk ander bedrijf dat gebaat is bij reclame. Apple bijvoorbeeld zie ik er niet voor aan om dit te doen. Philips ook niet. Synology ook niet mochten ze met iets dergelijks komen. Maar Google, Amazon en Microsoft (die reclame in de task bar van Windows 10 willen stoppen!)… reken maar dat die reclame in je huis willen plaatsen.

Profielfoto

NoPlasticPhones op 17 maart 2017

Een speaker die ongevraagd reclameboodschappen door je huis blaart, zonder dat je er ook maat iets aan kunt doen. Tien jaar geleden hadden ze je voor gek verklaard.

Profielfoto

ro_me op 17 maart 2017

Een speaker die ongevraagd reclameboodschappen door je huis blaart, zonder dat je er ook maat iets aan kunt doen. Tien jaar geleden hadden ze je voor gek verklaard.

Er zit toch een (laad)stekker aan die speaker? Dus er valt zeker wat aan te doen! Doorknippen die stekker en uiteindelijk houdt dat ding wel een keer zijn kop!

Profielfoto

boerke op 17 maart 2017

Het begint een beetje de norm te worden, zelfs smart-tv’s beginnen al reclame in hun menu’s te blaten.

de enige oplossing niet kopen….

(Ik zat onlangs wat jaren 60/70 SF verhalen te lezen,
vol met deze horror reclame overal om je heen)

Profielfoto

onemorevaral op 18 maart 2017

Last van reclame? Net Pi-Hole geinstalleerd, werkt als een zonnetje, geen reclame meer op Mac en iPhone.

‘with new ways to surface unique content for users’

Ik neem aan dat bedoeld wordt:

‘with new ways to service unique content for users’

Profielfoto

Ome Kor op 18 maart 2017

Ja, erg vervelend die speakers die reclame uitzenden. Daarom heb ik maar mijn radio de deur uitgedaan……niet

Profielfoto

arno1975 op 18 maart 2017

@ome Kor, die vergelijking slaat als een tang op een varken. Die reclame wordt niet geinitieerd door de fabrikant van jouw radio, weet je zelf ook best ☺

Profielfoto

Ome Kor op 18 maart 2017

Ik vind van niet, zowel bij de radio als dit apparaat moet reclame voor de services betalen. Het doel van Google is het verkopen van reclames om de rest van hun activiteiten te financieren en van Amazon met Allexa om producten te verkopen. Dus als je zo’n ding in huis neemt, dan kan je dat verwachten.

Profielfoto

TBITW op 18 maart 2017

Ome Kor heeft gelijk.

Verder begrijp ik niet waarom ik niet met écht geld kan betalen voor mijn Google Services. Ik zou er zo 50 euro per maand voor over hebben (maar dan wel een all-in Google account met onbeperkt muziek, nooit reclame, 1tb drive opslag, onbeperkt films kijken én gratis apps).

Profielfoto

Jeffry op 18 maart 2017

Google suite biedt al het nodige van wat je omschrijft.

Profielfoto

Melle op 18 maart 2017

Ome kor heeft half gelijk… of wat meer dan half gelijk…. voor helemaal gelijk te hebben, zou de hardware gratis moeten zijn (die speaker dan ) iets wat ik Google nog wel zie doen.. die zo goed als. Gratis beginnen maken…

Profielfoto

lordoftheflatbush op 18 maart 2017

Hier zit ik dus niet op te wachten

Profielfoto

4GTL op 18 maart 2017

En dan? Reclame hoor en zie je overal, google maakt tenminste nog doelgerichte reclame. Bovendien gebruik ik al jaren hun prima diensten gratis en voor niets.

Bovendien doet reclame de economie draaien, wie vraagt de eigenaar van deze home speaker iemand mee uit naar de film (sociaal contact in real life anno 2017!!), gaan ze daarna iets drinken (dan is de café-uitbater weer blij), en wie weet kan de plaatselijke meubelboer 9 maand later een kinderkamer leveren;)
Moraal van dit verhaal: zeur niet en bekijk alles eens door een roze bril;)

Profielfoto

JoopJoopJoop op 19 maart 2017

Je haalt gewoon een spion in huis….

Profielfoto

iMac Lover op 19 maart 2017

@boerke schreef al, zelfs smart TV”s van Samsung en Philips gaan ongevraagd reclame boodschappen vertonen.
Misschien kun je er een stikker opplakken met de tekst “Geen reclame en huis aan huisbladen.:roll:

Profielfoto

MacAanZee op 20 maart 2017

Google is één groot spionagebedrijf dat met informatie over jou en mij geld verdient. Dat weten we allemaal. Ik gebruik er zo min mogelijk van. Het is al erg genoeg, dat je toch Google nodig hebt als zoekmachine (met weliswaar sinds jaren zwaar gemanipuleerde zoekresultaten door betalende klanten) en YouTube. Verder in elk geval niks van Google. Zo’n speaker zou ik nooit in huis halen. Zo’n spotje vind ik niet eens zo’n probleem – als je het tenminste zelf kunt instellen of je dat wel of niet wilt; de afluistermogelijkheid wel.

Profielfoto

Roel Van Gils op 21 maart 2017

Het is al erg genoeg, dat je toch Google nodig hebt als zoekmachine (met weliswaar sinds jaren zwaar gemanipuleerde zoekresultaten door betalende klanten) en YouTube.

Je hebt Google niet nodig als zoekmachine. Er zijn genoeg alternatieven, zoals DuckDuckGo.

Google toont ook geen ‘zwaar gemanipuleerde’ zoekresultaten. Google maakt (gelukkig nog steeds) een duidelijk onderscheid tussen organische zoekresultaten en gesponsorde zoekresultaten.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?