Superjacht Steve Jobs aan de ketting

Erik op 21 december 2012 28 reacties Laatste door hendrik ijzer...

Het superjacht dat wijlen Steve Jobs liet bouwen in Aalsmeer mag dan al een tijdje af zijn, vooralsnog kan het schip de Amsterdamse haven niet verlaten. Het luxueuze jacht is aan de ketting gelegd door een financieel geschil met de Franse topontwerper Philippe Starck die betrokken was bij de bouw. Zijn kantoor meent nog een bedrag van drie miljoen euro tegoed te hebben van de familie Jobs.

Het Financieele Dagblad meldt (betaalmuur) dat aanvankelijk overeengekomen werd dat het honorarium 6 procent van de totale kostprijs van het jacht zou bedragen. Aangezien de kosten werden begroot op zo’n 150 miljoen, rekende Starck op 9 miljoen euro. De werkelijke kosten vielen echter lager uit volgens de familie Jobs, waardoor slechts 6 miljoen is overgemaakt naar Frankrijk.

Hoe lang de Venus, zoals de naam van het schip luidt, in de haven moet blijven liggen is onbekend. Het schip werd in oktober te water gelaten en maakte nadien enkele proefvaarten door de Hollande wateren.

En nu?

28 reacties

Iphone13

Iphone13 op 21 december 2012

Leuk prijsje voor zo’n jacht

MEEUW

MEEUW op 21 december 2012

Is het niet beetje over de top om 9 miljoen te verdienen voor het mee ontwerpen van een boot?

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 21 december 2012

Even offtopic maar krijgen jullie ook bij elke nieuwe notificatie opnieuw de notificatie over de Thunderboltaccesoires?

Ce

Ce op 21 december 2012

@Meeuw, 100-150 miljoen voor een jacht is ook een beetje over de top..toch? ;-)

Overigens schijnt het schip hiermee in de top 10 van de 10 duurste jachten ooit gemaakt te staan.

Supermacfreak

Supermacfreak op 21 december 2012

Ik zou graag willen weten waar die exact ligt in de hoofdstad. Ik heb vrij tussen Xmass en oud en nieuw. Weet iemand het? Alvast bedankt…

Goodheart

Goodheart op 21 december 2012

Klik op ‘Proefvaarten’ en daarna op ‘websites’.

Fingerlicking

Fingerlicking op 21 december 2012

Jezus… Dan ben je echt kansloos om naar de mooiste stad ter wereld te komen om dit gedrocht te zien dopperen..

Zakske

Zakske op 21 december 2012

Is het niet beetje over de top om 9 miljoen te verdienen voor het mee ontwerpen van een boot?

Waarom? Philippe Starck is één van de meest gerenommeerde ontwerpers op deze aardkloot. Dat bootje van Jobs is gewoon peanuts voor hem, Starck is ook de ontwerper van het $300 miljoen kostende jacht “A” van Andrey Melnichenko. Niemand verplicht je om hem in dienst te nemen, maar als je het wél doet moet je gewoon dokken.

florischipper

florischipper op 21 december 2012

Ik vaar er dagelijks langs, de venus ligt in de Alaska – haven in Amsterdam. Met de auto kan je niet heel dichtbij komen, de kade is afgesloten haventerrein waar je niet zomaar opkomt. ( voormalige Ceres Container Terminal)

GrannySmith

GrannySmith op 22 december 2012

De man moest zich schamen. Zoveel geld vragen voor zo’n gedrocht van een schip.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 22 december 2012

Philippe Starck is één van de meest gerenommeerde ontwerpers op deze aardkloot. Dat bootje van Jobs is gewoon peanuts voor hem, Niemand verplicht je om hem in dienst te nemen, maar als je het wél doet moet je gewoon dokken.

Het Financieele Dagblad meldt (betaalmuur) dat aanvankelijk overeengekomen werd dat het honorarium 6 procent van de totale kostprijs van het jacht zou bedragen. Aangezien de kosten werden begroot op zo’n 150 miljoen, rekende Starck op 9 miljoen euro

Ja gewoon dokken zeg je, maar als in het contract staat dat hij 6% krijgt van de feitelijke bouwkosten (dus niet van de geraamde kosten want dat is een fictief getal) dan is het jammer voor hem als die kosten toevallig lager uitvallen en heeft hij zijn geld gewoon al gehad. Voor het zelfde geldt waren de kosten hoger dus hij mag gewoon blij zijn dat hij 6 miljoen heeft gehad.

Zakske

Zakske op 22 december 2012

Ja gewoon dokken zeg je, maar als in het contract staat dat hij 6% krijgt van de feitelijke bouwkosten (dus niet van de geraamde kosten want dat is een fictief getal) dan is het jammer voor hem als die kosten toevallig lager uitvallen en heeft hij zijn geld gewoon al gehad. Voor het zelfde geldt waren de kosten hoger dus hij mag gewoon blij zijn dat hij 6 miljoen heeft gehad.

Een Nederlandse rechter heeft toestemming gegeven om beslag te mogen leggen op die boot, dat zegt genoeg. Jij (Apple-fanboy) vindt dat Starck blij mag zijn met z’n €6 miljoen, maar iemand die véél meer verstand heeft over deze materie (een rechter) is het dus niet met je eens.

janbergstra

janbergstra 1 jaar geleden

Lijkt een “boot probleem” ;)

Gfive

Gfive 1 jaar geleden

Het mooie is dat de bouw 105 miljoen koste. Dit komt neer op 6 Miljoen ipv de 9 miljoen waar hij op rekende.

Moet je dus ook geen percentage afspreken maar gewoon een vast bedrag. Sukkel. Kortom dit is een makkelijke rechtszaak en gaat meneer zelfs geld kosten. (eigen advocaat kosten + rechtbank kosten + mits in hoger beroep, de kosten die apple maakt. Indien niet in hoger beroep dan zijn de kosten 1000 euro)

Zakske

Zakske 1 jaar geleden

Het mooie is dat de bouw 105 miljoen koste. Dit komt neer op 6 Miljoen ipv de 9 miljoen waar hij op rekende.

Je loopt enkel te speculeren, zelfs het FD heeft geen inzage in het dossier.

Kortom dit is een makkelijke rechtszaak en gaat meneer zelfs geld kosten.

Ooit al op iets beslag laten leggen? Ik kan je verzekeren dat een rechter dit niet doet zonder gegronde redenen.

oblomov

oblomov 1 jaar geleden

@ Zakske ik zie een correlatie tussen je nickname en je naïeve vertrouwen in rechters.

Cenobyte

Cenobyte 1 jaar geleden

Jezus… Dan ben je echt kansloos om naar de mooiste stad ter wereld te komen om dit gedrocht te zien dopperen..

Oei, jij hebt dan vast nog niet veel van de wereld gezien als je Amsterdam tot mooiste stad bombardeert…

Poezenbeest

Poezenbeest [moderator] 1 jaar geleden

@ Gfive, Zakske en Oblomov…

Om te beginnen is elk aantoonbaar redelijk vermoeden tot een vordering een reden om een executoriale titel te halen. Ik zal je zeggen dat ik om vagere vorderingen dwangbevelen heb uitgeschreven. Als de vraag of de vordering terecht is beantwoord is, dan zal het beslag vernietigd worden.

Beslag leggen op de roerende zaak zou ik ook doen in dit geval. De vordering is gebonden aan dit goed (schip) en er is verhaal mogelijk. Het beslag komt mij dus niet onterecht over. In dit geval zou ik echter conservatoir beslag leggen, omdat een normaal beslag tot een belemmering van het eigendomsrecht kan leiden en dus tot een schadeplicht.

Overigens leggen rechters inderdaad niet zomaar beslag, zij doen dit zelden. Zij geven slechts de executoriale titel tot verhaal (dwangbevel) af, waarmee een gerechtsdeurwaarder beslag laat leggen. hier lijkt het mij dat de vordering als vermoedelijk juist is beoordeeld door de rechter.

Als dit achteraf fout blijkt te zijn, dan is er niet automatisch sprake van een schadeplicht. Zelf leg ik vaak genoeg beslag en daar maak ik helaas ook wel eens fouten bij, of achteraf blijkt dat mijn vordering onterecht was. Ik moet dan alles wat mij onder het beslag is toegekomen terugbetalen, maar geen schadevergoeding.

Overigens betreft het hier volgens mij niet het Nederlandse verhaalsrecht, maar het verhaalsrecht volgens Frans of Amerikaans recht. Hangt een beetje van de overeenkomst waaruit de vordering is ontstaan af. De titel is dus misschien niet eens in Nederland gehaald, maar enkel in Nederland uitgevoerd. Ik denk dat een Nederlandse rechter hier niet eens aan te pas is gekomen.

Zakske

Zakske 1 jaar geleden

Ik denk dat een Nederlandse rechter hier niet eens aan te pas is gekomen.

Beslaglegging op een schip is alleen mogelijk na toelating van de gerechtelijke autoriteit van het land waar het beslag moet worden gelegd.

MEEUW

MEEUW 1 jaar geleden

Dus als er maar goed gekneed word, dan pas is het beslag goed.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 23 december 2012

Een Nederlandse rechter heeft toestemming gegeven om beslag te mogen leggen op die boot, dat zegt genoeg. Jij (Apple-fanboy) vindt dat Starck blij mag zijn met z\’n €6 miljoen, maar iemand die véél meer verstand heeft over deze materie (een rechter) is het dus niet met je eens.

Onzin! Dat aan de ketting leggen is de normale gang van zaken als er nog geen uitspraak is gedaan. Dat de boot aan de ketting ligt zegt nog niets over wat Starck krijgt.
.
En een fanboy ben ik niet… wel iemand die logisch na kan denken:

Als er contractueel is vastgesteld dat hij 6% van de bouwkosten krijgt dan is dat 6% van de bouwkosten en niet van de raming er van. (Anders hadden ze hem net zo goed gelijk uit kunnen betalen nog voordat het jacht af was.)

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 23 december 2012

Beslaglegging op een schip is alleen mogelijk na toelating van de gerechtelijke autoriteit van het land waar het beslag moet worden gelegd.

Je legt het een beetje vreemd uit want het is de gerechtelijke macht die iets in beslag neemt op verzoek van een klagende partij. De ‘gerechtelijke autoriteit’ hoeft dus niet iets toe te laten want ze zijn het zelf die de in beslagname regelen.

Rup.

Rup. op 23 december 2012

Wat fijn dat veel mensen een mening hebben over dit contract en de uitvoering hiervan, maar dat niemand hier dit contract onder ogen heeft gehad.

Zakske

Zakske op 24 december 2012

Beslag is weer opgeheven nadat de familie Jobs een garantie voor de gevraagde €3 miljoen heeft gegeven.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 24 december 2012

Klopt, er is dus een afspraak gemaakt dat hij alsnog de resterend 3 miljoen krijgt. Men heeft het kennelijk niet op een rechtszaak aan willen laten komen (Het was tenslotte geen patent schending…) en wat daar de uitkomst van was geweest komen we nu dus nooit te weten.

Zakske

Zakske op 24 december 2012

Klopt, er is dus een afspraak gemaakt dat hij alsnog de resterend 3 miljoen krijgt. Men heeft het kennelijk niet op een rechtszaak aan willen laten komen.

Zo werkt het niet. Voorlopig krijgt Starck helemaal niks, en de rechtszaak is waarschijnlijk nog steeds lopende. De erven van Jobs hebben vandaag enkel een (bank)garantie ter waarde van €3 miljoen gegeven. Hierdoor weet Starck dat het betwiste geld geblokkeerd staat, en vervolgens kan het schip vertrekken.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 24 december 2012

Zo staat het niet in mijn link, dus misschien weet jij meer?

Uit de link:

De erfgenamen zijn alsnog met de benodigde drie miljoen euro gekomen.

De twee partijen zijn het nu alsnog eens geworden.

Dus als ze het eens zijn, waarom dan nog een rechtszaak?

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen