Apple legt Nederlandse garantieregels uit

Nando op 21 mei 2012 49 reacties Laatste door jobz

De afgelopen maanden stond Apple’s garantiebeleid internationaal onder druk. De Consumentenbond en zusterorganisaties in Europa eisten duidelijkheid over de service die klanten konden verwachten. Zo was er onduidelijkheid over de dekking buiten de fabrieksgarantie van een jaar en het AppleCare Protection Plan.

Op Apple’s website is een nieuw overzicht geplaatst waarin uitleg gegeven wordt over garantie die klanten mogen verwachten. Er zijn drie richtlijnen: de consumentenwetgeving in Nederland, Apple’s fabrieksgarantie en het AppleCare Protection Plan.

Apple’s nieuwe garantieoverzicht

Wat opvalt aan de tabel is dat nog steeds niet duidelijk wordt hoelang de consument bij de verkoper daadwerkelijk recht heeft op garantie. Het enige wat Apple hierover zegt is dat dit ‘binnen bekwame tijd na ontdekking’ moet gebeuren. In de kleine lettertjes staat vervolgens:

In principe gaat de plicht om aan te tonen dat het gebrek bij levering reeds bestond na afloop van een periode van 6 maanden na levering over op de consument. Let op: een consument dient een gebrek binnen bekwame tijd aan de verkoper laten weten. Als een consument binnen 2 maanden na ontdekking van het gebrek heeft geklaagd, is hij volgens de wet op tijd. Consumenten kunnen onder meer aanspraak maken op kosteloze reparatie of vervanging indien een product niet aan de overeenkomst beantwoordt.

Eerder schreven we al een uitgebreid artikel over de garantietermijnen bij Apple. Onze conclusies waren toen onder andere dat er niet zoiets bestaat als een Europese garantie van twee jaar. Daarnaast bepaalt het Nederlandse conformiteitsbeginsel inderdaad dat je als consument rechten hebt die verder gaan dan Apple’s eigen garantie, maar dat hier vage voorwaarden aan verbonden zijn die overeenkomen met bovenstaand citaat.

We hebben contact gelegd met de Consumentenbond over het nieuwe overzicht. Helaas kon de bond nog geen inhoudelijke reactie geven, maar beloofde vanmiddag met een verklaring te komen.

En nu?

49 reacties

Yggdrasil

Yggdrasil op 21 mei 2012

Nieuw? Dat staat er al zeker twee weken op. :grin:

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 21 mei 2012

Veel te lang en vaag verhaal waar de aansprakelijkheidstermijn van twee jaar voor de verkoper zelfs ontbreekt. Buiten de twee jaar valt de “te verwachten “”door de consument redelijke”” gebruiksduur” onder een coulanceregeling die in overleg met de consument bepaalt wordt. Dan wel gebaseerd op de verwachte levensduur icm afschrijving van de waarde.

Maar goed, voor een duidelijk garantiebeleid hoef je blijkbaar niet bij Apple te zijn. Dat een tabel overzichtelijk de zaken onderverdeeld maakt het beleid zelf er niet minder vaag.

Wanneer ik een TV koop is het duidelijk. Twee jaar garantie zonder gelul.

GT1988

GT1988 op 21 mei 2012

Consumenten denken vaak dat ze twee jaar fabrieksgarantie hebben en dat ze beschermd worden door allerlei wetten. In de praktijk komt het er eigenlijk gewoon op neer dat Apple zich aan de wet houdt omdat de consument volgens de Nederlandse wet verplicht is aan te tonen dat het product buiten hun schuld om defect geraakt is en dat is lastig bij een electronisch apparaat. Oftewel geef niet de fabrikant de schuld maat die prutsers in Den Haag!

html-junky

html-junky op 21 mei 2012

Alleen was dat een andere tekst niiick…

Wel goed dat apple 1 jaar geeft, je moet eigenlijk al na 6 maanden bewijzen dat het defect aan Apple ligt. bron consumentenbond

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 21 mei 2012

Computer van bijna tweeduizend euro en altijd zeik met garanties. Mooi is dat.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 21 mei 2012

1: Bewijslast is wat anders dan het recht op garantie
2: Consumenten hebben recht op twee jaar garantie. Dat is al jaren het geval.
3: Apple mag zich aan de wet houden maar speelt wel een vervelend spelletje door zicht te verstoppen achter vaagheden en rookgordijnen als extra garantieverkoop (lees: marge producten).

klonic

klonic op 21 mei 2012

Het geen ze hier geschreven hebben is gewoon de Nederlandse wetgeving. Dit was altijd al geldig en het was ook altijd al zo vaag. Apple had als fabrikant juist moeten aangeven hoe lang zn producten mee moeten gaan. Zo vindt Medion dat dat 3 jaar is voor zijn laptops, ik kreeg dus na 35 maanden bij Medion netjes een nieuwe dvd brander ingebouwd in mn laptop.
.
@ Dr. Maddox,
Juist, wij hebben al jaren recht op minimaal 2 jaar garantie. Dat komt door de Europese richtlijn die zegt dat de consument 2 jaar garantie heeft. Hoewel de naam doet vermoeden dat hievan af geweken mag worden, is dit niet helemaal het geval. [B]De richtlijn is namelijk een minimale eis aan de garantiebepaling van de lidstaten. Er mag alleen van afgeweken worden als de wet GUNSTIGER IS voor de consument.[/B] De juiste interpretatie van onze wet is dus dat elk duurzaam goed minimaal 2 jaar moet meegaan.

BRON

Thomas18NL

Thomas18NL op 21 mei 2012

@Dr.Maddox,

Ik ben benieuwd naar de bron van je 2e puntje..

MEEUW

MEEUW op 21 mei 2012

En hoe zit het dan met bedrijven ? hebben die nog steeds maar 1 jaar? Want dat word verteld bij de winkel elke keer…..

klonic

klonic op 21 mei 2012

@ Thomas, zie mijn bron, komt van de website van Europa. Daarin wordt duidelijk vermeld dat het om minimale rechten gaat. :smile: Het stuk dat eerder op OMT stond over garantie klopt dus ook niet.
.
@ Meeuw
Nee, een ander bedrijf is geen consument. Hoe het dan wel zit met garantie weet ik niet.
Bron

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 21 mei 2012

@Thomas – Waarom is het zo moeilijk te geloven? Twee jaar is het minimum. Als er discussie over is dan gaat het over “hoeveel langer dan twee jaar”. Een van de vele bronnen

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 21 mei 2012

Wil ik aan toevoegen dat de houding van de retailer ook kritischer bekeken mag worden. Van een retailer mag je verwachten dat hij partij kiest voor de consument in plaats van de fabrikant. In plaats daarvan verschuilen ze zich achter het verhaal dat ze tussen twee vuren staan of het vuile werk voor Apple mogen oplossen. Niets is minder waar. Daarbij calculeer je als ondernemer de servicekosten mee in de winstmarge.

Grotere aanbieders als MediaMarkt zijn daar gelukkig een stuk duidelijker over. En laat je niet verwarren door de omgekeerde bewijslast. Dit uit zich in de praktijk in een controle op beschadigingen en hooguit de mogelijkheid om bij verder onderzoek de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen.

polansky

polansky op 21 mei 2012

Dr. Maddox en Klonic hebben het bij het rechte eind mensen.
.
Geloof hen nou maar in plaats van steeds je eigen dingen verzinnen.
.
In deze klopt het gehele verhaal van beiden!
.
Echt waar!!!

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 21 mei 2012

Heb je een bron polansky? :sarcastic:

remcovandertogt

remcovandertogt op 21 mei 2012

Onderstaand misschien handig ter aanvulling:

Misschien verklaart dit wat meer omtrent wat de term garantie inhoudt ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Garantie

Daarnaast is (telefonisch als technische) ondersteuning ook iets anders wat je van Apple krijgt naast de garantie, Apple verklaard op deze pagina hier meer over zag ik. Misschien ook handig om te weten. ;)
http://www.apple.com/nl/support/complimentary/

Yggdrasil

Yggdrasil op 21 mei 2012

Alleen was dat een andere tekst niiick…

Ik doelde op de tabel op de website van Apple. Die staat er al minstens twee weken op. Ik heb ‘m nog geraadpleegd een week of twee geleden.

Koen van Tongeren

Koen van Tongeren [moderator] op 21 mei 2012

@Maddox en klonic, lees voor de volledigheid nog even ons eerdere artikel over garanties door. Daar staan jullie punten gewoon in opgeschreven. Die kloppen dus gewoon, alleen niet de conclusies die je er aan verbindt. Voordat we in een welles-nietesdicussie verzanden: ons garantieverhaal is door meerdere experts (waaronder de Consumentenbond) gelezen en waar bevonden.

html-junky

html-junky op 21 mei 2012

Ja die 90 dagen telefonische (technische) ondersteuning is ook iets wat je vrijwel nooit gratis erbij krijgt. Laat staan wereldwijd.

Apple geeft dit er wel gratis bij en mensen zeuren nog steeds over slechte service

Soulshaker

Soulshaker op 21 mei 2012

Heel het artikel gelezen …

Conclusie > nog steeds vaag , Apple schuift alles van zich af.

Maar als je bij de online apple store koopt , is Apple de verkoper .
Dan kunnen ze dit niet van zich afschuiven
Wat dan ? 15 telefoontjes naar apple voor een gratis herstelling ?
Moet je dan alles bewijzen ? Hoe doe je dat ?

Ik vind het ronduit schandalig dat je in het tweede jaar hemel en aarde moet verzetten om je garantie te claimen.

Garantie “auf Nachfrage” , dat is geen garantie :thumbsdown:

Rowin

Rowin op 21 mei 2012

Wat een blabla-overzicht. Mijn ervaring met Apple: defect na 1 jaar betekent “Pech gehad”.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 21 mei 2012

@ Koen – Dat artikel kan ik dromen en ook daar sta ik bij de comments. Bedoel je het verwijt naar de retailer toe of de coulanceregeling? De welles-nietesdiscussie zal er helaas altijd blijven zolang Apple met bovenstaande tabel een simpel verhaal vager maakt dan nodig is. Voor mij is het sowieso helder.
BTW, zo kan het ook: Laatst ging de LG televisie bij mijn moeder kapot. 1,5 jaar na aankoop. Daar was enkel een telefoongesprek van vijf minuten voor nodig en geen abracadabra met tabellen etc.

I Xyzyx I

I Xyzyx I op 21 mei 2012

@Dr.Maddox

Er staat in de wet dat je er van uit mag gaan dat een product een redelijke termijn mee gaat. In de meeste gevallen is dit de 2 jaar die wettelijk vastgesteld is.

Dit wil niet zeggen dat je na die 2 jaar geen garantie meer hebt. Sommige producten zoals koelkasten mag je van uit gaan dat ze lang mee gaan. Maar ook voor sommige onderdelen mag je er van uit gaan dat ze lang mee gaan, een lcd scherm kan 50.000 uren branden.. Zou je hem constant aan hebben betekend dit dat hij na ongeveer 5 jaar op zal zijn waardoor een redelijke termijn voor levensduur van t scherm van de tv 5 jaar is. Gaat die binnen 5 jaar kapot mag je er van uit gaan dat je recht hebt op een coulance regeling.

Helaas is dit een grijs gebied waarbij je over t algemeen de 1e 2 jaar volledige garantie hebt en t 3e jaar er van uit mag gaan dat je coulance moet krijgen.

Overigens is het zo dat wanneer er op producten verlengde garantie wordt gegeven voor geld, je er 9 van de 10x al recht op zou hebben. Daarom zijn die ‘verlengde garanties’ meer een verzekering tegen gezeur als hij kapot gaat dan daadwerkelijk extra garantie.

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 21 mei 2012

@ I Xyzyx I – Je hebt het juist en ik ben het met je eens. Maar waarom probeer je mij te overtuigen?!

His_Dudeness

His_Dudeness op 21 mei 2012

Leuk dat je 2 jaar “garantie” hebt, maar na 1 jaar (of wettelijk gezien na 6 maanden) is het de plicht van de consument om aan te tonen dat het gebrek als in de machine zat op het moment van de koopovereenkomst (aanschaf).

En dat aantonen zal in 99 van 100 gevallen niet makkelijk zijn, gezien je met bewijs zult moeten komen wat onomstootbaar zal moeten zijn natuurlijk, niet binnen het 1e jaar, maar zeker NA deze periode.

Dan kom je in een situatie (buiten het 1e jaar) waarin je niet echt wilt zitten denk ik, je wilt dat je Mac zo snel mogelijk gerepareerd word, maar je wilt er natuurlijk niet voor betalen, gezien die 2 jaar… Een Service Provider staat natuurlijk in zijn recht om je buiten dat eerste jaar te vragen om dát bewijs, waar je als consument dus de plicht toe hebt het te moeten aanleveren. Dan ga je een proces in wat naar alle waarschijnlijkheid lang gaat duren en waarbij je ook niet zeker bent van een positieve uitslag natuurlijk.

En dit is dus een geval waarbij AppleCare dus excelleert, je hoeft 3 jaar lang je geen zorgen te maken om die bewijslast/plicht bij een defect. Je machine wordt direct in behandeling genomen bij een reparatie, no questions asked (los van water/valschade).
Ik heb er dus voor gekozen me druk te hoeven maken over deze bewijsplicht en gewoon AppleCare aangeschaft, ik wil gewoon dat mijn Mac SNEL gemaakt word als ik er een probleem mee heb. (Dit is 1 van de redenen voor mijn aanschaf van AppleCare).

Daarnaast is het ook nog eens zo, dat je buiten het eerste jaar fabrieksgarantie bij je verkoper moet aankloppen voor service/reparatie en kun je dus niet terecht bij “alle” Service Providers. In theorie kunnen zouden zij (volgens mij) deze reparatie ook kunnen behandelen, maar dan tegen een kleine vergoeding, gezien de machine niet bij hun is aangeschaft, maar ik kan me voorstellen dat als een een aanzienlijke groei gaat komen in de “Consumenten Recht reparaties”, de Service Providers de normale richtlijnen zullen gaan aanhouden en dan de mensen alsnog naar de verkopende partij van hun machine sturen.

Soulshaker

Soulshaker op 21 mei 2012

Ik doe het anders , ik koop die apple care niet .
Maar ik ga gewoon naar een apple reseller die 2 (of meer ) jaar garantie bied.

Switch is er zo 1

http://www.switch.be/nl/home.html

De macht is aan de consument

So Klear

So Klear op 21 mei 2012

@GT1988

“Oftewel geef niet de fabrikant de schuld maat die prutsers in Den Haag!”

Wat een vreemde conclusie. Apple kan er alsnog voor kiezen een redelijk garantie beleid te hanteren. Vooral wanneer je een computer bij ze koopt van + €2000,- De huidige wetgeving houd ze niet tegen om zoiets te doen.

appievanr

appievanr op 21 mei 2012

Computer van bijna tweeduizend euro en altijd gezeik met garanties. Mooi is dat.

Gewoon niet meer kopen die zooi. Doe ik ook niet meer.:smile:

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 21 mei 2012

Ik las dit laatste op het forum. Nu heb ik over Dixons alleen maar negatieve dingen gehoord wat garanties betreft, maar dit ziet er toch erg verleidelijk uit.

Maar ze verkopen evengoed Applecare bovenop die drie jaar garantie?:slant:

Soulshaker

Soulshaker op 21 mei 2012

tja , voor internationale garantie en telefonische support ….

Maar naar mijn mening word de Apple care gepushed door Apple
Naar alle resellers toe , ook Dixons

Daarbij geeft mycom ook 3 jaar garantie

jackybe67

jackybe67 op 21 mei 2012

In België bij Easy-M geven zo ook standaard 2 jaar garantie. Onlangs mijn lcd van iMac 27 inch nog kosteloos vervangen na 2,5 jaar.

Voor bedrijven geld 1 jaar garantie.

Dick de Roos

Dick de Roos op 21 mei 2012

Ach, Apple is de enige niet.
Garantie is altijd gedoe.
Toen mijn Panasonic TV na bijna 3 jaar een lichter stuk in het scherm kreeg, was dat jammer en niet te repareren. Total Loss dus was de mededeling.
Panasonic NL meldde dat er geen sprake kon zijn van enige vorm van tegemoetkoming.
De verkoper van genoemde TV (niet de goedkoopste overigens) was intussen failliet, dus daar was ook niets te halen.
Ik maar denken dat een TV ten minste 5 jaar zonder problemen mag meegaan.
Mijn kleine Audiosonic TV doet het al meer dan 30 jaar.
Tja….

Robbiedelfgauw

Robbiedelfgauw op 21 mei 2012

Op alle elektronica producten zit standaard 1 jaar fabrieksgarantie en meer niet,of je nu een telefoon,computer,fotocamera enz. koopt,voor sommige mensen blijft dit moeilijk te begrijpen. Het bedrijf wat deze producten verkoopt kan er vervolgens nog zelf garantie aan vastplakken bijv tot 5 jaar maar is niet verplicht.

Ritsurt

Ritsurt op 21 mei 2012

@Soulshaker

Ja en lees de voorwaarde maar eens van Mycom en Dixons. Zover ik uit dat verhaal op kan maken is die 3 jaar gewoon consumenenrecht en niet 3 jaar fabrieksgarantie, wat dus totaal iets anders is. Hun geven aan computers een verwachting van 3 jaar, leuk en de eerste 2 jaar staat er ook 0% kosten, maar er staat nergens dat het dus je het direct krijgt is en dus moet je dat dus nog altijd gewoon gaan aantonen. En dan mag je in het 3e jaar ook nog voor 67% van de kosten opdraaien.

Mensen willen alleen maar horen wat ze willen horen, en het enigste wat ze willen horen is ”Europees 2 jaar garantie” maar het stukje van iets met Nederland en een bepaalde levensverwachting gaat bij men links het oor in en rechts eruit.

Soulshaker

Soulshaker op 21 mei 2012

@Ritsurt

Ik had het over garantie , niet over fabrieks noch consumentengarantie

jtd

jtd op 21 mei 2012

Op alle elektronica producten zit standaard 1 jaar fabrieksgarantie en meer niet,of je nu een telefoon,computer,fotocamera enz. koopt,voor sommige mensen blijft dit moeilijk te begrijpen. Het bedrijf wat deze producten verkoopt kan er vervolgens nog zelf garantie aan vastplakken bijv tot 5 jaar maar is niet verplicht.

Lees jij de bronnen van o.a. Dr Maddox nog even door?

Erwal

Erwal op 21 mei 2012

Alleen al om deze onduidelijkheid koop ik straks dus mijn nieuwe Macbook Pro niet bij de APR maar gewoon bij de Mediamarkt. Hoewel ik graag anders zou willen…

poing

poing op 21 mei 2012

Ik koop mijn mac alleen nog bij Stonehouse die geven tenminste 2 jaar garantie.

flyinghigh

flyinghigh op 21 mei 2012

Ik zie dat enkele reageerders de Apple Care nemen om af te zijn van het “gedonder” met Apple of de verkoper na 1 jaar.

Voor een fractie van de prijs van Apple Care kun je ook een rechtsbijstands verzekering afsluiten consument en recht. Een brief richting Apple of een verkopende partij heeft vaak meer impact dan een wellus nietus gesprek in de winkel met een verkoper.

Mocht je het nodig hebben, dan kun je die inschakelen en je recht halen. En dan niet alleen voor je Apple spulletjes, maar ook voor andere producten die je koopt!

Uiteindelijk een voordeligere optie!

Bernii

Bernii op 21 mei 2012

Of je koopt je Apple spul gewoon bij Dixons en hebt gewoon 3 jaar garantie. En nee, niet consumentenrechtgarantie waarbij je vanalles aan moet tonen, maar echt garantie. Echt tof. Daarnaast is Dixons sinds kort overgestapt op een nieuw reparatiecentrum waardoor reparatietijden flink zijn gekocht. Geloof me, Dixons van vandaag de dag is in alle opzichten niet meer te vergelijken met het verleden, in positieve zin :)

MBPuser

MBPuser op 21 mei 2012

Je wordt dus gewoon nogsteeds genaaid met je ogen open als je bij AS of APR je shizzle koopt..

Richard Kruizinga

Richard Kruizinga op 21 mei 2012

Wie niet zonder gezeur twee jaar garantie durft te verlenen, heeft duidelijk geen vertrouwen in zijn eigen product. Vrijwel elk merk binnen de elektronicasector levert al jaren 2 jaar standaard. Zonder ergens over te zeuren en zonder de prijs te verhogen. Alleen Apple met zijn woekerwinsten blijft zich om allerlei regeltjes heen manoeuvreren, om zijn gelijk maar te halen. Apple zal vast wel ergens gelijk hebben, maar het is verre van klantvriendelijk om klanten oneindig te lopen treiteren met bewijslast. Apple: staak de discussie en verleen in je voorwaarden standaard 2 jaar garantie, onvoorwaardelijk!

Richard Kruizinga

Richard Kruizinga op 21 mei 2012

@Thomas – Waarom is het zo moeilijk te geloven? Twee jaar is het minimum. Als er discussie over is dan gaat het over “hoeveel langer dan twee jaar”. Een van de vele bronnen

Bedankt voor de bron! Hierin staat lettterlijk dat de wettelijke garantie minimaal 2 jaar is. Men mag als lidstaat van de EU alleen in het voordeel van de consument hiervan afwijken. Dat is in NL geregeld doordat wij een deugdelijk apparaat mogen verwachten, dus dat het tenminste 2 jaar meegaat. Apple gaat de discussie van de consumentenorganisaties nooit winnen…
Uiteraard kan het wel zo zijn dat de genoten periode in redelijkheid in mindering op de garantievergoeding wordt gebracht.
Een apparaat waarvan een levensduur van 8 jaar verwacht mag worden en dat na 6 jaar kapot gaat, daarvan vind ik het niet reëel dat de fabrikant of leverancier het toestel kosteloos repareert. Een eigen bijdrage vind ik dan reëel, bijvoorbeeld 6/8 deel van de nota (ongetwijfeld word je dan alsnog bedonderd…).

elice82

elice82 op 22 mei 2012

Bij Apple Online een iMac (juni 2007) van €2000,- gekocht. 21 maanden dag iMac (schroeilucht, hangen, traag, doden pixels die later weer doen etc). Apple neemt de Nederlandse wetgeving niet serieus. Onderzoekskosten betaald… de Mac is niet kapot conclusie. Advocaat negeren etc. Apple wilt dat niet oplossen.

Hoe je kunt aantonen dat een iMac die de hierboven genoemde problemen heeft en defect is, als deze nagekeken wordt door bedrijven die in naam van Apple werken. Dat lukt je nooit niet! Ik wens Apple veel succes met deze stugge houding. Het kost Apple en ook Resellers klanten. Maar goed dat Nederland klein is. Maar gelukkig Europa niet.

Romapedi

Romapedi op 22 mei 2012

Goede garantie op je Apple product?
Koop ze dan bij DIXONS die geeft namelijk sinds 1 mei wel 3 jaar garantie op alle Apple producten.
Dat is wat ik noem vooruitstrevend, dus geen gezeur over 1 of 2 jaar, nee gewoon 3 jaar.

Ritsurt

Ritsurt op 22 mei 2012

@Bernii

Ja en waar staat dat jij in het 2e en 3e jaar direct garantie krijgt? Helemaal nergens. Als het 3 jaar fabrieksgarantie was geweest hoefde je in het 3e jaar niet voor 70% van de kosten op te draaien en stond dat hele verhaal van een verwachting er ook niet. Alleen het feit dat ze een accu een levensverwachting geven van een half jaar is al een reden om het niet serieus te nemen. Dixons en Mycon zijn gewoon zo schijnheilig als wat, want ook in het 2e en 3e jaar naaien ze je toch.

bluap

bluap op 22 mei 2012

Citaat uit de consuwijzer: “Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.”(bron)
Je krijgt van Apple dus 2 keer zo veel als van de consuwijzer, zonder bijkomende kosten. Best gaaf dat Apple !
Het Nederlandse consumentenrecht is daarnaast zo vaag, nog knap hoe Apple dit in bovenstaande tabel simpel heeft kunnen communiceren. Wie termen als “deugdelijk”, “bepaalde tijd”, “langer dan twee jaar” (hoéveel langer??) en “normaal gebruik” te vaag vind moet de de Nederlandse wetgever zijn en dit niet apple kwalijk nemen.

jtd

jtd op 22 mei 2012

Citaat uit de consuwijzer: “Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.”.

Das meestal niet zo moeilijk hoor. Als je product gewoon gaaf is en geen waterschade heeft oid dan is dat bewijs genoeg.
Als je accu na 7 mnd aan het einde van zijn Latijn is en er geen zichtbare sporen zijn van geweld zijn te vinden dan staat de consument gewoon in zijn recht.
Ook als je superdrive ineens na 15 maanden de brui eraan geeft en de computer is nog nooit open geweest, en er zijn geen legoblokjes met geweld in de sleuf gestopt, dan is dat bewijs genoeg als conument zijnde.
Er hoeven echt geen politierapporten te worden overlegd hoor
Allen Apple lijkt anders te redeneren

Soulshaker

Soulshaker op 22 mei 2012

Ongeveer 1 dag en 47 reacties later zie je maar dat het garantie vraagstuk leeft onder de Apple gebruikers.

Bijna iedereen verwacht een wijziging in de garantie policy , buiten dat handvol Apple-evangelisten die het verdedigen .
Tja , bij die laatsen kan Apple ook helemaal niets fout doen ! :grin:

jobz

jobz op 05 juni 2012

Als je na de garantieperiode (1 jaar) een op drie punten defecte iPhone komt tonen is je ‘best offer’ een refurbished iPhone voor 150 euro met 3 (!) maanden garantie.

Dat kan zoveel beter. Zelfs bij de bloemist krijg ik meer garantiewaar voor m’n geld.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen