Apple Car in 2019? Even realistisch…

Apple rmens 22 sep 2015
Leestijd: 2 minuten

Als we The Wall Street Journal moeten geloven, geeft Apple vol gas om zijn elektrische auto in 2019 op de markt te brengen. Volgens ‘goed ingelichte bronnen’ van de krant is het team dat aan Project Titan werkt, uitgebreid van 600 naar 1800 man.

Volgens bronnen van WSJ wordt de auto niet volledig zelfrijdend, al zou dat wel het plan op lange termijn zijn. De planning lijkt ons overigens erg ambitieus, zelfs al loopt het project naar verluidt al twee jaar.

Apple heeft zonder twijfel de meest slimme engineers en veteranen uit de auto-industrie op de loonlijst. Zo worden medewerkers bij Tesla weggekaapt en is ook een voormalig Chrysler-topman ingestapt. Als laatste heeft Apple begin dit jaar een aantal accu-experts ingelijfd. Een sterrenteam dus, maar er zijn ook externe factoren die meespelen.

Samenwerking met andere fabrikant

Realistisch gezien zou Apple kunnen samenwerken met een andere fabrikant om in 2019 met een auto op de markt te komen. Naar verluidt heeft Cupertino zijn oog laten vallen op de BMW i3. Toch roept dit ook vragen op. Autofabrikanten hebben niet de luxe om op een berg cash te zitten en zijn over het algemeen erg conservatief (zo wil Toyota nog beslist niet aan CarPlay). Zou een fabrikant als BMW er wel op zitten te wachten om samen met de controlfreaks van Apple zijn liquide middelen in een project zonder garanties voor de toekomst te investeren?

Hoge verwachtingen; Apple TV als voorbeeld

Weet je nog, twee jaar gelden? Er gingen geruchten over een compleet nieuw televisietoestel van Apple dat in de maak zou zijn. Afgelopen 9 september zagen we ‘slechts’ een vernieuwde Apple TV-settopbox die als accessoire op een bestaand toestel aangesloten wordt. Je TV krijgt geen Apple-sticker, maar Apple controleert wel een groot deel van de ervaring als je de Apple TV gebruikt.

Auto zonder Apple-logo, met Apple-sausje

Wat gaat Apple in 2019 dan presenteren? Misschien een uitgebreide versie van CarPlay die met HomeKit integreert. Over vier jaar is HomeKit ongetwijfeld (hopelijk…) van de grond gekomen en fors uitgebreid. Dan kan Apple doen waar het zo goed in is: de software van de auto naadloos integreren met zijn eigen systemen. Er hoeft dan geen Apple-logo op de grill, maar Apple kan wel grote invloed hebben op de werking van het voertuig. Voor fabrikanten een ‘Apple editie’ van een auto verkopen ook minder risicovol.

De automotive markt verandert en Tesla heeft aangetoond dat er een groot potentieel voor nieuwkomers is, maar ook Tesla doet er jaren over om een nieuw voertuig van de grond af te ontwerpen. Bij Apple gebeurt er ook duidelijk iets op dit gebied, maar het bedrijf zal meer dan hemel en aarde moeten bewegen om je al 2019 een auto met Apple-logo voorop te laten rijden. Een flinke korrel zout is bij het artikel van The Wall Street Journal aan te raden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen