Duidelijkheid 112-app: alleen burgerhulp, geen koppeling meldkamer

Apple rmens 7 mei 2015
Leestijd: 2 minuten

Er is vandaag veel nieuws over een nieuwe 112-app genaamd SOS Alarm. Een enigszins verwarrende app gemaakt door een stichting die wel goede bedoelingen, maar geen enkele koppeling met de landelijke hulpdiensten heeft. Dit moet je over de app weten.

De app heeft twee functies. Allereerst is het een veredelde 112-belknop die geen informatie doorgeeft aan de meldkamer. De informatie wordt wel doorgegeven aan vrijwillige hulpverleners, zodat burgerhulp georganiseerd kan worden.

Organiseren van burgerhulp

Op de app is een netwerk van vrijwilligers aangesloten. Zij ontvangen bij een noodsituatie een pushbericht. Omdat bij de noodmelding een locatie en omschrijving verstuurd wordt, kan burgerhulp snel georganiseerd worden.

Burgers met een BHV- of EHBO-diploma kunnen zich als vrijwillig aanmelden. Naar eigen zeggen heeft de app 32.000 geregistreerde hulpverleners.

Geen koppeling met 112-meldkamers

De app gebruikt een eigen systeem voor het inschakelen van burgerhulp. Dit is op geen enkele wijze verbonden met de meldkamers van 112. Niet met de landelijke en niet met de regionale meldkamers. Het enige dat de app doet, is een grote bel-knop presenteren.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie bevestigt bij monde van woordvoerder Edmond Messchaert dat er geen technische koppeling tussen de app en meldkamer is. De privacywet laat zo’n koppeling volgens de zegsman bovendien niet toe. Ingevulde gegevens zoals de omschrijving van het ongeval, het aantal slachtoffers of foto’s zijn voor de centralist niet zichtbaar.

Via het mobiele netwerk is de locatie van de melding altijd al zichtbaar, ook als je direct 112 belt. Daar speelt de app geen rol bij.

Advies ministerie: eerst 112 bellen

Het ministerie van Veiligheid en Justitie zegt tegen OMT dat het direct bellen van 112 altijd de voorkeur heeft. De centralist kan de melder zo gerichte instructies geven. Eventueel kan na het telefoongesprek burgerhulp gezocht worden. De SOS Alarm-app is voor het bellen van 112 overigens onhandig, want er moeten twee schermen en een waarschuwing doorlopen worden voordat het telefoongesprek gestart wordt.

Nobel initiatief, misleidende marketing

Het organiseren van burgerhulp met behulp van smartphones is een nobel initiatief, maar de stichting gaat op het gebied van marketing over de schreef. Voordat de app gebruikt kan worden, moeten persoonsgegevens ingevuld worden. In de app verschijnt de melding dat deze gebruikt worden om de meldkamer sneller te informeren en valse meldingen tegen te gaan. Dat is onzin, want deze info wordt helemaal niet doorgestuurd.

Onzin, gezien er helemaal niets naar de meldkamer doorgestuurd wordt.

Verwacht van de SOS Alarm-app niet meer dan de mogelijkheid om burgerhulp te organiseren, maar bel eerst 112.

https://youtu.be/9OlKVjJimiM

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen