App Store getroffen door enorme spamrun

Raymon op 21 januari 2016 11 reacties Laatste door csteelooper

Hoewel Apple’s zwaargewicht Phil Schiller tegenwoordig chef App Store is, gaat het opvallend vaak mis. In de Mac App Store werd eerder deze week een nep-versie van de iOS-app Enlight toegelaten en nu is de iOS App Store getroffen door een spamrun.

De games-sectie van de App Store is bezaaid met Chinese apps die functioneel hetzelfde zijn en slechts een andere naam en icoon hebben. Om bovenaan te komen worden namen als “##Action Race” gebruikt.

Praktisch alle categorieën bevatten de grote hoeveelheid wildcard-apps die afkomstig lijken te zijn van een groep Chinese ontwikkelaars. Bijvoorbeeld de categorieën muziek en sport: vol met spam-apps die bewust in de verkeerde categorie geplaatst zijn. Waarom Apple deze vervolgens onder het tabblad ‘uitgelicht’ plaatst is ons een raadsel.

appstorespam0001

Klik/tap voor groter.

Zelfde app, andere naam en icoon

Veel van de apps zijn op enkele kleine verschillen na dezelfde app met een andere naam en icoon. We kwamen bijvoorbeeld racegames tegen waarbij de auto’s slechts een ander kleurtje of model hadden gekregen. Ook veel casino-games zijn precies dezelfde game met een ander achtergrondje of verschillende kleuren knoppen.

appstorespam002

Klik/tap voor groter.

Apps vol met reclame

Het doel van de apps lijkt voornamelijk te zijn om zoveel mogelijk reclame te verspreiden. Er wordt geen toegang tot contacten, foto’s of andere gegevens gevraagd. Voor het spelen moet je wel door minimaal 3 advertenties.

Clash of Clans? Nee. Clash of Kings.

Clash of Clans? Nee. Clash of Kings.

Het is onduidelijk hoe dit soort apps überhaupt door de App Store controle komen. Doorgaans controleert Apple streng op nieuwe apps. Het lijkt erop dat ontwikkelaars (1, 2, 3) beginnen met legitiem ogende apps en pas na enkele maanden de spam-apps indienen. We hebben Apple om een reactie gevraagd en zullen dit artikel later bijwerken met de actuele stand van zaken. (Via: iPhone-ticker)

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

11 reacties

Profielfoto

Targaryen op 21 januari 2016

Weer een nieuwe gate in het rijtje van blunders: ‘app gate’.:lol:

Profielfoto

csteelooper op 21 januari 2016

Tja… Dit is gewoon ZIE-LIG! Het gaat inderdaad vaak mis de laatste tijd. Lijkt wel verdacht veel op de beginjaren van de Google Play Store, of, erger nog, de diverse voorlopers daarvan. Daar leek helemaal geen controle te zijn. Met deze laatste aanval op de App Store lijkt het bij Apple niet anders. Echt goed uitkijken dus…

Profielfoto

Hydræ op 21 januari 2016

Ik loop geregeld op apps met Chinese tekens, waarvan je de naam niet eens kunt uitspreken. Ook in de Mac App Store is het doffe ellende. Misschien moet Apple het net als dvd opsplitsen in regio’s, waarbij China zijn eigen regio krijgt.

Profielfoto

Matanza op 21 januari 2016

Ik weet niet waarom.
Maar ik heb de laatste tijd wat in de app store liggen kijken naar verschillende apps maar dit ben ik niet tegengekomen. Er is dan toch duidelijk en verschil met de Belgische en Nederlandse.

Profielfoto

csteelooper op 21 januari 2016

Zelf ben ik het ook nog niet bewust tegengekomen. Maar toch. Het blijft vreemd dat het überhaupt kan, uitgaande van de controlemechanismen die er zijn. Als Apple echt alle apps zou reviewen, zoals zo vaak wordt gezegd, dan moet dit eigenlijk überhaupt niet kunnen. Alleen al vanwege zoiets als: teveel gelijkaardigheden met teveel andere apps.
Dat gebeurde een tijd geleden ook, toen de maker van Flappy Bird zijn app terughaalde en er talloze ‘clones’ opdoken. Daar leek Apple schoon genoeg van te hebben en men heeft er toen heel veel verwijderd. Met deze (3?) Chinese developers lijkt volgens Apple echter niks mis, want er staan, afgaande op de screenshots hierboven, talloze copycat apps van hun hand in de store.

Als een en ander echt zo is, dan moet dat toch op zijn minst leiden tot actie van Apple’s kant. Anders zijn de sluisdeuren open en zie je straks door de fake apps de store niet meer…

Profielfoto

Vilscon op 21 januari 2016

Ik zit door de App Store op m’n iPhone te bladeren, maar ik kom niks tegen..

Profielfoto

pruus op 21 januari 2016

Ik kan mij voorstellen dat de developers een status krijgen bij het indienen van een app. Op het moment dat een developer veel apps maakt gaat zijn status omhoog. Als de apps dan ook nog een goede rating krijgen, dan stijgt zijn rating nog meer. Dan verschijnt de gluiperd, gaat stiekem dingen doen die niet helemaal passen. En voila. De trammelant is er. Zeg maar, ze hebben het lek in het systeem gevonden. Wel jammer, maar realiteit.

Profielfoto

busterpkeaton op 21 januari 2016

Die strenge controle van Apple gaat er volgens mij alleen maar om om apple’s eigen zaakjes te beschermen. Ik heb niet de indruk dat ze een moer geven om andermans auteursrecht/intellectueel eigendom als ze daardoor meer kunnen verdienen.

Profielfoto

vdlindenmark op 21 januari 2016

Sommige apps zijn voor het laatst bijgewerkt eind 2014, wel raar dat ze nu ineens bovenaan verschijnen onder kopje ‘Nieuw’

Profielfoto

IsSidha op 21 januari 2016

Dit is niet nieuw.. het gebeurde al regelmatig dat hetzelfde spel door een “andere” ontwikkelaar met een andere naam werd aangeboden.. zo speel ikzelf al zeker twee jaar hetzelfde spel met drie namen.. leuk als je bij de ene de levens hebt verkloot, kun je in de andere weer verder.. hahaha

Ook zit er geen tramalant code in, dus zijn ze gewoon veilig.. en worden ze ook goed gekeurd door Apple.

Het is gewoon hetzelfde als Unilever die Biotex, Persil en Omo maakt, alledrie wasmiddel uit dezelfde fabriek met een andere naam. We zeggen dan ook niet dat de supermarkt gespammed wordt maar dat we een bredere keuze hebben.

Juist dit soort nieuws is spam en bladvulling en roeptoeteren

Profielfoto

csteelooper op 21 januari 2016

Tja, ook dat is een zienswijze… Ten dele ben ik het er wel mee eens… Maar toch… Als je als één developer 32x dezelfde app onder een andere naam en met een ander icoon in de store plaatst ben je zielig… Doe dan liefst gewoon rustig aan en bedenk ook echt 32 nieuwe concepten… Dan doe je puik werk!

Zoals ik eerder al zei lette Apple volgens mij in het verleden ook beter op (te veel) copycats… Ook bij Apple zelf zouden (vroeger dan toch) belletjes gaan rinkelen als hetzelfde programma té vaak in de Store verscheen, al was het onder andere namen en met andere iconen…

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?