Adobe gaat nieuwe applicaties alleen verhuren

Koen van Tongeren op 07 mei 2013 90 reacties Laatste door DBLCreations

Na tien jaar trekt Adobe de stekker uit Creative Suite, Creative Cloud is de opvolger. In tegenstelling tot Creative Suite wordt Creative Cloud alleen aangeboden als abonnementsdienst. Een flinke verandering van businessmodel naar voorbeeld van Microsoft dat Office ook als abonnementsdienst aan is gaan bieden.

Adobe blijft de CS 6 suite voorlopig wel verkopen en ondersteunen, maar er zullen geen nieuwe features toegevoegd worden. Gebruikers die nieuwe features willen, zullen over moeten stappen naar een Creative Cloud-abonnement. 

Er zijn verschillende soorten abonnementen. Het volledige abonnement geeft toegang tot alle 24 Adobe applicaties en kost €61,49 per maand. Abonneren op losse applicaties zoals Photoshop kan voor € 24,59 per applicatie. Studenten en docenten kunnen voor € 19,99 per maand aan de slag met de volledige suite. Bestaande CS 6-klanten krijgen korting op het eerste abonnementsjaar.

De prijzen van Creative Cloud.

De prijzen van Creative Cloud.

Ondanks de naamgeving ‘Cloud’ zijn de applicaties niet webbased, maar nog gewoon op de harde schijf geinstalleerd. Ook is het niet nodig om constant verbonden te zijn met internet om applicaties op te starten. Om de zoveel tijd moet wel een licentiecheck worden uitgevoerd die, uiteraard, via internet gaat. Vermoedelijk heeft Adobe voor deze vorm gekozen om piraterij tegen te gaan.

Aan de Creative Cloud applicaties zijn diverse nieuwe features toegevoegd. Abonnee’s krijgen toegang tot een online portfolio dat te gebruiken is als showcase en 20gb tot 100gb aan cloudopslag voor projecten en lettertypes. Ook bestaande applicaties zijn verbeterd, zo heeft Photoshop een aantal nieuwe filters en ondersteuning voor Retina-beeldschermen. Buiten de nieuwe features is het eigenlijk gewoon de CS 6 suite, maar dan met een ander licentiemodel. Adobe legt de nadruk zelf sterk op synchronisatie, het delen van bestanden en cloudopslag.

Vanaf 17 juni is Adobe Creative Cloud beschikbaar. Tot die tijd is Creative Suite 6 nog los verkrijgbaar, aan deze versie worden echter geen nieuwe features meer toegevoegd. Adobe zegt wel bug te blijven fixen in de CS6 Suite. Het bedrijf heeft een video gemaakt waarin Creative Cloud toegelicht wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=xADqehaGh2A

Koen van Tongeren is mede-oprichter van One More Thing. Daarnaast is hij zelfstandig filmmaker en is hij te vinden op Twitter, Facebook en Instagram. Lees meer artikelen van Koen.

En nu?

90 reacties

Profielfoto

MacAanZee op 07 mei 2013

Slim…en het brengt meer op?

Profielfoto

mytecmaster op 07 mei 2013

wat een bedragen.. voor zakelijk gebruik is dat te betalen maar niet voor prive gebruik. Vind de studenten licentie ook aardig aan de prijs. 240 per jaar. 120 was een beter prijs geweest.

Profielfoto

BDM STUDIOS op 07 mei 2013

KANSLOZE MISSIE!!!

Profielfoto

Novix op 07 mei 2013

Op deze manier zullen kinderen en studenten niet meer geprikkeld worden om de CS uit te proberen en te leren, iets wat volgens mij de populariteit van het programma niet ten goede kan komen. Hopelijk komen er snel nieuwe ‘standaard’ alternatieven die wél gratis te gebruiken zijn (illegaal of niet).

Profielfoto

Frank1964 op 07 mei 2013

Bye bye Adobe !!!

Profielfoto

Hanton op 07 mei 2013

Dit scenario gaat ons sowieso véél meer geld kosten, dat zie je van ver aankomen. Wij kopen om de 3 jaar een upgrade op de nieuwe suite (meestal icm met nieuwe toestellen). €50/maand/machine= € 600/jaar/machine. Upgrade: +- € 700,00/3jaar/machine!
Typisch gedrag van een monopolist. Denk eens écht aan de gebruikers ipv de aandeelhouders. F*ckers.

Profielfoto

Lucas Raggers [moderator] op 07 mei 2013

Voor zakelijk gebruik zijn de prijzen prima. Voor de eenvoudige consument niet. Maar die hoeven dan ook niet per sé Photoshop te gebruiken. Pixelmator kost slechts 14 euro, zonder abonnement. Prachtig programma!

Profielfoto

knekkie op 07 mei 2013

Jammer dat er geen alternatieven zijn voor indesign.

Wat photoshop betreft ben ik helemaal over op pixelmator.

Profielfoto

Dr. User op 07 mei 2013

Er zal binnenkort al wel een gecrackte versie zijn denk ik.

Ik blijf mooi bij CS6 dan. Voor die ene keer per jaar heb ik geen nieuwe functies nodig.

Profielfoto

pietertje op 07 mei 2013

Voor 50 dollar heb je ook de volledige versie. Als ze dat in de voorwaarden toestaan dan scheelt dat een hoop.

Profielfoto

sunapple op 07 mei 2013

Was ook al zo bij Adobe Muse dat je een abonnement nodig hebt om het te gebruiken. Jammer, ik had graag een iWeb alternatief gehad om wat mee te spelen. Nu worden de Adobe programma’s inderdaad alleen bereikbaar voor de zakelijke gebruiker.

Profielfoto

MoNdO GeNeRaToR op 07 mei 2013

Noem het dan ineens CCS (creative commercial suicide).

Profielfoto

joram op 07 mei 2013

@Lucas Raggers; Ook voor zakelijk gebruik is het een aardige zure appel. De meeste bedrijven upgraden hun CS-pakket 1x per 2 à 3 jaar. Dat is zo’n 700 euro pér upgrade, wat zich vertaalt in (bij elke 2 jaar upgraden) een kleine 30 euro per maand.

Bij de Creative Cloud betaal je bij gewoon gebruik al 61 euro per maand, dus makkelijk 2x zoveel. Dus de kosten verdubbelen ongeveer terwijl de meeste bedrijven die enkele nieuwe gimmick die Adobe toevoegd niet/nauwelijks gebruikt.

Een freelancer die normaal gesproken ééns per 3 jaar het hele CS-pakket upgraded gaat zelfs al snel 3x zoveel betalen! Met alle respect naar Adobe, maar dat zijn geen bedragen meer. Tuurlijk is het “maar ±61 euro per maand”, maar ze maken je wel net zo afhankelijk van hun pakket als dat je van electriciteit bent. Waar je voorheen nog op software kon bezuinigen door er “een jaartje langer” mee te doen, heb je die keuze niet eens meer. Je bent gewoon geforceerd om maar maandelijks te blijven betalen want anders kun je simpelweg je werk niet meer blijven doen.

En dan heb ik ’t niet eens over drukkerijen… die upgraden vaak nóg minder vaak dan ontwerpbureau’s en freelancers:(

Persoonlijk vind ik ’t echt bloedzuigerij door de consumenten zó door de mangel te halen. Ze geven notabene toe dat ze er al rekening mee houden dat sommige gebruikers zullen afhaken!

Profielfoto

KarelWillem op 07 mei 2013

700 euro per jaar tot aan mijn dood?
Ik dacht het… niet.
6 is de laatste. Op zoek naar alternatieven dan maar.

Profielfoto

1984 op 07 mei 2013

CS6 of Creative Cloud?

Als je geheel nieuwe versies van je favoriete creatieve software wilt, inclusief Photoshop CC en Illustrator CC, word je lid van Creative Cloud. Als je liever met de vorige versie werkt, CS6, kun je die hier aanschaffen. klik

Profielfoto

pippen2 op 07 mei 2013

Voor mij als zelfstandige zijn het behoorlijk hoge bedragen. Dat ga ik niet doen. Momenteel werk ik nog steeds met CS 4. Dat gaat prima. Eigenlijk is dit goed nieuws. Dit zal er namelijk voor zorgen dat steeds minder bedrijven gaan updaten. Dan hoef ik mijn CS 4 ook niet te updaten om bestanden van klanten te kunnen blijven openen :D. Ik durf te wedden dat dit het begin van het einde is. Steeds meer mogelijkheden zullen door kleine apps gedaan kunnen worden, dus Adobe is steeds minder van belang.

Profielfoto

joram op 07 mei 2013

Misschien toch maar weer terug naar Quark Express, Pixelmator en Corel Draw?;) Quark is behoorlijk aan de prijs, maar je bent dan ten minste niet meer verplicht om te upgraden dus je kan er makkelijk 2-3 jaar mee doen (en dan is het ineens goedkoper dan 3 jaar lang Adobe CC).

Niet echt een oplossing in mijn ogen, maar ik zie deze actie van Adobe wel als incentief naar andere ontwikkelaars om daar een gapend gat te kunnen vullen.

Profielfoto

Mac Erger Je Niet op 07 mei 2013

Was al blijven ‘steken’ bij CS4. Die voldoet voorlopig prima, dus..

Profielfoto

Bram van Dam op 07 mei 2013

En dan te bedenken dat ik net overgestapt ben van FCP naar Premiere. Dan blijft eigenlijk alleen Avid Media Composer nog over…

Profielfoto

Yachtbrochure op 07 mei 2013

Je mag het op 2 machines installeren, dus werk ik als grafisch vormgever met Photoshop, Indesign Illustrator, Dreamweaver etc.

Mijn vrouw is fotograaf en videograaf en die gebruikt dus Lightroom, Photoshop, Premiere en After Effects.

En dat allemaal altijd up-to-date voor €50 excl. BTW per maand.

Ideaal !!!

Profielfoto

joram op 07 mei 2013

@Yachtbrochure; Volgens mij moet je alleen opletten dat je die 2 computers niet tegelijkertijd met Photoshop aan de slag moet laten gaan… dat wil nog wel eens problemen geven met meldingen als “deze licentie is ergens anders al actief, bij deze sluit ik ‘m hier af”:)

Profielfoto

StarDesign op 07 mei 2013

Dit zal dus het einde zijn van adobe

Profielfoto

marco.nl op 07 mei 2013

Ik vind dit top. En van deze tijd. Maaaaar wel zou er ook een abonnement aangeboden moeten worden die je maandelijks opzeggen kan.

Profielfoto

joram op 07 mei 2013

@Stardesign; ik geloof zelf inderdaad ook dat dit ze op de lange(re) termijn veel gaat kosten. Consumenten houden over het algemeen niet (meer) van gelocked te zijn aan één product, zoals met abonnementen vaker het geval is. Dat de grootste grafische software leverancier/ontwikkelaar juist dát doet wat over het algemeen verfoeilijkt wordt spreekt boekdelen over waar ze zitten met hun hoofd.

Ik denk dat het voorlopig nog wel een hele tijd zal duren voor Adobe hier daadwerkelijk last van ga krijgen, maar het zou me niets verbazen als dit voor andere ontwikkelaars (zoals Pixelmator en Sketch e.d.) een enorme boost zal zijn om de nog ontbrekende functionaliteiten in hun apps toe te voegen en een volwaardig alternatief kúnnen worden voor Photoshop en Illustrator op de professionele markt.

Ik zou er zelfs niets op tegen hebben om 3-4x zoveel voor deze apps te betalen als dat zou betekenen dat ze ook voor de professionele markt beter inzetbaar zouden worden. Alles zolang ik maar niet aan zo’n knijpend/kielhalend abonnement vast zit.

Profielfoto

error op 07 mei 2013

Volgens mij maakt Adobe CS6 nog compatible met de volgende versie van OS X (dus 10.9). Daarna is er een mogelijkheid dat (onderdelen van) CS6 niet meer werken op Macs met nieuwere systemen. Dus of je wordt oud samen met je hardware en compatible software… of je stapt op de CC trein.

Zakelijke gebruikers betalen overigens 50 euro per maand, want die btw krijg je immers terug. Voor mijn huidige CC abonnement krijg ik een factuur uit Ierland… en daar hebben ze de VAT vanwege mijn btw-nummer al op 0% gezet.

Profielfoto

MoNdO GeNeRaToR op 07 mei 2013

Wacht eens ff. Als je er offline mee kan werken, dan is het natuurlijk ook mogelijk om er een crack voor te maken zodat je het evengoed kan gebruiken zonder dat CS opeens na 180 dagen ermee stopt, of zie ik dat verkeerd?

Profielfoto

joram op 07 mei 2013

Mondo, dat zie je zeer zeker niet verkeerd. Ik denk ook niet dat deze stap piraterij tegen zal gaan. Misschien dat het in ’t begin wat lastiger wordt om te omzeilen, maar stoppen? Nee, vast niet.

Profielfoto

Maverick9898 op 07 mei 2013

Bovendien kunnen mensen ook niet meer gebruik maken van oude suites. Daarmee besparen ze geld. Nu moet je altijd de volle mep voor nieuwe software betalen die je misschien niet eens wil….

Ik gebruik die spullen van Adobe niet, maar ik vind dit zuur voor de mensen die dat wel doen.

Profielfoto

brandscientist op 07 mei 2013

Ik vind het toch niet zo’n hele slechte deal. Alle software van de creative suite beschikbaar voor een vast bedrag per maand. Incl. updates.

Overigens kloppen de prijzen niet in het artikel en de screenshot. Een ‘individual user’ (op twee computers tegelijkertijd aan de slag met CC) betaal je per maand 47,99 voor Engelse versie en 49,99 voor NL versie. Ook is Creative Cloud nu beschikbaar en niet zoals in het artikel staat 17 juni.

Profielfoto

Jor1 op 07 mei 2013

ongelofelijk, wat een slecht idee… Adobe rukte al aan alle kanten, maar dit gaat mij echt te vèr.

@All: Wat zijn volgens jou de beste alternatieven?

Profielfoto

WOZ op 07 mei 2013

En opvallende: Adobe Creative Cloud service: $50 in the US, $80 in Europe (omgerekend).

Profielfoto

remart op 07 mei 2013

Begrijp ik nou goed dat je dan wel ALLE programma’s krijgt voor die 50 euro per maand? Dan is het toch niet zo’n slechte deal? Zelfs als zelfstandige vind ik dat redelijk, want dat betekent dat je altijd met het nieuwste kunt blijven werken, en dus alle programma’s kunt gebruiken. Natuurlijk slimme zet van Adobe maar ik vind het zo op het eerste gezicht niet schokkend of een slechte deal voor mij als intensieve Adobe (Photoshop, Illustrator, Indesign) gebruiker. Kan ik ook video gaan doen met de Adobe producten en kan alle Apple iMovie en audio-troep de digitale deur uit.

Profielfoto

MouseMighty op 07 mei 2013

Kortom, as usual, weer een hoop mensen die het niet (allemaal) begrijpen.

Elke 18-22 maanden is/was er een major upgrade CS/CS2/CS3/CS4 etc. etc. die kostte ongv. hetzelfde bedrag en dan maakt het niet uit welke versie je had. Kortom een upgrade van CS3 naar CS4 was net zo duur als een upgrade van CS naar CS4. Dat vond Adobe niet eerlijk. Nu is dat dan ook anders. Heb je geen CS6? Dan betaal je meer voor overstap naar Creative Cloud (dat trouwens al een meer dan een jaar loopt) dan met een CS3 versie. Niet meer dan terecht voor alle mensen die netjes elke tussenliggende upgrade aangeschaft hebben.

Een probleem is dat de technologie zo snel gaat en ook het implementeren van nieuwe features dat je eigenlijk met sommige dingen niet kan wachten tot een volgende upgrade. De amerikaanse wet verbied het namelijk om tussentijds een extra feature (dus geen bugfix) gratis in software te stoppen. Apple heeft het een keer aan de hand gehad waardoor mensen iets van €2,- moesten betalen voor een tussentijdse upgrade. Als je mensen nu een abbo aanbiedt dan betaal je per maand en kan je dus als ontwikkelaar, zonder je klanten iedere keer weer op nieuwe kosten te jagen, continue nieuwe features toevoegen aan je product. Vooral de DPS (DigitalPublishingSuite) is contant aan veranderingen onderhevig, niet omdat Adobe dat verzint maar omdat de wensen van de consument dat vraagt.

Je kan je CC applicaties meerdere keren installeren. Ik heb bijvoorbeeld op het werk alles geïnstalleerd, thuis heb ik van hetzelfde abbonement alleen ID, PS, AI en Acrobat draaien maar wel twee keer. Als ik mijn systeemtaal verander in Engels heb ik automagisch de engelse versies draaien, zonder extra kosten.

Ik snap de kosten voor een freelancer/bureau niet. Ik neem aan dat je namelijk de kosten van apparatuur ook doorrekent aan je klanten? Wat is dan het verschil met eerder? Of heeft niemand ooit rekening gehouden met afschrijving van software/hardware?

Iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is ziet namelijk ook de mogelijkheid van Creative Cloud voor teams. Je kan een x aantal “seats” nemen en die het hele jaar door toewijzen aan diverse mensen en weer aan anderen geven. Ideaal voor bureau’s die met freelancers werken. Zelf freelancer? Dan heb je aan een gewoon abbo genoeg en heb jij ALTIJD de laatste versie en sterker nog die kan je dus ook gebruiken bij een opdrachtgever.

Iemand die nog verder kijkt heeft ook gezien dat je losse apps kan aanschaffen/huren. Dus heb je genoeg aan alleen Photoshop, dan huur je alleen Photoshop. Wil je de nieuwe features van Photoshop niet? Dan koop je alleen PS CS6 en blijf je daarbij. Niks mis mee.

Het is niet alleen de apps maar ook de extra service 20Gb-100Gb opslag, integratie met Behance en vergeeet Typekit niet dat je nu ook op je desktop kan gebruiken. Dat is $2500 aan fonts.

Adobe heeft nog nooit iemand gedwongen tot upgraden. Nu ook niet. Ik heb hier ook gewoon nog CS2/3/4/5/5.5/6 draaien. Wat? Zelfs Illustrator 1!

Kortom je bent nog steeds baas over je eigen software en nee je hoeft niet 24/7 met internet verbonden te zijn. Als er maar 1x per maand gecheckt kan worden of je abbo nog loopt is het genoeg. Eigenlijk zie ik maar 1 nadeel: het verzamelen van de doosjes komt nu ook tot een einde;-)

Ohja, one more thing.. Volgens mij is ons aller “geliefde” Apple begonnen met software die alleen maar te downloaden is uit de AppStore, just saying…

Profielfoto

joram op 07 mei 2013

@Remart; je krijgt daar inderdaad (zo goed als) alle programma’s kunt gebruiken. Maar als bedrijf gebruik je die toch niet/nauwelijks. Veelal blijf je gewoon bij het pakket wat je als bedrijf nodig hebt (bijvoorbeeld Illustrator, Photoshop, Indesign en Acrobat, wat voor de meeste bedrijven voldoende is), en laat je programma’s zoals Muse en Dreamweaver liggen. Daar zijn vaak namelijk betere alternatieven voor (Textmate, Coda e.d. bijvoorbeeld), en dan nog… als grafisch bureau héb je nu eenmaal niet zoveel aan de andere programma’s.:)

Profielfoto

MouseMighty op 07 mei 2013

@joram Daar kan je je mooi in vergissen. Ik ben maar een “simpele” DTP-er die werkt bij een gemeente. Gaarne graag ook websites maken (Muse/DW) liefste met wat animatiegrappen (Edge/Animate) of een handig overzicht van het fotoarchief (Lightroom) en ohja, kan je deze filmpjes even bewerken voor Facebook/Youtube? (Premiere Pro/After Effects). Kortom ik heb het geld er allang uit. Geen externe inhuur meer hoeven doen. Lessen? Gratis op AdobeTV en specials van ynda.com etc via abbo Creative Cloud.
Ik ben niet de enige hoor, ik hoor al van meerdere mensen dat ze met andere apps aan de gang gaan dan dat ze “gewend” zijn, gewoon omdat het kan!

Profielfoto

feek op 07 mei 2013

@MouseMighty, wel even een opmerking. Mocht je als nieuwe gebruiker nu instappen in CC (zonder dat je al een CS versie hebt) kan je na mogelijke beëindiging van je abonnement niet meer werken met het pakket (vergelijk met einde trial periode). Met een versie van CS, kan je bij de keuze tot niet te updaten altijd werken met deze versie (zolang het systeem het toelaat).

Profielfoto

brandscientist op 07 mei 2013

Nogmaals, de prijs genoemd in het artikel en de screenshot, klopt niet. Ik betaal 47,99 per maand voor Creative Cloud.

Profielfoto

IOS dude op 07 mei 2013

Voor windows bestaat dit al en ik ben er zeer over te spreken!!!
Aangezien in kan genieten van de studentenkortingen vind ik die prijzen absoluuuut niet overdreven!!
En wat dat huren betreft, ik vind dat een kei goed systeem aangezien als je iets koopt en er komt een noeuwe versie uit dan zit je met die oude versie!! Bij het huren zeg je gewoon even je abbonement op en je huurt gewoon de nieuwe versie!!

Profielfoto

sanomi78 op 07 mei 2013

Nogmaals, de prijs genoemd in het artikel en de screenshot, klopt niet. Ik betaal 47,99 per maand voor Creative Cloud.

Dus Brandscientist, de website van Adobe klopt niet zeg jij?

Profielfoto

KarelWillem op 07 mei 2013

Wat van een dergelijk systeem ook heel leuk is:
Bij een update kun je nu beslissen om al dan niet je geld er aan uit te geven.
.
Bij het nieuwe systeem betaal je gewoon ALTIJD.
Of Adobe nu wel of niet tijd steekt in het up-to-date houden van de software.
.
Win-win. Maar dan alleen voor Adobe.

Profielfoto

Dapperdan op 07 mei 2013

Paar maanden terug ben ik overgestapt naar de cloud. Tuurlijk, ook ik zat tegen de kosten aan te hikken (nu eerste jaar 50% korting), en was van mening dat Adobe de consumenten op een schofterige manier de duimschroeven aandraaide.

Maar goed, ik zie nu de voordelen wel. Altijd up-to-date programma’s, de 20 Gig ruimte waardoor ik mijn klussen altijd bij de hand heb, lesmateriaal (beetje beperkt wel dat Adobe tv) en als ik bij klanten werk kan ik ook nog eens mijn eigen pakket meebrengen.

Het leukste is nog wel dat je toegang hebt tot zo’n 20 programma’s en nog een zwikkie tools en apps. Kan je weer eens wat nieuws proberen. Maar inderdaad, er hangt een flink prijskaartje aan.

Dingetje om niet te vergeten; met het nieuwe abonnementen systeem is het CS-pakket niet meer als investeringsaftrek op te voeren, wat het feest nog minder leuk maakt. Voor bijna alle programma’s zijn goedkopere alternatieven op de markt, maar om die weer onder de knie te krijgen, ga ik mijn tijd niet aan besteden. Met een jaartje zal het trouwens wel ergens gekraakt in de gangpaden slingeren.

Profielfoto

Brims op 07 mei 2013

Ik wil best lid worden maar heb geen creditcard.
En ik hoop dat ze dat nu aanpassen.
Ik heb bij google adwords ook geen creditcard nodig!

Profielfoto

brandscientist op 08 mei 2013

@sanomi78 Dat zeg ik inderdaad. Adobe bevestigde dit ook telefonisch. Voor een Creative Cloud Membership (one-year) (Multiple Platforms,EU English) betaal ik 47,99 p/m. Volgens de medewerker van Adobe zit er een fout in het omrekenen van bedragen en hanteren ze hetzelfde omreken model als Apple, oftewel er wordt niet omgerekend bij Euro’s en Dollars. Wanneer je je proefaccount wilt upgraden, zie je wel het juiste bedrag (49,99). De bevestigingsmail geeft ook 47,99 aan (2 euro korting vanwege Engelse versie). Indien je een BTW nr hebt wordt er overigens ook geen BTW berekent.

Profielfoto

pippen2 op 08 mei 2013

@MouseMighty, ik werk als zelfstandige alleen maar met Fireworks en af en toe InDesign en Illustrator / Photoshop (deze laatste 2 om documenten van andere leveranciers om te zetten naar Fireworks). Dan is 50 euro per maand echt veel duurder dan eens in de 5 jaar de software updaten. En dat heb ik er niet voor over. In de video software heb ik geen interesse.

Adobe ziet dit ook wel. Ze zien het gebruik of waarschijnlijk de winst terug nemen omdat men in Adobe’s ogen te lang wacht met updaten. Dan bedenk je een strategie waarmee je in principe meer zou kunnen verdienen. Oftewel, duurder voor de consument…

Profielfoto

polansky op 08 mei 2013

@Lucas
.
Wat een enorme minachtende opmerking!!!
Jij kunt niet voor een ander bepalen welke software hij/zij nodig heeft!
.
Een ‘amateur’ illustrator heeft dus niet dezelfde rechten als iemand die dat beroepsmatig doet? Beetje vreemde redenatie.
.
Bovendien is het bedrag dat Adobe vraagt voor kleine ondernemingen nauwelijks op te brengen en belastingtechnisch bij deze constructie ook niet meer aan te merken als investeringsaftrek.
.
Je hebt werkelijk geen enkel idee – Een zeer domme opmerking van een arrogante kwast!

Profielfoto

computer space op 08 mei 2013

Ik wil best lid worden maar heb geen creditcard.
En ik hoop dat ze dat nu aanpassen.

Inderdaad, big FAIL van adobe. Nederlandse markt exclusief met Creditcard bedienen is 80% van je markt weggooien. Lekker slim!
Zou je ook in Duitsland kunnen registreren en gewoon je IBAN nummer voor de machtiging opgeven? Die moet immers Europese betalingsgelijkheid bieden.

Profielfoto

denniskestelle op 08 mei 2013

Het subscription based model is een fijne uitvinding, maar als je alle services die je gebruikt moet beginnen optellen, wordt het wel insane wat je aan vaste maandelijkse kosten hebt. Facturatiesoftware, cloud service dit en cloudservice dat, website hosting, domeinnamen, webfonts, …alles ligt rond de 20 euro per maand of meer.
Binnenkort ook youtube, online kranten… Niet houdbaar.

Je zal bepaalde services moeten laten vallen om een andere te kunnen gebruiken… ipv dat je kan sparen voor een nieuwe aankoop en er wat jaren extra mee doet voor je upgrade.

Profielfoto

bartvdv op 08 mei 2013

Ik zit na het lezen met gemengde gevoelens: een update elk anderhalf jaar kost mij ook 600 à 750 euro. En als professioneel vind ik dat een meer dan aanvaardbare investering. Anderzijds heeft het bedrijf mij nu wel erg in de tang en ben ik verplicht te volgen, alhoewel ik dat voor andere diensten (zeg maar internet, gsm, …) ook al doe.
.
Maar wat is de volgende zet van Adobe? Bij het inloggen een check of de lettertypes wel allemaal vergund zijn ? Of de publicaties die ik opmaak met hun software wel politiek-correct zijn ?
.
Maar ook, dat alle studenten / freelancers / zwart-werkers / stielbedervers uit de markt worden gehaald?

Profielfoto

KR1275 op 08 mei 2013

Hoeveel programma’s hebben nog een lange toekomst? Dreamweaver? Allang vervangen door CMS. Flash? Steeds meer vervangen door HTML5. Per saldo blijven Photoshop en Illustrator over. Indesign misschien?

Profielfoto

error op 08 mei 2013

InDesign heeft zeker toekomst, niet alles wordt web of app. Het enige alternatief voor InDesign is XPress… maar daar wil (vast) niemand naar terug. Ik gebruik enkel ID, AI, PS en FW. Geen boodschap aan de overige applicaties en diensten. Ik ben lid van de Adobe Wolk maar gebruik 0% van de dataopslag. Dropbox is handiger.

Profielfoto

Di May op 08 mei 2013

Hoe je het ook draait of keert, en alle pro-argumenten ten spijt, voor de hobbyist is dit het einde. Wegens simpelweg onbetaalbaar geworden.

Na 20 jaar – ik ben ooit begonnen met Pagemaker – Adobe-gebruiker te zijn geweest, ben ik verplicht er mee te stoppen. De alternatieven, zoals voor Photoshop bij voorbeeld, zijn geen echte alternatieven.

Wat Adobe doet is gewoonweg brutaal. Ik ben benieuwd hoe dat op termijn gaat eindigen. Gaan we ons allemaal als lammetjes naar de slachtbank laat leiden ? Of is dit de nieuwe stijl om met klanten om te gaan ?

En dan Apple maar met alle zonden van Israël beladen …

Profielfoto

Di May op 08 mei 2013

@ Richard : CMS ?

Profielfoto

Monsta op 08 mei 2013

Een nog rijkere always-up-2-date Adobe Master Collection voor maar 600,- per jaar + voor 2 computers (mac en/of pc) + in de talen naar voorkeur? En geen nieuwe of extra kosten voor nieuwe releases of totaal nieuwe Applicaties?! YEEEEEEES!!!!

Profielfoto

Monsta op 08 mei 2013

Ze moeten natuurlijk wel nog even met PayPal en iDeal om tafel zitten, want creditcard only is natuurlijk olie dom.

Profielfoto

Di May op 08 mei 2013

@ Monsta : … maar 600 € … Volgens welke wiskunde reken jij ?

Profielfoto

bartvdv op 08 mei 2013

@Di May: 12 maand x 61,49 euro – btw = +/- 600 euro. En voor CS6-gebruikers kost het eerste jaar ongeveer 20 euro/maand (excl. btw).

Profielfoto

KR1275 op 08 mei 2013

@ Di May:
CMS = Joomla, WordPress (zoals OMT), Umbraco etc. Steeds meer website-ontwikkelaars ontwikkelen zelf een CMS (meestal bedrijven). Offline websites creëren (in DW etc) is aflopende zaak. CMS staat voor Content management systeem.

Profielfoto

yellow op 08 mei 2013

Nadeel is dat je na bijvoorbeeld twee jaar werkelijk niets hebt! Maar je hebt dan wel zo’n 1200 euro+ ‘huur’ betaald.

Met het oude model kan je nog zeggen van: om kosten te drukken skip ik de volgende update even. Als het beter gaat (met de economie/bedrijfsvoering/etc) wil ik wel updaten. Het is verouderd maar het werkt nog goed en je kan nog wel gewoon doorwerken.

Straks kan dat gewoon niet meer en ‘moet’ je elke maand betalen anders heb je geen software om je werk uit te voeren.

Voor Adobe is dit gunstig ja! Vaste inkomsten no matter what.

Profielfoto

sanomi78 op 08 mei 2013

Richard Kruizinga schreef:

Dreamweaver? Allang vervangen door CMS.

Daar ben ik het niet mee eens, Richard. Een CMS heeft zeker veel toepassingen, maar er gaat wat mij betreft niks boven een ‘eigen’ website waar ik alle controle over heb.

Profielfoto

MouseMighty op 08 mei 2013

Ik denk ook dat een gedeelte voorkomt uit het het feit dat alle “zolderkamerpiloten” sinds jaar en dag de Adobe apps draaien met een crack. Die tijd is nu over, althans je zal er dus meer voor moeten betalen dan alleen je bandbreedte om elke 18-24 maanden de nieuwe gekraakte CS versie binnen te harken en daarna jezelf als “grafisch ontwerper” te verkopen.

@pippen Dan heb je nu een probleem, Fireworks is namelijk dood verklaard. Hou het dus op versie CS6 en klaar.

Profielfoto

MvdM op 08 mei 2013

Er zal vast ook wel een crack voor deze software komen waardoor deze software gewoon altijd blijft draaien. Waarschijnlijk krijg je dan geen updates binnen en moet je even wachten op de gecrackte updates of een nieuwe versie van het programma waar de updates in verwerkt zitten. Als deze stap gezet is omwille van beveiliging, dan is dat geen slimme, alle beveiligingen zullen op den duur omzeild kunnen worden.

Profielfoto

recoiller op 09 mei 2013

Ik denk ook dat een gedeelte voorkomt uit het het feit dat alle “zolderkamerpiloten” sinds jaar en dag de Adobe apps draaien met een crack. Die tijd is nu over, althans je zal er dus meer voor moeten betalen dan alleen je bandbreedte om elke 18-24 maanden de nieuwe gekraakte CS versie binnen te harken en daarna jezelf als “grafisch ontwerper” te verkopen.

Wat een ongelofelijk zelfingenomen comment is dit. Voor de “zolderkamerpiloten” zal er weinig veranderen aangezien die cracks er echt wel blijven.
.
Het zijn de eerlijke “zolderkamerpiloten” die wel betalen en nu de dupe worden. Die worden nu voor 1 programma een duur abonnement in de maag gesplitst wat voor hen helemaal niet rendabel is. Ik ken veel van die zolderkamerpiloten die nog op CS3 en CS4 zitten omdat ze de update niet kunnen betalen en financieel verantwoorden. En hoe je jezelf noemt mag iedereen zelf weten. Als je goed werk levert zul je van niemand last hebben.
.
Adobe is natuurlijk vrij om hun eigen modellen te kiezen maar ik denk dat ze veel trouwe (en betalende) gebruikers tegen het hoofd stoten en die zullen deels naar alternatieven zoeken. Ik ben er daar 1 van..

Profielfoto

recoiller op 09 mei 2013

Voor zakelijk gebruik zijn de prijzen prima. Voor de eenvoudige consument niet. Maar die hoeven dan ook niet per sé Photoshop te gebruiken. Pixelmator kost slechts 14 euro, zonder abonnement. Prachtig programma!

@Lucas
.
Wat een enorme minachtende opmerking!!!
Jij kunt niet voor een ander bepalen welke software hij/zij nodig heeft!
.
Een “amateur” illustrator heeft dus niet dezelfde rechten als iemand die dat beroepsmatig doet? Beetje vreemde redenatie.
.
Bovendien is het bedrag dat Adobe vraagt voor kleine ondernemingen nauwelijks op te brengen en belastingtechnisch bij deze constructie ook niet meer aan te merken als investeringsaftrek.
.
Je hebt werkelijk geen enkel idee – Een zeer domme opmerking van een arrogante kwast!

Lucas bepaald niet voor een ander wat hij nodig heeft, maar maakt daar een inschatting van. Voor veel amateurs zal Pixelmator inderdaad een prima en betaalbaar alternatief zijn.
Een “amateur” illustrator heeft niet hetzelfde financiële budget. En je financiele situatie bepaald welke software je kunt gebruiken. Zo is het met alles. In die zin heeft de “amateur”illustrator inderdaad dus niet dezelfde rechten.
.
Adobe laat kleine bedrijven en zelfstandigen die maar 1 programma nodig hebben mee betalen voor de power-users die alles gebruiken.
.
Lucas mag dan soms een vreemde kwast zijn maar arrogant is hij niet.:grin:

Profielfoto

MouseMighty op 09 mei 2013

@recoiller Ik zie wel degelijk verschil tussen mensen die nog op CS3/4 zitten en pro zijn en de jonge garde van 15/16/17 die onder de categorie “mijn neefje kan dit ook” spullen maken en de markt voor de echte mensen “verzieken”. De grap is ook nog dat veel van die jonge mensen voor een klein bedrag gewoon legaal de studenten versie kan gebruiken.

Adobe laat kleine bedrijven en zelfstandigen die maar 1 programma nodig hebben mee betalen voor de power-users die alles gebruiken.

Onzin, als jij maar 1 programma gebruikt dan koop/huur je ook maar 1 programma. Die prijs van dat programma is in al die jaren (bijna) niet veranderd.

Over Pixelmator kan je zeggen wat je wil. Het is een zeer goed alternatief voor Photoshop. Tenminste als je een Mac hebt;-) Creative Cloud mag je onafhankelijk installeren dus op je werk met Windows en thuis op je Mac en/of andersom. Of zoals ik thuis op Mac en Windows op dezelfde Mac en dan ook nog verschillende taalversies…:nerd: srry

Profielfoto

Kippewit op 09 mei 2013

Ik zie wel degelijk verschil tussen mensen die nog op CS3/4 zitten en pro zijn en de jonge garde van 15/16/17 die onder de categorie “mijn neefje kan dit ook” spullen maken en de markt voor de echte mensen “verzieken”.

Hangt er natuurlijk ook een beetje van af welke markt je bedient. Maar de markt van de “startende ondernemingen” die geen al te grote investeringen willen doen in een huisstijl of website, ben je al een tijdje kwijt. Die kiezen inderdaad meer en meer voor hun neefje en begrijpen niet dat die (in hun ogen) dezelfde kwaliteit kan bieden als een pro, maar dan bijna gratis. En ja, er zijn er ook heel wat die wel degelijk heel goed werk kunnen leveren, maar die zouden beter ook bedenken dat ze op dit moment de markt verzieken waar ze als ze afgestudeerd zijn zelf wel geld in willen verdienen.

Adobe laat kleine bedrijven en zelfstandigen die maar 1 programma nodig hebben mee betalen voor de power-users die alles gebruiken.

Onzin, als jij maar 1 programma gebruikt dan koop/huur je ook maar 1 programma.

Het gaat niet om 1 programma. Ikzelf als grafisch ontwerper gebruik InDesign, Illustrator en af en toe Photoshop. Dan komen 3 programma’s al duurder uit dan een abonnement op het hele pakket, met tientallen programma’s die ik nooit van m’n leven zal gebruiken.

Komt inderdaad nog bij dat je gewoon niet meer zelf kiest wanneer je je geld uitgeeft. Ik koop liever m’n software om de zoveel jaar, en dan graag in een periode waarin ik veel heb verdiend, in plaats van elke maand verplicht mijn bijdrage te leveren, ongeacht de omstandigheden. Zoals Dennis hierboven zegt, de vaste kosten per maand kunnen allemaal samen wel eens uit de hand beginnen lopen.

Profielfoto

Kippewit op 09 mei 2013

Adobe laat kleine bedrijven en zelfstandigen die maar 1 programma nodig hebben mee betalen voor de power-users die alles gebruiken.

Onzin, als jij maar 1 programma gebruikt dan koop/huur je ook maar 1 programma. Die prijs van dat programma is in al die jaren (bijna) niet veranderd.

Geen onzin. Ik gebruik er 3 (InDesign, Illustrator, heel af en toe Photoshop). Als ik die alledrie los huur, ben ik al beter af met een abonnement voor de hele meuk. Krijg ik er een hele hoop software bij, die ik nooit zal gebruiken. Ter info: als ik upgrade van CS5 (uitgekomen 3 jaar geleden) naar CS6, dn betaal ik ongeveer 750 euro voor de Design Standard, met daarin alles wat ik nodig heb. Dat kost me dus 750 euro op 3 jaar, oftewel 20 euro per maand. Bovendien kies ik wanneer ik dat geld uitgeef, en is het niet een zoveelste maandelijkse kost die er weer maar eens bijkomt.

Ik heb het in het algemeen niet met al die huurmodellen, vooral niet als het gaat om zegzegde “diensten” die geen diensten zijn. Ik hoef geen cloudopslag, en verder moet je je software gewoon nog zelf installeren, het zit niet echt in de cloud. Het is dus helemaal geen “dienst” waardoor ik overal InDesign zou kunnen gebruiken. Hij kijkt gewoon of ik elke maand wel netjes heb betaald.

Wat zouden mijn klanten ervan vinden als ik een website voor hen ontwerp, en dat ze die online mogen laten staan zolang ze mij ervoor betalen? (Los van webhosting, waarbij je wel betaalt voor iets fysieks.) Op de dag dat de klant zijn maandelijkse websiteabonnement niet meer betaalt, heeft hij dan geen website meer?

Profielfoto

Di May op 09 mei 2013

@ bartvdv : 61,49 x 12 = 737,88.
Wat verre van 600 € is. En niet iedereen kan de BTW in mindering brengen. Bovendien is die zogezegde korting het eerste jaar niet significant. Omdat ook al niet iedereen CS6 heeft en dit effect bovendien na enige jaren verwaarloosbaar is.

740 € per jaar voor een hobbyist is dus niet meer betaalbaar. En met hobbyist bedoel ik niet iemand die onder de vleugels van de échte pro’s schiet, maar bijvoorbeeld iemand die aan amateurfotografie doet.
Ik denk dat ik gewoon alles aan de haak ga hangen.
Bye bye Adobe … het ga je goed.

Profielfoto

zebo op 09 mei 2013

Kansloos hun ondergang….

Profielfoto

recoiller op 09 mei 2013

@MouseMighty
Er zijn heel veel commerciële bedrijven die nog CS3/4 gebruiken, daar zit het onderscheid niet tussen Pro en amateur’.
.
Als je op het level “dit kan mijn neefje ook” zit dan geloof ik zeker dat de markt voor je verziekt wordt door ‘neefjes met studentenversies’. Helemaal als je gericht bent op de doelgroep waar met marginale budgetten gewerkt wordt. Maar dat probleem ligt niet zo zeer bij de software in mijn beleving.
.
De studentenversies mag je niet commercieel gebruiken. Wie met een studentenversie commercieel werk maakt is net zo illegaal als wie met een gekraakte versie werkt.
.
Je kunt alles individueel huren. De gebruiker die alleen Photoshop gebruikt betaald 25 euro. Voor illustrator betaal je ook 25 euro, Dreamweaver ook 25 euro, etc. De Poweruser betaald voor alles 62 euro en ik hoor zelfs bedragen van onder de 50 euro voor alles.
Ik denk dat het dan helder is dat de kleine man die 1 programma huurt relatief heel duur uit is ten opzichte van de poweruser die misschien 5 of 6 programma’s gebruikt maar alleen betaald voor ruim 2 programma’s.
.
Jij zegt dat de prijs niet veranderd is maar “de prijs” hangt heel erg af van wat je gebruikt en hoe vaak je update.
De Poweruser betaalde voor de creative Suite volgens mij rond de 2700 euro en voor Photoshop alleen betaalde de amateur iets van 600 euro.
Dat is een factor 4,5 verschil voor 1 programma of het hele pakket.
Bij huur is het verschil nog geen factor 2,5.
.
Jij vind het onzin maar zo is het wel zo.
.
Ik geloof zeker dat Pixelmator een goed alternatief voor de Amateurs kan zijn. Ik heb netjes betaalde versies van Adobe maar ook ik ga kijken naar Pixelmator. Ik denk dat dat programma voor heel veel amateurs en professionals in eens heel interessant is geworden. Als jij last heb van de “neefjes op zolderkamers” dan kan ik me voorstellen dat het voor jou ook de moeite waard kan zijn om naar te kijken.
.
Ik heb inmiddels begrepen dat je de CC licentie op 2 machines kan gebruiken. Dat is een voordeel ten opzichte van het huidige model van Adobe. Alternatieven als Pixelmator kun je op meer computers installeren en bij het wisselen van computer is dat een stuk makkelijker. De meeste mensen zullen niet snel van taalversie veranderen. Ik onderken het voordeel niet maar voor veel mensen zal dat niet als voordeel gezien worden.

Profielfoto

MouseMighty op 10 mei 2013

Dat je CC op meer dan 1 machine kan gebruiken is een voordeel, ook het feit dat je nu dus niets meer betaalt voor een localized (vertaalde) versie.

Over de kosten van upgraden? Heel makkelijk, als jij altijd je upgrades aangeschaft hebt betaal je nu minder dan iemand die dat niet heeft gedaan. Meer dan terecht. Wat ik ook niet snap is het feit dat men altijd weer terugkomt op het feit dat een upgrade zoveel geld is. Al sinds september 2003 (CS) komt Adobe om de 14-22 maanden met een upgrade. Daar kan/kon je bijna de klok op gelijk zetten. Voor iedereen die nu de komst van Creative Cloud versie “rauw” op zijn dak valt: Onder welke steen heb je gelegen? Deze versie is iets meer dan een jaar oud (23 April 2012 om precies te zijn). Je hebt al een jaar de tijd gehad om van diverse aanbiedingen gebruik te maken om een upgrade te doen en te bedenken wat de volgende stap zou worden.

Als je niet zo slim bent om de aanschaf/maintenance van je software te verrekenen in je opdrachten of weg te schrijven als investering, dan is dat je eigen probleem. Of reken je het gebruik van internet (zakelijk) ook niet door?

Als je als amateur gebruik maakt van CS dan is het een (dure) hobby. Hobby kost geld. Ik wil niet veel zeggen maar de software van Adobe is niet bedoeld voor de amateur, nooit geweest ook. Dat je ervoor kiest is leuk maar je wist van tevoren wat het kostte. Wil je niet aan abbo Photoshop CC? Dan blijf je lekker bij CS/2/3/4/5/6 Ach Photoshop 7 voldoet ook toch? Of je pakt Photoshop Elements, of Lightroom of Aperture of weet ik veel wat.

Ik vraag me af waar nou precies de pijn zit. Is het feit dat je er een abbo voor moet nemen en dus geen crack meer kan draaien? Of het feit dat je nu niet meer een versie kan overslaan? Dat het voor een amateur te duur wordt? (wat moet een amateur met PS, AI, ID & DW?)

@Kippenwit Je gebruikt er 3 zeg je, als commercieel bureau zeg je? Waarom reken je dat dan niet door? (Zie alinea 2 en 3)
Het is wel een dienst, jij kan InDesign overal gebruiken. Je kan het namelijk op meerdere plaatsen installeren. Als jij bij mij komt en achter een machine gaat zitten kan je inloogen met je Adobe ID, je download (cloud?) en installeert InDesign en klaar.

Wat zouden mijn klanten ervan vinden als ik een website voor hen ontwerp, en dat ze die online mogen laten staan zolang ze mij ervoor betalen? (Los van webhosting, waarbij je wel betaalt voor iets fysieks.) Op de dag dat de klant zijn maandelijkse websiteabonnement niet meer betaalt, heeft hij dan geen website meer?

Spijker op zijn kop, je betaalt namelijk wel voor iets fysieks. Er staat immers software op je machine. Er is alleen geen fysiek schijfje meer that’s it. Hoe zit dat ook alweer met de App Store van Apple… ohja ook geen schijfjes meer.
Adobe gaat een stap verder om te kunnen blijven ontwikkelen en juist af te zijn van het hele circus bij elke nw versie, nieuwe prijzen, upgrade prijzen etc. etc. Klaar! Sinds Creative Cloud zijn er apps bijgekomen (binnen een maand zat ineens Lightroom erbij) en zijn er features bijgekomen. Features waar de klant om vraagt of die je proces verbeteren.

Profielfoto

recoiller op 10 mei 2013

CC op 2 machines is een voordeel waar lang niet iedereen gebruik van maakt. Niet betalen voor localized versions? Hoeveel mensen ken jij die daar over vallen of over klagen? En over hoeveel heb je het dan?

Over de kosten van upgraden? Heel makkelijk, als jij altijd je upgrades aangeschaft hebt betaal je nu minder dan iemand die dat niet heeft gedaan. Meer dan terecht.

Hoezo terecht? Als iemand er voor kiest om niet altijd de laatste versie te willen en daardoor iets goedkoper uit te zijn, dan vind jij dat onterecht? Wie ben jij om voor een ander te bepalen wat ze moeten doen of wat ze nodig hebben.
In jouw beperkte beleving zit iedereen altijd op alle updates van Adobe te wachten. Ik heb verschillende keren upgrades overgeslagen omdat er naar mijn beleving niet voldoende toegevoegde waarde was. Voor jou misschien wel, dat is prachtig maar jij vertegenwoordigd niet de totale gebruikersgroep.
.
De verrekening van de upgrades in je tarief is het probleem helemaal niet. Het principe ontgaat je compleet. En wie denk jij wel dat je bent om te zeggen dat Photoshop niet voor hobbyisten is? Ja, het is een dure hobby en met het nieuwe model is het een nog veel duurdere hobby om Photoshop te gebruiken. Dan is het gat met illegaal gebruik nog groter. Slim van Adobe.
.
Jij vat het goed samen met de zin “Ik vraag me af waar de pijn zit”.
Als je alles hierboven gelezen hebt en je dan nog af vraagt waar de pijn zit dan weet iedereen hier waar het grote gebrek in verstand zit.
.
Onder de streep komt het er op neer dat groot-gebruikers van Adobe software die alles gebruiken en alle upgrades doen ontzien worden door de kosten voor de kleine gebruikers op te drijven.
Hoe je het ook goed probeert te praten, Adobe zal een deel van zijn betalende gebruikers gaan verliezen en de gebruikers die er wel mee instemmen denken nu goedkoop uit te zijn maar zullen voor het verlies van omzet uiteindelijk moeten bijlappen.
Jij betaald dit jaar nog een paar tientjes, krijgt er wat software bij en wordt nog afhankelijker van Adobe en over 2 jaar heeft Adobe een dip en dan betaal jij 120 euro per maand. Natuurlijk kun jij dan ook alsnog overstappen als je het te erg vind worden maar die keus zal wel steeds moeilijker worden als je daadwerkelijk al hun applicaties gebruikt.
.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap hoe ideaal het voor jou is en op zich zou ik met de kosten ook wel kunnen leven maar in mijn geval staat het principe erg tegen. En ik begrijp in tegenstelling tot jou wel dat er veel mensen erg ongelukkig worden door de keuze van Apple. Maar dat heeft met inlevingsvermogen te maken en marktkennis..

Profielfoto

Kippewit op 10 mei 2013

Spijker op zijn kop, je betaalt namelijk wel voor iets fysieks. Er staat immers software op je machine. Er is alleen geen fysiek schijfje meer that’s it. Hoe zit dat ook alweer met de App Store van Apple… ohja ook geen schijfjes meer.

Wel, dat is wat ik zeg. Nu haal je zelf wel en niet fysiek door elkaar. Ik zei enkel nog dat die CC geen “dienst” is. Ik heb helemaal geen behoefte aan allerlei nieuwe dingen, en laat ons eerlijk zijn: in de laatste updates van InDesign zit echt niks waarvoor je zou upgraden van CS4. Het enige wat ze daar nog aan hebben toegevoegd is allerlei shit om websites te maken van je documenten. Welk normaal mens houdt zich bezig met het maken van sites in InDesign? En dat bedoel ik juist: als de “nieuwe” features in een app voor mij niet nodig zijn, dan koop ik die upgrade gewoon niet. Nu moet ik wel.

En het gaat ook helemaal niet om het doorrekenen. Als je een beetje wil overleven heb je op voorhand wel uitgerekend wat je tarieven moeten zijn, al je kosten meegerekend. Het gaat er mij dus wel om dat k niet meer zelf mag kiezen of ik iets nieuws wil. Ik moe gewoon elke maand betalen.

En tot slot nog een vergelijking, omdat je zelf over Apple begint en de vergelijking met websites misschien niet helemaal duidelijk is. Hoe blij ben jij straks als Apple elke maand 10 euro vraagt voor iOS? En stop je met betalen, dan kan je je iPhone gewoon niet meer starten, want je betaalt niet meer voor iOS. Leuk idee?

Profielfoto

Dapperdan op 10 mei 2013

MouseMighty 5 uur geleden
Dat je CC op meer dan 1 machine kan gebruiken is een voordeel, ook het feit dat je nu dus niets meer betaalt voor een localized (vertaalde) versie.

Adobe CS gebruiken op twee machines installeren kon al langer, maar je hoeft nu geen doos met cd’s meer mee te slepen:cool:

Ik heb helemaal geen behoefte aan allerlei nieuwe dingen, en laat ons eerlijk zijn: in de laatste updates van InDesign zit echt niks waarvoor je zou upgraden van CS4. Het enige wat ze daar nog aan hebben toegevoegd is allerlei shit om websites te maken van je documenten.

kom op.. ook voor pagina opmaak zijn er talloze tekortkomingen dichtgetimmerd die het werken zoveel efficiënter maakt. Flexibele kolommen, headings over meerdere kolommen, controle over verankerde objecten om er maar wat te noemen.

Profielfoto

recoiller op 10 mei 2013

Mooie vergelijking met iOS.

Profielfoto

MacRidge op 10 mei 2013

Mijn strategie was… 1 update overslaan en dan in de introductie periode voor 400 euro (ex btw) de design suite te kopen waarmee je makkelijk weer 3 jaren vooruit kan.
Nu 50 per maand is 1800 euro per drie jaar.

Fijn voor de greedy aandeelhouders, minder voor al die zzp’ers die wel netjes een officieel pakket kochten.

Profielfoto

MouseMighty op 11 mei 2013

Mijn opmerking over terecht meer betalen voor een upgrade is toch logisch?
Ik betaal netjes de upgrade van CS4 naar CS5 en dan naar CS6 bijvoorbeeld. Grof gezegd kost mij dat dan 2x €700,- voor een CS Design Premium pakket. Ik stap nu over naar Creative Cloud (CS 7) voor €24,59. Iemand die CS3 heeft (en dus minimaal 1 upgrade gemist) betaalt €36,89. Dan mag de CS3 gebruiker wel verschrikkelijk zin zijn handjes knijpen want iemand die geen CS6 maar CS5 heeft betaalt hetzelfde bedrag van €36,89. Iets in mij zegt dat dat niet helemaal eerlijk is ten opzichte van mensen die dus wel van CS3 verder zijn gegaan.
Over het gebruik van Photoshop valt te twisten of het duur is voor een amateur of niet. Je kiest toch ook voor een “dure” Mac of een dure camera? Wil je zelf alles eruit halen wat er mogelijk voor jou in het fotografieVAK zit en je kiest voor Photoshop dan doe je dat. Dat komt met een prijskaartje, heeft er altijd aangezeten. Wil dat nieuwe prijskaartje niet? Niet upgraden, het is as simple as that. Deze laatste regel geldt trouwens voor iedereen.

@Kippenwit “InDesign shit om websites te maken van je documenten”? Oh wacht jij ligt nog steeds onder de steen zonder tablet/eReader? Hoe denk je dat al de digital magazines op de iPad (en andere tablets) terecht komen? Via Flash? Dreamweaver? Nee dat zit sinds CS 5.5 gewoon in InDesign. Het kan natuurlijk zijn dat dat voor jou niet relevant is en geen gewenste feature maar jij vertegenwoordigt natuurlijk ook niet de grote gebruikersgroep.Ook op het gebied van gewoon DTP-en zijn er behoorlijk wat verbeteringen gekomen sinds CS4. InDesign CC is opnieuw geschreven en dus nu ook 64bit en geschikt voor het Retina display. Nou kan je zeggen, daar heb ik geen r**t aan. Kan, InDesign CC is wel sneller geworden, veel sneller, in alles. Geef mij dan maar aan of dat niet helpt in je productieproces. Mocht er nog behoefte aan hebben hier is link naar PDF die aangeeft wat het verschil is in functies tussen CS3/4 en 5(.5) voor InDesign.

Profielfoto

recoiller op 11 mei 2013

@MouseMighty:
Nee, je opmerking is niet logisch. Jij hebt alle upgrades betaald en hebt altijd met de nieuwste versie met alle nieuwe features gewerkt. Daar betaalde je ook voor. Je gaat nu een vergelijk trekken dat jij meer betaald hebt maar je hebt het niet over de voordelen die je hebt gehad waarvoor je betaalde (beschikking over nieuwe features). Jij gaat nu 25 euro per maand betalen voor de hele suite en een beginnende photoshopper betaald dat alleen voor Photoshop en betaald voor het hele pakket wat jij hebt 67 euro per maand. Om het nog erger te maken, ik ken inmiddels mensen die de hele suite hebben voor 25 per maand, 35 per maand, 49 per maand en als je nu begint betaal je ruim 60 per maand. En dan ga jij beginnen over eerlijk? Adobe heeft overduidelijk geen eerlijk model kunnen vinden.
.
Photoshop is een keuze en daar hangt zeker een prijskaartje aan. Voor wie het wel of niet duur is hangt af van de persoon zelf. Waar iedereen over valt hier is dat Adobe voor veel mensen een redelijk onmisbaar stuk software heeft waar ze door de aanpassing naar dit model in eens voor een grote groep mensen een heel ander prijskaartje (en andere voorwaarden) aan hangen. Zelfs dat is nog tot daar aan toe maar de grootgebruikers betalen in eens veel minder terwijl de kleine gebruikers in eens veel meer betalen.
Een amateur kon het prima jaren uithouden met dezelfde versie en heeft zelden de nieuwe functies nodig van de upgrades. Nu forceert Adobe iedere gebruiker om alle upgrades te betalen.
.
Ik ben het met Kippenwit eens dat voor een heel groot deel van de gebruikers de optie om websites te maken met InDesign totaal niet relevant is. Ook ik vraag me af waarom je met InDesign sites zou willen maken. Als dat de de voornaamste feature van een upgrade is dan is het logisch dat veel gebruikers liever een dure upgrade overlaan.
.
Indesign gebruiken voor tabletpublishing is een drama. Even los van het feit dat het vrijwel niet rendabel te krijgen is, is Indesign op zijn minst niet de beste tool. Even los van het technische drama krijg je uiteindelijk bestanden van 500Mb. Met een 16Gb iPad maak je gebruikers daar niet blij mee. Maar zoals iedereen duidelijk probeert te maken gaat het niet om een feature meer of minder, maar de verplichting om alles te slikken en betalen wat Adobe voorschotelt. Daar zit een principe achter.

Profielfoto

MouseMighty op 12 mei 2013

Laat ik eerst beginnen met de opmerking: Je bepaalt zelf of je upgrade of niet. Die keus is niet aan Adobe maar aan jou.

Ik betaal alle upgrades om er voordeel van te hebben en omdat ik al langer weet dat het “voor dezelfde prijs” upgraden voordeeltje (lees versies overslaan) zou gaan verdwijnen. Dus ga niet tegen mij zeggen” ja maar jij hebt er voordeel van gehad want je hebt ervoor betaald” en aan de andere kant klagen dat jezelf nu dus meer moet betalen omdat jij dat voorgaande jaren NIET gedaan hebt. Zie mij dan maar als een VIP klant die meer korting krijgt omdat ik minimaal 1x per jaar de winkel inkom dan iemand die maar 1x in de 3 jaar de winkel binnenkomt.

Zoals al eerder gezegd kan de amateur nog steeds met Photoshop 7/8/9/10/11/12/13 uit de voeten. Niets meer niets minder. Zie eerste zin van deze post.

Over InDesign en HTML output: Zeker de PDF niet gezien? Integratie/export naar HTML is maar een onderdeel en meer voor ePub bedoeld dan voor websites. maar als jullie graag eraan vasthouden dat dat het enige is, prima.

Over je laatste alinea betreffende tabletpublishing kan ik kort zijn, je hebt er duidelijk totaal geen kaas van gegeten.

De enige verplichting die je dan hebt is je CC abbo. Heb je daar geen trek meer in, hou je ermee op. Heb je nog steeds de beschikking over je bestanden (en over je oude pre CC software). En als je het zo vervelend en irritant vindt? Ga je op zoek naar alternatieven, niemand die je tegenhoudt. Oh maar die alternatieven zijn het net niet? Gek he? Er zit meer dan 25 jaar programmeerwerk in Illustrator, meer dan 20 jaar in Photoshop en meer dan 10 jaar in InDesign (om maar even iets te noemen). Pixelmator/Vectorworks en QuarkXPress een optie?

Profielfoto

recoiller op 13 mei 2013

@MouseMighty:

Die eerste zin van je voegt niets toe, er wordt nergens ontkent dat die keus niet bij jezelf ligt. Het gaat er om dat je voor alle upgrades BETAALD!!! Daar heeft iedereen het over, niet of je het vervolgens zelf doet.
.
Jij hebt de motivatie om ergens voor te betalen omdat je weet dat “de voordeligere manier” gaat verdwijnen? Ik zou een moord doen voor klanten zoals jij met dergelijke motivaties.
En opnieuw, jij hebt het voordeel van de upgrades gehad waar voor je betaalde, dat zeg je note bene in de zin er voor..

Ik betaal alle upgrades om er voordeel van te hebben

en de volgende zin:

Dus ga niet tegen mij zeggen” ja maar jij hebt er voordeel van gehad want je hebt ervoor betaald

Ik dacht dat iedereen wel een algemene hoeveelheid logica had mee gekregen maar schijnbaar niet:

klagen dat jezelf nu dus meer moet betalen omdat jij dat voorgaande jaren NIET gedaan hebt

Voorgaande jaren was er de keus om wel altijd 100% up-to-date te zijn en daar het volle pond voor te betalen maar ook de voordelen van te hebben. Als je wat minder geld had kon je kiezen om wat minder up-to-date te zijn, ook niet de voordelen te hebben van het up-to-date zijn maar dan ook iets minder te betalen.
In jouw ‘logica’ moeten mensen die het wat minder hadden en daar ook minder voor kregen nu gestraft worden omdat anderen meer betaalden en er meer voor kregen.
Volgens jou is het volkomen logisch dat Adobe nu tegen de mensen die wat minder geld hadden voor alle upgrades gaat zeggen: “Jij kon minder upgrades betalen dan onze rijke klanten dus dan moet jij vanaf nu meer gaan betalen voor hetzelfde product dan onze rijke klanten die alle upgrades wel konden veroorloven”.
.
Voor je beeldvorming, VIP-klanten zijn VIP omdat ze meer betalen dan andere klanten en over wat ze meer betalen krijgen ze extra korting. Het is niet zo dat VIP-klanten minder dan gewone klanten betalen. Maar goed dat jij geen commerciële functie hebt.
.
Je kunt nog 100x zeggen dat de oude versies nog bruikbaar zijn en waarschijnlijk ga je dat ook doen. Maar het principe ontgaat je compleet. Daarbij zijn de oude versies voor nieuwe klanten niet eens legaal meer verkrijgbaar.
.
Vergelijk het met de lokale supermarkt waar ze van de ene op de andere dag beslissen alleen nog maar A-merken te verkopen. Natuurlijk zal een deel van de klanten (die altijd al alleen A-merken kochten) gewoon klant blijven. Ze zullen echter ook een deel van hun klanten verliezen die prijsbewuster (moeten) zijn.
In jouw redenatie krijgen de klanten die toch al A-merken kochten nu een pas voor korting terwijl de andere minder kapitaalkrachtige klanten het volle pond moeten gaan betalen voor dezelfde producten. En dan zeg jij “Logisch want ik ben VIP”. Tja..
.
Ook over de HTML-output ontgaat het principe je. Het gaat er om dat er soms upgrades zijn waar een groot deel van de klanten helemaal geen toegevoegde waarde uit halen. Tot nu had je dan de optie om daar (voorlopig) niet voor te betalen. Bij jouw abonnement kunnen ze jaren (voor jou) nutteloze functies toevoegen of je het daar nou mee eens bent of niet, betalen zul je toch. Betaal je niet dan kun je niets meer.
.
Tabletpublishing: Mijn argumenten zijn nog nooit zo zuiver onderuit gehaald als jij nu doet: “je hebt er geen kaas van gegeten”. Noem eens 3 tijdschriften die rendabel draaien op tabletpublishing en ik hou mijn mond hier verder over. Jij hebt er overduidelijk wel kaas van gegeten dus dat mag voor jou toch niet zo moeilijk zijn. 3, meer hoeft niet.
.

De enige verplichting die je dan hebt is je CC abbo. Heb je daar geen trek meer in, hou je ermee op. Heb je nog steeds de beschikking over je bestanden (en over je oude pre CC software).

De ENIGE verplichting? Dat is het hele issue. De oude software is niet eens legaal meer verkrijgbaar straks of Apple komt met iets nieuws waardoor oude software niet meer draait. Dan heb je niets meer aan je bestanden ook al heb je ze wel.
En inderdaad je kunt alternatieven zoeken, een deel van de Adobe-klanten doet dat nu ook. Als ik strateeg bij Adobe was geweest dan had ik geprobeerd mijn hele markt zoveel mogelijk tevreden te houden.
.
Eigenlijk geven ze de meest vaste klanten nu korting
(waardoor ze op deze groep minder inkomsten zullen hebben)
en de minder vaste klanten zijn nu duurder uit waardoor een deel naar alternatieven zal overstappen.
(waardoor ze op deze groep ook minder inkomsten zullen hebben).
.
Het is de vraag hoeveel van de minder grote klanten voor alternatieven gaan en hoeveel er de hogere kosten zullen gaan slikken.
.
Adobe heeft nog een grote voorsprong op de competitie maar reken er op dat de competitie nu in het gat gaat inspringen dat Adobe gecreëerd heeft. Zelfs als de overstappers naar alternatieven geen grote groep zou zijn, dan nog krijg je meer verdeeldheid in de markt waar zowel Adobe en de vaste klanten ook geen belang bij hebben.

Profielfoto

Monsta op 13 mei 2013

@Di May, 12 x 47,99 = 575,-. en je hebt ALLE software van Adobe voor 365 dagen. Trek daar nog een portie btw vanaf dan betaal iets minder dan € 1,50 per dag. En dan heb je zelfs nog een rijkere Master Suite waar je normaal gesproken zo’n 3400,- voor moet neerleggen. Wat ten eerste niet alleen een behoorlijke investering is maar je ook een noodgedwongen situatie creëert om jaren lang het zelfde pakket te gebruiken.

Photoshop® CC
Illustrator® CC
InDesign® CC
Dreamweaver® CC
After Effects® CC
Adobe® Premiere® Pro CC
Adobe Muse™ CC
Acrobat® XI Pro
Adobe Audition® CC
Bridge CC
Encore®
Fireworks®
Flash® Builder® Premium
Flash Professional CC
InCopy® CC
Lightroom®
Media Encoder CC
Prelude® CC
SpeedGrade® CC
Edge Animate CC
Edge Inspect CC
Edge Web Fonts
PhoneGap™ Build™
Edge Code CC (preview)
Edge Reflow CC (preview)
Typekit®
——–
€ 1,50 per dag

Profielfoto

recoiller op 13 mei 2013

€47,99? die hadden we nog niet. De prijs is persoonlijk, maar dat had je al begrepen neem ik aan.
.
De prijs voor iedereen die dagelijks en meemeerdere applicaties gebruikt is zonder twijfel super. Ik ken mensen die een fractie betalen van wat ze eerder betaalden.
.
Jij betaald met 47,99 bijna 2x meer dan de echte early adapters. Nieuwkomers zullen de helft meer betalen ten opzichte van jou.

Profielfoto

MouseMighty op 13 mei 2013

Je kan de prijsmodellen voor bestaande CS6 klanten eenvoudig weg niet vergelijken met de prijzen voor CS3 – 5.5. Gewoon omdat Adobe (terecht) vindt dat de laatste categorie meer moet betalen. Waarom omdat de ontwikkelingen niet stil hebben gelegen sinds CS3 en die ontwikkelingen zijn wel al betaald (door o.a. de huidige CS6 klanten). Waarom zou ik dan nu daar geen “voordeel” van mogen hebben? Dan is het logisch dat ik als early adopter/trouwe klant meer voordeel heb dan een nieuwkomer. Als je dat niet snapt snap je het woord klantenbinding ook niet. Ik baal er al jaren van dat ik voor een upgrade van CS3 naar CS4 net zoveel betaalde als iemand die van CS naar CS4. Adobe heeft al veel eerder aangekondigd om daar iets aan te doen. Overigens is dat voordeel ook maar van korte duur aangezien (zoals het nu lijkt) over een jaar iedereen hetzelfde betaald voor CC (€60,-)
Stel dat iemand nu een bedrijfje begint in ontwerp? Wat zijn dan nu de kosten voor software? Een maandbedrag van €61,49 (x 12 = €737,88) voor je Creative Cloud. Wat kost het aanschaffen van een Design Standaard (nieuw CS6 Design Standaard Mac NL € 1.369,00). Verschil: € 631,12 voor veel minder (zie lijst met apps en diensten).
Ok geen bedrijfje in ontwerp dan maar een amateurfotograaf die met Photoshop wil gaan werken. Ook goed, even zoeken…ja Photoshop CS6 Nederlands Mac € 749,00. Via CC: €24,59 per maand (x 12 = € 295,08). Met andere woorden, voordat de amateurfotograaf aan het bedrag van €749,- ben je… 2,5 jaar verder en is je Photoshop CC versie al minstens 2x flink voorzien van upgrades/features t.o.v. je CS6. Weet je wat? Lees de kleine lettertjes: Tot 17 juni kan je nog gewoon CS6 aanschaffen. Dat blijft gewoon werken. Er worden geen nieuwe features aan toegevoegd en alleen de bugfixes worden uitgebracht. Dus als je altijd een jaar of 3-5 met een versie doet wat is dan het probleem? Beslis zelf dan op een later tijdstip of je op een gegeven moment verder moet. Kan jij als professional geen €50,- per maand betalen om in zaken te zijn, dan zit je in de verkeerde business. Voor jou 10 anderen die dan wel de nieuwste tools hebben.

Profielfoto

recoiller op 13 mei 2013

Ik weet het, mijn fout.. “Don’t send your ducks to eagle school.”

Ik probeer iets uit te leggen waar je iQ minstens 90 voor moet zijn. Ik had je fout ingeschat, helemaal mijn fout..

Succes er mee!

Profielfoto

MouseMighty op 13 mei 2013

Sterkte met CS6! Ohja: The New Yorker/Vogue/Wired

Profielfoto

dannydrift op 14 mei 2013

Ik zag een goede tabel met alle prijzen van CS6 tegenover CCloud op http://www.doesum.nl/nieuws/prijsvergelijking-creative-cloud Sowiezo eerlijke reseller, want ze helpen je ook met advies als ze er niet direct zelf aan verdienen (eigen ervaring), ookal doen ze ook cursussen erin. Ik zal verder geen reclame maken maar dit leek me wel handig, omdat niet iedereen zo snel doorheeft wat de prijzen zijn van CS6 om te vergelijken

Profielfoto

WaZoo op 14 mei 2013

@MouseMighty Als voorvechter van dit ‘model’:)
Ik zie een hoop gegoochel met maandelijkse cijfers, daar gaat het mij niet zo zeer om, maar wel twee dingen in je redenatie die ik niet helemaal volg.
Eén: Hoe ‘verreken’ jij je maandelijkse kosten naar je opdrachtgevers? Staat dat bijvoorbeeld echt in je factuur omschreven? Dat lijkt mij uitermate vreemd…
Twee: Als je een pakket feitelijk koopt, kun je het ook weer verkopen, gebeurt best vaak kan ik je vertellen, dat voordeel verdwijnt ook onmiddellijk, hoe praat je dat verlies weer recht?
En bang zijn voor amateurs met gekraakte versies is bang zijn voor je eigen competentie, of zoek betere werkgevers;)

Profielfoto

bartvdv op 14 mei 2013

@WaZoo:

Eén: Hoe ‘verreken’ jij je maandelijkse kosten naar je opdrachtgevers? Staat dat bijvoorbeeld echt in je factuur omschreven? Dat lijkt mij uitermate vreemd…

Op dezelfde manier zoals kosten voor telefoon, internet, verzekeringen, huur gebouw, auto, brandstof, … Worden verrekend. Die staan ook niet afzonderlijk op de factuur vermeld per klant. Nooit bedrijfsbeheer of economie gehad op school?

En bang zijn voor amateurs met gekraakte versies is bang zijn voor je eigen competentie, of zoek betere werkgevers

Heeft niks met competentie te maken, maar wel met de strijd met ongelijke wapens en normvervaging. Net gelezen hoeveel mensen een muis willen doodslaan voor 10 euro.

Profielfoto

Gasoline 4 jaren geleden

Leuke reacties allemaal. Voor mij persoonlijk vervelend want ik gebruik eigenlijk alleen Dreamweaver & Fireworks. Soms Photoshop en Illustrator. Daarvoor moet ik nu volle tarief betalen.

Wat iedereen hier ook vergeet denk ik is dat het veel duurder zal worden. Nu zo,n 60 euro. Maar dat zal over een paar jaar het dubbele zijn. Ook vreemd dat als je stopt, je dus niet meer aan je eigen projecten kan werken.

Kijk ook eens naar dit zeer duidelijke en goed beargumenteerde filmpje.

Profielfoto

recoiller op 17 mei 2013

filmpje is goede tip en heel helder..

Profielfoto

DBLCreations op 17 mei 2013

Ik ben het eens met Gasoline, Ik gebruik dezelfde applicaties van de adobe suite als zij, fireworks en illustrator iets minder maar goed, ook ik zal naar alternatieven zoeken en blijf niet bij adobe op deze manier… Ik heb nu wel nog dreamweaver cs6 aangeschaft en zal hier nog een tijdje zoet mee zijn… maar nadien is het over and out:-)

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?