‘Kabelaars dwingen NPO tot lage kwaliteit streams en gemist’

Apple rmens 17 mrt 2016
Leestijd: 2 minuten

De NPO heeft prima iOS-apps, maar op gebied van beeldkwaliteit laten de streams met een maximale kwaliteit van 342p nogal te wensen over. Zeker als je op een iPad of via AirPlay op een groot scherm kijkt is het bijna pixels tellen. Hoe komt dat toch?

NOS op 3 ging op onderzoek uit en ontdekte dat het komt door een contract met kabelbedrijven zoals Ziggo. Daarin staat dat de NPO zijn programma’s in lage kwaliteit op internet en in apps moet aanbieden.

Commerciële belangen

De officiële reactie van de NPO is dat het aanbieden van HD-streams veel bandbreedte, opslag en dus geld kost. Volgens Geert-Jan Bogaerts, hoofd Digitaal van de VPRO, is dat de halve waarheid: “Hoge kwaliteit willen ze niet online hebben vanwege commerciële belangen”, zegt hij tegen NOS op 3. “Als die beelden in goede kwaliteit online staan, kan je net zo goed je kabel opzeggen. Als dat gebeurt, betalen de kabelaars minder voor hun contract met de NPO. En dat kost de NPO weer geld.”

NPO Plus (€ 7,95 per maand).

342p-stream van Wie is de Mol.

Of het contract met kabelaars ook de reden is dat de NPO-app nog niet voor Apple TV beschikbaar is, blijft onduidelijk. Het lijkt ons echter logisch dat bedrijven als KPN en Ziggo niet zitten te wachten op een Apple TV-app als concurrentie voor hun eigen settopbox.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen