Rechter haalt streep door omstreden garantieregel Apple

Raymon op 12 juli 2016 55 reacties Laatste door DBLCreations

De rechtbank van Amsterdam heeft een streep gehaald door een garantieregel van Apple. Het bedrijf vervangt defecte iPhones binnen de garantietermijn altijd door een refurbished model, maar daar hoeft de klant volgens de rechter niet mee akkoord te gaan.

De rechter bepaalde dat Apple een vrouw, die een refurbished iPhone aangeboden kreeg ter vervanging van haar defecte exemplaar, een compleet nieuwe iPhone moet vergoeden. Apple draait ook op voor de proceskosten.

Nieuw toestel of koop ontbinden

Het gaat om een vrouw die in december 2014 voor 799 euro een iPhone 6 Plus kocht. De iPhone startte in augustus niet meer op en het lukte Apple niet om het toestel te repareren. De vrouw kreeg een refurbished iPhone ter vervanging aangeboden, maar ging hier niet mee akkoord en wilde een nieuw toestel of de koopovereenkomst ontbinden.

De vrouw beriep zich op artikel 21 van Burgerlijk Wetboek 7 en eiste dat Apple een nieuwe smartphone verstrekte. Apple bestreed dit en stelde dat de iPhone op moment van levering functioneerde. De vrouw zou op basis van de garantieregeling recht hebben op een vervangend toestel, maar een refurbished iPhone zou volstaan.

Geen ongegronde verrijking

De kantonrechter stelde de vrouw in het gelijk. In de uitspraak lezen we: “Van een Iphone* van € 799,00 mag een koper verwachten dat deze niet al na 8 maanden onherstelbaar defect is, gelet op haar eigen garantieregeling van een jaar is ook Apple die mening toegedaan. Dat de Iphone op het moment van aflevering functioneerde staat aan dit oordeel niet in de weg.”
[* Ja, een griffier weet blijkbaar niet hoe je iPhone schrijft…]

In het oordeel speelde ook een arrest van het Europese Hof uit 2008 mee. Daarin staat dat het leveren van een nieuw product als vervanging van een defect exemplaar binnen de garantietermijn geen ongegronde verrijking oplevert, maar dat de koper slechts met vertraging een goed ontvangt dat overeen gekomen is.
genuis-bar-amsterdam-16x9
Apple werd veroordeeld tot een betaling aan eiseres van € 799,00 (nieuwprijs van de iPhone) en het vergoeden van de proceskosten á € 377,98. Peanuts voor Apple, maar wel een belangrijke uitspraak voor consumenten die bij een reparatiezaak geen genoegen nemen met een refurbished iPhone als vervanging. De volledige uitspraak is hier te lezen.

(Via: Tweakers)

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

55 reacties

Profielfoto

Needler op 12 juli 2016

En terecht. Ook al is refurbished net zo goed als nieuw. Je hebt er voor betaald.

Profielfoto

bluap op 12 juli 2016

En ik maar denken dat we in 2016 met z’n allen weer beetje groen zouden denken. Nee hoor, één defect in een iPhone en alle onderdelen moeten allemaal maal vernietigd worden…..
Volgens mij is een vervangende iPhone met een nieuwe batterij, helemaal mooie nieuwe behuizing (geen krasjes en deukjes meer :)) en eventueel hergebruikt Airport kaartje een hele nette oplossing voor een 8 maanden oude iPhone..

Profielfoto

knekkie op 12 juli 2016

Is het aan de buitenkant te zien dat je een refurbisched apparaat hebt gekregen?

Profielfoto

Raymon [moderator] op 12 juli 2016

En ik maar denken dat we in 2016 met z’n allen weer beetje groen zouden denken. Nee hoor, één defect in een iPhone en alle onderdelen moeten allemaal maal vernietigd worden…..

Nee joh, die verkoopt Apple gewoon op zijn website op de afdeling Gereviseerde apparatuur en opruiming;-)

Profielfoto

Tobias Hulsker op 12 juli 2016

En zo is het. Apple doet die €799 zo simpel laten lijken. Het is verdorie een bedrag waar je u tegen zegt. Als je dat neerlegt verwacht je dat je minstens een of twee jaar een goed werkend device meekrijgt daarvoor. Zo niet, gewoon een nieuwe mee. Punt.

Profielfoto

iMac Lover op 12 juli 2016

@Raymon, stiekem my topic jatten is niet sjiek.

Maakt niet uit, er is nu een jurisprudentie waar iedereen op terug kan vallen bij een dergelijk geschil met Apple of een willekeurige Telco ( Telecom Operator )
Zoals t-Mobile, die ook niet altijd correct in de geest van de wet handelt.

Gr.

Profielfoto

LanWolf op 12 juli 2016

Is het aan de buitenkant te zien dat je een refurbisched apparaat hebt gekregen?

Volgens mij aan het serienummer (en dat staat ook op de doos volgens mij)

Profielfoto

Pendora op 12 juli 2016

Tja dan vervangt Apple geen iPhones meer maar repareert ze alleen. In dit geval zal dat niet meer mogelijk zijn geweest omdat haar telefoon al terug was naar China.
Dit levert alleen maar langere reparatie tijden op voor klanten.

Profielfoto

Helios op 12 juli 2016

Is het aan de buitenkant te zien dat je een refurbisched apparaat hebt gekregen?

Apple levert onder garantie meestal ‘remanufactured’ iPhones. Hierbij is de gehele buitenkant en de accu nieuw, dus je hebt nooit krasjes, deukjes of een versleten batterij.

Profielfoto

klonic op 12 juli 2016

Ik zou nog verder willen gaan. Zodra een product faalt vind ik dat je gratis een leenversie moet krijgen om de reparatie of vervanging van je eigen product te overbruggen. Als een fabrikant niet 100% van de producten foutloos kan laten werken binnen de garantietermijn, moeten zij voor ALLE gevolgen opdraaien vind ik.

@ bluap
Onzin, die kunnen ze gewoon tegen korting verkopen.

@ knekkie
Nee maar veel onderdelen hebben een gedefinieerde MTBF. Op het moment dat een iPhone al 500 uur gebruikt is, ga je dichter naar deze MTBF. Het is dus niet alleen een gevoel van een tweedehands product maar het heeft ook echt een statistisch gevolg.

Profielfoto

Rensvw op 12 juli 2016

@Raymon, stiekem my topic jatten is niet sjiek.

Maakt niet uit, er is nu een jurisprudentie waar iedereen op terug kan vallen bij een dergelijk geschil met Apple of een willekeurige Telco ( Telecom Operator )
Zoals t-Mobile, die ook niet altijd correct in de geest van de wet handelt.

Gr.

Er is geen jurisprudentie, dat kan alleen de hoge raad doen. Niet een kantonrechter.

On-topic:

Hoe snel zal dit aangepast worden in de Apple store? Gebeurt dit automatisch of moet iedereen een zaak aanspannen?

Profielfoto

MEEUW op 12 juli 2016

En terecht, goed dat iemand naar de rechter is gegaan, goe ddat diegene heeft gewonnen.
Nu de volgende rechtzaak : Als toestel verzekerd is, en je krijg een nieuw toestel, dat je ook werkelijk nieuw toestel krijg.

Profielfoto

jordi99 op 12 juli 2016

Hoe kun je zien of je een gereviseerd toestel hebt?
Mijn iPhone is ook vervangen, na 1.5 jaar (consumentenrecht)
Apple beweerde dat dit een nieuw toestel is een dus niet gereviseerd) dus heeft iemand een idee hoe je dit controleerd?

Profielfoto

KarelWillem op 12 juli 2016

Blijft natuurlijk lastige materie.

Haar telefoon is defect. Die had ook gerepareerd kunnen worden, zodat ze haar eigen telefoon weer terug kreeg.

Apple kiest voor de makkelijke weg, en stuurt dan een refurbished model, die in veel gevallen er beter zal uitzien dan je eigen exemplaar.

Waar is er dan het recht een nieuw exemplaar te eisen, die 8 maanden nieuwer en mooier is dan die je had?

Profielfoto

jordi99 op 12 juli 2016

Het gaat erom denk ik dat je gevoel dan niet klopt, je betaald de volle prijs 899 in mijn geval, releasedag iPhone 6 plus 64gb, en krijgt een refurbished welke toch wel wat goedkoper is..

Een iPhone is gewoon een van de beste, zo niet de beste telefoon, deze mag toch echt wel 2 jaar meegaan, zeker als ze abonnementen aanbieden voor 2 jaar

Profielfoto

DaveFlash op 12 juli 2016

(…) Die had ook gerepareerd kunnen worden, zodat ze haar eigen telefoon weer terug kreeg.

Apple kiest voor de makkelijke weg, en stuurt dan een refurbished model, die in veel gevallen er beter zal uitzien dan je eigen exemplaar. (..)

Ik moet je hier toch echt corrigeren, want in de uitspraak is duidelijk te lezen dat het toestel volgens Apple eigen beoordeling in de betreffende Apple Store, al niet te repareren was.

Profielfoto

bluap op 12 juli 2016

Tuurlijk is de iPhone wel te repareren, alleen is daar geen bestaande procedure voor. Dat er geen procedure voor is legt KarelWillem uit.

Profielfoto

fixar op 12 juli 2016

Rensvw

Er is geen jurisprudentie, dat kan alleen de hoge raad doen. Niet een kantonrechter.

Ehhh nee… Jurisprudentie omvat alle rechtspraak die gedaan wordt in Nederland. Dus ook die van rechters in de lagere rechtbanken.

de Rechtspraak:

Geheel van uitspraken van rechters. De jurisprudentie vormt een richtlijn voor de rechtspraak in latere, soortgelijke gevallen.

Wikipedia:

Met jurisprudentie bedoelt men in Nederland de toepassing van recht of (het geheel van) uitspraken door rechters.

Van Dalen:

ju·ris·pru·den·tie (de; v)
1
rechtsopvatting van de rechterlijke macht, zoals die blijkt uit genomen beslissingen

Profielfoto

hen3 op 12 juli 2016

In mijn tijd als Apple Care Advisor gaf ik aan dat *ieder* refurbished toestel uitgebreid word getest voordat het richting de klant gaat, vaak voorzien van een nieuw scherm. Bij ‘nieuwe’ toestellen vinden er alleen steekproeven plaats.

Profielfoto

KarelWillem op 12 juli 2016

Het gaat erom denk ik dat je gevoel dan niet klopt, je betaald de volle prijs 899…

.
Ja, kan best zo wezen. Maar dat geldt natuurlijk voor élk nieuw ding wat je koopt.

Als je auto na een jaar mankementen vertoont, eis je ook geen nieuwe, maar wordt deze gewoon gerepareerd. Of die auto dan 9.500 euro kost, of 165.000 maakt dan verder weinig uit.

—-
B.t.w. heb ik vorige week een nieuwe magnetron gekregen, omdat de huidige na 23 maanden ‘niet meer te repareren was’. (Lees: repareren of refurbirshen kost ze teveel moeite, en een nieuwe opsturen is dan het goedkoopste alternatief).

Profielfoto

iMac Lover op 12 juli 2016

@fixar,

Dan had ik het toch goed,
Ik was al op zoek, naar een juriste, die mij volgt op Twitter

Gr

Profielfoto

draugminaion op 12 juli 2016

Volgens het genoemde artikel van het burgerlijk wetboek is een reparatie ook goed.
Dus Apple gaat voortaan zeggen dat ze repareren en een refurbished terug geven.
En als iemand dan echt precies wil weten welke onderdelen zijn vervangen zeggen ze “alle”.

Profielfoto

MEEUW op 12 juli 2016

Velen weten niet dat als Apple het niet meer lukt om een Iphone te repareren.(dat is de correcte nederlandse taal lijk me. Naam product, hoofdletter) Dat het om bepaalde gevallen gaat en kwestie van logistiek proces is. En er ook deels mee speel.

Chips bv die kapot zijn of vage foutmeldingen gaan naar andere afdeling, kleine reparaties worden meteen geholpen.
Als er meer aan iphone moet worden gedaan, dan hebben ze er meer “tijd” voor.
Stel er komen aantal weken 1000 toestellen binnen en ze hebben maar tijd voor 500.
Hoef de consument niet 2 weken extra te wachten bv.

Chips die kapot zijn, is wat meer werk dan scherm vervangen.vochtschade word niet hersteld. maar kunnen ze wel als ze willen herstellen of onderdelen van gebruiken.
Dus refurbished toestel kan van allerlei iphone’s componenten zijn, en nieuwe buitenkant.Is er vochtschade, die word niet gerepareerd. Maar in hoeverre worden de onderdelen gebruikt en ander toestel van gemaakt. Dus wat is niet repareerbaar :)?
Dit alles om kosten te besparen….
De consument word er de dupe van.
Want als er niet goed getest is….
Wat vaak gebeurd.
Software update enzo standaard, probleem verholpen, terug sturen naar klant. Probleem niet verholpen. level 2. level 2 krijg niet verholpen of “moeilijker” te repareren, level 3 > refurbished toestel word het dan op geven moment.

Heel veel refurbished toestellen komen terug.
maar je betaald 800 euro voor toestel, je krijg vaak een “mindere” terug, of met beetje pech slecht getest. En je bent hem weer 3 weken kwijt.

Er zijn gevallen die door dit rare systeem, nieuwe iphone hebben en 6 keer hebben opgestuurd.
Waardeloos, maar laten we dan nu over rechten spreken ?

@KarelWillem Maar dan word je auto wel door nieuwe onderdelen gerepareerd, of word je alternatief gegeven en heeft de consument een keus.
En ja in sommige gevallen kan je gewoon een nieuwe auto eisen of word je dat aangeboden. Service heet dat.

Profielfoto

Ruwepit op 12 juli 2016

De vraag is al enkele malen gesteld maar hoe kan ik zien/controleren of mijn iPhone en Watch refurbished zijn?

Profielfoto

zepkleiker op 12 juli 2016

Het gaat erom denk ik dat je gevoel dan niet klopt, je betaald de volle prijs 899…

.
Ja, kan best zo wezen. Maar dat geldt natuurlijk voor élk nieuw ding wat je koopt.

Als je auto na een jaar mankementen vertoont, eis je ook geen nieuwe, maar wordt deze gewoon gerepareerd. Of die auto dan 9.500 euro kost, of 165.000 maakt dan verder weinig uit.

—-
B.t.w. heb ik vorige week een nieuwe magnetron gekregen, omdat de huidige na 23 maanden ‘niet meer te repareren was’. (Lees: repareren of refurbirshen kost ze teveel moeite, en een nieuwe opsturen is dan het goedkoopste alternatief).

Je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat de iPhone volgens Apple niet gerepareerd kon worden. Dus wel of niet repareren speelt hier totaal geen rol, want repareren zou in dit geval inhouden dat er zo veel vervangen moet worden dat ze feitelijk gewoon een nieuwe iPhone zou krijgen. Dan blijven er op zich 2 opties over:
– Apple geeft gewoon een nieuwe iPhone.
– Apple neemt haar toestel weer in, en vervangt intern veel/alle onderdelen door nieuwe onderdelen.

Maar Apple vindt beide opties te duur, dus kiezen ze voor de hidden 3rd option: ze geven een refurbished toestel met gebruikte onderdelen. En dát mag dus blijkbaar niet.

Profielfoto

zepkleiker op 12 juli 2016

[* Ja, een griffier weet blijkbaar niet hoe je iPhone schrijft…]

Dus, omdat een marketeer een bepaalde hippe spelling bedenkt, moeten de spellingsregels aangepast worden? 😉 Nee nou ja, ik ga er niet vanuit dat een griffier altijd weet hoe je ‘iPhone’ zou ‘moeten’ schrijven. Waarschijnlijk kan die griffier andere woorden weer beter spellen dan wij. 😛

Profielfoto

KarelWillem op 12 juli 2016

Dat is natuurlijk onzin. ELKE telefoon kan gerepareerd worden. Maar als het teveel tijd (= geld) gaat kosten, trekken ze gewoon zo’n refurbished uit de kast. Want voordat je hebt gevonden waar het mankement zit, ben je al een halve iPhone aan kosten verder.

Dus; hop… omruilen voor een betere telefoon dan die je inlevert. Apple blij, jij blij (want dan duurt het niet zo lang).

Profielfoto

tim85 op 12 juli 2016

@Ruwepit: http://www.wikihow.com/Identify-a-Refurbished-Iphone
google, 5 seconden werk…

Profielfoto

zepkleiker op 12 juli 2016

Dat is natuurlijk onzin. ELKE telefoon kan gerepareerd worden. Maar als het teveel tijd (= geld) gaat kosten, trekken ze gewoon zo’n refurbished uit de kast. Want voordat je hebt gevonden waar het mankement zit, ben je al een halve iPhone aan kosten verder.

Dus; hop… omruilen voor een betere telefoon dan die je inlevert. Apple blij, jij blij (want dan duurt het niet zo lang).

Dat is toch ook wat ik zeg? De reparatie zal kunnen, maar is economisch onaantrekkelijk voor Apple. Dus geven ze een telefoon met gebruikte onderdelen. Maar dat mag dus niet. Je kunt als bedrijf best een andere telefoon geven omdat een reparatie te duur wordt, maar dat moet dan wel een NIEUWE telefoon zijn.

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat we het blijkbaar normaal moeten vinden dat we gebruikte onderdelen krijgen als je apparaat kapot is, alleen omdat het Apple is. Als mijn auto gerepareerd zou worden met gebruikte onderdelen zou ik dat ook niet accepteren. Waarom wel met een telefoon van Apple?

Het is nog altijd zo dat Apple blijkbaar een product heeft geleverd dat niet deugdelijk is. Je kunt daarom de klant niet ‘afschepen’ door een vervangend product aan te bieden dat al gebruikt is door iemand anders.

Profielfoto

KarelWillem op 12 juli 2016

Je levert een gebruikte kapotte telefoon in, en krijg een gebruikte gerepareerde telefoon terug.

Waarin onderdelen zitten die vernieuwd zijn. Enfin, net als bij een reparatie dus.

Profielfoto

zepkleiker op 12 juli 2016

Je levert een gebruikte kapotte telefoon in, en krijg een gebruikte gerepareerde telefoon terug.

Waarin onderdelen zitten die vernieuwd zijn. Enfin, net als bij een reparatie dus.

Maar de klant is niet verantwoordelijk voor het defect, want het gaat hier om garantie.

Apple moet gewoon de telefoon alsnog repareren en inderdaad onderdelen vervangen door NIEUWE onderdelen. Niet een telefoon geven met onderdelen die door iemand anders gebruikt zijn, of wellicht een compleet toestel dat door iemand anders gebruikt is en waarvan 1 onderdeel vervangen is.

Een gebruikte gerepareerde telefoon is voor mij niet hetzelfde als je eigen gerepareerde telefoon. Slijtage door gebruik van een ander persoon is niet mijn slijtage. Voor de wet ook niet. Dat het voor jou wel hetzelfde is vind ik hartstikke mooi voor jou, maar zo werkt het nu eenmaal niet. En dat is nu gelukkig bevestigd.

Profielfoto

Helios op 12 juli 2016

Bekijk het eens van deze kant: Als haar telefoon gerepareerd kon worden, dan had ze die terug gekregen. Met onderdelen die dus al acht maanden gebruikt zijn…

Profielfoto

zepkleiker op 12 juli 2016

Bekijk het eens van deze kant: Als haar telefoon gerepareerd kon worden, dan had ze die terug gekregen. Met onderdelen die dus al acht maanden gebruikt zijn…

Dat had ze waarschijnlijk ook geen probleem gevonden. En ik ook niet. Maar jouw slijtage is mijn slijtage niet. Waarom moet ik een gebruikt onderdeel van iemand anders accepteren? Wellicht zitten in dat refurbished toestel onderdelen die al 18 maanden oud zijn? Weet jij veel …

Profielfoto

Robinnap op 12 juli 2016

Werkt dit met terugwerkende kracht? En hoe weetje of die refurbished is? Ik kreeg een ‘nieuwe’ iPhone in plasticje..

Profielfoto

zepkleiker op 12 juli 2016

Werkt dit met terugwerkende kracht? En hoe weetje of die refurbished is? Ik kreeg een ‘nieuwe’ iPhone in plasticje..

Als je de oplossing al hebt geaccepteerd lijkt het me dat je niets kunt doen. Dan had je het toestel meteen moeten afwijzen.

Profielfoto

oblomov op 12 juli 2016

Bij een refurbished weet je zeker dat de iPhone goed is nagekeken en gecontroleerd. Bij een nieuwe gebeurd dat waarschijnlijk steekproefsgewijs.

Profielfoto

oblomov op 12 juli 2016

[* Ja, een griffier weet blijkbaar niet hoe je iPhone schrijft…]

Dus, omdat een marketeer een bepaalde hippe spelling bedenkt, moeten de spellingsregels aangepast worden? 😉 Nee nou ja, ik ga er niet vanuit dat een griffier altijd weet hoe je ‘iPhone’ zou ‘moeten’ schrijven. Waarschijnlijk kan die griffier andere woorden weer beter spellen dan wij. 😛

@franklinvv(y)

Profielfoto

oblomov op 12 juli 2016

Volgens de Europesche garantie regels, ligt de bewijslast na 6 maanden bij de koper. Ik neem aan dat die vrouw heeft kunnen bewijzen dat het niet aan haar lag, want vooral een bedrijf als Apple doet er alles aan om een garantieclaim af te wijzen.

Profielfoto

Rensvw op 12 juli 2016

Rensvw

Er is geen jurisprudentie, dat kan alleen de hoge raad doen. Niet een kantonrechter.

Ehhh nee… Jurisprudentie omvat alle rechtspraak die gedaan wordt in Nederland. Dus ook die van rechters in de lagere rechtbanken.

de Rechtspraak:

Geheel van uitspraken van rechters. De jurisprudentie vormt een richtlijn voor de rechtspraak in latere, soortgelijke gevallen.

Wikipedia:

Met jurisprudentie bedoelt men in Nederland de toepassing van recht of (het geheel van) uitspraken door rechters.

Van Dalen:

ju·ris·pru·den·tie (de; v)
1
rechtsopvatting van de rechterlijke macht, zoals die blijkt uit genomen beslissingen

Heb het nog eens nagevraagd en je hebt gelijk!

Profielfoto

gekkegerrit op 12 juli 2016

Denk niet dat deze uitspraak voordelig voor de consument gaat uitvallen.

Rechtelijk gezien heb je recht op een reparatie binnen redelijke termijn. Probleem is dat de term redelijke termijn niet echt vastgesteld staat. Bij de meeste merken word een product naar een centraal reparatie punt gestuurd en dit kan van een week tot een paar weken duren. Dit is de normale gang van zaken bij bijna elke winkel.

Zoals hier boven al een aantal keer word aangegeven is het voor apple makkelijker om het toestel meteen om te ruilen voor een op nieuw gefabriceerd toestel. Ten eerste kan daar beter de kwaliteit van worden gegarandeerd dan een product wat word gerepareerd. En ten tweede is dit veel sneller dan het opsturen van het toestel naar een centraal punt. Dus dit is een win voor de klant en een win voor Apple.

Als mensen deze rechtszaak gaan gebruiken om elke keer als apple een opnieuw gefabriceerd toestel aanbied om dan de koop te ontbinden gaat apple gewoon reparaties aanbieden maar dan ben je hem dus wel minimaal een week kwijt (conform wetgeving).

Los van dat zou Apple ook onderzoeks kosten kunnen gaan vragen omdat na een half jaar na aankoop de bewijs voering bij de klant licht en niet bij de winkel (Wat bijna alle winkels doen). Als het defect niet jou schuld is betaal je de onderzoeks kosten niet blijkt het defect door verkeerd gebruik ontstaan te zijn moet je de onderzoeks kosten betalen anders krijg je het toestel niet eens terug.

Dus als we met ze allen lang op reparaties willen wachten en eventueel ook nog eens onderzoeks kosten voor de kiezen willen krijgen? Moeten er vooral meer mensen naar de rechter stappen.

Persoonlijk maak ik liever een afspraak bij de genius bar en loop ik de zelfde dag met een opnieuw gefabriceerd toestel de deur uit bestaande uit:
nieuwe behuizing, nieuwe batterij, nieuw beeldscherm en misschien een paar onderdelen die beter getest worden dan nieuwe onderdelen. En technisch gezien dubbel getest zijn tijden productie en nog een keer toen ze hergebruikt werden.

Profielfoto

GrannySmith op 12 juli 2016

Als de mensen hier die blijven verdedigen dat een Apple refurbished toestel ok. nou eens de filmpjes bekijken van de onafhankelijke reparaties van Louis Rossmann en van iPad Rehab op YouTube… dan zien ze dat Apple in refurbished toestellen echt niet zo positief er uit komt.

Apple gebruikt in refurbished toestellen zelfs moederboards met ex-waterschade (!); lees veel corrosie. Die werken dan wel maar of dat lang zo blijft… en dan als na je garantie het toestel defect raakt door die corrosie? Dan kun je even een nieuwe kopen.

Refurbished is niet nieuw. Nieuw is nieuw. En volgens consumentenrecht heb je recht op nieuw als de leverancier dus binnen garantie niet nieuw wil of kan leveren.

En dan gaan jullie hier verdedigen – alleen maar omdat het Apple is en dat is heilig zeker of zo – dat refurbished wel ok. is? Kom op zeg.

Bekijk die filmpjes eens. Met de waarschuwing dat je fanboy af zou kunnen zijn als je er teveel van bekijkt… ik ben er in ieder geval erg van geschrokken.

Profielfoto

bitrip op 12 juli 2016

Voor de mensen die willen weten of ze een refurbished toestel hebben gekregen na een reparatie:
Je krijgt bij een vervanger NOOIT een doosje en dergelijke erbij.
Dus heb je enkel kaal een telefoon meegekregen? Dan heb je een refurbished.

Anders krijg je er één in nieuw gesealde verpakking (wat dus nauwelijks tot niet voorkomt)

Profielfoto

SunKeeper op 12 juli 2016

Ik vindt het allemaal maar een gemekker.

Ik heb in totaal al drie refurbished iPhones in bezit gehad (inclusief mijn huidige) en nog nooit iets aan gemerkt.
Ik krijg ook het idee dat mensen denken: ”ah is toch maar een refurbished, hoef ik er niet zo nauwkeurig mee te zijn en als er dan wat mee is, heb ik een stok achter de deur. Hij was immers toch niet nieuw, dus wie kan mij de schuld van een defect geven.”

In het kort: gewoon je product gebruiken, is er wat mee, laat het oplossen.
Als je niet all-risk bent verzekerd met je auto en je ziet een paal over het hoofd moet je ook zelf dokken. Immers een gebruiksproduct.

Profielfoto

Edwin op 12 juli 2016

Ik zou er ook geen genoegen mee nemen. Maar ze hoeven ze voor mij ook niet te vernietigen. Refurbish die defecte telefoons. Test ze, en voorkoop ze dan als refurbished tegen een gereduceerd tarief. Voor de mensen die op een voordeeltje uit zijn. Plus dat je zo ook de mensen aan de iPhone krijgt die misschien niet het volle pond kunnen of willen betalen, maar wel heel graag een iPhone willen. Die zijn er zat!
Maar ik verwacht een spiksplinter nieuwe mocht mijn iPhone 6s Plus 128GB binnen de garantie termijn ter ziele gaan… Daar heb ik diep genoeg voor in de buidel getast…

Profielfoto

Facundo op 12 juli 2016

Ik heb in totaal al drie refurbished iPhones in bezit gehad (inclusief mijn huidige) en nog nooit iets aan gemerkt.

Die smartphones zijn pas 8 jaar op de markt. Als ik nu al met 3 refurbished iphones te maken zou hebben gehad, zou ik toch wel naar een ander merk gaan kijken.
M’n samsung doet het al gewoon meer dan 4 jaar zonder problemen.

Profielfoto

GoeieDag op 12 juli 2016

@GrannySmith: iedereen hier is ‘gezond’ mee aan het discussiëren, met argumenten over en weer, en jij begint dan nog over ‘fanboys’ etc.. Zielig. Waarom?

Ik ben het met KW e.a. eens: op zich lijkt het een overwinning voor de consument, met het zou wel eens als een boemerang terug kunnen keren als Apple datzelfde consumentenrecht strak aanhoudt.

Verder denk ik: een refurbished toestel is een ‘eigen gerepareerd toestel PLUS’ want Apple zegt dat bij een ref. in ieder geval de ‘behuizing, batterij, scherm en knoppen’ nieuw zijn. Dus uiteindelijk helemaal geen beroerde deal.

Profielfoto

Aerea op 12 juli 2016

Eindelijk! Bij gereviseerde iPhones krijg je namelijk een gratis extra garantie: hij gaat binnen zeer korte tijd weer kapot. Weg ermee.

Profielfoto

jordi99 op 12 juli 2016

Ik werd verzekerd door senior advisor dat ik een nieuwe iPhone kreeg, deze haalde de verkoper voor mij en kwam in een wit plat doosje, omdat mijn earpods en oplader etc niet vervangen hoefde te worden omdat ik mijn eigen nog had…

Nu werkt deze iPhone weer naar behoren, alleen ben ik toch benieuwd of apple niet loog over de ‘nieuwe’ iPhone…

Alleen @tim85 al die regels mbt serienummer checken gaan niet op..
Site zal wel verouderd zijn

Profielfoto

snipper op 13 juli 2016

Denk niet dat deze uitspraak voordelig voor de consument gaat uitvallen. [want week wachttijd reparatie]

Persoonlijk maak ik liever een afspraak bij de genius bar en loop ik de zelfde dag met een opnieuw gefabriceerd toestel de deur uit bestaande uit:

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Ten eerste zullen er niet zo veel problemen zijn met iPhones binnen twee jaar, mag je verwachten voor dat geld. Ten tweede zal Apple haar € 800-iPhone-klanten tevreden willen houden – en terecht. Ten derde mag Apple in voorkomende gevallen nog steeds een ruil voor een refurbished exemplaar voorstellen. Als klant hoef je er alleen niet mee akkoord te gaan… Veel mensen zal het waarschijnlijk niet eens opvallen en die zullen gewoon een refurbished iPhone accepteren.

Want laten we niet vergeten dat het zo ook zo vaak ging (en misschien nog wel gaat) met Apple computers: Je had nog garantie volgens de wet, maar je kreeg geen gelijk van Apple. Dan moest je een rechtszaak beginnen voor een harde schijf van € 80 en het duurde meer dan een half jaar voor het behandeld werd. Daar ging bijna niemand zijn energie en tijd aan verspillen.

Profielfoto

Smon op 13 juli 2016

Het gaat erom denk ik dat je gevoel dan niet klopt, je betaald de volle prijs 899…

.
Ja, kan best zo wezen. Maar dat geldt natuurlijk voor élk nieuw ding wat je koopt.

Als je auto na een jaar mankementen vertoont, eis je ook geen nieuwe, maar wordt deze gewoon gerepareerd. Of die auto dan 9.500 euro kost, of 165.000 maakt dan verder weinig uit.

—-
B.t.w. heb ik vorige week een nieuwe magnetron gekregen, omdat de huidige na 23 maanden ‘niet meer te repareren was’. (Lees: repareren of refurbirshen kost ze teveel moeite, en een nieuwe opsturen is dan het goedkoopste alternatief).

Nou ja, als je dit met een auto gaat vergelijken moet je het wel goed vergelijken.

Stel de iPhone was een auto, dan zegt het bedrijf “De auto kan niet meer gerepareerd worden, maar u krijgt een zo goed als nieuwe tweedehandse.”
Van buiten ziet die er ook als nieuw uit, maar de motor heeft er misschien al 100.000 km opzitten, terwijl jij in je oude auto maar 50.000 km hebt gereden.

Het is in het geval van de iPhone dus niet zo dat mevrouw direct een nieuwe eiste. Nee, Apple zei zelf dat de telefoon niet te repareren was en bood als alternatief heel simpel gezegd een tweedehands toestel aan. In dat geval is het op zich best logisch dat mevrouw zoiets heeft van “Of ik wil dat mijn eigen toestel gerepareerd wordt, of ik wil een nieuw vervangend exemplaar zoals de wet voorschrijft.”

* De meesten hier zouden tevreden zijn met een refurbished toestel omdat de kwaliteit over het algemeen gewoon goed is. Dit soort wetten bestaan dan ook om consumenten te beschermen tegen bedrijven die anders wellicht slechte refurbished modellen zouden leveren. Dat neemt echter niet weg dat ook bedrijven die goede/uitstekende refurbished modellen leveren ook gewoon gebonden zijn aan diezelfde consumenten bescherming wetgeving.

Profielfoto

KarelWillem op 13 juli 2016

Kortom: wees blij dat je geen fabrikant bent – van wat dan ook – want de consument van tegenwoordig is best wel een grote zeikerd.

Ja hoor, inclusief ik en mijzelf.


Ik pak mijn voorbeeld er nog even bij van de magnetron: Na 23 maanden opgestuurd. Kon niet meer gerepareerd. Koop werd ontbonden. Geld terug gestort. Er werd direct een nieuwe opgestuurd, die ik weer betaalde van het teruggestuurde geld. Ik heb dus gewoon in juli 2016 weer een nieuwe magnetron gekocht, met weer – minimaal – twee jaar garantie. Heel mooi voor mij, maar heel veel winst zal er op die 115 euro niet meer gemaakt worden.

Consumentenrecht is een mooi goed, maar het kan wel eens een beetje doorslaan.

Profielfoto

sultankat op 13 juli 2016

Zoveel verdienen op producten en dan nog proberen consumenten het bos in te sturen met een gebruikt apparaat. Hoogmoed komt voor de val. Prima uitspraak van de rechtbank.

Profielfoto

Nummer 34 op 13 juli 2016

Wat een belachelijk stuk rechtspraak is me dat. Bij het kopen van een product moet je akkoord gaan met de algemene voorwaarden waar dus duidelijk in vermeld staat dat je niet per sé een compleet nieuw model ter vervanging krijgt. Die gozer kan zoals Raymon vermeldt geen correcte spelling toepassen, precies of Apple naar zo’n futuliteitje gehoor gaat hechten.

@Needler je moet weten dat Apple ook maar een gebruikte iPhone terugkrijgt die hoogstwaarschijnlijk in een nóg slechtere staat verkeert. Zoals bluap aangeeft krijgt de bewuste kakmadam een iPhone in uitmuntende conditie terug.

@knekkie niet bepaald nee, noch vanuit de binnenkant.

@Tobias51 en waarom dan wel zou een refurbished iPhone niet goed werken? Alsof jij het verschil zou kunnen zien… mevrouw AKA kakmadam heeft 8 maanden een iPhone 6 Plus die hoogstwaarschijnlijk krasjes, deukjes en/of barstjes vertoont. mevrouw (jaja, AKA kakmadam) krijgt vervolgens een praktisch nieuwe iPhone terug, als dat wezen nou niet moeilijk deed kreeg ze gewoon een iPhone terug die in nóg betere staat verkeerde, maar nee, dan moet ze gaan wenen.

Pendora, de iPhone vliegt eerst naar de VSA, vervolgens verwerkt door Liam en dán pas naar China:-)

Profielfoto

Vos op 14 juli 2016

Ik heb vorige week mijn iPhone 6s voor reparatie ingeruild bij een Premium Reseller. Ik heb ze gesproken en ze zeiden dat ik een “remanufactured” iPhone kreeg. Oftewel, alles wat nog goed is van defecte telefoons, wordt in een nieuwe gezet. Wordt dit gezien als een nieuwe? Of gelden dezelfde regels als in het artikel beschreven? Kan ik mij ook beroepen op artikel 21 van Burgerlijk Wetboek 7?

Profielfoto

DBLCreations op 17 juli 2016

Ik ben door vele reacties heen gegaan en heb er vele gelezen, en ben het met vele eens: Je koopt een iPhone (ong. 799€) of wat de verschillende modellen ook mogen kosten, en dan verwacht je verdorie een goed werkende telefoon. Als die het binnen de twee (2)j begeeft, ja sorry, maar dan vind ik dat je recht hebt op een nieuwe, en geen zogenoemde “refurbished” iPhone. Daar verdienen ze al genoeg op. En geef nu zelf toe, we (of toch de meesten hier) houden allemaal van Apple, maar we weten ook welke spelletjes ze graag spelen. Ik vind dat deze mevrouw heel groot gelijk heeft. Of Nummertje 34 ze nu een kakmadam vind of niet, dan mag je mij een kakmeneer noemen. Maar velen gaan het gewoon met mij eens zijn en ook hetzelfde willen. Tenslotte valt het ook nog binnen de (door Apple beperkte garantie). Dus heeft ze zeker recht op een nieuwe.

Ik persoonlijk klaag niet, mijn iPhone 5 die ik gekocht heb bij de release werkt nog altijd. Hoewel de batterij naar de vaantjes is sinds een paar weken; Dus word het tijd voor een nieuwe (ik heb geen zin om de batterij te vervangen en wil sowieso een groter scherm). Maar goed, mijn iPhone is een paar generaties meegegaan dus ik ben zeker tevreden.

We moeten ons toch wel eens gaan realiseren dat dit geen goedkope telefoons zijn en ik vind als je de prijs betaald moet het gewoon werken.

Dat over die auto vind ik overigens dikke flauwe kul en je spreekt jezelf nog eens tegen ook want: je zegt als je een auto koopt en er zijn mankementen na een jaar eis je ook geen nieuwe maar worden de kapotte onderdelen door NIEUWE onderdelen vervangen. In dit geval was de telefoon NIET te vervangen of te duur voor Apple om te laten vervangen, whatever. Als je het dan toch met een auto wil vergelijken komt dat neer op een “total loss” (binnen de garantie termijn). Dus mevrouw mag wel degelijk om een nieuwe iPhone vragen.

We zullen allemaal onze mening hier wel over hebben maar sommigen mogen een beetje realistischer gaan nadenken vind ik. Ik vraag me echt af of al die mensen die zeggen dat ze blij zijn met een “refurbished” (oftewel, een al gebruikte telefoon), blij zouden zijn. Ik geloof er persoonlijk niets van maar goed. Slaapwel, ik ga naar men bed:-D

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?