7 voordelen van Apple Store in Nederland

Apple Koen van Tongeren 23 feb 2012
Leestijd: 5 minuten

Overal in Nederland en België staan Apple-fans te trappelen om zaterdag 3 maart als eerste de Apple Store in Amsterdam te betreden. Apple’s retail stores hebben wereldwijd zowel tijdens als na de opening een grote aantrekkingskracht op toeristen en de lokale bevolking.

Maar waarom al dat enthousiasme? Bij je lokale Premium Reseller worden immers de zelfde producten verkocht tegen de zelfde prijzen. Toch zijn er verschillen. OMT zet zeven redenen voor je op een rij waarom ook jij blij moet zijn met een Apple Store op Nederlandse bodem.

1. unieke ervaring
Toen in 2001 de eerste Apple Store geopend werd geloofden maar weinig mensen dat dit steriele winkelconcept een succes zou worden. Nu lijkt de Apple Store een heilige graal te zijn geworden voor andere retailketens. Shoppen in een Apple Store is een unieke ervaring. Dit begint al bij binnenkomst. Met name flagship Stores (waar de winkel in Amsterdam er één van is) lijken meer op musea dan op winkels. Originele elementen van het gebouw worden afgewisseld met strakke vormen, uitgevoerd in hout, metaal en glas. Los van de producten is Een Apple Store zelf al een etalage van perfectie en een lust voor het oog.

Apple Store Opera in Parijs

2. personeel
De ervaring gaat door zodra je geholpen wordt. Niets ten nadele van medewerkers in een Premium of Authorised Reseller maar nergens anders dan in een Apple Store zal je beter getraind personeel vinden. ‘Normale’ medewerkers moeten drie weken aan cursussen doorstaan voordat ze mogen beginnen. Vervolgens worden ze regelmatig bijgeschoold. Medewekers die workshops geven krijgen nog meer trainingen en de barmannen en -vrouwen van de Genius Bar moeten zelfs een opleiding in Cupertino volgen voordat ze aan de slag kunnen. Je krijgt dus niet snel twee verschillende verhalen van twee verschillende medewerkers en ‘dat weet ik niet’ zal je ook niet vaak horen. Medewerkers weten precies wat ze jou kunnen vertellen en naar wie ze je moeten doorsturen als ze het antwoord zelf niet weten.

teambuilding Apple Store-personeel

3. service
De klantenservice in Apple Stores wordt alom gezien als uitmuntend. Het epicentrum is hier de Genius Bar. Iedereen kan er (na het maken van een afspraak) terecht met vragen, defecten en problemen, zolang ze maar Apple-gerelateerd zijn. Omdat al het personeel zo grondig is getraind, is de kans groot dat je probleem direct verholpen kan worden. Kleine reparaties worden direct in de winkel uitgevoerd. De ervaring leert dat Genius-en zelfs soepel omgaan met gebroken iPhone-schermen en andere defecten die niet onder garantie vallen.

Genius Bar in Amerikaanse Apple Store

4. altijd wat te doen
Eén iPad-hoesje is rood, een ander is weer groen, in een Apple Store is altijd wat te doen. Nadat je je hebt vergaapt aan het prachtige interieur en de gadgets op de houten tafels kun je aanschuiven bij een van de gratis seminars die gedurende de dag gegeven worden. De onderwerpen zijn divers genoeg om niet snel twee keer naar het zelfde te hoeven luisteren. Ook worden er speciale bijeenkomsten georganiseerd voor doelgroepen uit de zakelijke wereld, het onderwijs en de creatieve markt. Daarnaast worden er regelmatig gastsprekers uitgenodigd in de Apple Store. Zo staan er voor de Amsterdamse Store al presentaties van LEGO, een iOS-gochelaar en professionele iPhone-fotografen ingepland.

DJ optreden in Apple Store Sydney

5. altijd voorraad
Als je op zoekt bent een standaard model Mac dan heeft een (grote) reseller die doorgaans wel voor je in voorraad. Wil je echter een model met meer RAM-geheugen, meer opslag of een krachtiger processor dan moet je Mac waarschijnlijk BTO (Built To Order) besteld worden. Apple Stores hebben doorgaans elk product op voorraad, ook modellen met grotere processors of meer RAM. Als jij dus op zoekt bent naar een Mac die je lokale APR niet op voorraad heeft, dan is de kans groot dat je bij de Apple Store wél meteen je instant-satisfactionhonger kan stillen.

Ook aangepaste modellen zijn vaak op voorraad in een Apple Store

6. nieuwe producten
De opening van een Apple Store betekent echter niet automatisch dat nieuwe producten nu ook sneller in Nederland verkrijgbaar zijn. Bij uitkomst van een nieuwe iPhone of iPad blijven we als land te klein om met de eerste linie aan grote afzetmarkten mee te mogen doen, Apple Store of niet. Toch betekent de opening van de Amsterdamse Apple Store wél dat jij je iPad 3 of iPhone 5 zometeen waarschijnlijk sneller in huis hebt dan nu. Op het moment dat een product in Nederland uitgebracht wordt krijgen APR’s en Authorised Resellers immers een kleine hoeveelheden die meestal direct uitverkocht raakt terwijl Apple Stores enorme voorraden krijgen die vervolgens dagelijks aangevuld worden. Wil jij er dus zeker van zijn dat je als eerste een nieuwe Apple gadget in handen krijgt, dan is het Leidseplein vanaf nu the place to be.

Apple Stores krijgen meer voorraad dan reguliere resellers.

7. gratis internet
Als je in het buitenland wel eens een Apple Store bezocht hebt zal het je vast opgevallen zijn dat het er altijd druk is. Denk alleen nu niet dat alle mensen die een Mac of iPad uitproberen daadwerkelijk van plan zijn om zo’n apparaat te kopen. Apple Stores zijn populaire hangplekken voor jongeren, toeristen en andere mensen die op zoek zijn naar één ding: gratis internet. Op iedere Mac, iPhone, iPod touch en iPad in de winkel kan onbeperkt ge-internet worden. Daarnaast is er een gratis WiFi-netwerk beschikbaar. Kortweg betekent de opening van de Amsterdamse Apple Store dus dat er een gratis internetcafé en gratis hotspot op het Leidseplein bijkomt.

Apple Stores worden ook gebruikt als gratis internetcafés

Lees ook deel 2: 7 redenen om bij je lokale reseller te blijven kopen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen