Apple en innovatie, een (mini-) college

Koen op 23 januari 2013 30 reacties Laatste door TakkU

Je ziet het op televisie, je hoort het van collega’s in de bedrijfskantine en ja… je leest het zelfs in reacties op OMT: “Apple innoveert niet meer”. Dit statement wordt vaak onderbouwd door te wijzen op de producten die het bedrijf de afgelopen jaren uitbracht. De iPad mini was gewoon een kleine iPad die in zichzelf weer een grote iPhone was. De iPhone 5 is niets anders dan een dunner iPhone 4(S) en de iMac… die is sinds 2004 eigenlijk niet wezenlijk veranderd.

Innoveert Apple nu wel of niet en zo ja, is er de laatste jaren iets veranderd? Om die vragen te beantwoorden is het belangrijk om eerst te weten wat innovatie nu eigenlijk betekent. Daarom een mini-college over het verschil tussen innovatie, vernieuwing en uitvinding met Apple als voorbeeld. De conclusie verraden we alvast: als ervaringen uit het verleden garanties bieden voor de toekomst moeten we zeker nog een jaar wachten op Apple’s volgende innovatie.

Wat is innovatie?
Innovatie en vernieuwing hebben veel met elkaar te maken. Toch betekenen ze niet hetzelfde. Simpel gezegd zijn er drie vormen van vernieuwing mogelijk als het gaat om electronica: uitvindingen die in bepaalde mate revolutionair zijn,  vernieuwingen die voortbouwen op iets bestaands om het gebruik ervan te verbeteren en tot slot innovaties. Een kant-en-klare betekenis voor dat begrip is er niet. Het is een combinatie van uitvinding en vernieuwing die samen zorgen voor een aanzienlijke verandering in het gebruik binnen een product(categorie). Jan Buijs (Hoogleraar aan de TU Delft) omschrijft het als volgt.

Innovatie is een sprongsgewijze verandering in Product-markt-technolgie-combinaties van bestaande (industriële) bedrijven.

Innovatie kun je dus omschrijven als het toepassen van nieuwe uitvindingen en verbeterde bestaande technieken en technologieën om tot een nieuw product te komen dat de markt aanzienlijk verandert. Kortom, in de technologiesector moet innovatie aan drie eisen voldaan worden:

  1. Het moet om een nieuw product of een nieuwe categorie producten gaan
  2. Het product moet zich op een nieuwe markt richten of een bestaande markt grondig veranderen
  3. Het product moet nieuwe technologie bevatten

Apple en innovatie
Apple is een uitgelezen voorbeeld om innovatie te illustreren, want als geen ander heeft het bedrijf uitvindingen en vernieuwingen gecombineerd in producten die verschillende markten grondig veranderd hebben. Sinds de terugkomst van Steve Jobs bij Apple in 1996 zijn er vier duidelijke voorbeelden van innovatie aan te wijzen: de iMac, de iPod (gecombineerd met de iTunes Store), de iPhone en de iPad.

Toen de iMac in 1998 op de markt kwam had Apple al twintig jaar ervaring met het maken van personal computers die eenvoudig genoeg waren voor consumenten en veelzijdig genoeg voor professionele gebruikers. Toch was de iMac anders dan alle computers die tot dan toe gemaakt waren. Dat begon bij het opvallende uiterlijk van gekleurd doorzichtig plastic. Het was de eerste computer die ontworpen was om op te vallen, niet als computer maar als commodity. Daarmee zette het de computermarkt op z’n kop. In plaats van technische specificaties werd uiterlijk en eenvoud belangrijk. Tegelijkertijd bevatte de iMac een nieuwe (snelle) processor én het gloednieuwe USB om randapparatuur aan te sluiten. De combinatie van schoonheid en nieuwe technologie maakte de iMac een computer die niet in bestaande categorieën paste, maar wel een grote  (nieuwe) groep consumenten aansprak.

Net als de iMac niet de eerste consumentencomputer was, waren er al MP3-spelers voordat de iPod in 2001 uitkwam. Geen van diens voorgangers had echter dezelfde eenvoudige bediening die grotendeels te danken was aan het clickwheel. Ook was het de eerste MP3-speler waar genoeg muziek op gezet kon worden dankzij een nieuwe ultra-compacte harddrive. Dit alles maakte van de iPod de eerste MP3-speler die voldeed voor de steeds groter wordende groep mensen waarvoor CD’s niet meer voldeden. In combinatie met iTunes en later de iTunes Store was de iPod de aanjager van een nieuwe markt voor het kopen en luisteren van muziek.

De eerste reacties op de iPhone in 2007 waren verdeeld. De telefoon kon immers niets nieuws ten opzichte van bestaande smartphones. Sterker nog, een belangrijk element van alle smartphones tot dan toe ontbrak: een fysiek toetsenbord. Het enige wat de iPhone uniek maakte was een nieuwe technologie die het mogelijk maakte om een aanraakgevoelig beeldscherm te maken dat snel en precies reageerde. Daarbij had Apple een besturingssysteem ontwikkeld waarmee invoer niet nodig was met een stylus, maar gewoon met je vinger. De iPhone werkte sneller en vooral veel eenvoudiger dan we tot dan toe gewend waren van smartphones, met alle gevolgen van dien. Smartphones werden niet langer het speeltje van nerds en zakenmensen, maar een gewilde gadget voor iedereen die in het dagelijks leven vaak online was en dit ook onderweg wou blijven.

Toen drie jaar later de iPad in 2010 het levenslicht zag was de pers en het publiek in eerste instantie weer niet eenkennig enthousiast. Het zou immers niet meer zijn dan een grote iPhone waarmee je niet eens kon bellen. Nog belangrijker: wie had zo’n ding nou nodig? Toch bleek er een markt voor de iPad, al bestond die voorheen nog niet. Het apparaat werd een hit. Mensen die een computer te duur, te ingewikkeld of gewoon te omslachtig vonden maar wel snel en eenvoudig online wilden, vonden in de iPad een antwoord op een probleem dat ze voorheen nog niet als zodanig ervaren hadden. Ook in het onderwijs en in de zakelijke wereld bleken veel taken die voorheen op PC’s en laptops uitgevoerd werden vrijwel evengoed of beter op een tablet uitgevoerd te kunnen worden. Nieuwe accu-technologie, zelf-ontwikkelde processors en nieuwe schermtechnieken maakten het mogelijk dat de iPad dun, licht en goedkoop kon blijven. iOS maakte het apparaat laagdrempeliger dan een computer. Zo wist de iPad een compleet nieuwe markt voor tabletcomputers te creëren.

Vier voorbeelden van Apple-producten die met nieuwe technologie en het voortborduren op bestaande producten een nieuwe markt aan wisten te boren of een bestaande markt nieuw leven inbliezen. Kortom, vier voorbeelden van innovatie door Apple. Daarmee wordt ook meteen duidelijk wat géén innovatie is. Een kleinere iPad bijvoorbeeld, of een dunnere iPhone. Sterker nog, de voorbeelden laten zien dat een nieuwe versie van een bestaand product per definitie niet innovatief genoemd kan worden, hoogstens vernieuwend.

Innovatie versus vernieuwing
Hierbij komen we op een probleem waar Apple zelf mede-schuldig aan is. Het woord innovatie wordt maar al te graag in de mond genomen bij de presentatie van nieuwe Macs, iPhones en iPads. Of het nu gaat om de iMac met flinterdunne rand, het grote retinascherm van de iPhone 5 of de iPad mini die kleiner en dunner is dan alle concurrenten. Stuk voor stuk zijn het verbeteringen waar productietechnieken en technologieën voor gebruikt worden die op zichzelf innovatief genoemd kunnen worden. Dat betekent echter niet dat het product waarin ze verwerkt zitten zelf ook een innovatie genoemd mag worden.

Innovatie kost geld, vernieuwing verdient
De afgelopen 15 jaar hebben geleerd dat Apple’s innovaties klein in aantal maar groot in gevolg zijn. Gemiddeld genomen heeft het bedrijf er om de vier jaar één gehad. Dat zijn er bovengemiddeld veel, zeker in vergelijking met andere merken in de technologie-sector. Innovatieve producten kosten geld. Vernieuwingen leveren geld op. Het is dan ook niet vreemd dat er elk jaar een nieuwe iPhone, een nieuwe iPad en vernieuwingen van het volledige Mac-assortiment verwacht kunnen worden. Geen van die updates heeft een markt op zijn kop gezet of een nieuwe markt aangeboord. Het zijn dus geen innovaties maar voortbouwingen op producten die ooit begonnen zijn als innovatie. Ze zijn nodig om het bedrijf zo succesvol te houden als het in de afgelopen jaren geweest is, hoezeer Apple zelf ook volhoudt dat het om innovaties gaat.

De volgende innovatie
De vraag die rest is natuurlijk: wanneer komt Apple dan wél weer met een innovatie op de markt? Wie naar het verleden kijkt komt tot de conclusie dat we over ongeveer een jaar weer iets uit Cupertino kunnen verwachten dat ontwrichtend zal werken op een bestaande markt of een nieuwe markt zal aanboren. De meest logische kandidaat is televisie. Net als bij de afgelopen vier innovaties is Apple hier niet de eerste op de markt, maar kan het bedrijf door nieuwe technologieën en technieken, gecombineerd met het voortbouwen op bestaande producten als iOS en de Apple TV en door het maken van strategische afspraken met partijen die content leveren uiteindelijk met een oplossing komen die de huidige manier van televisie kijken voorgoed verandert.

Totdat Apple klaar is voor een volgende innovatie kun je dus niet anders dan concluderen dat de klaagzangen van de afgelopen tijd over het gebrek aan innovatie bij Apple niet terecht zijn. Dan Pallotta, journalist voor de Harvard Business Review ging onlangs nog verder met zijn uitspraken op CNBC. Hij vindt dat de media en de financiële markt aan het hallucineren zijn. Sterker nog, hij beweert zelfs dat hun onvrede over Apple voortkomt uit een onvrede over hun eigen leven.

Hoe lang Apple zich nog in de voorhoede van innovatieve bedrijven zal bevinden kunnen we alleen maar afwachten. Als het verleden een graadmeter mag zijn, dan is er voorlopig weinig dat die positie in gevaar brengt. Concurrerende bedrijven focussen zich immers niet op innovatie, maar op vernieuwing. Wie verwacht dat Apple wél elk jaar moet innoveren heeft niet naar het verleden gekeken of vergist zich in de betekenis van het woord innovatie.

Koen van Tongeren

Koen van Tongeren is mede-oprichter van One More Thing. Daarnaast is hij zelfstandig filmmaker en is hij te vinden op Twitter, Facebook en Instagram. Lees meer artikelen van Koen.

En nu?

30 reacties

MEEUW

MEEUW op 23 januari 2013

Zal ik gelijk even over taal beginnen om er aantal op stang te jagen :P? (grapje )
.
even serrieus : In hoevere kan je nog innoveren? Denk dat het op dit moment erg moeilijk word…

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 23 januari 2013

Zal ik gelijk even over taal beginnen om er aantal op stang te jagen :P? (grapje )
.
even serrieus : In hoevere kan je nog innoveren? Denk dat het op dit moment erg moeilijk word…

Serieus is met één r en word is met een t erachter want het is derde persoon enkelvoud. ;)

OT: het kan evengoed nog wat langer duren voor Apple met iets nieuws komt. Tussen de iPod en de iPhone zaten zes jaar. Als je innoveert, dan moet het wel goed zijn natuurlijk.
Jammer dat de laatste tijd zoveel mensen die Apple nog maar nét volgen, overal lopen te roepen dat het gedaan is met de innovatie. Goed dat dit artikel er is. Kan ik er ineens eens naar verwijzen als er weer iemand vindt dat hij het einde van Apple moet aankondigen.

michiel112

michiel112 op 23 januari 2013

Goed artikel. Ik erger me altijd aan die mensen die zeggen dat na de dood van Steve Jobs Apple niet meer innoveert, maar dat ze dat vroeger wel deden. Alsof een kleine iPod een innovatie was…

Jij maakt je er ook schuldig aan Koen. Bijvoorbeeld: http://www.onemorething.nl/2013/01/dit-willen-we-in-ios-7-snelkoppelingen-in-het-beginscherm/

Needler

Needler op 23 januari 2013

Grotendeels eens met dit artikel. Alleen focussen jullie je op productinnovatie. Terwijl je kunt innoveren op verschillende gebieden. Een functie kan ook innoverend zijn. Zoals de Android-variant van Notification Center een innovatie geweest is op het gebied van UI/UX.

Op het gebied van productinnovatie is er niet veels mis met Apple. De iPod, iPhone en iPad volgde elkaar in een redelijk tempo op. En de een kanabaliseert de ander. Wat ik ook erg sterk vind. Zo had Instagram eigenlijk een product van Kodak moeten zijn. Maar dat is het niet. Door het tegenhouden van kanabaliserende innovaties ga je uiteindelijk dood omdat je je niet durft te vernieuwen.

Er kan nog ontzettend veel verbeterd worden door Apple. Zo is iCloud nog steeds niet de hub die Steve omschreef bij de AllThingD conferenties. Er zijn veel stappen te maken in iOS en Mac OS X. Kleine innovaties binnen UI/UX. En dan heb ik het niet over het afstappen van skeuomorfisme. Ik ben het totaal niet eens met de mensen die “flat design” de hemel in prijzen. Ik vind de skeuomorfisme bij Apple zelfs wel meevallen op de kalender en contacten app na. Één vulkleur in plaats van een kleurverloop is geen innovatie.

De iMac vind ik trouwens geen goed voorbeeld van innovatie. Wat deed de iMac uit 1998 nou wezenlijk anders dan de Macintosh uit 1984. Dit vind ik een voorbeeld van vernieuwing. Er ontstond niet een hele nieuwe productcategorie.

tvdb314

tvdb314 op 23 januari 2013

In hoeverre is er nog innovatie mogelijk? Kijk hier eens naar.

http://www.ted.com/talks/pranav_mistry_the_thrilling_potential_of_sixthsense_technology.html

Juist als mainstream denkt dat er niet zo veel meer mogelijk is dan is er kans voor innovatie.

Zal Apple het nog brengen zonder Steve en met de nieuwe organisatie die zich op de fabricage richt? Ik heb weinig hoop. Maar ze zullen nog wel een hele tijd goede producten blijven maken al zullen ze steeds vaker de markt van anderen proberen te veroveren ipv nieuwe markten te creëren. Als je dat goed doet gaat het ook wel lang nog goed denk ik.

bram91

bram91 op 23 januari 2013

Goed artikel. Inderdaad helemaal mee eens ook.

SMTR

SMTR op 23 januari 2013

Zal ik gelijk even over taal beginnen om er aantal op stang te jagen :P? (grapje )
.
even serrieus : In hoevere kan je nog innoveren? Denk dat het op dit moment erg moeilijk word…

En in hoeverre is toch echt met dubbele r… Wat wilde je zeggen over taal?

MEEUW

MEEUW op 23 januari 2013

Ik wou niks zeggen over de taal, nooit gedaan btw. Want dat is niet mijn sterkste punt. Het was als grapje bedoeld. Maar blijkbaar pakken jullie het zo serieus op :D. Dat het alsnog over taal ga en niet over apple ;)

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 23 januari 2013

In hoeverre is er nog innovatie mogelijk? Kijk hier eens naar.

http://www.ted.com/talks/pranav_mistry_the_thrilling_potential_of_sixthsense_technology.html

.
.
Not impressed. Dat soort (in mijn ogen onhandige) snufjes lijkt mij echt niet de toekomst.
.
Volgens mij heeft TV inderdaad duidelijk innovatie nodig. Ik heb hier al tien jaar geen kabelaansluiting meer omdat het concept TV mij al jaren ergert. Dus dat kan echt wel beter.
.
Voor de rest kan mijn microgolfoven ook wel wat innovatie gebruiken, want dat is echt het ergerlijkste toestel dat ik ooit gebruikt heb. Please Apple, make me an iWave ;) .

quincyt

quincyt op 23 januari 2013

Goed artikel wat inderdaad het misverstand over het woord innovatie dan de wereld uit helpt. En meer dan andere fabrikanten is Apple een bedrijf dat producten op markt brengt/heeft gebracht die mensen anders lieten denken of kijken naar techniek. Het revolutionaire laat maar zeggen…
_
Om dan in de term vernieuwing te blijven, naar mijn mening heb je daar wel gradaties in. Namelijk vernieuwing zonder en vernieuwing met toevoeging.
Kijkend naar hardware vond ik bijvoorbeeld een mooie vernieuwing met toevoeging vanaf de iPhone 4 het retina scherm. Hierdoor heb ik minder snel geirriteerde ogen als ik een langere periode met mijn iPhone (voornamelijk bij lezen) bezig ben. Wat betreft software vond ik de aankondiging van Siri de presentatie erg mooi en vernieuwend om te zien. Hoe Siri werkt en dingen voor je op kan zoeken (en op een bepaalde manier tonen, afhankelijk van het resultaat) door middel van spraak is toch knap. Deze vernieuwing met toevoeging mis ik bij de iPod’s, iPhone 5, iPad Mini, iPad 4 en iMac’s.
_
Hierdoor is voor mij de magie van de presentaties en producten een beetje af. Wat Koen al zegt: Apple spreekt vaak over innovatie in hun presentaties, wat dus eigenlijk al niet altijd zo is. Maar vernieuwing met een toevoeging is naar mijn mening de laatste tijd ook al niet meer van toepassing. Want als we eerlijk zijn, wat is nou de ECHTE toevoeging van de 5 tegenover de 4S? Het grotere scherm niet in mijn ogen. Dat doen andere fabrikanten ook, zonder daar een punt van te maken. Sterker nog, er kwamen berichten vanuit Apple dat een groter scherm onzin zou zijn.
_
Maar we wachten 2013 en 2014 gewoon af. Apple overleefd makkelijk, dat zal niet het probleem zijn. Maar krijgt het de magie die ze hadden terug?

Nouvelle Voque

Nouvelle Voque op 23 januari 2013

Serieus, dat wijf in dat filmpje. Hoe irritant en dom kan je zijn??
-
Wat betreft innovatie en in hoeverre dat nog mogelijk is. Ik denk af en toe wel eens terecht of onterecht (en vele met mij volgens mij), ‘In hoeverre kan Apple nou werkelijk nog vernieuwen laat staan innoveren wat betreft huidige producten?’ Als je goed op je in laat werken wat innovatie nou werkelijk is, is er alleen om die reden al ruimte voor innovatie… Is een cryptische ;)

Igor

Igor op 23 januari 2013

Goed stuk! En leuk om te lezen.

franklinvv

franklinvv op 23 januari 2013

Grotendeels eens met dit artikel. Alleen focussen jullie je op productinnovatie. Terwijl je kunt innoveren op verschillende gebieden. Een functie kan ook innoverend zijn. Zoals de Android-variant van Notification Center een innovatie geweest is op het gebied van UI/UX.

Op het gebied van productinnovatie is er niet veels mis met Apple. De iPod, iPhone en iPad volgde elkaar in een redelijk tempo op. En de een kanabaliseert de ander. Wat ik ook erg sterk vind. Zo had Instagram eigenlijk een product van Kodak moeten zijn. Maar dat is het niet. Door het tegenhouden van kanabaliserende innovaties ga je uiteindelijk dood omdat je je niet durft te vernieuwen.

Er kan nog ontzettend veel verbeterd worden door Apple. Zo is iCloud nog steeds niet de hub die Steve omschreef bij de AllThingD conferenties. Er zijn veel stappen te maken in iOS en Mac OS X. Kleine innovaties binnen UI/UX. En dan heb ik het niet over het afstappen van skeuomorfisme. Ik ben het totaal niet eens met de mensen die “flat design” de hemel in prijzen. Ik vind de skeuomorfisme bij Apple zelfs wel meevallen op de kalender en contacten app na. Één vulkleur in plaats van een kleurverloop is geen innovatie.

De iMac vind ik trouwens geen goed voorbeeld van innovatie. Wat deed de iMac uit 1998 nou wezenlijk anders dan de Macintosh uit 1984. Dit vind ik een voorbeeld van vernieuwing. Er ontstond niet een hele nieuwe productcategorie.

Je haalt me de woorden uit de mond. Een product hoeft van mij helemaal niet nieuw te zijn (zoals de iPod) om innovatief genoemd te kunnen worden. Dit artikel gaat inderdaad over productinnovatie, maar veel mensen zitten nu juist te wachten op innovaties of vernieuwing qua software bijvoorbeeld. Het is namelijk de gebruikerservaring die het product afmaakt, en die is al jaren hetzelfde. Dat is best lang voor een product in een wereld waarin nieuwe features en mogelijkheden zich normaal gesproken aaneenrijgen, maar waarin dit eigenlijk al een paar jaar niet meer gebeurt buiten de apps en toepassingen van third party developers.

ozzie X

ozzie X op 23 januari 2013

Als we naar het verleden kijken zien we Steve Jobs!
-
Cook is gewoon een manager dus het vereleden geeft zeker geen inzicht in de toekomst bij Apple. Gewoon afwachten en hopen.

MacAanZee

MacAanZee op 23 januari 2013

De eerste iMac was absoluut innoverend. Het kwam met een heel nieuw besturingssysteem en de floppy was er definitief uit. Maar de echte vernieuwing zat in het hele concept. Het was de eerste computer, waarbij de computer in feite in het beeldscherm zat. En ook nog eens erg fraai om te zien in al die flitsende kleurtjes! Het was in de jaren negentig een hele flitsende bedoening bij ons op de redactie!:)

Richard Kruizinga

Richard Kruizinga op 23 januari 2013

Er moet wel wat te innoveren zijn.. Een Apple TV is een leuke gadget, maar legt voor Apple m.i. geen windeieren. Soms is eigenlijk alles wel bedacht. Kijk naar een merk als Sony, was superinnovatief, of neem onze ‘eigen’ Philips. En nu… weinig van over.

Wesdegroot

Wesdegroot op 23 januari 2013

De enige echte Apple iCar die draait op iOS 8 :p
Of iCarOs

Arthur345

Arthur345 op 23 januari 2013

Apple innoveert naar mijn mening juist wél elk jaar. Namelijk ieder jaar komt de nieuwe iOS bijvoorbeeld. Dat is in mijn ogen niet alleen vernieuwing, maar ook verbetering tov het oude iOS. iPad wordt ook elk jaar verbetert, juist door het te vernieuwen.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 23 januari 2013

De laatste innovatie vind ik nog altijd het retina scherm. Toch, als je er wat kritischer naar kijkt is het scherm (de innovatie) een product van een andere fabrikant en was Apple als eerst bij de onderhandelingen. Of dit een kwestie van gunnen of betalen is weet ik niet maar er zal genoeg voor gelobbyd zijn. Net als bij iTunes en de App store. Apple innoveert vooral in de stroming van andere fabrikanten. Dat een half jaar later de rest van de merken met dezelfde techniek komt zegt ook al genoeg. Jobs was een schaakspeler. Een man met een plan. Ik wil nog wel eens zien of Apple nu schaak kan spelen met een groep. Dat zal voor conflicten, concessies en frustratie zorgen. Ook al ben ik een regelrechte fanboy, dit is wat ik er van denk.

Grannie Smith

Grannie Smith op 23 januari 2013

Wat misschien innovatie is, is als je iPad in de toekomst een ‘dom’ ding wordt: alle programma software en content zit in je cloud opgeborgen en daar vinden alle updates plaats en daar kun je ook software kopen/huren. Dan heb je dus daarvoor geen harde schijf meer nodig. Ik zit niet op onnodige Apps te wachten waarmee je van een afstand thuis het licht aan of uit kunt doen of de cv hoger zetten.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 23 januari 2013

De laatste innovatie vind ik nog altijd het retina scherm.

Innovatie versus vernieuwing
Hierbij komen we op een probleem waar Apple zelf mede-schuldig aan is. Het woord innovatie wordt maar al te graag in de mond genomen bij de presentatie van nieuwe Macs, iPhones en iPads. Of het nu gaat om de iMac met flinterdunne rand, het grote retinascherm van de iPhone 5 of de iPad mini die kleiner en dunner is dan alle concurrenten. Stuk voor stuk zijn het verbeteringen waar productietechnieken en technologieën voor gebruikt worden die op zichzelf innovatief genoemd kunnen worden. Dat betekent echter niet dat het product waarin ze verwerkt zitten zelf ook een innovatie genoemd mag worden.

Het Retina scherm is dus net zo ‘innovatief’ als een kleinere iPad (niet dus). “Retina” is slechts de naam die Apple gaf aan een beeld scherm met een hogere resolutie dan tot voor kort mogelijk was. Het is dus niet nieuw (en dus geen innovatie) maar gewoon een verbetering van het LCD scherm.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 24 januari 2013

Op de keeper beschouwd heeft Apple zelf zeer weinig uitgevonden. Zelfs de FW verbinding die doorgaans aan Apple wordt toegeschreven komt van een consortium van bedrijven. Maar dankzij de visie van Jobs heeft Apple vrij veel innovaties op haar naam staan. Neem b.v. de grootste van alle: de GUI voor het bedienen van een computer. Het was het Stanford Research Institute en later Xerox die de uitvinders mogen worden genoemd, maar zij zagen er geen commercieel heil in en Apple (Jobs dus) juist wel. En dat is (of was?) Apple’s grote kracht: een visie hebben die je maar weinig tegenkomt en die andere bedrijven tot na-apers maakt.
Veel, zo niet alles wat Apple op de markt bracht bestond al op de een of andere manier. Maar door slim verschillende technologieën toe te passen en te combineren ontstond er iets wat toch radicaal nieuw was.
.
Daar heb je visie voor nodig en er worden al vraagtekens gezet bij Tim Cook of hij die visie zoals Jobs die had wel heeft. Nu hoeft het uitblijven van echte innovatie nog niets te betekenen want er zijn genoeg bedrijven die al lang bestaan zonder innovatie, maar voor Apple betekent het toch wel wat meer omdat er een drijfveer wegvalt als innovatie stagneert.

ElsR

ElsR op 24 januari 2013

Nee hoor jongens, allemaal mis. Domotica, dat wordt de nieuwe slag die Apple gaat slaan. Een soort Mini-achtig boxje dat alle apparatuur in huis kan bedienen. In het begin maar een paar dingetjes (tv, muziek, agenda van alle leden van het huishouden) maar uit te breiden tot licht, verwarming, voorraadbeheer, oven, robot-stofzuiger enzovoorts. En zou eenvoudig te bedienen dat ook mensen die weinig tot niks van computers weten het kunnen gebruiken.

Witte Haai

Witte Haai op 24 januari 2013

Wat misschien innovatie is, is als je iPad in de toekomst een \’dom\’ ding wordt: alle programma software en content zit in je cloud opgeborgen en daar vinden alle updates plaats en daar kun je ook software kopen/huren. Dan heb je dus daarvoor geen harde schijf meer nodig. Ik zit niet op onnodige Apps te wachten waarmee je van een afstand thuis het licht aan of uit kunt doen of de cv hoger zetten.

Ik denk dat je dat niet moet willen. Mij staat nog steeds de ervaring van iemand met een Google Chromebook bij: Er was een storing in Google´s cloud, en dus kon hij niet bij z´n bestanden; Hij kon niet op internet; Hij kon helemaal niets meer. Maar hopen dat niet ook z´n koffiezet-apparaat vanuit de cloud werd bestuurd. ;-)

Witte Haai

Witte Haai op 24 januari 2013

Iphone´s, smartphone´s, ipad´s, tablets; Zoek de 10 verschillen. Een zwart lijstje om een beeldscherm heen.
.
De volgende grote vernieuwing wordt het flexibele beeldscherm. Alhoewel die niet van Apple maar van Samsung zal komen: CES 2013: Samsung shows off new flexible display technology.
.

.
Ook heel interessant -maar voor de verre toekomst- zijn de beeldschermen dun en flexibel als papier: Ultrathin, flexible PaperTab redefines tablet form and function ( http://www.gizmag.com/papertab-flexible-tablet/25680/ )
.
Verder zie ik voor de toekomst een ontwikkeling richting duurzaamheid. De nieuwe imac is een geweldige apparaat. Maar er iets in laten repareren of vervangen is heel duur.
Op dit moment is Apple nog niet zover, maar voor over ´n paar jaar verwacht ik dat Apple en andere grote technologie-fabrikanten meer richting open source hardware (a la de Raspberry Pi computer [*]) zullen bewegen.
[*] 2012 was het jaar van minicomputer Raspberry Pi
.
Het Apple aandeel is dalende: Al Gore verkoopt zijn Apple-aandelen voor 22,1 miljoen euro. Maar verder zal Apple deze crisis gerust wel overleven. Maar ik voorzie dat ze in hun gesloten systeem toch openingen zullen moeten creeren, om deze crisis -ook voor de lange termijn- te overleven.
.
De econoom Jeremy Rifkin, voorspelt dat de toekomst wordt dat we een produkt niet meer kopen, maar dat we er een abonnement voor afsluiten. Zoals je nu dus bv al voor je iphone. Je koopt dan nog alleen de update´s.
.
Quote van Trouw.nl:

… Rifkin schetst hoe met nieuwe IT-toepassingen, decentrale opwekking van energie en technieken als 3D-printen een einde zal komen aan de noodzaak van de grootschalige, geïntegreerde onderneming. We krijgen volgens Rifkin een ‘gedistribueerde economie’: kennis, energie, schaalgrootte, kapitaal zijn niet langer voorbehouden aan bedrijven met een duidelijke buitengrens, maar open source beschikbaar voor elkaar aanvullende en ‘insluitende’ netwerken. Niemand weet natuurlijk hoe dit alles gaat uitpakken, en of het met het model van Rifkin inderdaad beter wordt. Maar dat is het hem nou juist: dat bepalen we zelf. Als we meer ‘Roos’ willen, moeten we dat verhaal kíezen. …

Biker

Biker op 26 januari 2013

Ik heb nog een krantenartikel liggen van de NRC waar een paar weken vóór de introductie van de iPad 1 werd gesuggereerd dat een tablet van Apple mogelijk wel eens een grote iPod Touch zou kunnen worden en dus geen innovatie zou zijn.
.
Hoe anders is het gelopen…

Blashyrkh2124

Blashyrkh2124 op 29 januari 2013

Wauw. Ik was altijd zo blij met die korte beknopte teksten van OMT. Dit ga ik echt niet lezen heur.

TakkU

TakkU op 01 maart 2013

Innoveren puur om te innoveren is in mijn ogen iets wat niet zou moeten gebeuren. Men zegt dat Apple weinig innoveert de laatste 2 jaren, maar de vraag is, is het nu ook nodig om allerlei nieuwe innovaties in nieuwe producten te rammen? Straks krijg je allemaal nieuwe functies in je iPhone die geen hond gebruikt. NFC bijvoorbeeld. Een groeiend aantal betalingsdiensten geven aan er steeds minder in te zien, terwijl er maanden lang geroepen werd dat de volgende iPhone wel een NFC chip moest hebben willen ze concurreren.
.
Innovaties moeten een waardevolle toevoeging aan een product of je leven zijn, niet een gimmick waar niemand iets aan heeft! En dat is wat ik wel zie bij een hoop Android telefoons. Nieuwe functies erin proppen zodat de telefoon iets nieuws heeft, maar een nuttige toevoeging kan je het niet noemen.
.
Denk zelf dat er nog genoeg aan zit te komen bij Apple. De Apple TV, een Smart Watch en persoonlijk ben ik heel benieuwd wat Jonathan Ive gaat doen met de interface van iOS nu hij hier de leiding over heeft gekregen. Genoeg gebieden waar Apple kan laten zien dat ze nog altijd de beste zijn.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen