‘Apple gaat garantie beter uitleggen’

Koen 1 jaar geleden 24 reacties Laatste door Microfix

Apple gaat de Nederlandse garantieregels beter uitleggen. Dat meldt niet het bedrijf zelf, maar de Consumentenbond vandaag die deze belofte van Apple gekregen zou hebben. Het zou gaan om een verbetering van de bestaande uitleg op de Nederlandse site van Apple én een aanpassing in de papieren documenten die bij elk Apple-product geleverd worden.

Na herhaaldelijke klachten van de Consumentenbond plaatste Apple in mei 2012 een overzicht online waarop uitgelegd werd wat het verschil is tussen de wettelijke garantie waar Nederlandse consumenten recht op hebben en AppleCare dat bij een Mac of iOS-apparaat gekocht kan worden.Volgens de Consumentenbond was dit overzicht echter niet duidelijk genoeg en ontbrak er informatie. Dat zou ook gelden voor de papieren informatie over garantie en AppleCare die bij elk Apple-product geleverd wordt.

Begin vorig jaar sloot de Consumentenbond zich aan bij een consortium van 10 Europese consumentenorganisaties om samen Apple op het matje te roepen over de slechte garantie-uitleg. In andere landen bleef het niet bij een vermaning. Zo kreeg Apple in Italië een hoge boete opgelegd en kondigde het Belgische Test-Aankoop deze week aan ook een zaak tegen Apple te beginnen.

Directeur Bart Combée van de Consumentenbond is argwanend positief over Apple’s belofte. Het liefste had hij de techgigant hoogstpersoonlijk de les gelezen over het wel en niet van de Nederlandse garantieregels, maar helaas, een gesprek met Apple zat er niet in.

Op zichzelf is het positief dat Apple de noodzaak inziet de voorwaarden aan te passen, maar omdat ze dat geheel eenzijdig doen, is het nog maar de vraag of de nieuwe voorwaarden de verhouding tussen de garantie van Apple en de Nederlandse wet correct weergeven.’

Het is nog niet bekend hoe snel Apple de informatie zal aanpassen, maar Combée zal het nauwlettend in de gaten houden.

We begrijpen dat het even duurt om de papieren voorwaarden aan te passen. In de tussentijd moeten consumenten goed beseffen dat Apple niet het gehele verhaal over garantie vertelt. We houden natuurlijk de vinger aan de pols.

Welk bedrijf dan wél het gehele verhaal over garantie aan de consument vertelt en zo het goede voorbeeld geeft heeft de Consumentenbond OMT na herhaaldelijke verzoeken nog steeds niet kunnen vertellen. Weet jij het misschien?

Koen van Tongeren

Koen van Tongeren is mede-oprichter van One More Thing. Daarnaast is hij zelfstandig filmmaker en is hij te vinden op Twitter, Facebook en Instagram. Lees meer artikelen van Koen.

En nu?

24 reacties

michiel112

michiel112 1 jaar geleden

Kia. Waar zeven jaar garantie de standaard is.

Matanza

Matanza 1 jaar geleden

Appelen met peren vergelijken … Lekker makkelijk !

R-Flow

R-Flow 1 jaar geleden

Waarom blijven ze hier in Nederland toch zo verdomde vaag over dit hele gedoe? Neem gewoon de EU-richtlijn volledig over en zorg ervoor dat op alle computers e.d. verplicht standaard twee jaar garantie zit. Het is krankzinnig dat je als Nederlands consument na één jaar zelf moet gaan bewijzen dat de schuld van het defect wel écht buiten jezelf ligt. Dat is in de praktijk erg lastig, zorgt voor oeverloze discussies, hoop onduidelijkheid, onzekerheid en eventuele kosten die het met zich meebrengt om een onpartijdige derde in te schakelen.

Hoe vaak komt het wel niet voor dat het Logic Board net na het jaar garantie doorfikt en je vervolgens met een glimlach te horen krijgt dat je €800 of meer mag uitgeven? Ik heb dit zo vaak in m’n omgeving gehoord. Wat volgt zijn eindeloze telefoongesprekken met Apple in de hoop dat ze ‘m toch gratis repareren of vervangen. Vaak lukt het wel gelijk te halen, het zou alleen niet zoveel moeite mogen kosten.

essiw

essiw 1 jaar geleden

“Welk bedrijf dan wél het gehele verhaal over garantie aan de consument vertelt en zo het goede voorbeeld geeft heeft de Consumentenbond OMT na herhaaldelijke verzoeken nog steeds niet kunnen vertellen. ”

Haha :P

Julian Gijsen

Julian Gijsen 1 jaar geleden

De laatste zin doet de indruk wekken dat Apple eigenlijk zo slecht nog niet bezig is met haar beleid – en da’s natuurlijk bullshit. Het eerste wat men in de Apple Store checkt als ik met mijn 1 jaar oude MBP aan kom zetten is of ‘ie wel binnen de 1 jaar garantie valt. Heb de discussie nog niet hoeven voeren maar kom maar op; ik lust de verkoopmedewerker die denkt mij torenhoge reparatiekosten op te kunnen leggen – na herhaaldelijk falen van een product waarvan ik gezien de prijs hoge verwachtingen mag hebben – rauw.

Zoals mijn docent contractenrecht het mooi zei; ”als ik in de winkel sta met een kapot apparaat waarvan de garantie verlopen is, en de medewerker komt naar me toe en zegt: ”maar meneer, uw garantie is verlopen”, dan antwoord ik altijd doodleuk met ”ja, en?”.”

Aansprakelijkheid voor defecten eindigt niet met de garantietermijn, een fabrikant is ALTIJD aansprakelijk voor defecten en bij dure producten zoals macs e.d. mogen de reparatiekosten dan ook niet buitensporig hoog zijn. Wel is het redelijk dat je als consument op langere termijn mee zult moeten betalen met de reparatie – anders is het voor de fabrikant/verkoper ook niet meer te doen.

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR 1 jaar geleden

De laatste zin doet de indruk wekken dat Apple eigenlijk zo slecht nog niet bezig is met haar beleid – en da\’s natuurlijk bullshit. Het eerste wat men in de Apple Store checkt als ik met mijn 1 jaar oude MBP aan kom zetten is of \’ie wel binnen de 1 jaar garantie valt. Heb de discussie nog niet hoeven voeren maar kom maar op; ik lust de verkoopmedewerker die denkt mij torenhoge reparatiekosten op te kunnen leggen – na herhaaldelijk falen van een product waarvan ik gezien de prijs hoge verwachtingen mag hebben – rauw.

Zoals mijn docent contractenrecht het mooi zei; \’\’als ik in de winkel sta met een kapot apparaat waarvan de garantie verlopen is, en de medewerker komt naar me toe en zegt: \’\’maar meneer, uw garantie is verlopen\’\’, dan antwoord ik altijd doodleuk met \’\’ja, en?\’\’.\’\’

Aansprakelijkheid voor defecten eindigt niet met de garantietermijn, een fabrikant is ALTIJD aansprakelijk voor defecten en bij dure producten zoals macs e.d. mogen de reparatiekosten dan ook niet buitensporig hoog zijn. Wel is het redelijk dat je als consument op langere termijn mee zult moeten betalen met de reparatie – anders is het voor de fabrikant/verkoper ook niet meer te doen.

Je moest eens weten wat voor een bedragen ze durven te vragen voor herstellingen. Een standaard HD? €350. APR in Sittard.
In real life: Kwartiertje werk/€75.

En zo kan je blijven opnoemen. Maar daar heb ik nu even geen tijd voor.

sunapple

sunapple 1 jaar geleden

Mijn MacBook Pro uit juni 2011 heeft een batterij met een duidelijk defect (70% capacity na 18 maanden met 170 cycli), om dit te laten vervangen zou dat mij een kleine 250 euro gaan kosten..
.
We hebben contact gehad met iemand van het reparatiebedrijf, maar hij achtte de kans klein dat dit gratis vervangen ging worden (hij had het nog nooit zien gebeuren, na de garantie termijn). Zal ik nu een kans maken met de verbeterde garantie uitleg, of veranderd er niets aan de huidige situatie?

Brandsi

Brandsi 1 jaar geleden

Spam alert!

on-topic: Het leuke is dat er na zulke berichten altijd een boost op de verkopen van AppleCare zit. =P

Anszje

Anszje 1 jaar geleden

Veel mensen vergeten dat na de standaard 1 jaar fabrieksgarantie men dient aan te kloppen bij de verkopende partij. Zij zijn namelijk degene die onder het Nederlands consumentenrecht horen te werken. Met andere woorden; kom jij met een 2 jaar oude MacBook met defect logicboard binnenvallen op het Leidseplein dan zal hij nooit gratis gerepareerd worden omdat dat kosten zijn die door de verkopende partij vergoedt dienen te worden.

Klop je aan bij de APR waar je hem gekocht hebt en het defect betreft niet de harde schijf of batterij dan zie ik het bijna altijd goed gaan in mijn omgeving.

De harde schijf en batterij zijn trouwens ook uitgesloten bij MyCom en Dixons, die zgn 3 jaar garantie geven.

throttlemeister

throttlemeister 1 jaar geleden

@Ansje, you moet ALTIJD aankloppen bij de verkopende partij. Je hebt als consument nooit en te nimmer iets te maken met de fabrikant. Jouw overeenkomst is met de verkoper en niemand anders. Die fabrieksgarantie is ook feitelijk niet voor jou, maar voor de verkopende partij.

@R-Flow, liever niet. De NL wet gaat veel verder als de EU richtlijn. Bewijslast is ook niet zo moeilijk; een rechter gaat er namelijk niet van uit dat jij als gebruiker een expert bent, en gaat er derhalve van uit dat als bij normaal gebruik een defect optreed, de oorzaak van dit defect aanwezig was bij verkoop en daarmee onder garantie verholpen dient te worden. Tenzij de verkoper oneigenlijk gebruik kan aantonen.

Soulshaker

Soulshaker 1 jaar geleden

Veel mensen vergeten dat na de standaard 1 jaar fabrieksgarantie men dient aan te kloppen bij de verkopende partij. Zij zijn namelijk degene die onder het Nederlands consumentenrecht horen te werken. Met andere woorden; kom jij met een 2 jaar oude MacBook met defect logicboard binnenvallen op het Leidseplein dan zal hij nooit gratis gerepareerd worden omdat dat kosten zijn die door de verkopende partij vergoedt dienen te worden.

Klop je aan bij de APR waar je hem gekocht hebt en het defect betreft niet de harde schijf of batterij dan zie ik het bijna altijd goed gaan in mijn omgeving.

De harde schijf en batterij zijn trouwens ook uitgesloten bij MyCom en Dixons, die zgn 3 jaar garantie geven.

Maar als je de mac in de online apple store of de store in Amsterdam gekocht hebt , valt dit ook onder de Nederlandse Consumenten recht. Aangezien Apple dan niet alleen fabrikant maar ook verkoper is naar de klant toe. Dan kunnen ze na 1 jaar niet zomaar de garantie weigeren en u een factuur voorleggen

Bord19

Bord19 op 18 januari 2013

Ik heb een ipod classic gekocht na 13 mnd deed deze niets meer er zat nog geen krasje op.
Terug gebracht kreeg twee weken later bericht deze moest vervangen worden kosten 264 euro.
Op internet te koop voor 225 euro.
Garantie verlopen kreeg niets vergoed.

polansky

polansky op 18 januari 2013

Wordt weer een hoop onzin verkocht hier…..
.
@Throttlemeister
1. Je hebt binnen de garantieperiode (twee jaar) de keuze uit:
A – Aankloppen bij de fabrikant
B – Aankloppen bij de verkopende partij
.
In BEIDE gevallen dienen zij het probleem binnen de garantieperiode van TWEE jaar GRATIS op te lossen. Je hebt als consument de keus tussen fabrikant of verkopende partij. Het een sluit het ander niet uit. Ook al willen veel retailers je anders doen laten geloven.
.
Als het apparaat volledig naar zijn grootje is, mag de fabrikant na het eerste jaar een refurbished apparaat aanbieden. Het kan dus zijn dat ze je een gereviseerd ‘nieuw’ apparaat aanbieden, of een compleet nieuwe. Dat apparaat heb je te accepteren zolang het voldoet aan wat je van het apparaat mag verwachten.
.
Na het tweede jaar garantie geld economische levensduur. Dat wil zeggen dat een fabrikant binnen deze periode verplicht is een coulance regeling met je te treffen, afhankelijk van het defect. Je moet dus nooit zomaar akkoord gaan met het reparatiebedrag dat ze je proberen aan te smeren.
.
Daarnaast is de ‘bewijsrecht’ dat jij als consument hebt werkelijk een farce.
Het enige dat je hoeft aan te tonen is dat jijzelf geen zichtbare schade hebt veroorzaakt. Is het apparaat dus verder in prima conditie heb je al aan die plicht voldaan. Zo simpel ligt het.

Soulshaker

Soulshaker op 18 januari 2013

En nog zo iets , onderzoekskosten , die mogen ze in die 2 jaren ook niet aansmeren , dat valt namelijk ook onder de garantie.

bartvdv

bartvdv op 18 januari 2013

@polansky:

Correctie, de verkoper is verplicht om twee jaar garantie te geven. De fabrikant niet. Je moet altijd de verkoper aanspreken. Daarmee heb je een ‘contract’. Niet met de fabrikant. (Ik vermoed toch dat de Richtlijn gelijklopend is voor België / Nederland.)

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 18 januari 2013

En nog zo iets , onderzoekskosten , die mogen ze in die 2 jaren ook niet aansmeren , dat valt namelijk ook onder de garantie.

Ik ken geen enkele APR die een reparatie aan neemt zonder onderzoekskosten. Dat is meestal rond de €80.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 18 januari 2013

Juist, MoNdO GeNeRaToR en dat mag dus niet!!! Binnen de garantie termijn zijn alle kosten voor de verkoper tenzij aangetoond kon worden dat de schade door verkeerd gebruik was. En zelfs dan bestaan die kosten uit de reparatie en niet uit een onderzoek want dat laatste moet sowieso plaats vinden.
Dus op voorhand ‘onderzoekskosten’ vragen is gewoon tegen de regels in. En als ze dan de reparatie niet willen uitvoeren ga je gewoon naar de geschillencommissie en je stuurt een brief naar de consumentenbond. Met je kijken hoe snel ze dan ineens zijn…

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 18 januari 2013

Ondertussen is je computer stuk en kan je niet verder. Ik heb hem onder andere elke dag nodig voor mijn werk.
Ik vind het echt bijna een vorm van chantage.

Zeker als ze daarna van die astronomisch hoge kosten vragen voor een herstelling.

Het is hoog tijd dat dit soort praktijken verleden tijd worden. Het ziet er naar uit dat het de goede kant opgaat.
.
Maar ik snap het eigenlijk niet goed. Elk bedrijf of APR zou toch moeten weten dat naservice de sleutel tot klantenbinding is. Op dit moment raad ik bijvoorbeeld niemand nog aan om bij een APR iets te kopen. Ik stuur ze allemaal naar Dixons of een andere winkel waar de garantievoorwaarden zijn zoals ze horen.
.
Ik koop NOOIT meer iets bij een APR. Al geven ze me er volgend jaar vijf jaar garantie. Ik ben de arrogantie van dat soort winkels echt beu. Als dit de winkelervaring van Apple moet zijn die Steve Jobs ooit voor ogen had, dan is ze hopeloos mislukt. Op tien jaar tijd heb ik al veel APR’s gedaan in zowel België als Nederland en altijd voelt het er helemaal fout aan, met hun hippe blauwe shirts, hun verkoopspraatjes en hun steevast arrogante lacherige houding als het gaat om garantie.
.
Bah.

sunapple

sunapple op 18 januari 2013

Mijn MBP met defecte batterij was in de Online Apple Store gekocht, moet ik er dan mee naar de Apple Store in Amsterdam en maak ik dan kans 18 maanden na aankoop? Of zijn batterijen weer een uitzondering?

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 19 januari 2013

Volgens mij zijn batterijen geen uitzondering, maar helaas beginnen ze dan weer over gebruikersonderdelen (wat dat ook mogen zijn/ik gebruik elk deel van mijn computer hoor).
En dan kan je fluiten naar een nieuwe batterij. Gelukkig kan je die zelf vervangen (niet laten doen bij een AppleStore want het zou wel eens een duur grapje kunnen worden).

sunapple

sunapple op 19 januari 2013

Gelukkig kan je die zelf vervangen (niet laten doen bij een AppleStore want het zou wel eens een duur grapje kunnen worden).

80 Euro voor het kijken en zo’n 150 voor de batterij. Terwijl je die accu (zij het niet origineel) voor 70 krijgen kan.. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen, de kleine vier uur die hij nu meegaat zijn mij te weinig.

murdock1

murdock1 op 20 januari 2013

Apple zijn dure jongens, als je weet u voor een 800 euro een w pc hebt die veel meer kan.

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 20 januari 2013

Dat is weer wat anders hè.

Microfix

Microfix op 26 januari 2013

Even wat commentaar op een aantal reacties hierboven.

Als door Apple aangestelde Service Provider (ASP/PSP) (wij verkopen geen apparatuur) nemen wij alle (i)Mac, Ipad en Ipod apparatuur in voor garantie of reparatie, waar ook gekocht.

Als het geen val of vochtschade is (ze lusten geen bier) is of iets dergelijks, (pennetjes kapot gedrukt) adviseren wij Apple garantie te geven in het eerste jaar. Uitzondering: hardeschijf en batterij, die zijn aan slijtage onderhevig. Maar er zijn altijd uitzonderingen ook hier. Zoals die iMac harde schijf die zomaar 3 jaar krijgt en dan vervangen wordt.

Ook is er op sommige moederborden wel 4 jaar garantie door Apple gegeven, zodra Apple heeft ingezien dat er sprake is van een serieuze fout. Wij krijgen wekelijks berichten over bijzondere situaties, over wat toch wel mag.

Maar nu het tweede jaar en daarna: Apple hanteert hier de regel dat je consument moet zijn en dat moet bewijzen, dus een aankoopbewijs of factuur overleggen met aankoopdatum en je naam erop (geen bedrijf)

Wij dienen dat dan in bij Apple, en die keurt dan zelf goed of af. Soms gaan we na afwijzing in protest en krijgen we alsnog goedkeuring. Dus niets geen bewijsvoering, maar factuur

Na het tweede jaar. Wij zien regelmatig dat Apple uit coulance of in bijzondere situaties ook dan nog wel eens garantie verleent.

De Apple garantie regels zijn best complex. Niet alle verkopers in de winkels kennen alle service-en garantieregels even goed. Het heeft geen zin om ze rauw op te eten.

Wij rekenen wel onderzoekskosten en dat mag ook. Van te voren is immers niet bekend of het een gebruikersfout (schade) is. Bij toegewezen garantie worden de onderzoekskosten terugbetaald.

Moraal van dit verhaal : zorg voor een aankoopfactuur, vooral als je bij een leuke actie een iPad kado krijgt.

@MicrofixNL

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen