Sonos zet in op spraakbediening

Raymon op 10 maart 2016 7 reacties Laatste door H.deweg

We praten al tegen Siri op iOS en met OS X 10.12 straks wellicht ook op de Mac. Speaker­fabrikant Sonos ziet ook dat spraakbediening steeds belangrijker wordt en gaat er in de toekomst vol op inzetten. Dat schrijft CEO John MacFarlane in een blogpost.

Sonos gaat inzetten op verdere groei met betaalde streamingdiensten zoals Apple Music en maakt spraakbediening topprioriteit. Dit heeft ook een herstructurering van het bedrijf en een aantal ontslagen tot gevolg.

CEO John MacFarlane blijft in de blogpost vaag over het aantal ontslagen, maar we kunnen ons indenken dat voor ondersteuning voor streaming en spraakbediening meer software- dan hardware-engineers nodig zijn.

Hey Sonos!

Interessant voor actieve Sonos-gebruikers is de blik op de toekomst. Het Sonos-team werkt actief aan spraakbediening voor zijn luidsprekers. MacFarlane verwijst in zijn blog naar Siri, Google, Cortana en vooral de Amazon Echo met Siri-concurrent Alexa. De Echo is een kleine speaker voor in de woonkamer die altijd luistert en op verzoek muziek, podcasts en audioboeken speelt. Echo kan in de VS ook een Uber of pizza bestellen, het weerbericht voorlezen en slimme apparaten in huis bedienen.

Of Sonos zich gaat richten op stembediening voor muziek of net als Amazon een volwaarde spraakassistent voor in huis wil ontwikkelen blijft onduidelijk. Hey Sonos klinkt wat ons betreft niet verkeerd.

amazon-echo

Amazon Echo.

 

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

7 reacties

Profielfoto

flappah op 10 maart 2016

Het is te hopen dat Sonos niet haar eigen stemherkenning gaat proberen te ontwikkelen. Schoenmaker hou je bij je leest en sluit aan bij wat Apple/Google/Microsoft al gedaan heeft. Implementeer hun standaarden We hoeven er niet *nog* een extra stemherkenner bij. Ik wil een framework waar andere apparaten zich aan kunnen melden (lees bijvoorbeeld HomeKit)

Profielfoto

Usain op 10 maart 2016

We praten al tegen Siri op iOS

Dat doen “we” helemaal niet. Ik ken niemand die nuttig gebruikt maakt van Siri, alleen maar voor de lol.

Profielfoto

App69 op 10 maart 2016

@ Usain, ik ook niet. En de mensen die ik ken ook niet. De meesten weten zelfs niet dat dit mogelijk was.

Profielfoto

Shmoo op 10 maart 2016

Ja dat denk ik ook. Iedereen kan wel zien dat het ooit de toekomst zal worden maar op dit moment is het gewoon nog een soort van taboe. Het voelt gewoon niet normaal om tegen je producten te praten of zwaaien zodat ze dingen kunnen doen.
.
Ik denk dat dit zeker nog een jaartje of 5 nodig heeft. Zie het als het begin van de iPhones en iPads. We gingen steeds meer op die dingen surfen omdat het een gemak was. Maar betalen deden we altijd pas wanneer we achter een desktop of laptop computer zaten. Google heeft daar ooit een mooi onderzoek over gepubliceerd ( paar jaar geleden ) dat we bijvoorbeeld via onze iPad of iPhone op Bol.com iets zagen dat we wilde kopen maar dat we dan de aankoop uitstelde totdat we achter een desktop of laptop computer zaten en dan werd de betaling pas gedaan.

Profielfoto

sonic1984 op 10 maart 2016

Ik gebruik mijn Amazon Echo in ieder geval veel meer dan Siri wat gewoon altijd traag reageert. Zeker het Hi Siri op m’n Apple Watch vind ik nutteloos – duurt veeeeeel te lang voor je klaar bent.
“Alexa” werkt veel beter. Hopelijk komt er een goede Amazon Echo + Sonos link.
De Amazon Echo Dot en Amazon Echo Tap staan in ieder geval in PreOrder:)

Profielfoto

Mr. Jones op 10 maart 2016

Dat doen “we” helemaal niet. Ik ken niemand die nuttig gebruikt maakt van Siri, alleen maar voor de lol.

@Usain: In de auto is het een hele nuttige toevoeging. Ik gebruik Siri i.c.m. CarPlay dagelijks. Om te bellen, berichten te versturen en herinneringen in te stellen. Werkt (bijna) perfect.

Profielfoto

H.deweg op 10 maart 2016

Ik ben niet zo snel paranoïde, maar een apparaat, aan het internet verbonden, in mijn huis, dat continu aan staat en ik heb volstrekt geen idee wie of wat er aan de andere kant zijn ‘oortje’ te luisteren legt (uiteraard de privacy van onze klanten heeft bij ons de hoogste prioriteit, alleen de verkoopcijfers ook), daar wordt ik toch een beetje ongemakkelijk van. Ik vind het echt bizar dat mensen daar kennelijk geen enkel probleem mee hebben.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?