Vodafone nog dit jaar met bellen via Wi-Fi

Raymon op 08 maart 2016 12 reacties Laatste door pannekoek

In weinig branches volgen concurrenten elkaar zo snel als in de telecombranche. Kondigde KPN gisteren aan in 2017 met mobiel bellen via Wi-Fi te komen, vandaag laat Vodafone weten het nog dit jaar te activeren. In het najaar moet het netwerkwijs aanstaan.

Wi-Fi-bellen is niet te verwarren met FaceTime, Skype of andere VOIP-apps voor de vaste lijn. Het werkt direct via de Telefoon-app van iOS en met je eigen 06-nummer. De iPhone ondersteunt het vanaf de 5c.

De techniek is in Nederland nog niet erg bekend omdat telecomproviders nog geen Wi-Fi-bellen aanbieden. Buitenlandse providers ondersteunen het echter al langer. Bij Wi-Fi-bellen worden oproepen via een VPN-verbinding direct op het mobiele netwerk van de provider geplaatst. Zo kan er met weinig of geen mobiel bereik toch getelefoneerd worden, alleen een Wi-Fi-verbinding van minimaal 25kb/sec down- en upload is vereist.

Vervanger Signaal+

Vodafone laat verder weten te stoppen met Signaal+, een kleine femtocel die het 3G-bereik binnenshuis verbeterd. Wi-Fi-bellen en het 4G-netwerk zouden het apparaatje, dat een mini 3G-netwerk opzet, overbodig maken.

Concurrent KPN kondigde aan in 2017 met Wi-Fi-bellen te beginnen. Het wachten is nu een aankondiging van T-Mobile, dan zijn de plannen rondom Wi-Fi Calling van de grote drie providers compleet.
wifi-bellen-001
Via: Tweakers

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

12 reacties

Profielfoto

superschenk op 08 maart 2016

Goed nieuws!
Die Femtocel die ik nu heb is erg instabiel.

Profielfoto

abbenhui op 08 maart 2016

En gaat dit dan zonder gebruik van belminuten?

Profielfoto

DaveFlash op 08 maart 2016

Nee abbenhui, zowel bij KPN als Vodafone zal wanneer een gesprek overgaat van 2G (gsm) naar 4G of je eigen WiFi (of openbare hotspot) het tellen van je belminuten gewoon doorgaan. Dus het komt wel uit je bundel. Een voordeel van KPN en Vodafone is, dat wanneer je via 4G belt, wat in feite niets anders is dan elk ander gebruik op je data-verbinding (internetten zeg maar) dit gebruik niet uit je data-bundel wordt gehaald maar gewoon uit je bel-minuten. Een aantal providers in het buitenland rekent echter een 4G gesprek vaak wel af in MB’s waarbij sommige providers het wel heel bont maken door óók belminuten te reken naast MB’s. Gelukkig lijkt het er op dat KPN/Vodafone dit vooralsnog niet gaan doen

Profielfoto

the-eclipse op 08 maart 2016

Gelukkig ga ik dat niet meemaken dit jaar !
Wat een waardeloos bedrijf !

Profielfoto

Pivni Pes op 08 maart 2016

Gelukkig ga ik dat niet meemaken dit jaar !

Weet je al wanneer je dood gaat of zo?

Profielfoto

steveb op 08 maart 2016

ik doe dit al 5 jaar.
triiing de app van telenet doet bijna hetzelfde.

al is dit het enige waar België geen 10 jaar op achter loopt.

Profielfoto

KarelWillem op 09 maart 2016

De leeftijd gaat tellen denk ik.:)
Wat is mijn voordeel van bellen via WiFi, als het alsnog belminuten aftikt?

(Niet dat ik ooit bel, maar dat terzijde.)

Profielfoto

pannekoek op 09 maart 2016

ik hoef dan niet meer met de hand de auto/4g naar fixed/3g te switchen. Dit doe ik regelmatig omdat de iphone anders het 3g signaal van de femtocell negeert en toch het brakke 4g signaal oppakt.

Profielfoto

KarelWillem op 09 maart 2016

Moet ik dat lezen als: ‘Voor mensen die binnen geen bereik hebben, is WiFi bellen een oplossing’?

Profielfoto

IsSidha op 09 maart 2016

@KW.. ik denk het.. en ik zie daar anders ook geen nut in? eerder een mislukte voip poging, behalve dan dat het aan de telefoon app gekoppeld is.. verder zijn er heel veel meer mogelijkheden om helemaal gratis te bellen over wifi met diverse apps

Profielfoto

snipper op 10 maart 2016

“In weinig branches volgen concurrenten elkaar zo snel als in de telecombranche.”

Dit zou je kunnen opvatten als dat Vodafone vandaag ineens heeft besloten, naar aanleiding van KPN’s mededeling gisteren, óók WiFi-bellen aan te gaan bieden.

In werkelijkheid ligt het meer voor de hand dat beide partijen al lang, misschien wel jaren, WiFi-bellen in voorbereiding hebben.

Als consument vraag je je af waarom het nu pas wordt ingevoerd terwijl het jaren gelden al kon en nu juist minder toevoegt dan ooit, maar dat zal wel weer te verklaren zijn doordat de mobiel bellen hardware dan minder geld op zou hebben gebracht.

Profielfoto

pannekoek op 10 maart 2016

Ik denk dat de telecomboeren nu in beweging komen, omdat de eerste de stap heeft gezet.

Daar komt bij dat Nederland vooroploopt in de EU met aantal breedband verbindingen per huishouden, dus de kans dat mensen bellen de klantenservice gaan benaderen met bandbreedte problemen is ook relatief klein.

Ze hebben waarschijnlijk gewacht omdat ze liever geen service-calls willen over private netwerken. Stel dat iedereen de klantenservice gaat benaderen voor problemen met wifi, dan lopen hun winsten hard terug.

Als wifi bellen nu op de markt komt als een voor hen “unmanaged” service, maar wel als ondersteuning voor het matig bereik op hun eigen netwerk zijn ze spekkoper.

Ook als het in omzet geen parten speelt, doordat de belminuten blijven lopen. Weinig onderhoud als het geïmplementeerd wordt door de fabrikant van de telefoon… Zo verlenen ze een extra dienst waar relatief weinig risico aan zit, en kastje muur service voor de helpdesk op voorhand al geaccepteerd is. Hoe ver stat u van uw router? Heeft u ADSL en woont u ver van de centrale? Is er iemand bij u in huis die netflix zit te staren? Dan is uw internet verbinding misschien te langzaam

Maar ik ben blij met deze ontwikkeling, femtocell eruit, en switch voor bellen over wifi aan. Komaarrr doorrrr hoorrr! Hoe eerder hoe beter.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?