Super Mario Run krijgt noob-modus, Opbrengst valt tegen

Raymon op 31 januari 2017 27 reacties Laatste door DBLCreations

Terwijl we enkele dagen verwijderd zijn van de release van Fire Emblem Heroes voor iOS en Android, brengt Nintendo enkele nieuwe functies naar Super Mario Run. Er zijn ook verkoop­cijfers bekendgemaakt, die stemmen de Japanse gamemaker ontevreden.

Super Mario Run heeft nu een makkelijke stand. Wanneer je een level niet succesvol voltooit, wordt je aangeboden dit in makkelijke stand te proberen. Deze heeft geen tijdslimiet en een onbeperkt aantal levens.

Beperkingen makkelijke stand

De makkelijke stand heeft een aantal beperkingen. Zo is deze niet permanent in te schakelen, maar alleen wanneer een level niet lukt. Verzamelde munten worden ook niet bijgehouden. Nintendo raadt aan een level nogmaals te proberen wanneer je het in de makkelijke stand hebt voltooid.

sumamakkelijk

Klik/tap voor groter.

Nintendo ontevreden met opbrengst

Nintendo zegt tegen WSJ ($) dat Super Mario Run nu 78 miljoen keer gedownload is. Ongeveer 5 procent van de gebruikers heeft de volledige game door middel van de in-app-aankoop van € 9,99 gekocht (3,9 miljoen spelers). Dit heeft 53 miljoen dollar opgebracht. Prima cijfers waar Candy Crush-maker King jaloers op zou zijn, de conversie daar is ongeveer 2%.

Toch is Nintendo-CEO Tatsumi Kimishima ontevreden, het bedrijf had op een conversie van meer dan 10 procent gerekend. Smartphone-games lijken voor Nintendo vooral een aardige extra inkomstenbron, maar kunnen 3DS en Wii U-games nog niet vervangen. Mario-titels voor Nintendo’s eigen platforms verkochten tot nu toe beter en kosten aanzienlijk meer dan € 9,99. Onderstaande grafiek biedt context.

mario in context

Super Mario Run in context – Data: Nintendo, grafiek: OMT (klik/tap voor groter).

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

27 reacties

Profielfoto

Ruwepit op 31 januari 2017

Aardig spelletje maar zeker niet bijzonder. Genoeg mooie Games die beter in elkaar zitten en niet het idiotte bedrag van €10 kosten.

Profielfoto

Yosemite op 31 januari 2017

Verkeerde inschatting denk ik. Met een lagere verkoopprijs hadden ze denk ik meer kunnen verdienen.

Profielfoto

Loyd op 31 januari 2017

Tien euro is het spel mij zeker niet waard; drie zou ik er nog wel voor geven.

Profielfoto

SvS op 31 januari 2017

€10 voor een onomkeerbare Run&Jump game in een fraai vernieuwd Mario jasje… nee dank je. Ik heb proefversie gespeeld. Was leuk, maar feit is dat we nooit stukje terug kunnen om iets te pakken, zoals normale Mario spel, heeft mij doen besluiten om het niet te kopen. Familie-delen is uitgesloten, dus dat is al met al een domper en wat mij betreft een flop. Jammer, dat wel.

Profielfoto

tomc op 31 januari 2017

het is al moeilijk mensen te overtuigen om 89 cent voor je app te betalen. Laat staan 10 euro, ja ook voor nintendo is dat moeilijk.

Profielfoto

Jason8890 op 31 januari 2017

Ik heb drie kinderen, dus moet ik volgend mr Nintendo 3×9,99 betalen.
Nee bedankt!

Profielfoto

Shmoo op 31 januari 2017

Dat is 30,- om al je kinderen te laten spelen terwijl de CEO of oprichter van zo’n serieus groot bedrijf niet eens een woord Engels spreekt maar die duwen ze dan wel om zieltjes te winnen het podium op zo van, zwaai maar even naar je doelgroep.

Nintendo liefde wat sommige mensen hebben vanuit hun jeugd is ongeveer hetzelfde als die witte droevige clowns die je vroeger kon kopen en heel populair waren.

Profielfoto

plonserd op 31 januari 2017

Ik kan het aantal apps die ik bezit en 10 euro of meer kosten op 1 hand tellen, en dat zijn dan nog allemaal redelijk uitgebreide muziekapps. Voor Mario zou ik nog wel een euro of 3-5 willen betalen, maar 10 euro was me ook iets teveel. Voor een volledige versie van eender welke Marioland zou 10 euro geen probleem zijn.

Profielfoto

madcat op 31 januari 2017

Ik denk dat als ze de 3ds games porten naar ios en er dan 10 euro voor vragen de opbrengst een stuk hoger is.

Profielfoto

Ruwepit op 31 januari 2017

Toch een interessante discussie ruim een maand geleden:
http://www.onemorething.nl/2016/12/super-mario-run-beschikbaar-review/

Profielfoto

sciletto op 31 januari 2017

Ze hadden € 5,00 moeten doen, dan hadden ze meer verkocht. Ik heb er wel 10 euro aan uit gegeven en ik moet zeggen dat ik het waard vind.

Tuurlijk, Mario 3D World en de rest is uitgebreider maar het is leuk gedaan.

Ik kom alleen weer die ontevredenheid tegen. 10% is een hoop en 53 miljoen voor een app is niet slecht.

Profielfoto

Luuk Lamers op 31 januari 2017

53 miljoen is inderdaad belachelijk weinig geld 😛

hoe zou het toch komen dat ze op hun dure overrated platforms voor pure nintendo liefhebbers en ondersteuners met alleen maar dure spellen in de aanbieding die je ook nog eens alleen in winkels op fysieke media kunt kopen meer winst maken?!

Kapitalistisch rotvolk. Apple kan er wat van maar dit soort uitspraken vind ik véél irritanter dan de belachelijke marges op Apple producten.

Kruip maar weer snel terug naar je achttiende iteratie nintendo nogwat DS

Profielfoto

Luuk Lamers op 31 januari 2017

@Jason8890 met één Apple ID Kun je op meerdere in de app store inloggen (alleen de app store) en toezicht aanzetten en dan kost het je éénmaal 10€. Nog steeds te veel voor zo’n crappy game maar het is minder dan 30€;)

Profielfoto

Spinozo op 01 februari 2017

Zijn er ook Kwartaalcijfers bekend gemaakt vandaag?

Profielfoto

iAmRenzo op 01 februari 2017

Ik ging van ‘wtf is dit’ naar ‘wel leuk om te spelen’ en nu naar ‘oh ja die heb ik ook nog ergens’. Ik vind ’t veel geld voor weinig spel. Heb eigenlijk wel spijt.
Zeker omdat je always internet moet hebben en het spel niet kunt delen met je familie.
Jammer Nintendo, try harder.

Profielfoto

sjonnie op 01 februari 2017

En waar is de versie voor de AppleTV?

Profielfoto

dj bazzie wazzie op 01 februari 2017

Perfect voorbeeld van overhyped. Mensen verwachten Super Mario Bros of Mario World en zijn dan best bereid om veel te betalen. Kijk naar de NES Classic Edition waar gewoon bijna niet aan te komen is en op eBay de prijzen omhoog schieten. Denk niet dat de prijs er mee te maken had maar dat de game zelf gewoon tegen viel. Dit was niet beter dan een matige flash game die je in je browser kan spelen.

Profielfoto

Nilkes op 01 februari 2017

Ik heb €5,99 betaald voor RollerCoaster Tycoon Classic, welke een bizar aantal parken en mogelijkheden heeft. Voor een (i.i.g. ogenschijnlijk) simpeler spel als Super Mario Run zou ik misschien €5,99 betaald hebben vanuit nostalgisch oogpunt en omdat het Nintendo/Mario is, maar die €9,99 is toch echt te veel.

Profielfoto

PH-SKY op 01 februari 2017

Ze hadden gewoon voor 5 euro de old school Super Mario World naar iOS moeten brengen. Super Mario Run is een gemiste kans.

Profielfoto

Shmoo op 01 februari 2017

Ik lees steeds dat deze game 5,- had moeten kosten maar misschien was dat ook wel het bedrag dat Nintendo er uiteindelijk voor gekregen heeft. Ooit al eens nagedacht dat Apple in dit hele verhaal natuurlijk ook gewoon hun fee hebben gepakt over die 10,-.

Deze game heeft meer promotie en speciale voorkeursbehandeling gekregen dan welke game ooit. Sterker nog, deze game heeft zoveel speciale aandacht gekregen die normale developers helemaal niet kunnen kopen al zouden ze het willen.
Ik denk aan, ongeveer 6 maanden lang wereldwijd op de homepage van de App Store als featured product met banners en wat niet. Een nieuwsbrief/notificatie-systeem in de App Store zodat je gewaarschuwd werd wanneer deze hame gelanceerd werd. Überhaupt een game vermelding in de App Store doen zonder dat je een functionele app upload. ( is normaal tegen de richtlijnen ) Geïnstalleerd op alle iPhones in Apple Stores tijdens de release – speciale aandacht tijdens de keynote waar ze hun CEO die geen woord Engels sprak even naar voren mochten duwen zo van, doe je kunstje maar al die mensen in de zaal joelen en klappen toch wel want dat is wat deze mensen doen tijdens zo’n event daarom zitten ze daar.

Ik bedoel, het lijkt met extreem sterk dat Apple dit allemaal gratis doet voor Nintendo terwijl het totaal geen moeite heeft om Sjaakie Clearasil (13) uit de Dorpstraat in Ommen 30% van zijn 1,- te beroven onder het motto ‘service’.

Profielfoto

SvS op 01 februari 2017

Apple heeft ontzettend veel reclame gemaakt in App Store, we hoefden de App Store niet te openen of er was maandenlang Super Mario Run voor en na. Dus kan wel kloppen wat Shmoo zei. En Minecraft had onlangs de primeur gemaakt door hun spel voor AppleTV te ontwikkelen en te vrijgeven. En kreeg deze aandacht? Een weekje uitgelicht in App Store in Apple TV, denk ik. Meer niet. Niet in de media. Terwijl het spel, waar controller bij vereist is, veel meer te bieden heeft dan dat stomme ge-ren en gespring door ene wereldberoemde loodgieter.

Profielfoto

Shmoo op 01 februari 2017

Klopt dat Minecraft spel kostte 20,- (uit mijn hoofd) maar dat heeft mijn neefje meteen gekregen omdat hij het ook al een hele tijd speelde op zijn iPad. Dus nu heeft hij dezelfde kwaliteit op de Apple TV en je wist wat voor ’n kwaliteit je zou krijgen.

Hij wilde ook graag Mario Run maar ik ga hem echt geen iOS spel van 10,- kopen waar er gewoon 20 vergelijkbare van zijn voor een paar euro die precies hetzelfde principe hebben. Ik koop hem liever 3 kleinere verschillende en minder bekende spelletjes voor dat geld.

Profielfoto

Shmoo op 01 februari 2017

Kijk naar de NES Classic Edition waar gewoon bijna niet aan te komen is en op eBay de prijzen omhoog schieten.

.
http://www.marktplaats.nl/a/spelcomputers-en-games/spelcomputers-nintendo-nes/m1132219256-nintendo-classic-mini.html

Niet zoveel kabaal maken. Die dingen zijn gewoon voor minder dan 100,- op te pikken. Ik zie in mijn regio wekelijks op Marktplaats voorbij komen – stuk voor stuk mensen die hem even hebben geprobeerd maar al heel erg snel verliest het zijn aantrekkingskracht omdat wanneer de originele versie nooit gehad hebt is hier natuurlijk heen ruk aan. Je hebt dan niet die emotionele connectie met het apparaat en dan wordt dit ding hetzelfde als elke 25,- tablet. Waardeloos.

Profielfoto

Zakske op 01 februari 2017

Ze hadden gewoon voor 5 euro de old school Super Mario World naar iOS moeten brengen.

Dergelijke games kun je niet spelen op een stuk glas met virtuele knoppen, daarvoor heb je echte feedback nodig. De enige oplossing is dan om bv. een 8Bitdo SFC30 te kopen… alleen kun je dan net zo goed €40 extra uitgeven aan een Raspberry Pi, en daar RetroPie op installeren, alle NES / SNES ROMs gratis van internet plukken, die in RetroPie stoppen, en dan kun je alle NES / SNES games die ooit gemaakt zijn op je TV spelen.

Ik heb naar de NES Classic Edition gekeken, maar een Raspberry Pi + SFC30 was een veel betere oplossing.

Profielfoto

DBLCreations op 02 februari 2017

Ik vind €10 ook wel veel. €5 was echt de maximum geweest voor deze game. Maar al bij al wel een leuke game. Heb hem zelf niet gekocht omdat ik het concept niet zo leuk vond. Ik denk ook dat vele mensen ook niet snappen wat de bedoeling is als ik naar sommige reacties hier kijk. Teveel mensen denken dat dit een gewoon Mario spelletje is, (Oh, ik kan zelf niet terug gaan als ik iets gemist heb om het terug te gaan pakken). Euh, nee, natuurlijk niet, dat is het nu net… :/ Echt sommige mensen… Anders eens even wat gameplay op youtube zoeken…

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?