Is O4NT Steve’s droomschool? (opinie)

Marieke van Osch op 27 maart 2012 31 reacties Laatste door Alexander Bal...

Zoals we eerder al konden lezen, is er in onderwijsland ophef ontstaan over het initiatief ‘Nieuw Onderwijs voor een Nieuwe Tijd’. Namens OMT was ik aanwezig bij de persconferentie van de vier initiatiefnemers: Maurice de Hond, Erik Vehulp (Digischool), Luc de Vries (bestuurder primair onderwijs) en Irene Felix (leerkracht).

Maurice de Hond heeft contact gelegd met wethouder Lodewijk Asscher omdat hij het openbaar onderwijs niet geschikt vond voor zijn dochter en daarom dacht aan thuisonderwijs. Asscher is natuurlijk voor openbaar onderwijs en gaf aan Maurice terug dat het stichten van een nieuwe school dan misschien een idee is. ‘Nieuw Onderwijs voor een Nieuwe Tijd‘ (afgekort O4NT) was geboren. Het moet geen school worden waar alleen ouders hun kids naartoe kunnen sturen als ze een iPad kunnen betalen, het moet een door het ministerie van onderwijs gefinancierde school worden waar ieder kind naartoe kan. Het moet daarom ook voldoen aan alle eisen die de overheid aan Nederlandse scholen stelt. De wethouder geeft aan dat het leren spelenderwijs moet zijn, hier speelt de iPad een grote rol in. Wel moet volgens hem de leerkracht de meest belangrijke rol houden in het onderwijs. Hij noemt het IJburgcollege, Laterna Magica en Rekentuin als voorbeelden waarin onderwijs in een nieuwe rol gezet wordt.

In dit filmpje leggen de initiatiefnemers uit hoe in hun ogen de Steve Jobs-school er uit komt te zien. In mijn ogen een helder verhaal en een mooie visie, maar nog wel heel weinig vertaling naar een haalbare praktijk. Zulk soort visies hebben we in onderwijsland al vaker gehoord, al heeft nooit iemand het tot een hype en De Wereld Draait Door weten te brengen door het een iPadschool of Steve Jobs-school te noemen.

De initiatiefnemers

De initiatiefnemers

Wat ik jammer vind is dat de initiatiefnemers niet goed gekeken hebben naar de biografie van Steve Jobs en de onderwijsideeën van Apple over bijvoorbeeld challenge based learning. Maurice de Hond geeft aan dat hij wel denkt dat daar een parallel te trekken is, maar maakt dit niet concreet. Erik Verhulp geeft aan dat zij niet specifiek alle ideeën van Apple in de school willen brengen, maar de naam van Steve Jobs meer gebruiken als filosofisch aanknopingspunt en eerbetoon. In mijn ogen gebruiken ze de iPad en de naam Steve Jobs nu vooral om media-aandacht te krijgen voor deze nieuwe school. Ik ben dus heel nieuwsgierig of het ze lukt om wel een koppeling te maken, de tijd zal het leren.

Als onderwijskundige houd ik me al jaren bezig met de inzet van de iPad in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. Ik hoop dat de initiatiefnemers niet het wiel zelf opnieuw gaan uitvinden, maar gebruik maken van de kennis die we in Nederland en over de grens al hebben opgedaan. Vanuit Apple wordt er veel geïnvesteerd in het onderwijs (denk aan iBooks Author) en zijn er veel contacten met educatieve uitgevers om al hun schoolboeken ook beschikbaar te krijgen op de iPad. Ook is er een uitgebreid netwerk van Apple Distinguished Educators en is er een aantal Apple Education Mentors in Nederland die zoals ik geschoold zijn door Apple om de standaarden van Steve Jobs hoog te houden.

Dan de iPad als middel. Men maakt duidelijk dat het niet alleen om de iPad draait, maar het gaat om de combinatie van digitale- en niet-digitale middelen die de coach/leerkracht in kan zetten in het onderwijs. Met de 35GB die ik aan educatieve apps op mijn iPad heb staan, denk ik dat je hele mooie dingen kunt doen in het onderwijs. Maar al deze 600 apps zijn nog niet voldoende om leerlingen alle leerdoelen te leren die verplicht zijn in het basisonderwijs. En een poppenkast-app zoals Maurice de Hond die liet zien in De Wereld Draait Door kan ik niet direct koppelen aan een leerdoel. Tenzij het onderdeel is van een verhaal in een prentenboek die de woordenschat vergroot.

Er zijn in mijn ogen veel goede onderwijsapps waar kinderen veel van kunnen leren, daar heb ik deze initiatiefnemers alleen nog niet over gehoord. En met alleen een app ben je er niet, het gaat om de manier waarop je leerlingen met apps laat leren. Ik denk dat de bedenkers van O4NT zich onvoldoende beseffen dat hier nog een flinke investering noodzakelijk is. In contentontwikkeling zodat er apps zijn voor alle diverse leergebieden, in kennisontwikkeling bij de leerkrachten/coaches die dit in moeten zetten in de school en in de koppeling van dit alles aan visie zoals zij die schetsen. Gelukkig hebben ze nog meer dan een jaar om hier stappen in te zetten.

Ik vind het erg moedig dat de initiatiefnemers met alleen een onderwijsvisie al zo de pers in hebben durven stappen en hoop dat ze de ideeën waar kunnen maken. Er zijn in Nederland al heel veel basisscholen waar gewerkt wordt met iPads, maar er is er niet één die werkt volgens een heel andere onderwijsvisie en waar leerlingen van de basisschool één op één werken met een iPad. Of het ze lukt om van deze school met deze ideeën een openbare school te maken, vraag ik me af. Het biedt mogelijkheden en veel kansen, al hoop ik wel dat de inititiatiefnemers goed onthouden dat de Pottery HD app niet te vergelijken is met echte klei!

Marieke van Osch is onderwijskundige en Apple Distinguished Educator. Ze begeleidt scholen die Apple willen inzetten en verzamelde ruim 600 apps voor het onderwijs.

En nu?

31 reacties

Profielfoto

ictcafe op 27 maart 2012

Goed verhaal Marieke; ik denk dat Steve zich in zijn graf zou omdraaien als hij dit verhaal hoorde… Er bestaat niet zoiets als het ultieme wondermiddel als het gaat om educatie. Het is een combinatie van dingen, waarbij ict een rol kan spelen, maar die rol wordt bij dit idee als dé oplossing aangedragen. Maar een bezoek aan de bieb, de kinderboerderij of id is evenzo belangrijk. Ik vind het oude wijn in nieuwe zakken en zie vooralsnog totaal geen toekomst voor dit concept.

Natuurlijk gaan tablets een rol spelen in het hedendaagse onderwijs, maar dan wel in een hybride (dus niet alleen Apple) – oplossing. Het wordt een uitdaging om daar mee te leren omgaan. Laten we daar de energie in steken…

Profielfoto

JWB op 27 maart 2012

‘alleen een onderwijsvisie zo de pers in hebben durven stappen’

Help even, welke onderwijsvisie?
Verder ben ik het helemaal eens met Marieke en de reactie van Harry (ictcafe)

Profielfoto

MacAanZee op 27 maart 2012

Goed verhaal. Het is inderdaad moedig van de initiatiefnemers om nu (al) zo naar buiten te treden en aandacht te trekken, maar ook riskant en wellicht onverstandig. Omdat het voorlopig alleen gaat over het ventileren van een idee en niet het presenteren van een plan.

Profielfoto

Marieke van Osch op 27 maart 2012

@JWB als je het manifest leest en het filmpje bekijkt kun je hier de vage contouren van de school uit opmaken. Het is een visie, daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik kan pas beoordelen of ik het goed vind als het concreter is uitgewerkt maar ben wel heel nieuwsgierig naar het resultaat.

Profielfoto

JWB op 27 maart 2012

@Marieke:
Heb ik gedaan, maar het is een visie waarvan er in onderwijsland zoveel van zijn en waarbij vaak doelen en middelen door elkaar gehaald worden. Vandaar mijn opmerking.

Profielfoto

MEEUW op 27 maart 2012

Maare, de jeugd zit nu al heel de dag achter een mobiel of laptop.
Normaal mee communiceren gaat niet, tenzij het netwerk plat lig. Of ping eruit.

Afin dat terzijde, hoe zit het met het continu licht wat de ogen krijg van scherm? Qua gezondheid voor kind.
Natuurlijk heb je dat met zon ook. Maar diegene die naast me zit geef geen licht(althans dat mag ik hopen) En een scherm van ipad is 1 en al licht.
Kunt u daar een verlichtend antwoord op geven :)?

Profielfoto

Marieke van Osch op 27 maart 2012

Mooi gevonden woordspeling:cool:
Zonder het concept te willen verdedigen of invullen, denk ik niet dat het de bedoeling is dat de leerlingen de hele dag achter de iPad zitten en juist wel samenwerken en samen spelen met andere leerlingen. Op andere iPadscholen werken de leerlingen ook niet de hele dag met een iPad, dat lijkt me niet gezond inderdaad. En dat je leerlingen juist leert om via sociale media goed te communiceren, lijkt me een mooi leerdoel voor deze school.

Profielfoto

StephanWest op 27 maart 2012

Hoewel ik het idee van een iPadschool erg interessant vind en deze zeker zal volgen, zijn de ideeën van Maurice niet echt origineel. En al helemaal niet filmpje. Volgens mij heeft Sir Ken Robinson deze ideeën al veel eerder verwoord, weliswaar niet in een concrete vorm.

Profielfoto

JWB op 27 maart 2012

@StephanWest:

Inderdaad, vandaar mijn reactie op het artikel van maandag:

Hoewel Apple op zich een visie heeft op het onderwijs (ACOT2), kan ik Steve Jobs toch niet echt betrappen op een onderwijsvisie. Dus om nu een school naar hem te vernoemen…
Dat ten eerste.
Ten tweede is het grappig om te zien hoe Maurice de Hond een aantal ideeen van anderen jat en combineert: ik hoor en zie Ken Robinson met daarnaast de 21st Century Skills (nota bene mede in het leven geroepen door Microsoft). Daarnaast hebben ze qua infrastructuur/zorgstructuur wel erg gekeken bij Essa Academy in Bolton (Uk).
Ten derde gaan ze wel heel erg prat op een appje hiervoor en een appje daarvoor. Met een app maak je geen les. Ik zie het te vaak gebeuren op scholen waar ik kom.
Ten vierde is het wel erg link om een school te koppelen aan een enkel device of merk. Tuurlijk de iPad is marktleider, maar voor hoe lang en voor elke schooltaak is wellicht een alternatief noodzakelijk c.q. geboden. Als het daadwerkelijk gaat om het aanleren van 21st Century Skills, dan moeten deze platformonafhankelijk worden aangeleerd.
Ten vijfde is het van belang dat scholen eerst bezig gaan met het ontwikkelen van een visie waarbinnen ICT kan worden gebruikt dan andersom.

Profielfoto

florina op 27 maart 2012

Ik heb sterk de indruk dat de gekozen setting gisteren, van het naar buiten brengen van de plannen, heel goed overdacht is geweest. Er is nog veel onduidelijk, het zijn slechts ideeën . Dit triggert de professionals die wél een heldere visie hebben of al met dergelijke of erop lijkende concepten bezig zijn in het onderwijs. Goed onderbouwde reacties zoals die van Marieke zijn m.i. precies waarop gehoopt werd: de mensen die ze nog nodig hebben dienen zich vanzelf aan.
Ik hoop dat de grote woorden over “iets totaal nieuws doen” en het stuk morgen in Privé over Maurice de Hond niet al te serieus worden genomen. Maar dat binnenkort wél geloofwaardiger info beschikbaar komt waarin ook woorden als leerlijnen, content, en samenhang voorkomen.
De tijd zal het leren. Het is i.i.g. de moeite waard het allemaal te volgen, en niet meteen als een tot mislukken gedoemde exercitie te bestempelen. Het kan het begin zijn van een iets andere manier van leren dan die we nu vaak zien, maar meer nog niet.

Profielfoto

StephanWest op 27 maart 2012

@JWB

Jouw opmerking had ik nog niet eens gezien, maar ook ik kreeg sterk het vermoeden dat iemand de ideeën van een ander aan het ‘gebruiken’ was zonder daar naar te refereren. Echter zie ik dat de FAQ pagina een update heeft gekregen (laatste vraag).

Toch denk ik wel dat Ken Robinson dit soort initiatieven stimuleert aangezien dezelfde filosofie ten grondslag ligt aan o4nt. Ben echter wel heel nieuwsgierig hoe een dergelijke school daadwerkelijk wordt vormgegeven.

Profielfoto

JWB op 27 maart 2012

@Stephan:
Ik ben ook voorstander van dergelijke initiatieven (Robinson, 21CS), maar ik vind het een slechte zaak dat een aantal lieden het hier presenteert alsof ze het ei van Columbus hebben bedacht, terwijl er heel veel professionals keihard werken om dit reeds nu al op scholen (PO,VO) voor elkaar te krijgen. Deze mensen zoeken niet de media op. En dat zouden ze eigenlijk wel moeten doen, want hiervan kan je veel leren. En het wiel opnieuw uitvinden….Tja…
En kijkend naar de links op hun website komt het me allemaal verre van professioneel en niet-doordacht over: links naar Dora-spelletjes, Animoto en een Vlaamse school die kinderen verplicht een iPad aan te schaffen?
Zet er dan meer theoretische onderbouwing bij zoals:
Link 1
Link 2
Link 3

Profielfoto

jtd op 27 maart 2012

Nog een paar dagen, jongens en dan is het 1 april…

Profielfoto

ictcafe op 27 maart 2012

@jtd – haha, 1 april, geweldige vondst, het is geeneens ondenkbaar dat we er met z’n allen intuinen! Net als die app die binnenkort beschikbaar komt voor de tablet waarmee je gratis kunt bellen naar vaste nummers…

Profielfoto

JWB op 27 maart 2012

Nog een paar dagen, jongens en dan is het 1 april…

Ik mag het toch hopen!:lol:

Profielfoto

1984 op 27 maart 2012

Wat ik jammer vind is dat de initiatiefnemers niet goed gekeken hebben naar de biografie van Steve Jobs en de onderwijsideeën van Apple over bijvoorbeeld challenge based learning,” schreef @MOVE op 27-3-12″

Erg jammer dat we er een nieuw heilig boek bij hebben,die het Apple evangelisme verkondigt, die onderwijs ideeën van Apple zijn puur commercieel.
Het enige wat ik geleerd heb van heilige boeken is dat ze je een levenswijze opdringen,en wat hebben we geleerd van ‪de rooms-katholieke Kerk‬?
En niet te vergeten hoeveel heilige oorlogen het gevolg waren van die heilige boeken.
Wat betreft het gebruik van de iPad in het onderwijs, vroeger mochten rekenmachines niet gebruikt worden in het onderwijs (examens) terwijl ze er wel waren, dit om het hoofdrekenen niet te verleren.

Profielfoto

Basje1975 op 27 maart 2012

Hoewel ik in 1e instantie ook vrij sceptisch was, ben ik toch behoorlijk bijgedraaid na de presentatie van gisteren. Het manifest omvat toch echt wel iets van een visie op Leren en dat leek voor gistermiddag compleet te ontbreken. Dus vooralsnog wil ik ze echt wel het voordeel van de twijfel geven.
Ik denk ook dat ze door alle media aandacht en alle (opbouwende) kritiek op wat er nog allemaal mist in het grotere plaatje, ze ook in staat zijn om die expertise die er nog mist binnen te halen (zoals Florina hier boven ook al schreef).
Terecht is er kritiek op het te veel focussen op het ICT middel (de iPad), maar als ik het manifest goed lees is het veel meer dan alleen de iPad. Vervang in alles het woord iPad door ‘Een intuïtief en portable ICT device’ en die focus van 1 vast, merkgebonden device vervalt. Maar ja, dat bekt natuurlijk wel een stuk minder lekker.
Ook als je op de o4nt site de FAQ leest, kom je daar best meer visie in tegen. Zo staat de opmerking van Meeuw over de “vierkante ogen” letterlijk in de FAQ en als antwoord lezen we daar:

De school bestaat uit een fysiek en een virtueel deel. Een heel belangrijk deel van de activiteiten van de kinderen vindt plaats in het fysieke deel, zoals toneel, sport en spel, vieringen, kringgesprekken, lunch, verhalen vertellen. Digitale materialen zijn een deel van het aanbod: een kind kan ook met een houten telraam leren tellen en voor die kinderen is dat het beste materiaal.

Er lijkt dus uitgegaan te worden van de leerstijl en behoeften van het kind.Elk initiatief dat baanbrekend probeert te zijn en daarbij het belang en de ontwikkeling van de individuele leerling voorop stelt, verdient een serieuze kans in mijn ogen
Het klopt dat dit initiatief van o4nt niet op zichzelf staat in het onderwijs. Er zijn inderdaad veel meer scholen die zich momenteel heel erg verdiepen in nieuwe vormen van onderwijs, maar o4nt is wel één van de eersten die het aandurven om echte bestaande vaste patronen, zoals lestijden, leslokalen en vakanties los te laten. Een school die open is van 8.30 tot 18.30, 50 weken per jaar kan toch moeilijk bekritiseerd worden als ‘oude wijn in nieuwe zakken’.
Of de Steve Jobsschool er ooit echt gaat komen is natuurlijk nog helemaal de vraag, daarvoor moet er nog heel veel gedaan en gedacht worden. Maar met de juiste extra expertise en verdere concretisering van het plan biedt het mijns inziens wel degelijk kansen. En net als andere ‘afwijkende’ onderwijsvormen, zoals de Vrije School, Montesorri onderwijs en Jenaplan onderwijs, zal ook voor deze vorm van onderwijs gelden dat het ook niet voor elke leerling geschikt zal zijn, maar ik ben er van overtuigd dat dit type school een behoefte zal vervullen. En zolang de kwalititeit van het onderwijs en het belang van de leerling voorop blijft staan, hebben ze mijn zegen.

Profielfoto

wwwouter op 27 maart 2012

Dank Basje1975! Dat zijn de reacties waar het om gaat:
Ieder initiatief dat serieus probeert om leerlingen te bereiken en beter onderwijs wil bieden verdient steun!
Ik wil als ouder kunnen kiezen tussen soorten onderwijs.
Blijkt vorm 1 niet te werken, dan graag een ‘andersoortig’ type in de buurt!

Ik hoop dat de contouren snel veranderen in (duidelijkere) vormen!

Profielfoto

JWB op 27 maart 2012

@Basje1975:
Heldere reactie!
Elk initiatief die de kwaliteiten en talenten van de leerlingen aanspreekt is te prijzen
Helaas hebben wij een minister van onderwijs die nog steeds vasthoudt aan lineair onderwijs, examen aan het eind van de rit. En als je dat niet haalt ben je gedoemd te mislukken in de samenleving…

Voorbeeld:
Als ik een winkel binnenkom en de verkoper vraagt naar mijn leeftijd. Nadat ik die gegeven heb, zegt de verkoper: “Dan mag u dit product dit jaar niet kopen, kom volgend jaar maar terug.”

Zo is het ook met het onderwijs: je hebt nu deze leeftijd, dan mag je het eindexamen niet doen, maar volgend jaar wel. Er wordt niet gekeken naar de capaciteiten, maar naar het leerjaar.

Toch is het doorbreken van lestijden e.d niet hetzelfde als baanbrekend onderwijs zoals jij het vermeldt.

Profielfoto

Maverick9898 op 27 maart 2012

Wat is precies het doel van deze school? Allemaal geklets over onderwijs. Mijn Oudheid docent zei altijd: ‘Sinds er een minister van Onderwijs is gekomen is het alleen maar achteruit gegaan met het onderwijs.’ En zo is het maar net. Altijd maar dat weer proberen en dat weer. Wat een onzin. Discipline en drie R’en hebben kinderen nodig (elk mens trouwens). Je kan wel twintigduizend keer het wiel uitvinden (hoe leer je een kind het meest) met allemaal hippie-methodes (voor een kind moet het leuk zijn en ach wat zijn ze zielig blablabla), maar gewoon peper in de reet is de beste methode voor elk kind. Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar met ons onderwijssysteem degradeer je elk kind tot een soort gehandicapte.

Profielfoto

catch24 op 27 maart 2012

Morgen komt Maurice de Hond langs op de IPON [jaarbeurs utrecht] en gaat graag de discussie met allen aan. 12:30 hoofdpodium hal 8 !

Profielfoto

catch24 op 27 maart 2012

waar Marieke overigens ook spreker is !

Profielfoto

janbergstra op 28 maart 2012

Zuinigjes zeg. Waarom geen MacPro-school?:razz:

Profielfoto

MacMartino op 28 maart 2012

Het is weer typisch een De Hond startup, die na de nodige investeringen vaporiseert. Ik denk nog aan zijn NewConomy debacle. Veel TamTam, snel failliet. Het is ongelooflijk dat deze man nog steeds als een soort autoriteit wordt gezien, omdat hij vroeger als een van de eerste in de media peilingen deed, terwijl het vooral weersvoorspellingen leken te zijn. Prutser. Nu weer heel veel TamTam, maar uiteindelijk is het een oproep om je aan te melden zodat hij een school kan beginnen, waar die dan uiteindelijk wel gaat bedenken hoe het precies zal moeten.
En dat zal een hoop geld gaan kosten…

T.a.v. het onderwijs: het is echt niet alleen zijn kind die een ipad kan bedienen of daarvan leert. Dat zien we inderdaad om ons heen. Maar het is nu een aanvulling, terwijl hij dat graag anders ziet. Op zich ben ik er wel voor, dat je de ervaring met zoveel mogelijk kinderen moet kunnen delen om verschillen te reduceren. Net zoals je nu een computer in de klas hebt. Maar een school starten omdat het wellicht anders kan? Voordat je start moet er een nieuw onderwijsmodel komen. Dat zal je heel goed moeten uitdenken, want je hebt te maken met ontwikkeling van kind, van brein, van spelen, voelen ruiken, en vooral ook sociale interactie – en dan bedoel ik niet via een chat. Spelen op het schoolplein is van belang.
Ik zou zeggen, terug naar af want de inhoud mist nog!
Een meer overtuigende presentatie, volledig van de andere kant namelijk het Montessori onderwijs, moet je eens kijken:
http://www.youtube.com/watch?v=GcgN0lEh5IA
je zou bijna je kind erop doen!
Wellicht moet ie daar eens naar kijken en dan met experts een goed doordacht systeem verzinnen, tot in detail uitgewerkt, die ook vanuit het kind denken en niet puur vanuit techniek…

Profielfoto

toktok1908 op 28 maart 2012

Waarom nu weer het wiel opnieuw uitvinden..
Er bestaat al lang een school die met Macs werkt.
Mijn dochter zit op het Leonardoonderwijs,dit is onderwijs voor hoogbegaafde kinderen en zij werken allemaal met een Macbook (air)
Misschien handig om eerst eens met hun contact op te nemen over hoe en wat.

Profielfoto

innocrator op 28 maart 2012

Ik schreef eerder deze week al op facebook hierover, en riep de reactie o: oh nee, niet alleen mac.
Afgezien daarvan vindt ik dat het hele concept allang door allen die ICT en onderwijs samen dénken, in een gedachtegang, omarmd is en zelfs al tot werkelijkheid gebracht. Mijn punt is dat er een stadium lijkt te worden overgeslagen. In die zin dat met OSS ook heel veel gedaan moet worden zodat veel van de zgn. apps, niks anders dan applicaties, sofware, vrij en platformonafhankelijk toegankelijk wordt.
Het lijkt alsof het hele tablet verhaal een oude discussie nieuw leven in blaast: wat is er nodig om een hoog rendement uit ons onderwijs te halen. Mensen die hierboven al aan het woord zijn, weten dat het gaat om combinaties van middelen gebaseerd op inzicht in persoonlijkheidskernmerken van ‘onze’ klanten.
En dan is er nog iets: het is gewoon hartstikke leuk om te leren als leren leuk is: Maurice c.s. realiseren zich dat daar meer voor nodig is. Betrokkenheid. Dat spreken ze uit door O4NT zo te presenteren. Wel graag met twee poten in de blubber blijven staan…

Profielfoto

PeterFeenstra op 29 maart 2012

Marieke, wat mij betreft de spijker op zijn kop! Ik ben echt een fan van Apple-producten. Ook van de iPad. Maar om nu scholen te stichten op basis van een type apparaat… Als je een poosje bezig bent met lessen (en lesmateriaal) op een tablet, zul je merken dat er echt meer bij komt kijken.

Profielfoto

jobvlak op 29 maart 2012

Hallo Marieke! Erg goed van je dat je aanwezig was op de persconferentie. Ik vind dat je een erg goed verslag hebt gelegd en je kennis en visie als educator daar mooi tegen aan hebt gelegd!

Aan de overigen die dit lezen: Het is jammer dat deze club van 4 lieden mee een hoop aandacht willen trekken en niet met een sterk concept op de proppen komen. (die Maurice de Hond, had ie ook al niet een hoop centen in z’n zak gestoken bij die misleidende NEM?:) )

We zullen zien in hoeverre dit idee (als je het zo mag noemen) een bijdrage gaat leveren aan onze kids. Ik ben een zwaar voorstander van edu apps, maar ik loop niet warm voor dit ‘daddy on the dancefloor’ gehalte. Apps zijn aanvullingen, hulpmiddelen, maar geen totaaloplossingen.

Het is een feit dat er al veel scholen zijn die de boeken hebben verruild voor de Mac (of zelfs pc) maar die zijn zich er terdege van bewust dat dit geen vervanging is voor een totaal onderwijssysteem.
Dit ‘idee’ heeft niks met een ideologie of naleving van wat dan ook te maken, en is dan ook weer typisch een aandachttrekker (Patty Brard en Gerard Joling zijn daar ook goed in bij SBS6)

Ik kan hier nu nog een heel verhaal neer gaan zetten over onderwijsverbetering en integratie van Macs, maar daar gaat het hier niet om. Ik zou zeggen: Maurice en de rest, leer eerst maar eens concepten bouwen voordat jullie via jullie vriendjes onverdiende media aandacht trekken:)

Profielfoto

Flimofly op 29 maart 2012

Enkele weken terug een interessante reportage gelezen (in New York Times, Washington Post of New York Review of Books, maar kan het niet meer terugvinden) over een achtergestelde school in de VS waar werkelijk ook een nieuwe onderwijsvisie gekoppeld werd aan het gebruik van de tablet. De tablet was niet het uitgangspunt, wel die onderwijsvisie — en dus het kind. De school was o.m. afgestapt van verschillende leerjaren of klassen en een groep kinderen had ook niet echt meer een vaste leraar. Door middel van de tablet werd het wel mogelijk om de kinderen op hun eigen tempo te laten leren, een beetje zoals de Montessori-methode. De school gaf zelf ook toe dat er zeker nog pijnpunten waren — een heel aantal leraars zag het niet zitten en was opgestapt — maar na vier jaar was wel duidelijk dat het slaagcijfer van de leerlingen in voortgezet onderwijs drastisch was gestegen.

Profielfoto

jtd op 30 maart 2012

Mijn vrouw heeft elk jaar verschillende leerlijnen in de klas. Staat ze voor groep 4 dan zijn er kinderen met leesniveau van groep 3, kinderen met rekenniveau voor groep 6, kinderen met een IQ van om de nabij 70 (varken niveau) met een andere leesmethode, een paar autisten met een speciaal programma en nog diverse ADHD’ers met weer een ander niveau. Een reguliere basisschool in het oosten van het land, niks speciaals. Maar wel zonder iPad….

Profielfoto

Alexander Baloche op 30 maart 2012

Het eerste wat ik dacht was, komen ze daar nu pas mee?

Daarbij irriteerde ik mij ook mateloos aan het hoge gadget fetisjisme dat hiervan af straalde. Alsof een ipad het gebrek aan praktische visie kan dichten.

Maar sinds ik weet waar deze frustratie vandaan komt is er weer rust in mijn nederige stulpje.

Het is jaloezie, Maurice de Hond, heeft iets bereikt wat vele goeie en passievolle onderwijzers en onderwijskundige nooit op zo een grote schaal is gelukt, namelijk een pakkend plaatje presenteren aan de massa voor een nieuw soort onderwijs dat meer gericht is op Piaget (of de echte Montessori, of andere) in plaats van die onbegrijpelijke leerdoelen.

Dat neemt niet weg dat een ipad in het onderwijs een slecht idee is, onderwijs behoort zo vrij mogelijk te zijn van ‘corporate greed’ waar Apple veel kaas van heeft gegeten, echter het verhaal van de ‘Steve Jobs school’ verkoop net zo goed als alle producten van Apple. waardoor je binnenkort voetbal vrouwen en moeder yuppen zal hebben die toch graag hun kinderen op een ipadschool willen zetten.

Het zaadje is geplant, nu is het wachten op de ‘100th Monkey’ zodat het roer om kan.

In de tussentijd verzamelen de echte bekwame mensen zich om het O4NT concept, er komen hier en daar misschien wel wat afsplitsingen maar het ‘nieuwe onderwijs’ zal niet meer te stoppen zijn.

Uiteindelijk zal het onderwijs dan op een Europees niveau getild worden waar het naar mijn idee ook hoort, zodat daar een aparte EU tablet ontwikkelt kan worden voor alle lidstaten (sociaal/economische gezien veel interessanter). Ik neem aan dat dit op Linux zal draaien waarbij rekenen waarschijnlijk wordt vervangen door een programmeertaal als LOGO.

Zodat we het uiteindelijk niet hebben over de ‘Steve Jobs school’ maar de ‘Nicholas Negroponte’ school met zijn pas uitgekomen tablet versie van de XO ipv van die commerciële I-onzin.

Al met al respect voor Maurice de Hond, hij heeft de bal keihard in de juiste richting geschopt. Nu is het aan alle getalenteerde onderwijskundigen om het af te maken en zoals ik het zo lees zitten er een aantal op de site.

let it be!

livingmoontree.wordpress.com

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?