Rabobank-app krijgt IBAN-Naam Check

Raymon op 08 februari 2017 8 reacties Laatste door KarelWillem

Een primeur voor de Rabobank. De bank gaat als eerste Nederlandse bank een naam/nummer-check invoeren in zijn app en internet­bankieren. Hiermee wordt gecheckt of de ingevulde naam en het rekeningnummer met elkaar overeen komen.

In april moet de functie beschikbaar zijn en andere banken volgen eind 2017. Doel van de naam/nummer-check is om oplichting en factuur­fraude tegen te gaan. Momenteel vindt geen enkele controle plaats.

Drie checks

Wanneer bij een overboeking het IBAN-nummer en de naam van de begunstigde worden ingetikt, zullen die gecontroleerd worden vóórdat de overboeking wordt uitgevoerd. Wanneer fouten worden ontdekt, krijgt de gebruiker een waarschuwing:

  • De ingetikte naam wijkt iets af van de naam die bij het IBAN bekend is. De naam die bekend is, wordt ter controle aan de gebruiker getoond en het adresboek wordt automatisch bijgewerkt met de juiste naam.
  • De ingetikte naam wijkt sterk af van de naam die bij het IBAN bekend is. De naam die bekend is, wordt niet getoond en de gebruiker wordt gewaarschuwd voor mogelijke vergissingen of fraude.
  • De ingetikte naam kan niet worden gecontroleerd. Dit zal bij Nederlandse IBANs zeer zelden voorkomen. Bij buitenlandse IBANs is dit vrijwel altijd het geval. De gebruiker wordt dan gewaarschuwd om IBAN en naam via een betrouwbare bron alsnog goed te controleren.

In een ver verleden hadden enkele banken een naam/nummer-check, maar deze werd afgeschaft. Onder druk van politici en een succesvolle petitie van het televisieprogramma Opgelicht?! wordt deze nu toch ingevoerd. Rabobank heeft de leiding en banken communiceren op een privacyvriendelijke manier met elkaar. Er worden geen grote bestanden met persoonsgegevens heen en weer gestuurd, de check vindt per opdracht via een API plaats.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

8 reacties

Profielfoto

whaha op 08 februari 2017

Goede ontwikkeling.

Profielfoto

Melle op 08 februari 2017

Jips. Dat noemen ze vooruitgang.

Profielfoto

KarelWillem op 08 februari 2017

Joh. Een jaartje of tien te laat. Maar vooruit; het is er weer. .:)

Profielfoto

Shmoo op 08 februari 2017

Mooi dan kan de ING er aan het eind van dit jaar een reclame over maken alsof zij het hebben uitgevonden.

Je kunt het fragment van gisteren hier terug zien op npo.nl
http://www.npo.nl/campagne-opgelicht-geslaagd-banken-voeren-naam-nummer-check-in/08-02-2017/POMS_AT_7320385

Gijs Boudewijn van de Betaalvereniging Nederland zag er niet zo heel sterk uit als ik eerlijk ben. ^

Profielfoto

lordoftheflatbush op 08 februari 2017

Nou Rabobank geniet er maar even van om eindelijk eens de eerste met iets te zijn….what’s next: Apple Pay en Touch-Id voor twee profielen?

Profielfoto

Hydræ op 08 februari 2017

Volgende stap: boekingen in het weekend aub.

Profielfoto

Yosemite op 09 februari 2017

Ah, dus net zoals het vroeger bij de Postbank werkte als je naar een andere girorekening overschreef.

Profielfoto

KarelWillem op 10 februari 2017

Zoals het vroeger bij de meeste banken (ook de Rabobank) werkte ja.

We kregen nogal regelmatig overschrijvingsformulieren retour als mijn moeder weer eens een of andere onduidelijke verschrijving in naam of nummer had gedaan.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?