Wil Apple van Authorised Resellers af?

Koen op 29 maart 2012 103 reacties Laatste door MrBelloNLD

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar terwijl Apple ook het afgelopen kwartaal nog meer producten verkocht, nog hogere winsten behaalde en het merk populairder is dan ooit heeft Apple Authorised Reseller The Innovators uit Tilburg deze week faillissement aangevraagd. Het bedrijf sluit noodgedwongen zijn deuren.

Eigenaar Niels van der Hart zegt echter dat niet een gebrek aan klanten de oorzaak van het faillissement zijn. Ook de concurrentie van een Apple Premium Reseller in de buurt en een Satrun verderop was niet het probleem. Van der Hart zegt doelbewust kapot gemaakt te zijn door Apple en waarschuwt andere resellers dat zij ook aan de beurt komen. Wat is hier aan de hand?

Tegenover de Volkskrant spuwt Niels van der Hart zijn gal over Apple. “Het is een asociaal en arrogant bedrijf”, zo vindt hij. Hij komt tot deze conclusie nadat hij de afgelopen jaren steeds later nieuwe Apple-producten geleverd kreeg in steeds kleinere hoeveelheden. Als voorbeeld noemt hij de iPad 2. Terwijl Premium Reseller iCentre aan de overkant van de straat het apparaat direct verkocht, moest The Innovators een half jaar wachten op de eerste levering. Dit gebeurde ook met Mac‘s en zelfs accessoires. Zo bestelde Van der Hart een kabeltje voor een klant, dat na drie weken nóg niet geleverd was. Toen hij het vervolgens zelf bestelde via de online Apple Store was het binnen 24 uur in huis.

Opheffingsuitverkoop bij The Innovators

Auke, een medewerker van The Innovators bevestigt het verhaal van Van der Hart tegenover OMT. Ook hij zegt dat de concurrentie van andere resellers niet direct het probleem was, maar hij merkte wel dat het veel langer duurde om bestellingen binnen te krijgen toen iCentre en Saturn (dat ook Apple reseller is) zich in Tilburg vestigden.

Nu worden Authorised en Premium Resellers niet door Apple zelf bevoorraad. De voornaamste distributeur in Nederland is het bedrijf Five4U. Als het vermoeden van Niels van der Hart dat Apple bewust minder snel levert aan authorised resellers klopt, dan zou dit beleid dus door partijen als Five4U uitgevoerd moeten worden. OMT heeft het bedrijf om een reactie gevraagd, maar buiten een bevestiging dat Five4U aan Authorised én Premium Resellers levert wil het bedrijf niets kwijt over deze kwestie. Het blijft dan ook bij een vermoeden dat Apple invloed uitoefent op distributeurs om bepaalde winkels voorrang te verlenen bij leveringen.

Om te achterhalen waarom Apple dit beleid zou uitvoeren is het belangrijk om te weten dat Authorised Resellers en Premium Resellers voornamelijk verschillen in de hoeveelheid invloed die Apple op de winkels heeft. Premium Resellers moeten aan strenge eisen voldoen voor de locatie en de inrichting van hun winkels en training van personeel. Authorised resellers hebben hier meer vrijheid in. Volgens Van der Hart is dat ook de oorzaak van het probleem. Apple wil reseller-kanalen zo dicht mogelijk aan zich binden om op die manier meer invloed te krijgen op de spreiding en uitstraling van Apple-verkooppunten in Nederland. Bij Authorised Resellers is dat moeilijk. Daarom zou het bedrijf door dit uitstervingsbeleid langzaam maar zeker ‘onafhankelijke’ Apple-winkels uitroeien.

Het verhaal van The Innovators staat niet op zichzelf. In Frankrijk had de Apple reseller eBizcuss eind vorig jaar genoeg van de steeds latere leveringen van Apple producten en diende daarom een aanklacht in. Pikant detail hierbij is dat eBizcuss een Premium Reseller is. Frankrijk telt echter negen officiële Apple Stores. Die zouden volgens eBizcuss voorgetrokken worden. Daarmee kan het faillissement van The Innovators als potentiële waarschuwing gezien worden, niet alleen voor Authorised Resellers maar ook voor Premium Resellers in Nederland. Mocht Apple inderdaad een voortrekbeleid hanteren, dan betekent de opening van meer Apple Stores in ons land waarschijnlijk het einde van meer resellers, niet alleen door weglopende klanten maar ook door wegblijvende voorraad.

Denk jij dat The Innovators failliet is gegaan door een bewuste actie van Apple en zo ja, wat vind je daarvan?

En nu?

103 reacties

UtregCity

UtregCity op 29 maart 2012

waar rook is is vuur? maar ook waar twee vechten hebben twee schuld… :innocent:

Jojo890

Jojo890 op 29 maart 2012

Terecht van Apple lijkt mij. Die winkel ziet er bijna hetzelfde uit als de wibra.

nicomartens

nicomartens op 29 maart 2012

Misschien moeten ze bij Innovators even naar zichzelf kijken. Ten eerste zitten ze in een uithoek van het centrum en zit er dichter bij het centrum al een Saturn en een iCentre. Geen bestaansrecht dus.

Daarnaast hebben ze nog nooit van klantvriendelijkheid gehoord.
1 keer naar binnen gelopen en dan zitten er 3 werknemers filmpjes te kijken en ik heb even staan kijken naar wat hoesjes voor mijn iPad. Maar omdat er ook maar niemand naar mij omkeek, ben ik direct weer weg gegaan.

Opdoeken dit tent!

ewd

ewd op 29 maart 2012

Goede actie van Apple, Wat Jojo890 zegt die winkel ziet er uit als een Wibra (niks mis met die winkel) Maar dat is niet de uitstraling die Apple wil meegeven aan zijn product.
De winkel moet geen apple producten verkopen, das zijn eigen keuze. Dus niet janken dat het niet werkt.. appels verkopen…

Rogiervanbossum

Rogiervanbossum op 29 maart 2012

Ik denk absoluut dat dit het geval is. Ik kwam redelijk vaak bij The Innovators en jaren geleden was het al merkbaar. Zo was de eerste iPad niet te krijgen bij deze winkel, terwijl Saturn hem al maanden verkocht.
Zonde. Want deze mensen kunnen hun passie over Apple op hun eigen manier overbrengen en dat is verfrissender dan de juichende medewerkers in de Apple store in Amsterdam.

Aan de andere kant snap ik het vanuit Apple oogpunt ook wel weer. Het bewaken van het imago en de uitingen is naast het gebruikersgemak ‘it just works’ een grote pijler van het succes van Apple. Kortom: een logisch maar pijnlijk gevolg van het succes.

J-vision

J-vision op 29 maart 2012

Heeft meer te maken met de grote van de winkel, als het hier om 1 winkel gaat is zijn voorraad (dus order) veel kleiner dan een grote reseller. De laatste wordt zeker eerder bevoorraad. Maar dat heeft er ook mee te maken dat de grote reseller wel degelijk een directe verbinding heeft met Apple. Dit probleem heeft ook gevolgen gehad toen met de nieuwe Reseller Warnerraven in Almere dat later werd over gekocht door iCentre. De orders daar werden ook veel te laat geleverd door Five4U.

maikel22

maikel22 op 29 maart 2012

Te zien aan hun website en de foto zijn het niet echt innovators. Als Apple-winkel moet je website wel van deze tijd zijn.
Daarnaast vind ik het niet gek dat Apple zijn eigen winkels en APR’s voortrekt, dat is hun eigen beslissing. Wat het raar maakt is dat het stiekem gebeurt.

maconly

maconly op 29 maart 2012

apple is gewoon een asociaal amerikaans kut bedrijf net als microsoft, ebay , google en paypal.

arrogant gedrag van een fabrikant die door dit soort wederverkopers het jaar 2000 heeft gehaald.

jammer dat mijn helden ook maar simpele graaiers zijn.

de inhaligheid heeft het van de kwaliteit en de passie verloren op naar de 200 miljard kapitaal .

marges die de wederverkopers hebben zijn ook bedroevend.

maikel22

maikel22 op 29 maart 2012

Ik citeer een artikel uit hun nieuws over de nieuwste iPad:

Met het geweldige Retina Display heeft de nieuwe iPad dezelfde resolutie als een moderne iMac. In normaal nederlands betekend dat, dat er net zoveel puntjes op zitten als op een 21,5” iMac.

Mmmm… dat is gewoon niet waar.

Aerea

Aerea op 29 maart 2012

Ook Apple maakt fouten (het geven van kansen aan ondernemers die het verprutsen bijvoorbeeld), maar lost ze dan tenminste slim op. Lijkt me alleen maar iets om Apple een compliment voor te geven.

donut

donut op 29 maart 2012

Ik denk dat Apple steeds meer in eigen hand wil houden, daardoor wordt hun eigen winst groter en dragen ze nog meer hun eigen boodschap uit.

Apple is de Microsoft van deze tijd. Sommigen doen nog alsof het nog steeds een klein sympathiek vriendenclubje is. Nee, dat waren de jaren negentig waarin Apple mede dankzij de steun van de ‘Apple Authorised Resellers’ het hoofd boven water kon houden.

Al eerder zijn andere Apple resellers van het eerste uur gestopt met de verkoop van Apple apparatuur, omdat de marges voor hun werden verkleind.
( Chipmunk, Eindhoven bv)

Als ik rondloop in de officiele Apple store met de megadure doorzichtige trap en de keuze uit slechts één merk moet ik denken aan de socialistische supermarkt in Algerije. Hele schrappen vol maar met slechts één product.
De Apple store is de merkwaardige luxe variant hiervan. Niet een Winkel waar ik me happy voel.

macpro

macpro op 29 maart 2012

Lees de biografie van Steve Jobs maar. Daar staat ook het verhaal in over het ontstaan van de Apple Stores en wat ze ermee willen bereiken.
Dus zo vreemd is het niet dat dit gebeurd.
Maar wel ontzettend triest, want dit zijn de bedrijven die Apple al die jaren hebben gesteund en mee hebben geholpen om het weer te maken zoals het is.
En nu worden ze gewoon aan de kant gezet.

sedikit

sedikit op 29 maart 2012

Een tijdje geleden bij de opening van de Apple-tempel in Amsterdam, zei ik al “dat zullen de retail-winkels leuk vinden”. Alsof Unilever z’n eigen winkel neerzet met waspoeder, margarine, magnums etc.Inclusief glazen trap en vrolijk kijende verkopers/misdienaren. Dat gedweep met het bedrijf Apple, door dik&dun, heb ik nooit begrepen. Wel de producten.
En die ontzettende flauwe en hatelijke opmerkingen hier over het uiterlijk van deze winkel The Innovators: het is een opheffingsuitverkoop En alsjeblieft, hou eens op met dat vreselijke woord “uitstraling” (dat heeft het Vaticaan ook).

klonic

klonic op 29 maart 2012

Ik vind het triest want ze komen over als een groep die inderdaad hart voor de zaak heeft. Dat mis ik wel bij…. eigenlijk overal, men houd vaak wel van het merk maar is veel minder up to date dan ik zelf. Zo werd mij laatst een Macbook Air superdrive aangeraden, ik moest de Mediamarkt toen uitleggend dat dat niet echt een universele oplossing is (werkt enkel op de Macbook Air en Mac Mini).
-
@ Sedikit:
Ik ben het helemaal met je eens. Nazi Duitsland had inderdaad ook uitstraling, dat rechtvaardigt nog niet een inval in Nederland.

1984

1984 op 29 maart 2012

Het zal niet lang duren eer Apple flink op de vingers getikt word, garantie , productie etc.
Enfin het is bijna Pasen en vele zullen geloven dat Steve Jobs dan opstaat uit de dood. gezien de vele Apple volgelingen.en de heilige huisjes die plaats moeten maken voor de grote Apple tempel in iAmsterdam

Enfin de the-innovators : Op de site van de.the-innovators. is te lezen dat er op 29 maart en special event is

appelboer

appelboer op 29 maart 2012

@jojo890

Ik ben de Auke uit het artikel en ik geef toe dat de uitstraling hier niet goed is. Maar dit was in de laatste week dat we open waren. De demomodellen stonden daar normaal, die moesten we noodgedwongen verkopen.

maarten1909

maarten1909 op 29 maart 2012

Ik snap dat het vervelend is voor die winkel, maar ik vind het enigszins wel terecht dat Apple eigen winkels voorrang geeft.

coppess

coppess op 29 maart 2012

Ik vind het jammer dat The Innovators falliet is. Mijn MacBook pro en iMac komen er vandaan en ik ben er altijd keurig geholpen. Ook voor onderdelen voor mijn oude PowerMac kon ik er terecht.

en inderdaad, de winkel zag er niet uit als een APR of een Apple Store, maar om nou te zeggen dat het eruit zag als een Wibra vind ik ook te ver gaan.

Hermanko

Hermanko op 29 maart 2012

Premium Resellers die zich aan de Apple-norm, qua inrichting en de te verkopen spullen, houden zullen wel gesteund blijven. Rommelige winkels, zoals bijna alle elektronica zaken zijn, moeten zeer kapitaalkrachtig zijn om de Apple discriminatie aan te kunnen. Het is voor dat soort winkels als een vlag om Apple spullen te mogen blijven verkopen en dat mag wat kosten. De mooie Apple winkels kunnen natuurlijk ook een drempel zijn voor de wat armere niet op ‘design’ lettende klanten.

Peppie

Peppie op 29 maart 2012

Ik ben een van de eerste klanten van de innovators, en ben er altijd uitstekend behandeld.
De kritiek die hier heen en weer gaat verdienen ze niet. Het waren ondernemende pioniers ( innovaters) in het Apple landschap destijds.

Ik was bij met de komst in Tilburg, hoefde ik tenminste niet meer naar Woerden (Machouse) te rijden voor een nieuwe iMac. (g3)

Ik vrees dat er wel meer zullen volgen komende jaren, tenslotte gaan alle kleine ondernemers ten gunste van de grote jongens ten gronde.

Peppie

Martink

Martink op 29 maart 2012

Ik denk dat de eigenaar van de winkel gewoon iemand de schuld in de schoenen wil schuiven. Lijkt me sterk dat een groot bedrijf klein winkeltje gaat kapot maken. Als ze van de resellers afwillen doen ze eerst wel de grote kapot maken.

Roko

Roko op 29 maart 2012

Ik denk dat veel APR’s hier ook last van hebben en dat Apple zijn voorraad heel goed naar de “beste” verkooppunten weet te routeren. En het is natuurlijk erg vervelend als je hele handel nagenoeg rondom één leverancier hangt, als die niet levert zit je al snel in de problemen

iNicky

iNicky op 29 maart 2012

Nogal wat gezeur over uitstraling van APR hier. Wanneer je kijkt naar de AppleStore of APR’s vind ik dat er dus niet uitzien. Leeg, ongezellig. Geef mij maar een rommelachtige winkel, daar kan ik uren rondstruinen. In de gemiddelde APR heb ik het binnen 5 minuten allemaal al wel weer gezien.

MEEUW

MEEUW op 29 maart 2012

Maar das toch simpel, dan kan je dat navragen bij andere Authorised Resellers of die klachten hebben?

Ik vind het beetje stof op doen waaien en reactie aanwakkeren. soort telegraaf artikel.
Als je echte ondernemer was dan had je al kritische vragen gesteld bij de eerste levering, of dat kabeltje. Of bij apple gecheckt.
Of eerder aan de bel getrokken in iedergeval.

MoNdO GeNeRaToR

MoNdO GeNeRaToR op 29 maart 2012

Afgaande op mijn ervaringen met APR’s vind in het niet zo gek dat Apple ze liever kwijt dan rijk is. Ik vind ze qua service en kennis totaal niet voldoen aan de Applestandaarden.

DaveFlash

DaveFlash op 29 maart 2012

… Rommelige winkels, zoals bijna alle elektronica zaken zijn, moeten zeer kapitaalkrachtig zijn om de Apple discriminatie aan te kunnen. …

Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom Apple, jammergenoeg, voor het Duitse Media Markt Gmbh heeft gekozen om die store-in-store gebetsruimtes grootst in te richten, met zelfs 1 of 2 medewerkers die direct bij Apple Retail Netherlands B.V. (Naritaweg 165 te Amsterdam) in dienst zijn. :slant:

wouter57

wouter57 op 29 maart 2012

Oke ik ben Macgebruiker vanaf het Tigertijdperk maar moet er wel bij zeggen dat ik absoluut GEEN Macfan ben. Het systeem is gebruiksvriendelijk en mooier dan Windows maar heb er verder niets mee.De hele handel en wandel van Apple is niet mijn manier maar wat betreft de Innovaters in Tilburg hebben zij het faillissement aan zichzelf te danken. Ik vind die man met dat vreemde accent die daar rond loopt een te gladde vogel. Zijn hele doen en late maakte mij angstig en zoals altijd mijn eerste indruk is altijd de juiste. Nu ga ik maar naar de A-Mac in Den Bosch ik woon er zowat tegenover.

Ce

Ce op 29 maart 2012

Ik kan me goed voorstellen dat een bedrijf als Apple iets wil doen aan uniforme presentatie en uitstraling.. en dat de gemiddelde AR daar niet bij past.
Feit is dat in heel veel landen het de AR’s geweest zijn die er mede aan hebben bijgedragen aan wat Apple nu is. Het was in ieder geval een enthousiaste hulpvaardige AR die mij “aan de Mac” heeft gekregen. Deze groep op deze, mogelijke sneaky manier, van je vervreemden is een hele foute beslissing.

Pim89

Pim89 op 29 maart 2012

Allereerst alvast een disclaimer: mijn nuvolgende reactie is gebaseerd op de aanname dat the Innovators geen grote winkel was en een relatief lage Apple-omzet had. Dit baseer ik op het idee dat het een losstaande winkel is en geen onderdeel uitmaakt van een keten.

Het is mijns inziens vrij logisch dat Apple winkels en ketens met een grote Apple omzet voorrang geeft. Winkels als iCentre, Mediamarkt en Saturn vallen hier als vanzelfsprekend onder. Niet alleen omdat 1 van die winkels heel veel Apple producten verkoopt, maar vooral omdat het als keten voor veel Apple-omzet zorgt.

Een bekende norm is de pareto-norm. Deze luidt dat 20% van de afnemers voor 80% van de omzet zorgen. Dat betekent dat de makkelijkste manier om te verbeteren is dat je je focust op de grote 20% en de andere 80% beperkte aandacht geeft.

In het voordeel van de iPad: het is bekend dat bij de release een grote vraag is naar de producten wat vaak voor een tekort zorgt. Het is dan vrij logisch dat de grootste voorraad naar de grootste zaken gaat. Voor de kleine zaken blijft dan niets over.

Bij deze beredenering heb ik de Apple Stores even buiten de discussie gelaten, want dat daar veel aandacht naar gaat is al helemaal logisch. Alle winst die daar gemaakt wordt is Apple-winst. Het zou raar zijn als je je eigen zaak weinig aandacht geeft.

Bovenstaande neemt niet weg dat ik het vervelend vind voor de ondernemer. Dat staat buiten kijf. Elk faillisement is vervelend. Wel vind ik het vrij kortzichtig om Apple er de schuld van te geven.

iNicky

iNicky op 29 maart 2012

Apple wil een te grote vinger in de pap hebben, laat ze zich alsjeblieft concentreren op het product en niet op de inrichting of locatie van winkeltjes die het verkopen. Wanneer komt er nu een nieuwe MacPro?

mdd

mdd op 29 maart 2012

Ik heb zelf voor een klein IT bedrijf gewerkt dat reseller was van een bepaald softwarepakket. Op een gegeven moment besloot de directie daarvan dat het alleen verder wilde met ‘grote’ resellers.

Gevolg:
De ‘kleine’ resellers kregen een onmogelijk verkooptarget opgelegd.
De ‘grote’ resellers kregen maar een marginale verhoging.
En het beleid was dat als je aan het einde van het jaar het target niet had gehaald, dan was het tot ziens.

Na een jaar waren alle kleine resellers van dat pakket dus verdwenen in Nederland en waren er nog 3 a 4 grote over.

Dus ja zou best een strategie van Apple kunnen zijn om de resellers uit te dunnen. Ik denk alleen niet dat ze al hun resellers kwijt willen.

Het zijn helaas praktijken die voorkomen maar moeilijk zijn te bewijzen.

XIII

XIII op 29 maart 2012

Ten eerste wat maakt het uit hoe zijn zaak er nu uitziet, het zijn wel dit soort kleine winkels die jaren geleden de ENIGE winkels waren waar je terecht kon voor Apple spullen.

Ook snap ik daarom niet wat de grootte van de winkel te maken heeft met het voorraadbeheer van Apple. Verkochte goederen zijn verkochte goederen, en dat zou nu toch net het doel van Apple moeten zijn.

Dus ja, als hij 6 MAANDEN moest wachten op zijn eerste levering van iPad 2′s is er duidelijk sprake van een vies spelletje, en dan is het alleen nog de vraag of dat een spelletje is van Apple of van de distributeur in Nederland.

donut

donut op 29 maart 2012

Het gaat hier niet om één ondernemer, maar om de houding van Apple tegenover alle ‘Apple Authorised Resellers’.

Het komt erop neer dat Apple gewoon een groot bedrijf is dat zich niets aantrekt van degene die hun in de moeilijke tijd er mede voor hebben gezorgd dat Apple niet helemaal kopje onder ging, en gewoon kijkt naar winstgevendheid anno nu.

De ‘macfans’ van de oude tijd hebben plaatsgemaakt voor de jonge hippe iPad consumers die zich in de Apple Store laten fotograferen alsof ze op de keukenhof staan.

Be a Happy consumer!

Bonte

Bonte op 29 maart 2012

De winst op Apple producten is 5%, dat is toch de moeite niet om zelf te verkopen? De echte winst wordt gemaakt op de nevenproducten die niet van Apple zijn, ik zou de Apple producten bij de Saturn halen en hen de 2 jaar garantie laten afhandelen gewoon om het product te hebben, dan de winkel recht houden met goeie service en randapparatuur.
Zo zou het niet mogen gaan maar winst maken op Apple is echt moeilijk. :(

STEVEJ0BS

STEVEJ0BS op 29 maart 2012

Tja, het is lullig en menselijkheid is ver te zoeken. Maar in feite ben je als reseller gewoon een werknemer die niet meer nodig is of niet binnen het bedrijf past. Zo gaat het nou eenmaal in de zakenwereld. Een beetje ondernemer weet dat je wel erg kwetsbaar en afhankelijk bent als je maar één merk verkoopt. Deze ondernemer zal zo’n fout niet nog eens maken.

vanquish

vanquish op 29 maart 2012

AAP’s zijn ten dode opgeschreven, en hadden “gewoon” APR moeten worden.
Ze hebben zitten slapen; dit zag je 5 jaar geleden namelijk al aankomen !!

Maar ook héél véél APR’s zullen qua service en klantvriendelijkheid het roer om moeten gooien.
Ze blijven juist hierin te vaak, te ver achter bij Apple zelf!!
Zeker gezien de service die ik wereldwijd krijg in een Apple Flagship Store.

Ik ben beslist PRO kleine ondernemers, en koop als ik maar even de kans krijg zo veel mogelijk bij de kleine lokale winkels (zelfs als het soms een beetje duurder is)

Maar als tegenprestatie verwacht ik wel service en klantvriendelijkheid !!
En juist daar wringt de schoen te vaak

Dr. Maddox

Dr. Maddox op 29 maart 2012

Zo zie je maar weer, maak jezelf nooit afhankelijk van één merk. Laat de merken zelf maar brand stores bouwen. Daarbij, dit past in de strategie van totale beheersing van merk, uitstraling en beleving. Van de winkel, website, doos tot de software hardware en lifestyle. Je kan afgeven op MediaMarkt maar ik kom er graag. Veel ruimte, keuze, actueel assortiment en je kan alles uitproberen zonder dat je de winkel wordt uitgekeken.

Precisieman

Precisieman op 29 maart 2012

Beste mede-forumleden,

Wat we hier zien is de enig mogelijke uitkomst van een beleid dat nog altijd wordt ingegeven door de geestelijke nalatenschap van ‘absolute control’-freak Steve Jobs: alles maar dan ook alles strak in eigen hand houden, op zich uitstekende producten verkopen tot je erbij neervalt, zoveel mogelijk winst scoren en klanten met problemen schouderophalend de rug toekeren onder het motto ‘al maken we het nog zo bont, ze blijven toch wel komen’.

Het sleutelwoord is ‘negeren’: wij, (de godheid) Apple, weten hoe het moet en we negeren dientengevolge de voor ons nadelige wetgeving zo lang we kunnen, we negeren problemen van klanten (behalve wanneer ze onze dure garantie hebben afgenomen, maar daarna geen seconde langer!) en schepen ze op zo’n manier af dat ze spontaan met een vervangend product de winkel uitlopen (ook een kunst!), we negeren de wens van onze klanten wanneer ze zo lang mogelijk met hun aangeschafte elektronica willen doen (nog even los van de idiote reparatieprijzen wordt van de een op de andere dag een product ‘obsolete’ verklaard en kan er niets meer gerepareerd worden, al stikt men in de onderdelen) en we negeren de behoefte van klanten aan persoonlijke service door onze wil een op een aan de slaafs achter het beleid van Apple aanlopende, al dan niet ‘zelfstandige’ winkeliers op te leggen. Houden die zich niet strikt aan de regeltjes, dan wordt er alles aan gedaan ze te elimineren! En tot overmaat van ramp beginnen we ook nog eens een eigen webwinkel teneinde onze wederverkopers ook op die manier dwars te zitten (in Apples ogen waarschijnlijk ‘scherp te houden’).

Los van het feit dat ik deze winkel verder niet ken, is ‘The Innovators’ het zoveelste voorbeeld; in mijn woonplaats is het niet anders gegaan. Deskundige winkeliers met hart voor zowel de zaak als het fruitmerk die zich destijds het vuur uit de sloffen hebben gelopen om Apple uit de problemen te helpen en mede door die houding een trouwe klantenschaar hebben opgebouwd, lijden inmiddels een kwijnend bestaan en leggen door het geschilderde beleid uiteindelijk allemaal het loodje. Wat we wereldwijd overhouden zijn winkels waar wij als klanten eigenlijk helemaal niet om gevraagd hebben. Gaat u graag naar de Mediamarkten, de Saturns, de Dixons, de iCentres, om een paar groot-dozenschuivers te noemen? Ik niet dus! Apple zal het kennelijk allemaal een zorg zijn, zolang het geld maar binnenstroomt. Het bedrijf creëert inmiddels haar eigen massaliteit, maar verzuimt haar serviceniveau aan het zorgvuldig gekoesterde imago van topkwaliteit aan te passen. Naar mijn stellige overtuiging is dit absoluut een gemiste kans.

Ik denk dat Donut de spijker op de kop tikt. Apple interesseert maar één ding: eigen winstoptimalisatie ten koste van alles. En daarbij teert het bedrijf op de sedert jaren opgebouwde goodwill van een grote groep – wat mij betreft – veel te trouwe klanten en krijgt het ook nog eens voor elkaar op die basis een hele nieuwe generatie slaafse volgers op te bouwen. Het moet gezegd worden: heel knap allemaal.

Dat gaat nu nog goed, maar oh wee wanneer klanten er genoeg van krijgen en het spelletje eindelijk doorkrijgen… dán heeft Apple écht een probleem. Ik vrees voor de nabije toekomst eerlijk gezegd het ergste.

Vriendelijke groeten,
Robbert

formulefan

formulefan op 29 maart 2012

Dit was mijnlaatst ook al opgevallen. Online apple store levert in 3 tot 10 werkdagen en premium reseller in deventer heeft anderhalve maand levertijd. Jammer genoeg kon ik niet lang wachten dus maar online besteld. Zou jammer zijn als de reseller hierdoor zou moeten verdwijnen.

macoky

macoky op 29 maart 2012

Geheel in Apple-syle. Duidelijkheid en heldere lijnen. Voor de experience naar de Apple Flagstore, voor de service gerichte verkoop naar de gewone Apple Store en voor de liefhebber van kleinschaligheid en persoonlijke noot naar de Premium Reseller en voor de Budget no – nonsens verkoop naar Saturn of MM. De auth. Resellers hebben hier gewoon geen toegevoegde waarde: Ze zijn net niets van het boven beschrevenen en kunne zelfs het merk Apple beschadigen.

geux

geux op 29 maart 2012

Ken Innovators en de mensen daar persoonlijk. Fijne winkel, altijd netjes geholpen en enkele van mijn Macs komen daar vandaan. Vergelijking met Wibra is onzin, waarschijnlijk iemand die er nog nooit is geweest en alleen opde slechte foto afgaat.

Wat deze winkel heeft is mensen met liefde voor het merk, en dat mis je bij de APR ketens. Daar staan personeelsleden die net zo goed Senseo apparaten kunnen gaan verkopen. Het is gewoon werk, en dat was het bij Innovators juist niet.

Door de trage leveringen naar Innovators ben ik ook steeds vaker elders gaan kopen. Je moet wat als klant. Maar het heeft me nooit lekker gezeten, zou liever kopen bij een winkel met persoonlijkheid, geen dozenschuifhal als Media Markt of iCentre.

Maar helaas zat Innovators 100 meter buiten het centrumgebied en MOCHTEN daarom geen APR worden. Volgens mij zijn ze beter bereikbaar dan iCentre, langer lopen vanaf mijn favoriete parkeerplaats. Dus Apple kan niet alles goed beoordelen vanuit hun ivoren toren.

Ik leef mee met de mensen van Innovators, waarom telt tegenwoordig alleen groot en veel?

Daniello

Daniello op 29 maart 2012

apple is gewoon een asociaal amerikaans kut bedrijf net als microsoft, ebay , google en paypal.
arrogant gedrag van een fabrikant die door dit soort wederverkopers het jaar 2000 heeft gehaald.
jammer dat mijn helden ook maar simpele graaiers zijn.
de inhaligheid heeft het van de kwaliteit en de passie verloren op naar de 200 miljard kapitaal .
marges die de wederverkopers hebben zijn ook bedroevend.

Zeer mee eens Mac Only, ik ben bang dat we het een beetje gehad hebben met Apple.

Apple addict sinds 1988, eerste reactie op OMT, jammer!

Aerea

Aerea op 29 maart 2012

Soms schaam ik me bijna dat ik op deze website kijk, als ik sommige reacties zie. :nerd:

neuerburg

neuerburg op 29 maart 2012

Ik weet het wel zeker dat dit de tactiek is van Apple. Ze willen immers alles naar hun (online)stores brengen. Ik weet ook van premium resellers die dit probleem hebben. Jammer, de service van de online Apple store is bedroevend slecht. Zeker als het over iets als garantie gaat. Dan fiets ik liever snel langs een locale dealer die mij kent en wel helpt.

coppess

coppess op 29 maart 2012

@macoky wat een ontzettende nonsens verkoop je hier. Hoezo kunnen de AAP’s Apple beschadigen? Bij The Innovators ben ik altijd vakkundig geholpen, mensen waar Apple trots op kan zijn. Ik vraag me af of je überhaupt wel eens bij een AAP binnen bent gestapt. Ook zijn niet alle filialen van de iCentre en de aMac even klantvriendelijk.

van veel mensen die hier reageren met ‘ ze hebben het geheel aan zichzelf te danken’ en dat soort kwats, vraag ik me af of ze überhaupt wel eens bij The Innovators zijn geweest.

Brims

Brims op 29 maart 2012

Ik vind dat we kritisch moeten blijven.
Het is idd waar dat de resellers Apple destijds gered hebben.
Destijds is toen Apple in 1995/1996 tot haar nek in het drijfzand zat.
De oude garde gebruikers heeft geduld moeten hebben om maar niet over te stappen.

Wees u er van bewust dat we alle vertrouwen in dat bedrijf tonen door in de cloud te stappen iphones, en pad te kopen. In hoeverre is Apple bijvoorbeeld straks nog comptabele met derden? Hebben wij straks nog wel keuze’s? Resellers hebben hierin nog een kritische blik en daar heeft Apple een hekel aan.

Ik ben blij dat Linus nog onder ons is.
Misschien zou hij een iets met HTC kunnen doen.

Concurrentie is zo hard nodig om dit soort handel te remmen.

1984

1984 op 29 maart 2012

. Vergelijking met Wibra is onzin, waarschijnlijk iemand die er nog nooit is geweest en alleen op de slechte foto afgaat.

Ja zo kan het er ook uitzien, een winkel waar jong en oud met geduld word geholpen.
Waar is Apple mee bezig…???
Enfin ,@Precisieman heeft het duidelijk verwoord.prima bijdrage Precisieman


Foto :The Innovators Tilburg

michelvdb

michelvdb op 29 maart 2012

Of die winkel er zus of zo uitziet kan me geen moer schelen. Wanneer Apple een politiek van voortrekken van bepaalde verkopers zou hanteren lijkt dit sterk op concurrentiebeperking en concurrentievervalsing. Stof voor verder onderzoek voor de Mededingingscommissie en vooral de EU. Die kunnen, neen die moeten hier hun werk van maken.

appelboer

appelboer op 29 maart 2012

Als oud medewerker van The Innovators kan ik één ding met zekerheid zeggen. De 6% studentenkorting kregen wij van Apple NIET terug, terwijl de APR 50 meter verderop die WEL terugkreeg. Op een marge van 7% konden wij ons dus niet permitteren. Dat vind ik persoonlijk oneerlijke concurrentie…

MacMiep

MacMiep op 29 maart 2012

Ik ken de Innovators persoonlijk het verhaal in de Volkskrant e.d. klopt; het gaat echt om die 40 meter. Kijk maar waar de iCentre nou zit: notabene er schuin tegenover!. Dat is dus wel ‘centrum’ volgens Apple.

Voor de criticasters op het niveau van hun ondernemerschap: Waarom eerst investeren in een uitgewoond (!) pand – 5 jaar geleden was het nog niet zo makkelijk om een Apple winkel te beginnen! – en dan later 50 meter verder gaan zitten en weer investeren omdat Apple dat wil? Dát zou pas van slecht ondernemerschap getuigen.

Klanten bleven ook gewoon komen toen er concurrentie kwam. Maar als je niet kunt leveren, dan gaan ze vanzelf naar de buren. Dan valt de meerwaarde van persoonlijke benadering snel weg.

En iedereen denkt nu “Ach, ze zullen wel niet betaald hebben.” Aan een faillissement kleeft automatisch schande in dit land. Rook en vuur enzo.

Iedereen die al langer en wat dieper in het Apple wereldje rondloopt weet dat het prachtige producten maakt, maar verder gewoon een (schuttingwoord voor vrouwelijke genitaliën)-bedrijf is. En helemaal nou ze het grote geld hebben. Alleen durft niemand er voor uit te komen. Niels nu wel, en dat vind ik dapper van ‘m.

Verder moet iedereen die de zaak niet kent gewoon zijn mond houden. De zaak ziet er van binnen prachtig uit en met het nieuwe zonnescherm is Google Street View niet meer actueel. En er is niks mis met de Wibra.

Deze mensen wilden gewoon een normale boterham verdienen met hun liefde voor het product. En dat is nu kapot. Onnodig kapot. En 10 mensen die hun baan verliezen. Dit is enorm triest en frustrerend voor degene die weten wat er speelt.

akerboom

akerboom op 29 maart 2012

Onkruid wieden is het, niks mis mee!

ivar

ivar op 29 maart 2012

Sterkte Niels en overige personeelsleden. Ging zo goed tot een tijdje gelden. Zelfs nog plannen om extra vestiging in Breda dacht ik. Jullie hebben de sprong toen durven te maken klasse! Jammer dat het niet gelukt is!
Gr Ivar

1984

1984 op 30 maart 2012

De zaak ziet er van binnen prachtig uit en met het nieuwe zonnescherm is Google Street View niet meer actueel.

Kun je nog wel een Apple bij de buren halen.?

Edit: het nieuwe zonnescherm toch nog gezien voordat helemaal verdwijnt.

Enfin wie volgt er na de 2 broertjes..?:klik

MacMiep

MacMiep op 30 maart 2012

@akerboom 1 uur geleden
Onkruid wieden is het, niks mis mee!

Wat een misselijke opmerking.

elisa9180

elisa9180 op 30 maart 2012

Ik moet Daniello en donut gelijk geven =(

Vin het beetje jammer dat ze zo als alle andere moeten doen nu =(

waar is het bedrijf die zo mooi kwaliteit leverde en die dacht aan de gebruiker

Sn0w0nS

Sn0w0nS op 30 maart 2012

Uiteraard.

Swiftly

Swiftly op 30 maart 2012

Hoe kan de lezer nou weten of het verhaal van The Innovators klopt?
Wat hier nu gebeurt zie je al veel te veel op internet. Mensen die op basis van een klein beetje informatie wel even gaan vertellen hoe het zit.
Mensen verdiepen zich niet meer in een situatie. Ze hebben geen respect voor andere mensen. Nee, ze willen alleen met hun grote bek de meest indrukwekkende mening uiten.
Zeer schadelijke ontwikkeling.

JohnHenry

JohnHenry op 30 maart 2012

Terecht van Apple lijkt mij. Die winkel ziet er bijna hetzelfde uit als de wibra.

Ik snap je punt, en kan me daar ook zeker in vinden.
Punt is dan moet Apple deze “wibra winkel” geen APR maken, hun geven dat label toch af ? Dat is hun fout geweest.

Moeten ze hem niet gaan pakken op levering imo, want daar pak je de klant dan ook mee (klant moet 3weken wachten op kabeltje) en dat lijkt me niet goed.
Ze hadden deze man gewoon helder moeten zeggen dat die wat aan het uiterlijk vd winkel moet doen, omdat deze anders zn APR status kwijt raakt en dus ook een langzamere levering zal krijgen, zoiets was beter geweest.

appelboer

appelboer op 30 maart 2012

@johnhenry

Het was geen APR…. -.-

maconly

maconly op 30 maart 2012

Nogmaals het zijn deze kleinere winkels geweest die apple naar het jaar 2000 hebben gebracht, dit soort fratsen van het inhalig apple doet mijn liefde voor dit merk slinken.

sinds 96 apple gebruiker via een klein winkeltje 2 clicks op de kleiweg te Rotterdam. ( in de tussentijd iets van 15 macs, 4 ipods 6 iphones een apple tv en een timecapsule gekocht voor zakelijk en prive gebruik ) een aardig stukje omzet wat gestart is met de liefde die een kleine apple verkoper uitstraalde voor apple.

apple heeft totaal geen respect, target hunters die zichzelf in hun voet schieten.

asociale manier van zaken doen en trots dat die stropdassen zijn.

Sjiggle

Sjiggle op 30 maart 2012

Ik denk dat je als kleine AR juist moet zoeken naar een onderscheidend vermogen tegenover die van een APR. Juist als AR heb je alle vrijheid om bepaalde dingen anders te doen dan een APR en dat kan dus een heel sterk voordeel zijn. Alleen het probleem bij deze AR is niet alleen dat de levering niet voldoende was, maar ook dat ze zich verder niet neer wisten te zetten als een goede AR. Een kijkje op de site zegde al genoeg. Er zijn tegenwoordig zoveel goedkope (gratis) middelen om je als bedrijf te kunnen promoten en ook dit werd niet gedaan. Er was verder niks mis met de winkel alleen ik denk dat ze het meer van bestaande klanten moesten hebben dan van de nieuwe. Wanneer je stug blijft vast houden dat het allemaal aan Apple ligt, sluit je je deels af om zelf het probleem op te lossen. Ze hebben 5 jaar lang denk ik goed werk geleverd, alleen hadden ze denk ik meer moeten kijken naar de voordelen van AR ten opzichten van een APR en niet alleen maar naar de nadelen.

iKooon

iKooon op 30 maart 2012

Ik kan me goed vinden in de genuanceerde reacties van Donut, Precisieman en Macmiep. Enerzijds begrijp ik de mentaliteit van Apple, die (in hun ogen) rotte appels uit hun fruitmand wil verwijderen, en dat ze graag véél willen leveren aan weinig leveranciers. Apple staat bekend om z’n nietsontziende keuzes (Newton [93], Mac-clones [95], os9 -> OSX[99], etc), dus de strategie die Niels omschrijft verbaast me niks.
Anderzijds voelt deze zakelijkheid oneerlijk tegenover hardwerkende mensen en geeft mij een nare bijsmaak. Tijdens mijn Mac-”missiewerk” stuurde ik regelmatig nieuwe “volgelingen” naar de Innovators, juist omdat zij Reseller waren en een gezond kritische houding hadden. Zij waren een (relatief) kleine partij, en moesten juist daarom harder hun best doen voor klanten. Ik zal hun winkel missen.
Het is erg jammer dat Apple geen andere manier weet om met deze trouwe Apple-missionarissen om te gaan.

Bertrand Serlet

Bertrand Serlet op 30 maart 2012

Apple begint steeds vreemdere kuren uit te halen… je mag het niet zeggen en ik word waarschijnlijk afgefikt nu, maar Tim Cook zou weleens een zege voor het bedrijf kunnen zijn. De beste man is milder en een stuk minder eigenwijs dan Steve Jobs.

Kijk naar die blinde patentoorlog… kost Apple kapitalen. Ze hebben nu geld genoeg, maar als je al je partners kwijtraakt, kom je vanzelf in de problemen. Cook wil een einde maken aan de oorlog en een settlement sluiten met de concurrenten.

Apple is een gevaarlijke, arrogante, kant opgegaan. Ze gedragen zich op het moment erger dan Microsoft in de ’90′s.

sedikit

sedikit op 30 maart 2012

Ik ben wel wat verbaasd over de commentaren hier. Als je tot voor kort iets zei wat ook maar in de verste verte uitgelegd zou kunnen worden(let op de voorwaardelijke wijs), dan kreeg je de hele boel over je heen, werd je beschuldigd van bashen, kon je maar beter van het forum verdwijnen enz.. Kortom, je was een afvallige. Ook al was de tekst op feiten gebaseerd, en onomstotelijk waar. Op het NOS-journaal van vandaag de laatste feiten (die tot voor kort ook altijd ontkend en goedgepraat werden). Ik juich de ontwikkeling van deze objectiviteit toe.

midon

midon op 30 maart 2012

Als je als ondernemen gokt op één paard loop je altijd meer risico. Dit is in alle bedrijfstakken zo. Van slecht leveren tot een faillissement daar zit een periode tussen. Waar was het ondernemerschap om het assortiment aan te passen om niet afhankelijk te zijn van Apple. De schuld bij een andere leggen is wel erg makkelijk. Ondernemen is vooruit denken. en niet blijven afwachten. Ik zeg gemiste kans.

Joshanegreefs

Joshanegreefs op 30 maart 2012

Het begint mij meer tegen te steken dat Apple Freeks een beetje sommige veel gehersenspoeld zijn.Voor mij moet ieder zaak het product kunnen verkopen .
Er wordt teveel over a-technische dingen gebrainstormd : daar lijd de techniek onder ,
Na hoogmoed komt de val.

coppess

coppess op 30 maart 2012

@akkerboom enige onderbouwing is wel op zijn plaats. Heb jij slechte ervaringen met The Innovators? Zo niet, mond dicht!

defores

defores op 30 maart 2012

Jammer maar om met meteen vingers te gaan wijzen.
Ik denk toch het wel wat genuanceerde ligt.

Wellicht is het beter om naar de toekomst te kijken, nieuwe ronde nieuwe kansen.
Er is vast wel een grote markt voor consumenten Robots :cool:

Hermanko

Hermanko op 30 maart 2012

Het zegt wel wat dat er zoveel reacties op dit onderwerp zijn gekomen. Laten we er van uitgaan dat de Apple verantwoordelijken dit ook lezen. Persoonlijk vond ik het leuk naar Uitgeest te gaan om Apple spullen te kopen toen er nauwelijks winkels waren die nog Apple ‘wilden verkopen’. Geef die oude kleine enthousiaste Apple winkels een kans door via de Apple Store te leveren.
Uitgeest is inmiddels uitgegroeid tot de iCentre keten, Woerden tot iFactors ook zij waren ooit Apple pioniers.

Koetjesreep

Koetjesreep op 30 maart 2012

Je hebt iCentre nog, Saturn en ….. Computel, hoe kan deze nog wel bestaan?

Ik moet zeggen, ik heb wel eens contact gehad over de telefoon en via de mail. Maar verstand van zaken was vaak ver te zoeken. Met geheugen tillen ze je het liefst. Aan de telefoon vroeg ik of ze nog geheugen hadden, noemde het so-dimm etc. Toen vroeg hij mij 3x of ik wel zeker wist of ik een Mac had. KOEKOEK. In de winkel hoor ik ook leugens om mensen maar een mac te laten kopen tegenover hun vertrouwde windows omgeving. Ik vind het leuk dat mensen overstappen hoor, maar ga er geen leugens over ophouden.

Nee, ik was blij toen iCentre kwam.

Erwal

Erwal op 30 maart 2012

Ik ben enorme fan van de producten van Apple en de daaraan verbonden gebruikerservaring, maar qua service is dat gevoel ver te zoeken.

Gisteren liet ik mijn iPhone 4 op straat kletteren met als gevolg dat de achterkant in scherven uitbrak. Op naar de iCentre in Groningen, in de veronderstelling dat die toch wel een snelle reparatie konden regelen.
Nee hoor… die moeten we toch echt opsturen. En de jongeman keek me aan alsof hij dat liever niet deed (alleen maar lastig zeg maar). Ik heb maar niet meer gevraagd wat het dan zou kosten en ben weer eens teleurgesteld deze winkel uitgelopen. Op naar de mobieltjeswinkel verderop in de stad die het wel doet, klaar terwijl je wacht. En tegen een zacht prijsje…

Alsof je bij pech aan je Audi door de dealer wordt doorverwezen naar de KwikFit zeg maar.

En ja, ook ik ben het Apple gevoel een beetje aan het kwijtraken.

i.r.mac

i.r.mac op 30 maart 2012

Sluit al die Premium en Authorised Resellers maar, kom maar op met meer Officiële Apple Stores! Volgende in Rotterdam!

1984

1984 op 30 maart 2012

@i.r.mac heb je dat ook gehoord dat alle Premium en Authorised Resellers moeten verdwijnen inclusief Apple Stores in Europa.we zullen zien.
Kun je de iPad bij de supermarkt halen… naast de kratjes bier.

defores

defores op 30 maart 2012

@Erwal misschien dat er meer bij komt kijken dan slechts een glasplaatje vervangen moet worden? misschien was het beter om de telefoon niet te laten vallen. Beetje dan lullig om kwaad te spreken over anderen.

Witte Haai

Witte Haai op 31 maart 2012

Apple maakt mooie producten. Maar Apple heeft 1 groot nadeel; Het is closed source. En de toekomst is open source. En niet closed source zoals apple’s of MS-voorbeeld.
Dat geldt voor software; Linux, LibreOffice, enz.
En met de opkomst van 3D-printers ook voor hardware. En interessant zijn ook de projecten Arduino (open source computer hardware), en TU Eindhoven die een open source hardware-systeem voor het ontwikkelen van robots start.

BTW: M’n volgende computer wordt een hackintosh in een ppc-powermac alu kast.

defores

defores op 31 maart 2012

@Witte Haai,

Closed source of open source doet er echt helemaal niet aan toe.
Het gaat om eenvoud, gebruikersvriendelijkheid en mogelijkheden.

Linux is leuk maar de GUI is gewoon kut.
LibreOffice? wie gebruikt het nog MS Office en iWork’s hebben veel beter interface.

Open Source is slecht een illusie, Open source is per definitie helemaal niet gratis (geloof me ik ken peperdure open source pakketten waar je niet van vrolijk wordt).

En ik zie absoluut geen connectie met hackintosh PPC powermac alu kast.

De essentie van IT is geen open source, is geen HBO/WO papieren, is geen elite, is geen piet praat. Wat essentieel is VISIE , Creativiteit, Helderheid.
Weg met alle blablabla onzin … we hebben genie’s nodig die vanuit passie en creatie denken.

iDuck

iDuck op 31 maart 2012

Welkom in het nu. Na het ‘=’ teken komt maar één teken te staan, valuta. Hoe hoger hoe beter. Zo werkt het, of je nu Apple of Philips of Samsung of ‘Friet van Piet’ heet. Dit is het systeem wat nu werkt en waar we naar toe hebben gewerkt met zijn allen.
Jammer natuurlijk dat sommigen werkenden hierin het onderspit delven. Hopelijk vinden ze een beter gaatje in de markt.

mmww

mmww op 31 maart 2012

Komt heel bekend voor dit was vroeger niet anders. Apple bepaald uiteindelijk wie hoe en waar Apple producten verkocht worden.

Hoogmoed komt voor de val! Zodra dat aan de orde is zijn de “Resellers” opeens weer heilig.

Witte Haai

Witte Haai op 31 maart 2012

@Witte Haai,

Closed source of open source doet er echt helemaal niet aan toe.
Het gaat om eenvoud, gebruikersvriendelijkheid en mogelijkheden.

Linux is leuk maar de GUI is gewoon kut.
LibreOffice? wie gebruikt het nog MS Office en iWork\’s hebben veel beter interface.

Open Source is slecht een illusie, Open source is per definitie helemaal niet gratis (geloof me ik ken peperdure open source pakketten waar je niet van vrolijk wordt).

En ik zie absoluut geen connectie met hackintosh PPC powermac alu kast.

De essentie van IT is geen open source, is geen HBO/WO papieren, is geen elite, is geen piet praat. Wat essentieel is VISIE , Creativiteit, Helderheid.
Weg met alle blablabla onzin … we hebben genie\’s nodig die vanuit passie en creatie denken.

Nee, open source vs hackintosh PPC powermac alu kast heeft zeker geen connectie. Maar ik vind het wel goed om te benoemen, dat er ook nog alternatieven zijn voor apple´s overprijzde producten. Zo’n tower-kast heeft natuurlijk veel meer ventilatie tbv stof dan een imac of macmini. Alleen beginnen de macpro-prijzen pas bij 2500 euro…
Over de Linux gui: Afgaand op wat ik er tot nu toe van gezien heb, begint Ubuntu Unity steeds meer als mac osx te werken:
- Het dock verdwijnt met autohide,
- Het switchen tussen apps kan met shift + tab (kan ook alt + tab zijn),
- En bestandennavigatie lijkt met Marlin-filebrowser veel op Totalfinder in osx.
Ik ken die dure open source programma’s niet. Maar wat ik lees, is dat het grote voordeel van open source is, dat je een grote groep van bug-fixers hebt. Waardoor bugs veel sneller worden gerepareerd.

edwin67

edwin67 op 31 maart 2012

Apple heeft boter op haar hoofd.
Alsof de presentatie in de Saturns/Mediamarkten van nu, zo geweldig is???
Op een eiland kun je de heilige graal bewonderen. Voor accessoires kun je op je knieën wat van de wand plukken…
Staples (v/h OfficeCentre) verkoopt nu ook prominent de Apple producten. Geen vakkundige verkopers/adviseurs; de modellen staan -deels- tussen andere merken.
Hier kan het bij TheInnovators dus niet aan hebben gelegen. Of het moet zo zijn dat Five4U zich laat leiden door omzet-forecasts…
Dat laatste moet haast wel.
Want wie is er nu zo dom om bij Staples een Macbook Air aan te schaffen als het enige verkoopargument van de verkoper is:
meneer, hij is dunner en helemaal van “staal”. Ja, verder meneer, weet ik het ook niet. Hij is net zo duur als de elitebook van HP, alleen kan die wel weer overweg met de volledige versie van Office, meneer…
Ik wens u veel succes met het maken van een keuze.

Succes Apple ;-) *kuch*

(Vroegâh hadden we Schneider en Atari.. Straks kan Apple daar weer gewoon bij)

INCTRL

INCTRL op 31 maart 2012

Iemand ervaring met de iAm stores?

mvanstaveren

mvanstaveren op 31 maart 2012

Jammer dat apple het zo doet, men had waarschijnlijk best kunnen proberen de winkel te verplaatsen en gedwongen te laten doorgaan als APR in een andere stad.

Deze AAP is inderdaad niet echt in lijn met de mooie apple stores zoals Amac en iCentre. Het duurt even voordat je geholpen word, en de winkel ziet er inderdaad rommelig uit.

Als je bij The Innovators iets koopt, staat er ook gewoon op de bon, dikgedrukt, WIJ GEVEN GEEN GELD TERUG, dat liet bij mij echt een nare na smaak achter, daarom ben ik er nooit meer terug gegaan, nadat ik een accessoire had gekocht.

Jammer, het had anders gekund denk ik..

op 31 maart 2012

Action uitstralende winkel! Jech!!!!!!

Cenobyte

Cenobyte op 31 maart 2012

De waarheid zal ergens in het midden liggen :wink:

Ruwepit

Ruwepit op 31 maart 2012

Ik weet niet wat ik van dit verhaal moet denken….
Ik ben er 3x geweest. Met alle respect…een uitstraling van 0,0.
Wat de reden is, ik weet het niet maar dat het al langer er niet uit ziet daar is een feit.
Wat betreft de opmerking die door iemand anders al geplaatst is wat betreft het ongeïnteresseerd personeel wat achter de iMac hangt en blijft hangen als er klanten de winkel inkomen…die ervaring heb ik ook.

Al met al, had het voor mij geen uitstraling wat je bij Apple producten wel mag verwachten. Een klein stukje verder, op een betere locatie, heeft iCentre het wel door hoe het moet.

jobz

jobz op 31 maart 2012

dit lijkt me een uitzondering. De andere 12.393 verkooppunten van Apple doen het wel goed…

En gelukkig hebben ze nog een uitgebreide webshop: http://shop.the-innovators.nl/index.php?c=43

1984

1984 op 31 maart 2012

@Ruwepit , volgens mij haal je die 2 door elkaar, iCentre ligt in een drukke winkelstraat waar je 10x langsloopt eer je het gevonden hebt, eenmaal binnen “ongeïnteresseerd personeel wat achter de iMac hangt en blijft hangen als er klanten de winkel inkomen”
Wat dat betreft zijn/waren de The Innovators beter gevestigd, zeker indien je een MacPro of 27 “iMac koopt kun je de auto voorrijden.En hoef je niet met al die zooi door de winkelstraat en op zoek naar de parking.Als Apple dat een betere locatie noemt…Er lopen meer mensen langs , maar niet naar binnen.
Enfin, dat en nog iets belangrijks viel me op toen ik de Apple verkooppunten zocht in Tilburg, het missende puzzelstukje.

Koetjesreep

Koetjesreep op 31 maart 2012

@1984, het is bij iCentre anders altijd drukker dan dat het was bij de Innovators hoor.

1984

1984 op 31 maart 2012

Ze moeten Apple producten gewoon weer overal te koop aanbieden, zodat je kunt vergelijken .


En die pijp loop je dus zo voorbij.

INCTRL

INCTRL op 01 april 2012

jobz 5 uur geleden
dit lijkt me een uitzondering. De andere 12.393 verkooppunten van Apple doen het wel goed…
En gelukkig hebben ze nog een uitgebreide webshop: http://shop.the-innovators.nl/index.php?c=43

Wat een pauper website zeg.

mmww

mmww op 01 april 2012

Resellers kunnen nooit tippen aan de enige echte “Apple Store” maar dit betekend volgens mij niet dat ze daarom minder zijn!? In de ogen van Apple wel. Erg jammer resellers verkopen vaak al jaren met veel liefde Apple producten. Geloof me een aantal jaar geleden verdiende de resellers geen belegde boterham met Apple handel! Maar ze gingen door omdat zij erin geloofde! Daarom vindt ik de houding van Apple soms erg onbegrijpelijk! Uiteindelijk draait het om de verkoop! Ik zou zeggen.., Apple wees er trots op dat er überhaupt mensen, buiten Apple, jullie handel willen verkopen met liefde!

Ik heb jaren voor een resellers gewerkt en weet uit ervaring wat voor een strijd het is om Apple producten te mogen verkopen! Apple werkt je aan alle kanten tegen! Erg dom gezien, wat ik al eerder schreef hier, lastige tijden komen altijd terug hoe hoog je aandelen nu ook staan!

Geloof me zodra er tegenwind komt.., zijn de super mooie Apple Stores opeens onbetaalbaar! En zijn de Resellers opeens broodnodig voor Apple! Apple vergeet dat de waarde van een bedrijf kan verdampen binnen een paar dagen!

Apple maakt op dit moment erg mooie producten! Maar we moeten niet vergeten…

Ook Apple is niet heilig!

mmww

mmww op 01 april 2012

Premium resellers hebben overigens een, naar mijn mening, stabiele toekomst omdat zij minder afhankelijk zijn van Apple. Premium resellers snappen de nieuwe markt voor consumenten elektronica. Dat is bij bedrijven als BCC en Expert echt wel anders! Mocht Apple in de toekomst impopulair worden dan kan een bedrijf als iCentre zich gewoon verder ontwikkelen/aanpassen aan de dan geldende marktleider. Het Apple logo is zo vervangen aan de gevel.., mocht dat nodig zijn! ;-)

iMad

iMad op 01 april 2012

Wat voor contract heeft de The Innovators en wat voor contract heeft iCentre met Apple afgesloten?
Hierin ligt namelijk het probleem.

Als Premium resellers moeten ze aan veel meer voorwaarden houden dan welke andere resellers. (meer kosten voor de Premium resellers)
1 daar van is dat je een bepaalde voorraad moet hebben.

Apple houd dan ook rekening met deze Premium resellers en niet de andere resellers, omdat deze geen contract met Apple hebben.

Als ondernemer weet je dat en zul je via andere wegen aan je producten moeten komen, bijv. het buitenland.
Als je afhankelijk bent van 1 importeur Five4u, ja dan heb je een probleem.

Ruwepit

Ruwepit op 01 april 2012

@1984 Nee, ik haal de zaken niet door elkaar. Het is voor mij zoals ik het geschreven heb.

Koetjesreep

Koetjesreep op 01 april 2012

@1984, ik snap echt niet waarom je posts uit 2010 plaats die niet eens relevant zijn. iCentre ligt prima gelegen en daar loop je echt niet zomaar voorbij, tenzij je slechtziend bent natuurlijk, maar daar gaan we even niet van uit. the innovators ligt zo van de winkelstraat af, dat het winkelend publiek er niet eens in het gezichtsveld zal komen, omdraait en een ijsje gaat eten en weer terug richting de heuvel.

Ruwepit

Ruwepit op 01 april 2012

@1984 ik vraag mij echt af wat jouw motivatie is om zo te reageren?
Innovators lag op wel de slechts denkbare locatie in het centrum. Aan de achterzijde van de Schouwburgpassage. Totaal geen traffic.
Verder geen strakke winkel met een matig assortiment en gewoon een rommelige indruk. Nogmaals, niet wat je mag verwachten van een winkel die Apple producten wilt verkopen. Apple is niet goedkoop en daar hoort een bijpassende uitstraling bij.
Het is mij echt een raadsel wat jij minder vind aan de locatie van iCentre?

1984

1984 op 01 april 2012

Het gaat er mijn om wat Apple zegt is wet, Die jongens begonnen met een droom om Apple producten te verkopen, het eindigt voor hun in een nachtmerrie .
Mijn Sony TV etc . is overal te koop, en in veel winkels kun je die dan vergelijken met andere merken (wat wel prettig is , Indien je een Camera gaat kopen bijvoorbeeld dan is het wel zo prettig als je verschillende merken kunt bekijken en hoe deze in de hand ligt )Het lijkt me ondenkbaar als andere merken het zelfde concept als Apple voerde , Apple heeft het gewoon te hoog in hun bol,en dat zal tegen hun keren uiteindelijk
Laat iedereen maar naar die kapitalistische kerk gaan op het Leidseplein

Muziekfan

Muziekfan op 01 april 2012

Verschillende keren heb ik al kritische geluiden geuit op dit forum over de handelswijze van het bedrijf Apple. Voorheen vielen deze geluiden compleet dood neer, alsof ze ongewenst waren.
Het is interessant om nu te ervaren dat er meer kritische geluiden bestaan.
Ik verdien mijn brood inmiddels 15 jaar als Apple consultant en de laatste jaren ontpopt Apple zich naar mijn mening meer en meer als een gewetenloze geldwolf.

Verschillende reacties hier gaan over het vermeende gebrek aan vakinhoudelijk kennis van onafhankelijke resellers.
Mijn mening is de volgende: hoe dichter de verkoper bij Apple staat, des te verder van de realiteit. Het kennisniveau van dergelijke verkopers gaat geen millimeter verder en dieper dan hoe Apple het wil zien.
In dat opzicht zijn onafhankelijke resellers, waaronder ik mijzelf ook schaar, een zegen. Deze kijken naar de vraag van de klant en bieden daarbij passende producten aan, of die nu van Apple zijn of niet.
Een officiële reseller heeft een andere opdracht: alles verkopen wat los en vast zit, zolang er maar een Apple logo op staat.

Thomas18NL

Thomas18NL op 02 april 2012

“Deskundige winkeliers met hart voor zowel de zaak als het fruitmerk die zich destijds het vuur uit de sloffen hebben gelopen om Apple uit de problemen te helpen”

Komop man, deden ze het voor niets dan? Ze deden het voor hun eigen boterham. Nou moeten we hier niet gaan doen alsof die Apple-winkeltjes als deze het uit liefde voor Apple doen. Ze doen het ook alleen voor het geld, net als Apple.
.
Logisch dat je je eigen winkels eerst bevoorraad, daarna de winkels die het meeste winst voor je genereren, om die tevreden te houden (zodat ze je nog meer winst opleveren). En daarna komen pas de kleintjes. Waarom zou deze winkel moeten bestaan als er in de buurt al 2 andere, veel grotere verkooppunten zijn? Zinloos dus.
.
Vervolgens hanteerd Apple een bepaald beleid, of je het daar nu mee eens bent of niet. Dit zaakje voldoet daar simpelweg niet aan. Dat zie je al gelijk als je er binnenloopt. Ik zeg niet dat het slechter is hoor, het voldoet alleen niet aan de eisen van Apple.

Thomas18NL

Thomas18NL op 02 april 2012

“In dat opzicht zijn onafhankelijke resellers, waaronder ik mijzelf ook schaar, een zegen. Deze kijken naar de vraag van de klant en bieden daarbij passende producten aan, of die nu van Apple zijn of niet.”
.
Wat verwacht je nou man. Als je naar een BMW dealer gaat raden ze je ook geen Mercedes aan hoor. Tuurlijk willen ze je iets van Apple verkopen als je een Apple winkel inloopt. En ik snap heel goed dat Apple de “onafhankele resellers” (zo onafhankelijk zijn ze niet blijkt maar weer) die anderen merken wilt verkopen ipv Apple liever kwijt dan rijk is, die kosten alleen maar geld (jij koopt een ander merk ipv Apple).

Sullivan

Sullivan op 02 april 2012

Of the Innovators het (deels) aan zichzelf te danken hebben gehad kan ik niet beoordelen, feit is wel dat meerdere kleine resellers hier problemen mee hebben of gaan krijgen. Sommigen zijn zo slim/gelukkig geweest hun zaak aan de grote jongens te verkopen. Ben benieuwd of die grote jongens over een paar jaar nog bestaansrecht hebben (of overgenomen worden door Apple zelf?).

Neuroteck

Neuroteck op 02 april 2012

Apple trekt inderdaad bepaalde resellers voor
Zowel Five als Tech Data moeten eerst toestemming vragen aan Apple voordat ze een Authorised Reseller uitleveren………
Veel Authorised Resellers zijn echter bedrijven die al vele jaren Apple leveren aan de (groot ) zakelijke markt ( die meer wenst dan een iMac of een iPod of 2 uur zit te dubben over een sleeve )
Juist deze markt interessert het niets of je in een mooi pand midden in het centrum zit, dit in tegenstelling tot particulieren en of de klein zakelijke markt.
Nadat de Authorised Resellers zijn weggepest zullen de APR’s aan de beurt zijn zodat uiteindelijk er alleen nog maar officiele stores zijn.
Mooi bedrijf dat Apple…….

MrBelloNLD

MrBelloNLD op 03 april 2012

tsja, wat zal ik erover zeggen, Apple=Apple en inderdaad lijkt Apple te bepalen wie de producten mag verkopen/repaperen, niet altijd logisch voor de kleine ondernemers, maar tijden geleden (90-er jaren) was het al niet anders
Ook aangaande reparaties heeft Apple de touwtje (te?) strak in handen, denk hierbij bijvoorbeeld aan recent faillissement van Leliveld Services.

wat me overigens nog verbaast is dat er niet gesproken wordt over de z.g. functional discounts, deze korting (welke resellers van Apple krijgen) is bij de “groten” ala iCentre doorgaans ook hoger, dan bij de “kleine”

en hoe doen andere grote merken in andere branches dit (BMW/Bosch/Samsung?)

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen