Lion 5 uur later: vraag & antwoord

Lucas op 20 juli 2011 263 reacties Laatste door bassbug

OS X Lion is nog maar 5 uur te koop en hij staat in de Mac App Store al op nummer 1. Inmiddels hebben al veel OMT’ers hun nieuwe OS geïnstalleerd en dus komen de eerste vragen opborrelen. We zetten de meest voorkomende vragen op een rij en beantwoorden ze.

Heb jij vragen over Lion? Vraag het ons in de reacties of op @onemorething!

Gratis Lion
Heb je net een Mac gekocht en baal je dat je nu 23,99 moet betalen voor een nieuw OS? Geen nood. Als je tussen 6 juni en 20 juli een Mac hebt gekocht, heb je recht op een gratis versie van Lion. Hiervoor moet je online bij Apple een formulier invullen.

Scrollen zoals vroeger
Zoals je hebt gemerkt, heeft Apple een trucje uitgehaald met scrollen. Net als bij je iPhone of iPad moet je de content binnen van vensters duwen. Dit betekent dat als je naar boven veegt op je trackpad of muis de pagina naar beneden gaat. Je duwt de content namelijk omhoog. Na 2 dagen ben je er volledig aan gewend. Kun je niet wennen? Geen nood, in de systeemvoorkeur van je Trackpad kun je bij het tabblad ‘Scroll & Zoom’ de scrollrichting weer op de oude vertrouwde stand zetten.

Airdrop werkt niet
Werkt Airdrop helemaal niet bij jou? Dat kan want dan heb je waarschijnlijk een wat oudere Mac. Airdrop werkt niet met oudere versies van Airport Extreme kaarten. Vanaf versie “0x14E4, 0×93″ werkt het pas. Apple heeft het over de volgende AirDrop compatible modellen:
- MacBook Pro (Late 2008 or newer)
- MacBook Air (Late 2010 or newer)
- MacBook (Late 2008 or newer)
- iMac (Early 2009 or newer)
- Mac mini (Mid 2010 or newer)
- Mac Pro (Early 2009 with AirPort Extreme card, or Mid 2010)

iWork in fullscreen?
Nu Lion is uitgebracht, kunnen ontwikkelaars hun apps aanpassen aan de nieuwe mogelijkheden van Lion. Apple neem zelf de aftrap door iWork een update te geven. Na het updaten kunnen de apps Pages, Numbers en Keynote ook omgaan met Fullscreen, Resume, AutoSave en Versions. De update vind je bij Software Update onder het appeltje.

Ik haat automatische tekstcorrectie!
Word jij helemaal gek van de automatische tekstcorrectie van Lion? Ga dan naar de systeemvoorkeur ‘Language & Text’. Hier kun je de automatische tekstcorrectie uitzetten.

Build nummer
Veel mensen vragen zich af of de officieel gelanceerde Lion gelijk is aan de GM versie die Apple onlangs vrijgaf aan ontwikkelaars. Inderdaad, dit is dezelfde versie (11A511). Dit betekent dat mensen met de GM op hun Mac de versie van de Mac App Store niet kunnen downloaden. Hij ziet namelijk dat je deze al hebt geïnstalleerd.

Waar is FrontRow?
Front Row is niet meer. In Lion is geen plek meer voor Front Row. Film trailers kun je kijken in HTML5 sites op de speciale trailer website van Apple en wil je je foto’s bekijken of muziek luisteren, dan heeft Apple liever dat je een AppleTV koopt.

Recovery mode
Wil je een clean install uitvoeren nadat je Lion hebt geinstalleerd? Via Recovery mode kun je Lion opnieuw installeren. Je komt in Recovery mode door op te starten met de Alt-toest ingedrukt.

Van links naar rechts…
Ben je helemaal de weg kwijt als het over gestures gaat? Apple heeft een filmpje online gezet waarin de belangrijkste gestures worden behandeld. Bekijk het filmpje.

Hoe krijg ik apps in fullscreen?
Niet alle apps die je hebt zullen fullscreen ondersteunen. Hier is een aanpassing van de ontwikkelaar voor nodig. De meeste Apple apps kun je wel in fullscreen draaien. Klik hiervoor op het icoontje rechts bovenin een venster.

Hoe kan ik de grootte van mijn HD bekijken?
Je kunt nu niet meer standaard in ieder venster in de Finder zien hoeveel ruimte je nog op je harddisk hebt. Echter, als je in de menubalk bij ‘View’ kiest voor ‘Show status bar’ zie je voortaan een statusbalk onderaan ieder venster waarin staat hoeveel ruimte je nog op je harddisk over hebt.

Waar is m’n Library map gebleven?
De library van je Home map is niet meer zichtbaar. Toch kun je hem weer eenvoudig tevoorschijn toveren. Als je namelijk de ALT-toets ingedrukt houdt en vervolgens naar ‘Ga’ in je menubalk gaat, zie je daar de Library map erbij staan.

Waar koop ik een family pack van Lion?
Nergens. Lion in de Mac App Store mag op 5 computers geinstalleerd worden. Log in met je account in bij de Mac App Store op een 2e Mac en je kunt Lion gewoon downloaden in installeren.

Hoe zet ik Resume uit?
Wil je niet dat apps automatisch het laatste document openen dankzij Resume? Deze functie kun je uitzetten in de voorkeuren. Kijk bij ‘Algemeen’ en vink de volgende optie uit: “Herstel vensters na stoppen en opnieuw openen programma’s”.

263 reacties

Maverick9898

Maverick9898 op 20 juli 2011

iTunes heeft ook een update gekregen. Ik zal geen auto-correctie toepassen op dit OMT-bericht ook al zou dat grammaticaal wel moeten xD.

P3t3r op 20 juli 2011

Tsja…, daar ga ik dan de boot in…, mijn originele macbook air (de eerste!) heeft een AirPort Extreme (0x14E4, 0x8B) waar Airdrop niet mee werkt blijkbaar.

Sufkont

Sufkont op 20 juli 2011

Ik heb een keer een partitie aan gemaakt op mijn HD
die zou ik graag kwijt raken in Lion kan dat?
of moet ik dan eerst SL opnieuw installeren?

Mick-23

Mick-23 op 20 juli 2011

Nooit ik heb GM en ik ben nu op vakantie dus ik kan het niet kopen, omdat ik geen installatie cd’s bij mij heb!
Ik ga wel even de officiële versie kopen, dat is voor mijn gevoel beter

Sjakelien

Sjakelien op 20 juli 2011

Is er al een manier gevonden om Lion te jailbreaken?

lucschram

lucschram op 20 juli 2011

Lion is wel even wennen hoor, maar verder werkt het perfect!

XBL

XBL op 20 juli 2011

@Sufkont: gewoon via Disk Utility (of Schijfhulpprogramma oid)?

@Sjakelien: hahaha.

jackybe67

jackybe67 op 20 juli 2011

Misschien nog een aanvulling :

Start Lion op met de “alt” toest ingedrukt. Hierna krijg je mogelijk te kiezen tussen Macintoch disk of de recovery disk. Intressant voor mensen die een clean install willen doen.

Richard74

Richard74 op 20 juli 2011

Heb Lion al geïnstalleerd, het scrollen is inderdaad even wennen, maar ik vind het wel handig. Verder geen problemen tegengekomen. Het enige wat ik opnieuw heb moeten installeren is een Safari add-on, Lastpass. Die was opeens verdwenen.
Ik ben de enige met een Mac hier thuis, dus Airdrop heb ik nog niet kunnen testen.

dirkmeister op 20 juli 2011

kan iemand zeggen wat je nu aan expose hebt? zie maar 1 venster dan?

MrHammond

MrHammond op 20 juli 2011

Mail en iCal zijn compleet anders, echt even wennen, maar voor de rest lijkt het allemaal juist lekker soepel te lopen

Burgler op 20 juli 2011

Weet iemand hier waarom ik OSX lion,
na de aanschaf niet op een andere Mac nog een keer kan installeren?

Toen ik vanmiddag support aan de lijn had werd me verteld dat ik gewoon een .DMG kreeg die ik op 5 systemen kan zetten…maar die kan ik nergens vinden.

Als ik in de app store Lion nog een keer wil installeren krijg ik na 80MB een melding dat het niet lukt.

Wordt wel even wennen met al die beweging op je scherm!

Robin Peek

Robin Peek op 20 juli 2011

Iemand enig idee hoe je met een gesture naar de vorige pagina kan? Als ik het nu probeer zoals in Snow Leopard ga ik naar een andere space. Verder is Lion helemaal top!

leonarddr op 20 juli 2011

Ik heb nog steeds Lion dp4 lopen omdat ik ‘t destijds niet nodig vond te upgraden naar de GM. Echter, in de appstore krijg ik de melding dat ik lion al geinstalleerd heb. Is er een manier om als nog aan de legitieme lion te komen?

Lauwrence

Lauwrence op 20 juli 2011

3-finger swipe gestures. Ik gebruikte deze altijd mbv BetterTouchTool om mijn systeemvolume aan te passen. Nu werkt het meestal niet, Lion scrollt dan in plaats ervan.

Kan ik dit uitzetten in Lion? Lijkt mij onzin om een 2+3 finger swipe te hebben.

KarelWillem

KarelWillem op 20 juli 2011

Andere pagina is met één vinger swipen.

eiskoud

eiskoud op 20 juli 2011

Betekend dit dat ik met een GM install wel in de toekomst updates kan draaien en osx Lion dus in feite gekregen heb. Of moet ik eerst alles herstellen naar snowleopard en daarna upgraden via de AppStore?

dannycoolen

dannycoolen op 20 juli 2011

Hoe je nu echt een clean install van Lion kan doen op een iMac bijvoorbeeld.
CMD-R zoals de site van Apple aangeeft werkt niet.
En mijn idee om eerst SL te installeren en vervolgens nog een keer LION is nogal veel tijdverspilling als je het mij vraagt.
Hoop dat jullie hier een duidelijk antwoord op hebben.

Hessel89 op 20 juli 2011

Mick-23 Nooit ik heb GM en ik ben nu op vakantie dus ik kan het niet kopen, omdat ik geen installatie cd’s bij mij heb!
Ik ga wel even de officiële versie kopen, dat is voor mijn gevoel beter

doen! ik heb sowieso het gevoel dat Lion iets snappier en vloeiender werkt dan de GM. en itunes is Lion Compatible. (fullscreen etc)

BJVR

BJVR op 20 juli 2011

Erg jammer dat ik geen AirDrop heb hoop dat ze het nog kunnen fixen voor iedereen. Maar dat zal wel niet.

Verder is het me opgevallen dat je Mac nu veel verder rijkt met zijn WI-Fi poort.
Ik zie nu ineens allemaal verbindingen beschikbaar van mensen op de hoek van de straat die ik normaal nooit via mijn Mac kon pakken.

Eén klein min-puntje tot nu toe naast dat AirDrop.
Ik vind dat ze bij Apple een beetje overdrijven door SpotLight nu ineens BLAUW AANWEZIG te maken.. Waarom is dat pop-up venster nu ineens zo groot-/breed aanwezig als je op CMD + Spacebar drukt?
Slaat helemaal nergens op.

Facundo op 20 juli 2011

Stoppen met Front Row vind ik getuigen van een geweldige minachting. Nog niet zo lang geleden zei Jobs dat de Mac een Media Center moest worden, maar daar is niets meer van te merken.

srozemuller op 20 juli 2011

is er nog een manier om legitiem aan Lion te komen. Ik heb destijds een test gedraaid vanaf een externe disk. Deze is nu niet aangesloten echter kan ik niet downloaden vanuit de App store

leonarddr op 20 juli 2011

srozemuller is er nog een manier om legitiem aan Lion te komen. Ik heb destijds een test gedraaid vanaf een externe disk. Deze is nu niet aangesloten echter kan ik niet downloaden vanuit de App store

Ik heb min of meer ‘t zelfde probleem, alleen staat DP4 hier wel op de main partition. Is het niet mogelijk om de appstore te laten denken dat ik een oudere OS X built heb?

THX-1138

THX-1138 op 20 juli 2011

Vraag me af of het mogelijk is om in één keer al je “bureaubladen” te wijzigen in een ander plaatje…

Hessel89 op 20 juli 2011

dannycoolen Hoe je nu echt een clean install van Lion kan doen op een iMac bijvoorbeeld.
CMD-R zoals de site van Apple aangeeft werkt niet.
En mijn idee om eerst SL te installeren en vervolgens nog een keer LION is nogal veel tijdverspilling als je het mij vraagt.
Hoop dat jullie hier een duidelijk antwoord op hebben.

dan moet je even deze stappen volgen,

http://osxdaily.com/2011/06/08/create-burn-bootable-mac-os-x-lion-install-disc/

M@cer

M@cer op 20 juli 2011

@Facundo, download gratis Plex en je hebt frontrow echt niet meer nodig

prullenbak

prullenbak op 20 juli 2011

Ja heb wel een vraag: We hebben hier thuis twee macs..wat bedoelen ze precies met “geauthoriseerde macs”? Kan ik Lion nu op mijn laptop downloaden en daarna ook op de imac van iemand anders installeren? Hoe werkt dit?

RobertoCoppi op 20 juli 2011

@srozemuller ja, druk alt in als je in de app store op install klikt.

Rutjes

Rutjes op 20 juli 2011

Ik dacht dat Airdrop wel zou werken bij mij. Had immers mijn iMac begin 2009 aangeschaft. Bekijk nu de specs: Begin 2008 !!!!! Ruim een jaar verschil!

rbrouwers123 op 20 juli 2011

Kun je programma’s op de full screen modus draaien als je een Dual of Tripple monitor set up heb? Zover ik nu zie kan ik ze dan alleen fullscreen draaien op het hoofdscherm (de imac) ?

Weet iemand of dit überhaupt gaat werken?

diotav

diotav op 20 juli 2011

@prullenbak .. als jij jou Mac App Store account 5x wil delen is dat geen probleem.

Patrock

Patrock op 20 juli 2011

Volgens diverse bronnen zou Lion een “Safari Only”-mode hebben voor gastaccounts. Ik kan dit echter nergens meer vinden. Is dit uit de finale versie gehaald?

Bron o.a.: http://osxdaily.com/2011/06/12/os-x-lion-can-boot-directly-into-safari-browser-only-mode/

diotav

diotav op 20 juli 2011

@rbrouwers123 .. dat werkt helaas maar met 1 beeldscherm.

BulliBos

BulliBos op 20 juli 2011

Mijn 2e scherm is in vol scherm stand nutteloos, beetje jammer…

madcat

madcat op 20 juli 2011

jammer dat apple niet goed heeft gecommuniceerd dat airdrop niet werkt als je een oudere core 2 duo hebt.
Maar wel fijn dat jullie dit lijstje hebben gemaakt, ik was al aan het zoeken waarom het niet werkte.

ps: scrolt nog regelmatig de verkeerde kant op

Keep

Keep op 20 juli 2011

Lion staat in mn dock te downloaden, al 5 min ongeveer, maar ik zie geen procenten staat en het balkje vult ook niet.. Hoe kan dit?

Marconius

Marconius op 20 juli 2011

Voor liefhebbers van Frontrow: Plex is een fantastisch (en beter werkend) alternatief.

BigAL op 20 juli 2011

Voorlopig toch maar Snow Leopard blijven gebruiken als ik het zo lees.

Shyos

Shyos op 20 juli 2011

Waar is FrontRow?
Front Row is niet meer. In Lion is geen plek meer voor Front Row. Film trailers kun je kijken in HTML5 sites op de speciale trailer website van Apple en wil je je foto’s bekijken of muziek luisteren, dan heeft Apple liever dat je een AppleTV koopt.

je kunt het wel weer installeren dus een beetje kort door de bocht OMT:

Frontrow for Lion

Marconius

Marconius op 20 juli 2011

Wel een beetje balen dat Vuze nog niet werkt, ik wil even Little Snitch downloaden want die werkt ook niet

eiskoud

eiskoud op 20 juli 2011

Oplossing voor developers: “When I tried to upgrade one of my dev-machines, I was prompted with an error saying “A newer version of this app is already installed on this computer”
Of course, you know that isn’t the case, as OS X Lion, just came out.
After some digging, I found the solution. It turns out that all you need to do is to hold the option key (⌥) while pressing install. That will force the Lion to install.

dnnsdmldr1

dnnsdmldr1 op 20 juli 2011

@Keep: het duurt een tijdje ..

Keep

Keep op 20 juli 2011

@mezelf, ik ben stom, kijk toch is in de App store bij purchased man!!!

eiskoud

eiskoud op 20 juli 2011

Wat @srozemuller zij dus.. Hij was me net voor… :D

BulliBos

BulliBos op 20 juli 2011

@marconius ik heb hier geen problemen met vuze 4.6.0.2

bonoman

bonoman op 20 juli 2011

Meer mensen ervaring met Little Snitch?

Facundo op 20 juli 2011

Voor iedereen die de iTunes-plugin Volume Logic nog gebruikt: Per 10.4 kan dit dus niet meer. En de developer komt ook niet met een nieuwe.

Simmens

Simmens op 20 juli 2011

Iemand enig idee hoe ik de apps in volledig scherm kan krijgen? Bijvoorbeeld safari of itunes?

iJoeri op 20 juli 2011

Misschien een ding, maar hoe kan ik de grote van mijn HD bekijken. Althans de ruimte die ik er nog open heb. Aangezien finder is aangepast en je dus niet meer de grote van je HD of externe HD meer kan bekijken. Of is hier nu een andere manier voor om dit te bekijken. Behalve via het schrijfhulpprogramma.

Facundo op 20 juli 2011

Little Snitch werkt op mijn Lion-partitie ook niet, hoewel 2.4 weldegelijk compatible met Lion moet zijn. Bugfixes duren bij die developer trouwens nooit lang.

Meh1965

Meh1965 op 20 juli 2011

Is de user/library map in de definitieve versie van Lion ook een hidden folder?

Nicks

Nicks op 20 juli 2011

Iemand al enig idee hoe je de programma’s in Launchpad aanpast? Ik heb allemaal dubbele en overbodige…

jensengels

jensengels op 20 juli 2011

en hoe doe je een volledig propere installatie van OS X Lion aub? Bedankt!!

BensApple

BensApple op 20 juli 2011

de libary ziet er anders uit, de mail map is ook weg

maconly

maconly op 20 juli 2011

goh vroeger liep ik voor dit soort updates altijd warm , nu doet het me helemaal niks.

vaak een hoop gezeik die updates.

ErwinSnijders

ErwinSnijders op 20 juli 2011

Ga nu voor de 3e keer proberen Lion te downloaden. M’n computer is al twee keer vastgelopen hierop. Iemand anders ook dit probleem?

Saabs

Saabs op 20 juli 2011

Ik heb een vraag.

Misschien is dit al gesteld, maar waar koop ik the family pack van Lion? Aangezien we meerdere Mac’s thuis hebben ..

Facundo op 20 juli 2011

Op een iPad zijn al die ‘gestures’ prachtig en noodzakelijk, maar aan een TrackPad op een ‘desktop’ zal ik echt nóóit wennen. En daar lijkt dit OS toch wel erg omheen gebouwd. Het blijft voorlopig toch écht Snow Leopard voor mij.
Tussenstand:
Dock-Launchpad 1-0
Expose-Mission Control 1-0

darkken op 20 juli 2011

airdrop lijkt me super handig hier thuis..
maar mijn macbook kan niet airdrop…
is het vereiste van de airport dan echt ergens op gebaseerd of is het weer gewoon iets om de oudere macs eruit te spelen..
ik wacht wel op de unofficial fix voor airdrop :P

MacAanZee

MacAanZee op 20 juli 2011

Pfff…..ik wacht nog ff….zit nog lekker in Leopard:)

Saabs

Saabs op 20 juli 2011

Om Mac OS X Lion te downloaden via de Mac App Store heb je 4Gb schijfruimte nodig en de verwachting is dat Lion zo’n €30 gaat kosten en voor dat geld heb je ook een family pack (5 gebruikers) omdat je Lion via een Mac App Store account op meerdere Mac’s mag installeren.

Dit heb ik gevonden op het net. Moet ik me dan inloggen op elke Mac in de App Store met het account waarmee ik het eerst Lion heb gekocht?

MarkE op 20 juli 2011

Is het ook mogelijk om in launchpad je apps te ordenen via eenzelfde manier als in itunes voor je iphone? Nu moet je elk programma apart gaan slepen. Als je die van blad 4 naar 1 moet slepen en dat tien keer is dat nog niet veel makkelijk.

MarkE op 20 juli 2011

@simmens de update al gedraaid? En dan de twee pijltjes linksboven proberen!

dannycoolen

dannycoolen op 20 juli 2011

Uuhm ik heb mijn iMac opgestart met ALT ingedrukt en ook CMD-R maar de iMac start gewoon door…

srozemuller op 20 juli 2011

BulliBos @marconius ik heb hier geen problemen met vuze 4.6.0.2

sorry

Cloudsurfer

Cloudsurfer op 20 juli 2011

Fantastich. Mijn Mac is nu een gigantische iPad.

Maar toch blij met enkele nieuwe functies. Het werkt allemaal een stuk natuurlijker, met die gestures. AirDrop is ook een geschenk uit de hemel.

Pienjow

Pienjow op 20 juli 2011

.. weet iemand hoe bepaalde programma’s uit te sluiten voor Resume/Autosave?
ik wil Saafari graag op de startpagina geopend hebben en niet steeds bij de laatst bezochte..

eppelke op 20 juli 2011

De scrol is andersom, heel storend. Launchpad werkt alleen op Apple Programma’s. Kan geen ander programma’s toevoegen als ze niet van Apple zijn. Oplossing Apple kan alleen nog maar programma’s verkopen van hun zelf en die andere allemaal uit de store gooien.
Tunes gaat niet altijd terug naar de verkleining.
Aantal GB onder in een venster verdwenen. Wordt er niet makkelijker op als je iedere keer de info van een harde schijf moet oproepen. Krijg hem niet geïnstalleerd op een Macbook Pro van eind 2007. 40 GB vrije ruimte is blijkbaar te weinig, of het inren geheugen is te klein, moet even uitzoeken waar de fout zit. Dus zorg voor een timemachine back-up

Simmens

Simmens op 20 juli 2011

Nu circa een uurtje mee gespeeld…
Zitten wel wat grappige dingen in maar het is niet echt een heel extreme update.

Snow Leopard was natuurlijk ook al prima…

Ben benieuwd of ik de nieuwe features zal gaan gebruiken…de tijd zal het leren.

Pienjow

Pienjow op 20 juli 2011

@AppleStef : Bedankt… ik was er zooo naar opzoek dat ik er 20x overheen heb gekeken..

@eppelke: als je in Launchpad met 2 vingers links/rechts swiped, kom je bij de andere apps.. je kan ze ordenen/verslepen als op IOS..

CorMac

CorMac op 20 juli 2011

Als je nu een nieuwe Mac koopt of over x aantal dagen een vorig model aan scherpere prijs koopt, zit Lion er dan apart bij of krijg je een code waarmee je het gratis kunt downloaden? Zoja, kun je deze dan installeren op een andere Mac of is dat alleen als je het koopt in de App store dat je Lion op meerdere Mac’s kunt installeren?

Facundo op 20 juli 2011

Cloudsurfer 8 minuten geleden
Fantastich. Mijn Mac is nu een gigantische iPad.

Zit je nu met je vingers op het scherm te klooien?

MaMu

MaMu op 20 juli 2011

Is er ook een mogelijkheid om terug te gaan naar SL?
Heb een iMac van een paar jaar en heb niets aan gestures. Het scrollen met de muis en dat grijze streepje rechts aan de rand werkt slecht. Geef mij maar dat blauwe balkje van vroeger. Ook zwak zijn die flauwe kleurtjes van de drie bolletjes linksboven.
Adresboek e.a. hebben niets meer van het Apple design. Retro heeft toegeslagen en dat is heel erg jammer. Nep-leer met stiksels, hoe verzinnen ze het.
De werking van Lion is verder prima en er zitten leuke verbeteringen in. Maar het gewone werken met een muis aan een draadje over het beeldscherm is voorbij.

k-the-ripper

k-the-ripper op 20 juli 2011

iJoeri Misschien een ding, maar hoe kan ik de grote van mijn HD bekijken. Althans de ruimte die ik er nog open heb. Aangezien finder is aangepast en je dus niet meer de grote van je HD of externe HD meer kan bekijken. Of is hier nu een andere manier voor om dit te bekijken. Behalve via het schrijfhulpprogramma.

Bij About This Mac en dan klikken op more info.
vervolgens tab storage en je krijgt netjes overzicht van al je HD’s

CorMac

CorMac op 20 juli 2011

Facundo 

Cloudsurfer 8 minuten geleden
Fantastich. Mijn Mac is nu een gigantische iPad.

Zit je nu met je vingers op het scherm te klooien?

Dalijk komt er nog iemand met de reactie “Het touchscreen van mij Mac reageert niet op mijn vingers”

reynaert.devos op 20 juli 2011

Ik heb hier nog een extra mac mini met 1gb ram. Officieel moet je 2gb ram hebben maar zou Lion update toch werken op mijn mac mini?

DeeBee op 20 juli 2011

pfff, Safari is echt belachelijk snel geworden. Blij

dnnsdmldr1

dnnsdmldr1 op 20 juli 2011

@MarkE: linksboven = rechtsboven

basje07

basje07 op 20 juli 2011

Beetje offtopic:

Kan ik de applications map gewoon uit m’n dock slepen, blijven dan de apps die dr instaan onaangetast of zijn deze dan ook weg?

dnnsdmldr1

dnnsdmldr1 op 20 juli 2011

@basje07: dat kan je doen ja, er gebeurt niets met de apps..

flexoo op 20 juli 2011

dus als ik het goed begrijp blijven de huidige programma’s/bestanden op de computer staan bij het installeren?

dnnsdmldr1

dnnsdmldr1 op 20 juli 2011

flexoo dus als ik het goed begrijp blijven de huidige programma’s/bestanden op de computer staan bij het installeren?

Jup..

Tuvok

Tuvok op 20 juli 2011

@eppelke.

Launchpad werkt alleen op Apple Programma’s. Kan geen ander programma’s toevoegen als ze niet van Apple zijn.

Dat is niet juist. Bij mij heeft hij de harddisk onderzocht en alle programma’s toegevoegd die er zijn, ook die staan in mijn persoonlijke apps map in mij ~/

Jack Rabbit

Jack Rabbit op 20 juli 2011

Grrrr
M’n Intuos 3 werkt nu reversed…
Weet iemand hoe ik het scrollen weer ‘normaal’ krijg!?

Jack Rabbit

Jack Rabbit op 20 juli 2011

En weet iemand of er een toetscombi voor Launchpad is, volgens mij is het wel handig.. (maar niet als ik het telkens vanuit m’n dock moet aanklikken – en ik wil dat ding daar ook niet hebben, er zit al genoeg in m’n dock)

TommyNova

TommyNova op 20 juli 2011

Ik ondervind nog geen enkele hapering of tegensputtering… :P

Ik zeg een dikke vette 10 voor de heren van Apple…
Zit nou een beetje met de trackpad functies te spelen. Helemaal super, wel ff wennen maar voelt eigenlijk veel natuurlijker.

gr Mark

Byzantic

Byzantic op 20 juli 2011

Little Snitch upgedate naar 2.4 en werkt nu op Lion

Jack Rabbit

Jack Rabbit op 20 juli 2011

Nog iets
In de finder zijbalk staan nu mooie door Apple gemaakte symbooltjes, ik moet nu 6 keer kijken voor ik de juiste map aanklik.
Schiet niet op!
Is het mogelijk gewoon weer het icoontje van de map daar te krijgen??
Weet iemand dat?

Dr.Cash op 20 juli 2011

Mid 2007 Macbook, loopt als een trein!

thiemodelange

thiemodelange op 20 juli 2011

Ik vind het allemaal waanzinnig, op 1 ding na:

NOG STEEDS GEEN WEEKNUMMERS IN iCAL!!!!!

Hoe is dat toch mogelijk, zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn???

koen

koen op 20 juli 2011

TommyNova 
Ik zeg een dikke vette 10 voor de heren van Apple

de heren van Apple ???

ipadireview

ipadireview op 20 juli 2011

Ik sta nu op het punt om mac os x lion te instaleren, moet ik nu een back up maken van mijn file’s of niet? Ik zou graag mijn bestanden niet kwijt geraken.

Rutger-cg

Rutger-cg op 20 juli 2011

Erg mooi allemaal , echter; waar het op slaat dat ze suggereren dat de multi-touch bewegingen nieuw zijn snap ik niet. Zo’n beetje alle functies die worden beschreven als nieuw kon ik ook al gebruiken in snow leopard. Lood om oud ijzer als je het mij vraagt…

Verder erg tevreden hoor! Momenteel nog aan het downloaden, ‘t gaat erg traag maar ben benieuwd!

basje07

basje07 op 20 juli 2011

@thiemodelange:

via markthisdate.com (of .nl) heb ik de weeknummers toegevoegd.

Werkt hardstikke fijn!

pic-o-matic op 20 juli 2011

Wat ik wel apart vind is dat het nog steeds soepel draait op mn ouwe imac van 2007, eerst Tiger, leopard, snow-lopard en nu Lion. Ben er blij mee loopt goed, kan alleen nog niet echt aan het scrollen wennen. Met je dikke vinger op de glasplaat vind ik het wel natuurlijk, op de rug van de magische muis wat minder, zal wel kwestie van wennen zijn.

Pivni Pes

Pivni Pes op 20 juli 2011

YES!!!!!!!! eindelijk Tsjechisch, zal eens tijd worden

Sorry, moest ik even kwijt

jobz

jobz op 20 juli 2011

@ipadireview. JA! Time Machine gebruiken. Vandaag, morgen en de rest van je leven.

Blurk

Blurk op 20 juli 2011

MaMu Is er ook een mogelijkheid om terug te gaan naar SL?

Gewoon even je backup terugzetten?

DNibbeling op 20 juli 2011

Ik heb nog geen bevestiging voor het downloaden van de gratis versie (nieuwe iMac) maar wel heb ik zojuist de ‘software update’ uitgevoerd en in iTunes valt mij op dat het beruchte ‘Stoplicht’ inmiddels weer is veranderd naar de ‘Oude vertrouwde’ horizontale weergave. Wat een opluchting want iTunes was (volgens mij) het enige programma dat die onhandige indeling had!

DNibbeling op 20 juli 2011

Ben een poosje geleden trouwens al begonnen met het omgekeerde scrollen met de app ScrollReverser. Werkt echt perfect. Even 2 dagen wennen en je weet niet beter én je wilt niet meer terug naar het ‘ouderwetse’ scrollen. En laten we eerlijk zijn: als je er over na gaat denken is deze nieuwe manier van scroller eigenlijk ook veel logischer aangezien je de content de kant ‘opduwt’ waar het uiteindelijk ook heen schuif.

leonarddr op 20 juli 2011

Ik heb nog steeds ‘t zelfde probleem met het installeren van Lion Final over dp4. In de appstore staat onder ‘t kopje van Lion, geinstalleerd, en de installeren knop is grijs. De knop aanklikken met de option-toets ingedrukt veranderd hier niets aan. Ik heb sowieso nog helemaal de melding niet gehad dat ik een nieuwere versie geinstalleerd heb, gewoon botweg geinstalleerd dus.

flodo

flodo op 20 juli 2011

Weet iemand of die super foute menu balk in iCal te veranderen is? Wat is die lelijk, volgens mij heeft er iemand zitten slapen. Dit is een foutje in dezelfde categorie als de Fiat Multipla.

Willem-Jan

Willem-Jan op 20 juli 2011

Het downloaden gaat bijzonder traag, op het ogenblik 8 Mb per minuut…
Ik denk toch dat ze de vraag niet helemaal goed aan kunnen. Ik heb een andere update gedaan in dat ging super snel….
In het tabblad purchased… zie een overzicht van de download.
Geduld is een schone zaak…

defores

defores op 20 juli 2011

@Sjakelien

Waarom zou je in vredesnaam een veilig OS willen jailbreaken (dat bestaat volgens mij niet eens).

Hou je OS nice and clean en de software legaal dan weet je dat je een goed fijn systeem hebt

defores

defores op 20 juli 2011

@Flexoo dat is al sinds SL 10.6 zo
Maar altijd een back-up maken vooraf dan heb je alle zekerheid je data, mocht het mis gaan, nog in tact is.

Richard Kruizinga

Richard Kruizinga op 20 juli 2011

k-the-ripper 

iJoeri Misschien een ding, maar hoe kan ik de grote van mijn HD bekijken. Althans de ruimte die ik er nog open heb. Aangezien finder is aangepast en je dus niet meer de grote van je HD of externe HD meer kan bekijken. Of is hier nu een andere manier voor om dit te bekijken. Behalve via het schrijfhulpprogramma.

Bij About This Mac en dan klikken op more info.
vervolgens tab storage en je krijgt netjes overzicht van al je HD’s

Weergave > Toon Statusbalk

mrchablis

mrchablis op 20 juli 2011

Na de installatie van Lion lukt het niet meer te printen met de Canon I-Sensys LBP-3010. De printer wordt wel gevonden, de printtaak start maar word niet voltooid. Hij blijft gewoon hangen of pauzeert. Nog iemand problemen met Canon printers onder Lion?

Thx

strigoi

strigoi op 20 juli 2011

Kan je Launchpad ook op de een of andere manier koppelen aan een snel toets?

Johnyw

Johnyw op 20 juli 2011

Ik heb er hier drie external HD aanhangen, waar zie in die in Lion? Want het downloaden verloopt nu extreem langzaam, wat me eigenlijk niet verwonderd…

fastshifter op 20 juli 2011

‘Installatie duurt 33 minuten’, maar in werkelijkheid meer dan een uur.

Apps in full screen mode…

Begint een beetje op Windows te lijken

Terwanerik

Terwanerik op 20 juli 2011

Ik heb Lion nu ongeveer een weekje of 3 geïnstalleerd staan, super! Gewoon de GM, ik kwam er inderdaad al snel genoeg uit dat deze hetzelfde was als de uiteindelijke build (in de AppStore staat er namelijk gewoon “Geinstalleerd”) dus dat is mooi! Ik heb wel een paar bugjes gevonden, vooral in het fullscreen runnen van Logic Pro, als je dan naar recht swiped gaat hij gewoon heel gek doen!

Het opstarten is iets langzamer, maar daarna lijkt hij gewoon sneller als SL!

Ook het scrollen vind ik O-ver-heer-lijk!! Het werkt zo veel natuurlijker als je eenmaal niet meer die gekke scroll manier gewend bent, als ik dan op de MacBook van mn broer zat was het toch wel weer heel er wennen (Snow Leopard).

De nieuwe scrollbars zijn ook echt supergaaf! Er is zo veel meer ruimte voor, naja, simpelweg alles! Trouwens, alsof iemand ooit nog scrollbars gebruikt (dat wordt even wennen voor mijn moeder:P)

Fullscreen apps was ik eerst niet al te lovend over, ik zag het als “Zo’n functie die wel grappig is, maar je toch nooit gebruikt”, maar dat is het ZEKERS niet!! Mail en iTunes standaard in fullscreen, geweldig! Die zaten mij eigenlijk altijd in de weg, nu niet meer, ze zijn nu één swipe verwijderd van mijn “workspace”!!

Ook Xcode in fullscreen is heerlijk! Ik hoop dat Fraise ook even snel een update eruit gooit voor fullscreen support, dat blijft toch mijn fijnste text editor (voor PHP en HTML enz. dan hé) voor Objective-C enz. gebruik ik toch het liefste Xcode.

Versions, erg handig in Xcode. iWork gebruik ik niet (meer) zo veel, maar als ik een studie ga doen gaat dat ook echt geweldig worden! Nogmaals, Fraise moet ook versions gaan ondersteunen!

Het lijkt wel of ze elk klein puntje in het OS onder de loep hebben genomen, het nieuwe Aqua vind ik echt prachtig! Tuurlijk mis ik wel een beetje dat baanbrekende design waarmee ze in 2001(?) de hele computer wereld hebben veranderd!

Super systeempje en licht in de portemonnee, degene die niet gaat updaten, moet na deze post nog eens heeeeeeeul goed gaan nadenken!!

gnimiurc

gnimiurc op 20 juli 2011

Als ik een virtual machine (Windows 7) opstart in Parallels, dan krijg ik de volgende foutmelding:

The virtual machine performance may be degraded because the hardware virtualization support is disabled on the host computer. It is recommended to enable the hardware virtualization support in BIOS settings.

Vervolgens komt na OK te klikken de volgende melding:

Unable to load the Parallels driver.

De virtual machine start dus niet op. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

loranc op 20 juli 2011

GEWELDIG! Veel soepeler dan SL! 2 mac’s 1 keer betalen!

Één dingetje, ik kan met geen mogelijkheid een folders naam in Launchpad veranderen…!?

krabbedoelie

krabbedoelie op 20 juli 2011

gnimiurc Als ik een virtual machine (Windows 7) opstart in Parallels, dan krijg ik de volgende foutmelding:

The virtual machine performance may be degraded because the hardware virtualization support is disabled on the host computer. It is recommended to enable the hardware virtualization support in BIOS settings.

Vervolgens komt na OK te klikken de volgende melding:

Unable to load the Parallels driver.

De virtual machine start dus niet op. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Laatste updates van Parallels zouden dit moeten verhelpen; zoek maar op hun site.
Alternatief is VMware Fusion en de VM importeren. Werkte voor mij.

gnimiurc

gnimiurc op 20 juli 2011

Via Software-update probeer ik iTunes te updaten. Ik krijg echter de volgende melding:

De update ‘iTunes’ kan niet worden geïnstalleerd. Er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan.

Meer mensen met dit probleem?

defores

defores op 20 juli 2011

@mrchablis

Verwijder de printer eerst uit je lijst, vervolgens voeg je deze weer toe.
Dit kwam ook vaak voor bij upgrade van 10.5 naar 10.6
Indien dit niet werkt dan dient canon met een driver update te komen (mits ze het nog supports in Lion).

defores

defores op 20 juli 2011

@gnimiurc

Had je iTunes wel afgesloten? (cmd+q)

LeonDemeijer

LeonDemeijer op 20 juli 2011

loranc GEWELDIG! Veel soepeler dan SL! 2 mac’s 1 keer betalen!

Één dingetje, ik kan met geen mogelijkheid een folders naam in Launchpad veranderen…!?

Hier hetzelfde probleem, denk dat dit gewoon nog een bug is die met een volgende update verholpen zal worden..

waterstof

waterstof op 20 juli 2011

LeonDemeijer 

loranc GEWELDIG! Veel soepeler dan SL! 2 mac\’s 1 keer betalen!

Één dingetje, ik kan met geen mogelijkheid een folders naam in Launchpad veranderen…!?

Hier hetzelfde probleem, denk dat dit gewoon nog een bug is die met een volgende update verholpen zal worden..

Gewoon op de naam klikken en typen, tenminste dat werkt hier prima. Ik zou alleen graag bepaalde apps niet in launchpad willen zonder te uninstallen, kan dat? (al mijn Adobe producten komen met tig icoontjes in de launchpad, eentje voor starten, eentje voor verwijderen, eentje voor…)

joostvg

joostvg op 21 juli 2011

fastshifter ’Installatie duurt 33 minuten’, maar in werkelijkheid meer dan een uur.

Apps in full screen mode…

Begint een beetje op Windows te lijken

Die gedachte had ik ook al toen m’n mac een eeuwigheid aangaf dat ie nog een minuut bezig was.. Deed denken aan de ’7 minuten’ melding bij Win 98 :P

fox_nl op 21 juli 2011

Het is nu véél mäkkèlïjker gęwørdēn om aparte karakters in te voeren (toets eventjes ingedrukt houden). Alleen is het wat mij betreft onbegrijpelijk dat de key-repeat voor die betreffende toetsen niet meer werkt. oooooooooooooo wordt dus een langdurig aangelegenheid. ============== en ———— werkt daarentegen nog wel.

Marcjah

Marcjah op 21 juli 2011

@fox
verdraait, je hebt gelijk. Das makkelijk, geen toetscombinaties meer

Maarreh, mijn custom dock is verdwenen na de installatie van Lion.
De oude stappen om tot een custom dock te komen werken niet meer… iemand al ideeën hoe je wél een custom dock verkrijgt?

marceljanssen

marceljanssen op 21 juli 2011

Ops, iets de fanatiek op de install button geklikt download loopt. Maar daarna pas beseft dat ik gebruik kan maken van Mac OS X Lion Up-to-Date. Inmiddels geactiveerd maar nu heb ik Lion 2x in de Purchases overzicht…

tvdb314 op 21 juli 2011

iTunes werkt niet meer met QT filmpjes.
QT werkt niet meer met Perian.

Ben bang dat ik mijn MB pro wel kan downgraden want ik gebruikte hem als mediaplayer via iTunes en nee Plex was geen optie voor mij. Jammer appel.

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

@ Marcjah
Wat is een custom dock?
Of bedoel je een “Aangepast Dock”?
Ben jij van engelse afkomst ofzo?

Marcjah

Marcjah op 21 juli 2011

Ja een aangepaste dock, ofwel custom. Is toch wel te begrijpen?

De standaard lichtgrijze dock vind ik persoonlijk wat flets. Ik had bij SL altijd een zwarte (matcht ook beter bij mijn beeldscherm). Deze wil ik nu ook in Lion. Maar via de reguliere “oude” weg is dit niet meer realiseerbaar…

vanillakoyak

vanillakoyak op 21 juli 2011

Het gaat zo langzaammmmmmm
500MB in anderhalf uur
resterende tijd 10 uren

Niiiiiickk

Niiiiiickk op 21 juli 2011

Ik ben net Lion even aan het verkennen (net terug van het werk) en het bevalt me eigenlijk nog vrij goed… De finder is wat aanpassen met die grauwe tinten maar dat went wel. Het scrollen ben ik eigenlijk in tien minuutjes gewoon geworden…
.
Dat Airdrop lijkt me fijn.. Alleen ben ik de enige thuis die een iMac heeft die aan bovenstaande voorwaarden voldoet…

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

Is er iets bekend over batterij gebruik?
Ik las in een review dat de batterij duur korter is geworden door Lion.

Fokkema op 21 juli 2011

In je Systeemvoorkeuren kun je onder Trackpad > Aanwijzen en klikken ook kiezen voor ‘Slepen met drie vingers’. Vind ik best nice.

(Als je cmd ingedrukt houdt, en dan een schermpje sleept dat niet het geselecteerde scherm is op dat moment, blijft die eerste ook op de achtergrond staan- jeej)

spacefreek

spacefreek op 21 juli 2011

Fokkema 
(Als je cmd ingedrukt houdt, en dan een schermpje sleept dat niet het geselecteerde scherm is op dat moment, blijft die eerste ook op de achtergrond staan- jeej)

Dat is in SL ook al
.
Balen dat heel USA hem nu aan het downloaden is, ik kom niet voorbij de 100kb/s, dat ben ik niet gewend van Apple.. Is dit dan toch nog niet genoeg:

Doe ‘t morgen wel…

Maced.2

Maced.2 op 21 juli 2011

VUZE werkt niet meer ..na update van de Leeuw

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

Merkwaardig,…ik moest iTunes opnieuw downloaden na installatie van Lion….
Meer mensen met dit merkwaardige fenomeen?

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

Mail valt me tegen in Lion.
In een discussie zie je nog steeds de laatste uitgaande e-mail niet. Daar moet je dan voor naar de Sent lijst.
Ook krijg je, met inspringlijn, de hele voorgaande discussie te zien in ieder bericht. Dat is behoorlijk irritant.
Waarom kan Google mail het wel en lukt het Apple maar steeds niet (ook al niet in de iPad en iPhone)

jamy016 op 21 juli 2011

Ik weet niet of het al is langsgekomen, maar Lion over de GM heen installeren kan wél. Ik heb het zelf niet uitgetest (heb de GM niet :P ), maar volgens een site (welke kan ik me niet meer herinneren, maar ik denk Macworld) kan je gewoon even Lion opzoeken, en dan met de Alt/Option ingedrukt op ‘Geïnstalleerd’ klikken. Of anders met Alt de App Store opstarten.

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

Downloaden was in enkele minuten gedaan
Installeren duurde 50 minuten
Maar ach, wat maakt het uit, het is eenmalig.

Ben er achter gekomen dat in mail toch eigen uitgezonden gerelateerde e-mails getoond kunnen worden in conversaties, het zit in Preferences, dan Viewing, en dan (de 3 na laatste optie:) include related messages (sorry mijn Mac is in het engels ingesteld)

MaMu

MaMu op 21 juli 2011

Zoals ik eerder schreef behoorlijk teleurgesteld. Werk al ruim 20 jaar met Mac, maar dit is geen OS voor een desktop computer. Je moet knijpen, vegen en andere fratsen uithalen om te kunnen werken. Op mijn tafel liggen 2 muizen (bedraad en draadloos) en een breed uitgebreid toetsenbord, daar is dus geen plaats voor een extra trackpad. Het rubber balletje in de muizen is niet geschikt om te scrollen, na nog geen dag werken steeds schoonmaken. De smalle, grijze, rechter scrollbar in Lion grijpt makkelijk mis en dan verschuift het hele venster.
Is de mighty mouse een oplossing?
Van alle 250 “verbeteringen” gebruik ik er één en dat is de snelheid. Wat moet ik met Launchpad als alle programma’s die ik vaak gebruik al in het dock staan?

Mijn Western Digital externe HD werkt niet meer, maar dat is misschien op te lossen. Gelukkig werkt nog wel de HP printer van bijna 10 jaar oud, Parallels 6 met Windos XP en 7, en diverse kaartlezers ook. Windows Media Player wordt ook niet meer ondersteund, maar goed da’s geen ramp.

Ik lijk wel een oude zeurpiet maar ik wil gewoon vlot kunnen scrollen, de rest zal heus wel wennen. Wat ik niet gebruik stoort me ook niet.
Maar zou graag ervaringen met de mighty mouse en Lion willen delen.

MaMu

MaMu op 21 juli 2011

Ik benoem dingen verkeerd, bedoelde Apple Magic Mouse i.p.v. mighty mouse.
Is even duur als Magic Trackpad. Welke van de twee adviseren jullie?
Of is er een andere oplossing voor een 24″ iMac met breed, numeriek toestenbord?

Wellicht dat de Lion dan wel in toom te houden is.

xa4ke op 21 juli 2011

hmmm, na de upgrade blijkt mijn default toetsenbord op het login scherm niet langer op Frans numerisch of Belgisch te staan. Dat is nogal vervelend bij ingeven van je paswoord. éénmaal ingelogd staat het toetsenbord wel juist.iemand enige suggestie?

MaMu

MaMu op 21 juli 2011

Bovenstaande is geschreven als aanvulling op eerdere post die niet doorgekomen is. Maar het gaat over scrollen met muizen met rubberen balletje dat niet goed gaat.
En in Lion is de rechter, smalle, grijze scrollbar moeilijk te gebruiken omdat het hele veld makkelijk verschuift.
Ben dus op zoek naar een oplossing………

xa4ke op 21 juli 2011

Facundo Stoppen met Front Row vind ik getuigen van een geweldige minachting. Nog niet zo lang geleden zei Jobs dat de Mac een Media Center moest worden, maar daar is niets meer van te merken.

http://www.plexapp.net check it out. dit is een vrij complete en gratis media center app.

MaMu

MaMu op 21 juli 2011

Als je met de cursor een millimeter teveel naar rechts gaat op de grijze, rechter scrollbar krijg je een horizontaal pijltje en het hele venster verschuift. Hoogst irritant. De vroegere blauwe scrollbar was tenminste wat breder.

Wat vormgeving betreft is die hele Lion een miskleun. Het retro-design in diverse onderdelen, de ‘lompe’ mappen op het bureaublad, de scrollbars die niet meer als zodanig te gebruiken zijn. Launchpad dat ik nooit zal gebruiken omdat de programma’s die ik vaak gebruik in het dock staan. Teveel om op te noemen.
Ja de snelheid is fantastisch en dat is het enige.

Hoop dat er snel updates komen. Wellicht Snow-Lion………..

Jean72 op 21 juli 2011

Ik zie mijn Macintosh Hd niet tussen de lijst van apparaten staan. Klopt dit ??
Er staan wel Idisk, en mijn harde schijf waarop Timemachine draait.

stefonline op 21 juli 2011

Thuis is de Leeuw download is binnen op mijn MBP en install schermpje staat voor.
Nu ben ik op mijn werk en via LogMeIn kan ik deze MBP benaderen.
Kan ik nu de hele install doen vanaf mijn werk?

Stefan

Arno

Arno op 21 juli 2011

stefonline Thuis is de Leeuw download is binnen op mijn MBP en install schermpje staat voor.
Nu ben ik op mijn werk en via LogMeIn kan ik deze MBP benaderen.
Kan ik nu de hele install doen vanaf mijn werk?

Ja, dat kan. Ik heb gisteren vanaf mijn werk via ‘Terug naar mijn Mac’ (schermdeling) mijn Mac thuis voorzien van Lion en dat ging prima.

Arno

Arno op 21 juli 2011

MaMu Als je met de cursor een millimeter teveel naar rechts gaat op de grijze, rechter scrollbar krijg je een horizontaal pijltje en het hele venster verschuift. Hoogst irritant. De vroegere blauwe scrollbar was tenminste wat breder.

Wat vormgeving betreft is die hele Lion een miskleun. Het retro-design in diverse onderdelen, de ’lompe’ mappen op het bureaublad, de scrollbars die niet meer als zodanig te gebruiken zijn. Launchpad dat ik nooit zal gebruiken omdat de programma’s die ik vaak gebruik in het dock staan.

Vervelend hè, die innovaties. Wen er maar aan zou ik zeggen, of ga terug naar 10.6, maar niet hier achteraf gaan zitten zeuren a.u.b.

stefonline op 21 juli 2011

@MaMu

Terug naar mijn mac werkt op een of andere manier niet maar is dit hetzelfde als logmein? Met LogMeIn heb ik immers een online werkende mac nodig. Vandaar mijn vraag.

Facundo op 21 juli 2011

Vervelend hè, die innovaties. Wen er maar aan zou ik zeggen, of ga terug naar 10.6, maar niet hier achteraf gaan zitten zeuren a.u.b.

Pardon??? Oh, dus iedereen moet hier alles maar als verbetering en innovatie zien of anders niet zeuren. Wat een Apple-slaafje ben jij, zeg.

mac loos

mac loos op 21 juli 2011

Eindelijk Liion gedownload, komt de installaite met de melding No-recovery

Facundo op 21 juli 2011

Vervelend hè, die innovaties. Wen er maar aan zou ik zeggen, of ga terug naar 10.6, maar niet hier achteraf gaan zitten zeuren a.u.b.

Pardon??? Dus elke vernieuwing is volgens jou innovatie en andersdenkenden moeten hun mond houden. Je laat je van je domste kant zien, Appleslaafje.

CMD-Z

CMD-Z op 21 juli 2011

geen onbelangrijke voor vele mensen:

werkt office 2011 al goed onder lion?

fastshifter op 21 juli 2011

Ik vind het design nou niet zo geweldig.

De logo’s van Apple worden met de dag slechter: logo’s van launch control en mission control zijn van het kleuterklasniveau…

Verder zijn die vierkante buttons maar matig en die monochrome iconen in de finder / itunes / iphoto vind ik ook vreselijk.

Nickalicious

Nickalicious op 21 juli 2011

Voor mensen die het nog niet zo goed begrijpen, heb ik een instructievideo gemaakt over het installeren van Lion. Klik hier: http://www.media-video.nl/video/221/

wwgnr op 21 juli 2011

Ik heb een probleem met iTunes. Zodra ik nieuwe mp3′s importeer d.m.v. een m3u lijst komen ze alleen als playlist erin te staan en niet in de gewone bibliotheek.

Mrwhoopie

Mrwhoopie op 21 juli 2011

Indd,ik vind dat monochrome ook maar niets,eerst deden ze het in iTunes en nu in Finder,dat is echt jammer voor de rest vind ik het tot nu toe super.

Dreissen op 21 juli 2011

Arno 

MaMu Als je met de cursor een millimeter teveel naar rechts gaat op de grijze, rechter scrollbar krijg je een horizontaal pijltje en het hele venster verschuift. Hoogst irritant. De vroegere blauwe scrollbar was tenminste wat breder.

Wat vormgeving betreft is die hele Lion een miskleun. Het retro-design in diverse onderdelen, de \’lompe\’ mappen op het bureaublad, de scrollbars die niet meer als zodanig te gebruiken zijn. Launchpad dat ik nooit zal gebruiken omdat de programma\’s die ik vaak gebruik in het dock staan.

Vervelend hè, die innovaties. Wen er maar aan zou ik zeggen, of ga terug naar 10.6, maar niet hier achteraf gaan zitten zeuren a.u.b.

Ben het helemaal eens met die nieuwe scrollbar, en waarom zou je hier niet mogen zeuren (@Arno) bang dat we je geliefde Appeltje beledigen? AppleSlaaf

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

Ik moet eerlijk zeggen dat ik na een paar uur werken met Lion nog niet echt overtuigt ben van dat Lion een echte grote verbetering is.
1. Jammer dat nu programma’s op heel veel plaatsen staan, wellicht had Apple een keuze moeten maken. Ik vind de manier die nu gekozen is een beetje een te veel geforceerde methode is, met als achterliggende gedachte dat men meer naar een iPad achting systeem wilde. Wellicht had men net zogoed de al aanwezige methode kunnen verbeteren, door in het dok mapjes te urnen laten maken of door daad meerdere rijen weer te geven, oid. Ik moet nu op twee plaatsen mijn programma’s ordenen.
2. Schermvullende stand omschakeling gaat langzaam, leuk hoor dat effect,maar beetje traag. In windows klik je op F11 en het staat er direct.
3. Resume zal ik denk k zelden gebruiken. Wie doet er tegenwoordig nog zijn Mac uit? Wel handig voor de paar keer per jaar dat er een update is waarbij de Mac moet herstarten.
4. Dashboard hangt er nog steeds een beetje naast, waardoor ik de functie nog steeds niet gebruik. Ja, eens in de zoveel weken denk ik eraan dat het er is en dan denk ik, “oh, leuk al die kleine programmaatjes,…” en dan kijk ik even, en voeg soms nog wat toe of verwijder wat, om het vervolgens weken of maanden niet meer te gebruiken. Ik zou het wel leuk hebben gevonden als dashboard meer geïntegreerd was geweest met de bureaubladen. (wellicht moeten ze dit afkijken van Windows).
5. Op de een of andere manier hou ik toch nog steeds een onprettig gevoel bij de applicaties Agenda en Contacten.
6. Mac App Store een verbetering? We hadden die toch al? Verkopen ze die nu weer als verbetering??? Je moest het nota bene kopen via de Mac App Store!!!
.
Handig:
1. Programma’s in schermvullende stand worden direct in een nieuwe blad geplaatst, waardoor er geen programma’s achter blijven zitten zoals in Leopard.
2. Spellingscontrole is beter geworden merk ik, oa met wijzigen in kleine letters als je per ongeluk in hoofdletters hebt getypt (ben niet zeker of dit nieuw is, maar had het nooit eerder gemerkt)
3. Automatisch opslaan van documenten in iWork e.d. (vreemd dat het er nu pas inzit)
.
Samenvattend, het aantal duidelijk zichtbare verbeteringen die echt handig zijn is beperkt. Hopelijk (en ik vermoed) dat op de achtergrond meer verbeteringen zitten.

MacAanZee

MacAanZee op 21 juli 2011

Ik heb een vraagje. Hij zal vast wel gesteld zijn ergens, maar ik kan het in de lawine van berichten niet zo snel vinden. Ik heb een MacBook Pro met Snow Leopard. Daarmee kan ik dus Lion aanschaffen en downloaden/installeren.

Verder heb ik een oude 24″ witte iMac, die nog op Leopard draait. Als ik Lion al heb op mijn MacBook, en mijn iMac autoriseer, kan ik dan wél ineens Lion downloaden/installeren vanaf Leopard (op mijn iMac) of moet ik dan toch nog eerst Snow Leopard voor mijn iMac aanschaffen?

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

En ik merk nu ook dat een aantal typefouten kunnen leiden tot iets totaal onherkenbaars. “urnen”=kunnen, “daad”=daar,… dus schrap punt 2 van handig maar weer voor een deel…

ronald op 21 juli 2011

Het is echt een tijd geleden dat je met je ogen dicht – omdat je wist dat er geen of marginale foutjes in zaten – een nieuw uitgekomen systeem kon installeren.
Het was tenslotte van Apple.

Nu ben je toch een soort proefkonijn.

Maar even wachten op de eerste updates tot we stabiele versie hebben.

Ach, ik heb zelfs op sommige mac’s nog Tiger draaien. En dat gaat prima.
Maar ja, je mist dan wel degelijk SL.
Met LION vraag ik me dat af wat ik zoal lees.

patrickheiloo

patrickheiloo op 21 juli 2011

CMD-Z geen onbelangrijke voor vele mensen:

werkt office 2011 al goed onder lion?

Ja zeker! Nog geen fouten op kunnen merken.

Bij mij is de install van Lion goed verlopen en vrijwel alles werkte nog. Een heel groot minpunt als muzikant is dat mijn geluidskaart niet meer doet wat hij moet doen. Ik gebruik de Apogee Duet 1. De driver update komt pas rond september. De klacht is dat ik meer dan 5 seconden moet wachten totdat mijn volume 1 blokje omhoog is.

baz84 op 21 juli 2011

Ik lees bij iedereen dat het een stuk sneller is geworden, maar bij mij lijkt het langzamer te draaien?

Nog een vraagje: dat swipen met twee vingers lijkt alleen te werken in safari. Ik gebruik liever Chrome en nu moet ik telkens naar boven en het pijltje klikken als ik naar de vorige pagina wil. Al helemaal vervelend in full screen. Weet iemand of hier iets aan te doen is?

Patrock

Patrock op 21 juli 2011

Ik gebruik bij iTunes altijd de Grid View, en als je dan een artiest of album opent krijg je alleen die te zijn en kun je met een knopje “All Albums” of “All Artists” terug. In Snow Leopard kon je ook met 2 vingers naar links scrollen (zoals previous page bij Safari), maar in Lion werkt dit niet meer, hij scrollt alleen. Is er wel een andere gesture voor?

JohnHenry

JohnHenry op 21 juli 2011

Hmm paar dingen ik had bij google chrome ingesteld dat 3 finger swipe vorige/volgende pagina was.
En 3 fingerswipe naar beneden scroll down naar beneden was.

Hoe stel ik dit nu weer in ?

WWH123

WWH123 op 21 juli 2011

Ik heb met safari 5.1 onder lion problemen met zoomen en door pagina’s scrollen. Bij het inzoomen zoomt de pagina in maar stelt niet scherp en loopt vast, na de menubar ervoor te halen hervat safari zich weer.
Iemand met het zelfde probleem of een fix ??

Banos83

Banos83 op 21 juli 2011

Ok, installatie ging gewoon goed, geen problemen. Safari is inderdaad een stuk sneller en ik het het idee dat zelfs FireFox wat sneller is. Wat wel een beetje vervelend is, is dat ik er nu achter kom dat mijn mac te oud is voor Airdrop

Hiernaast ben ik tegen een ander ander punt aangelopen, waarvan ik niet weet of ik de enige ben.

Games op de mac.

Toen ik bv. Day of Defeat Source of Dragon Age: Origins draaide op 10.6, ging het vloeiend. Een goede Frames per second, weinig laadtijden, ik zeer blij.
Na vanmorgen 10.7 te hebben geinstalleerd, draait Lion zelf zeer prima (2,4 Ghz Duo Core met 4 GB RAM), maar is de framerate van beide games gedaald naar 5 tot 10 beelden per seconde. En dat is niet fijn. Zijn er op dit gebied ook grote wijzigingen? Of zal ik gewoon maar teruggaan naar 10.6? Want dit is niks….

Have a cigar

Have a cigar op 21 juli 2011

installatie verliep vlekkeloos, het was ook snel binnen gisteren (met een basis internet abo iets meer dan een uur). m’n eerste indrukken waren goed, een dag later ben ik nog enthousiaster. paar dingen zijn wennen, zoal het scrollen, maar het meeste werkt onmiddellijk en prettig. en het ziet er ontzettend goed uit!

vooral vooral laptops geschikt, een aantal functies zijn voor grote schermen niet zo interessant, maar dan krijg je nog wel de onderhuidse verbeteringen en applicaties die verbeterd zijn.

beste update die ik heb meegemaakt, ik werk sinds os 7.5 met macs

Sjoerdje

Sjoerdje op 21 juli 2011

flodo Weet iemand of die super foute menu balk in iCal te veranderen is? Wat is die lelijk, volgens mij heeft er iemand zitten slapen. Dit is een foutje in dezelfde categorie als de Fiat Multipla.

Verschrikkelijk inderdaad dat iCal. Als iemand weet hoe dat aangepast kan worden….

En ik scroll iedere keer de andere kant op. Kun je de verticale scroll omdraaiien?

Facundo op 21 juli 2011

Als je problemen met snelheid hebt controleer eerst of Spotlight niet aan het indexeren is. Dit kan een aanzienlijke tijd duren.

Highlander

Highlander op 21 juli 2011

@Sjoerdje

gewoon bij instellingen van uw muis/trackpad deze optie uivinken

Morfling op 21 juli 2011

Ik merkte dat de “To Do” verdwenen is binnen Mail voor iCal. In iCal is “To Do” verandert naar “Reminders”.

Weet iemand hoe je email To Do’s weer kan selecteren in combinatie met iCal?

Jack Rabbit

Jack Rabbit op 21 juli 2011

En ik scroll iedere keer de andere kant op. Kun je de verticale scroll omdraaiien?

Afhankelijk of je met een muis, track/touchpad of wacom werkt:
Systemprefes bij trackpad of muis “verplaats materiaal ….” uit-of aanvinken.

Laurensblom

Laurensblom op 21 juli 2011

A. Airdrop is niet te vinden.
B. Het scrollen gaat bij mij naar de verkeerde kant, dus nog steeds zoals het vroeger ging (ik had vorige week dat programmaatje geïnstalleerd om ermee gewend te raken, misschien moet ik dat verwijderen, maar ik weet niet meer hoe het heet).
C. De updates van itunes, iwork en remote client kan ik niet installeren (ONVERWACHTE FOUT).
D. Rechtsboven in de vensters staat een vraagteken. Als ik daar op klik. krijg ik de mededeling: HET ONDERDEEL IS ONVINDBAAR.

henkada1 op 21 juli 2011

Na installatie van Lion werkt Google Maps in de Chrome browser niet meer naar behoren.

Bij vergroten wordt er wel ingezoomd op bv een land, echter de letters en wegen blijven klein.

Is dit een bug of werkt Apple niet mee met Google?

Graag oplossing voor dit fenomeen.

Ebm242 op 21 juli 2011

Scrollen zoals vroeger: Geen nood, in de systeemvoorkeur van je Trackpad kun je bij het tabblad ‘Scroll & Zoom’ de scrollrichting weer op de oude vertrouwde stand zetten.
Dat werkt alleen als je een trackpad hebt en die heb ik met mijn mac mini niet!
Er is een programmaatje dat de (scrollreverse.app) scrolreverse andersom zet, alleen werkt dit niet bij mijn tablet. Werkt wel met de muis!

Verder heb ik veel problemen met Lion waaronder:
Ik kan mijn bureaublad achtergrond niet gewijzigd houden. Zodra ik opnieuw opstart is mijn bureaublad weer gereset naar de sterrenhemel. Erg irritant.
Ik kan mijn media player ac rayon hd (nas) niet meer gebruiken via het netwerk, de problemen zijn inmiddels bekend bij ac rayon, ligt aan het niet ondersteunen van smb in Lion. Wel vreemd overigens want smb is nog wel een optie die je kan aanvinken in netwerk.
Ik kan bij Itunes niet meer mijn account gegevens inzien en heb problemen met mijn mobile me account.
Daarnaast vind ik de launchpad echt een rommeltje! Erg leuk hoor dat je het handmatig kan sorteren, echter ik wil het graag automatisch sorteren, op alfabetische volgorde, kan niet dus.
Ik kan airdrop niet vinden en ik heb een redelijk nieuwe airport extreme.

Zal wel aan mij liggen maar ik ben er nog niet heel erg blij mee!

Ebm242 op 21 juli 2011

Nog een aanvulling trouwens op mijn reactie:
Ik kan niet inloggen bij onemorething met Safari! Ik heb firefox gebruikt om in te loggen.

WWH123

WWH123 op 21 juli 2011

@myself …. Safari probleem verholpen na reboot

Mac38 op 21 juli 2011

Heb Lion op MBP van 2009 staan, werk snel prima en super. Zelfs Office apps lijken sneller op te starten, ook Firefox. Ben tevreden.

maar zou graag Lion op USB zetten, maar na installatie is de DMG file natuurlijk nergens meer te vinden. Zie wel handleidingen om de USB te maken, maar ik kon de file niet selecteren voor installatie, en probeer hem nu te vinden, of eventueel terug te downloaden… moest er iemand weten waar de file zich nu bevindt…

bedankt en iedereen veel plezier ermee !

McJohn

McJohn op 21 juli 2011

Er staat een fout in dit artikel. Om in Recovery mode te geraken moet je de Mac opstarten met “Command R” ingedrukt. Met de alt-toets kies je toch vanaf welke schijf je wilt booten? Ok ja, tenzij je via de terminal je recovery schijf mount endan via de alt-toets boot. http://www.apple.com/macosx/recovery/

hucks op 21 juli 2011

ik wil hem gratis downloaden omdat ik juist en mbp had gekocht, maar op een moment vraagt hij voor betalingswijze, nu er staat gratis maar toch moet je een credit card ingeven. ik heb er geen…
hoe kan ik hier voorbij zonder credit card?

Sybren op 21 juli 2011

Jezus wat is dei nieuwe iCal lelijk zeg! De plaatjes zagen er al niet veelbelovend uit, maar het was toch even schrikken bij het openen van je eigen iCal. Gelukkig is voor alles een oplossing: http://macnix.blogspot.com/

Ebm242 op 21 juli 2011

@henkada1 Er zijn problemen bekend bij Chrome!
Bij mij sluit Chrome niet af wanneer ik mijn mac uit wil schakelen.
Ik ondervind met safari overigens niet alleen problemen bij inloggen op OneMoreThing, maar ik kan ook niet op hyves inloggen.
Chrome heeft ook problemen dus ga ik maar eens een tijdje firefox proberen. Tot er een update komt om de bugs te fixen.

Sjoerdje

Sjoerdje op 21 juli 2011

Highlander @Sjoerdje

gewoon bij instellingen van uw muis/trackpad deze optie uivinken

Hoe simpel! Thnx

walberg op 21 juli 2011

Is er al iets bekend of lion via dvd te verkrijgen is? Niet iedereen heeft een snelle internetverbinding, dit zou mij zeker 3 dagen duren en dan moet ik de mac ook nog continue aan laten staan zeker.

Borg

Borg op 21 juli 2011

Werkt lekker hoor. Reageert snel en ziet er modern uit.
Top!

madsven

madsven op 21 juli 2011

Bij sloeg mijn hele mac op hol door Lion. Met uiteindelijk een brute vastloper.
Ik kon verder helemaal niets instellen, safari deed moeilijk en wilde niet meer connecten en nog veel meer gezeik. Heb mijn backup 10.6.8 maar weer terug gezet. Toch jammer dat Apple zo’n half kutsysteem levert… Die leeuw mag in z’n kooitje blijven voor mij…

Bovendien, is het gewoon een GM versie die zonder verdere wijzigingen de AppStore in is gemikt… KLIK
BTW… Heb een MacPro uit 2010… dus outdated hardware is ook niet het geval…

spacefreek

spacefreek op 21 juli 2011

walberg Is er al iets bekend of lion via dvd te verkrijgen is? Niet iedereen heeft een snelle internetverbinding, dit zou mij zeker 3 dagen duren en dan moet ik de mac ook nog continue aan laten staan zeker.

Doe je nog aan inbellen?

henzepietje

henzepietje op 21 juli 2011

Op mijn Imac Lion geinstalleerd. Vlekkeloos. Nu binnengehaald op mijn MacbookPro en hij wil niet installeren. Hij zegt dat er wellicht een virus of tijdens het downloaden gerommeld is???? Drie keer herstart…. Zelfde verhaal. Wat nu?
Gr Nora

kaas op 21 juli 2011

Iemand ervaring met iweb + mobileme + Lion??

Berriep op 21 juli 2011

Ik krijg na de update het ‘stop’ teken bij het opstarten. (

Heeft iemand dit ook?

websania

websania op 21 juli 2011

Installatie verliep vlekkeloos….maar dan…. Moest nieuwe MAMP PRO aanschaffen, omdat de oude niet meer wilde werken.
Het “design” vind ik achteruit gegaan.
Het allerergste: mijn LaCie Networkspace 2 kan niet meer samenwerken met Time Machine; er moet van de kant van LaCie nog een aanpassing komen, maar tot die tijd geen Time Machine backup meer!

Rianne

Rianne op 21 juli 2011

@Walberg

Misschien heb je hier iets aan?

http://bit.ly/pDMJZy

ApplepuntNL

ApplepuntNL op 21 juli 2011

iWeb had bij mij problemen maar de jongens van machelpdesk.nl hebben mij online gelukkig hier perfect mee geholpen. Bedankt

MadDonna

MadDonna op 21 juli 2011

Installeren op de MacBook (de laatste echte) en iMac (i5 van vorig jaar) ging als ee n trein, geen gekke dingen, alhoewel het scrollweel van mijn muis verkeerd om werkte, maar dat was snel te repareren.

Launchpad op de MacBook is een ramp, hij laat alle programma’s zien, ook de windows programma’s die draaien onder parallels. Parallels lijkt het in ieder geval nog wel te doen. Lijkt, hij is nu nog aan het opstarten.

Vreemd dat je meteen een nieuwe iTunes mag downloaden, nu nog kijken hoe Call of Duty draait.

isapplegoededeal op 21 juli 2011

Bij mij ging de installatie op rolletjes en ik moet zeggen dat LION mij heel goed bevalt,al heb ik nog lang niet alle features ontdekt en ervaren.Een echt pluspunt is de tegenomen snelheid van Safari en ook het scrollen en swipen bevalt goed ;vooral het feit dat je minder hoeft te klikken.Ik heb nu sinds bijna een jaar mijn eerste Mac en in die tijd is apple echt een enorme verrijking gebleken van mijn leventje en dat geldt ook voor de Ipod en binnenkort de Iphone.Met spanning wacht ik af…

MadDonna

MadDonna op 21 juli 2011

Parallels draait!

leonarddr op 21 juli 2011

Ik zit nog steeds met problemen. Inmiddels upgrade gedaan naar Lion GM, zou dus ‘t zelfde moeten zijn als de final. Echter, de installatieknop is nog steeds dimmed, erop klikken met de option ingedrukt veranderd hier niets aan. Ik wil best betalen voor Lion, maarja als Apple dat mij onmogelijk maakt door een bug… Ik heb niet de behoefte terug te gaan naar Os X 10.6

Markvc op 21 juli 2011

Heb de langverwachte OsX Lion geïnstalleerd, maar heb iets te enthousiast geweest en geen kopie gemaakt. Nu is mijn vraag kan ik alsnog een kopie maken ervan?

OmeWillem op 21 juli 2011

OS X Lion geïnstalleerd. Nu heb ik bij de eerste re-boot de configuratie-assistent weggeklikt geloof ik. Hoe krijg ik die nog eens aan de praat?

Duurt het eerste indexeren van Spotlight bij jullie trouwens ook zo lang? Hij staat nu al bijna een uur te stampen!

De LaunchPad is helemaal top trouwens. Ik denk dat ik heel binnenkort een trackpad ga aanschaffen.

Mapper

Mapper op 21 juli 2011

weet iemand de server naam van de microsoft exchange server? Je kunt wel de exchange kiezen, maar je moet handmatig de server invullen….

Pog MiPhone

Pog MiPhone op 21 juli 2011

Waar is die handige minikalender in iCal gebleven?

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

Waar ik HEEEL gelukkig van wordt is dat Apple EINDELIJK af is gestapt van de bekrompen manier van het aanpassen van de grote van je window(s)!!!! Je kunt nu net als in Windows je scherm aan alle randen aanpassen!!!

JohnHenry

JohnHenry op 21 juli 2011

Google chrome crashed continu, vooral als ik probeer gestures te gebruiken

tvdb314 op 21 juli 2011

Ik ga mijn mening toch herzien. iTunes werkt wel met quicktime maar voorlopig alleen in 32 bits mode maar dan wel met een behoorlijk verbeterde performance! QT X vergt een her instalatie van Perian maar doet het dan als vroeger.
De rest is ook gewoon super vooral als je een MB pro hebt waarbij de fullscreen apps nuttig zijn en de gestures handig. Vooral in Safari. Ik kan me voorstellen dat Lion een beetje voorbij gaat aan een 27 inch iMac met een oude muis.

Steventje op 21 juli 2011

@hucks, ik zit met hetzelfde probleem! Weet iemand een oplossing voor ons? Ik heb een iMac gekocht na 6 juni! Ik voldoe aan de eisen om een gratis Mac os Lion te krijgen. Alleen heb ik geen creditcard! Er staat geen betalings mogelijkheid zoals paypal of click en buy bij! Het is ook niet mogelijk om het bedrag van €0,00 over te maken…

Weet iemand een oplossing?

Groetjes steven

dinck

dinck op 21 juli 2011

Tja, sommigen zullen het wel gezeur vinden, maar als ik die screenshots van Lion zie en commentaren hier lees…. Ik wacht wel tot er een hele zwik third party tweeks en utiities komt die mij de vrijheid geven functionaliteit en uiterlijk naar mijn smaak aan te passen, of tot de utilities die ik nu gebruik compatible zijn. (Voordat ik Leopard kon installeren moest ik overigens ook een hele tijd wachten op driver-updates voor mijn printer/scanner, benieuwd hoe lang dat nu duurt).

Begrijp me niet verkeerd, er zijn een hoop nieuwigheden in Lion die mij erg aanspreken. Ik heb er alleen tot nog toe ook zonder mee kunnen leven, terwijl andere dingen die voor mijn computergebruik juist essentieel zijn (nog) niet mogelijk zijn. In ieder geval wil ik een computer aan mijn gebruikseisen kunnen aanpassen in plaats van mij aan de computer aan te passen. Wat dat betreft heb ik nog wel enige heiwee naar de klassieke Mac Systemen van de jaren ’90! Zo makkelijk aan te passen…

Wat me in het verleden, in de eerste versies van OSX, ook hevig stoorde was de inconsistentie in de vormgeving van vensters/vensterbalken. Dat is gelukkig in de loop der jaren allemaal rechtgetrokken, maar waarom moet er dan nu weer voor sommige programma’s een afwijkende vormgeving komen? Of beter gezegd, waarom geeft Apple ons niet de mogelijkheid de vormgeving aan te passen? Voor de een zal het misschien prettig zijn om in één oogopslag aan een retro-look te herkennen dat ‘dit’ onmiskenbaar een adresboek is, maar in het echte leven zou ík een zo vormgegeven boekje ook links laten liggen en dan wil ik het niet op mijn scherm opgedrongen hebben.

En als je er de voorkeur aan geeft met een scrollbar te werken, zoals MaMu, dan moet dat toch ook makkelijk kunnen?

Reschram op 21 juli 2011

Iemand al ervaring met verslons?
Geprobeerd met pagesdocument, maar kan niet terugvinden waar de versies te vinden zijn. Moet toch kunnen zonder Timemachine?

iAmberito

iAmberito op 21 juli 2011

Gister OS Lion geïnstalleerd, de eerste indruk is prima. De nieuwe functies zijn leuk en praktisch je hebt veel meer ruimte in je dock nu je ook Launchpad heb.

Heb alleen nog wel een paar vraagjes?:
Weet iemand hier of je nu eindelijk in OS Lion de achtergrond van je Dashboard kan veranderen? Onder Snow Leopard kon dit nog niet?
En nog een vraagje weet iemand of je in kan stellen dat elke zin na een punt met een hoofdletter begint?

Bvd

MaMu

MaMu op 21 juli 2011

@dinck: En als je er de voorkeur aan geeft met een scrollbar te werken, zoals MaMu, dan moet dat toch ook makkelijk kunnen?

Gebruik sinds vanmiddag een draadloze Mighty Mouse die beter scrolled. En dat gaat prima. Zal in de toekomst een Magic Mouse of Magic Pad aan moeten schaffen.
Inmiddels ook wat downloads gevonden om de ergste zaken weg te werken en dan m.n. adresboek en ichat:
http://macnix.blogspot.com/
Vanavond eens proberen wat randapparatuur en programma’s weer aan de praat te krijgen.
Gebruik al meer dan 20 jaar Mac en dit is het slechtste wat ooit gebeurde. Is geen OS voor desktop computers maar voor laptop en tablets.

Facundo op 21 juli 2011

Gebruik al meer dan 20 jaar Mac en dit is het slechtste wat ooit gebeurde. Is geen OS voor desktop computers maar voor laptop en tablets.

Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat.

OmeWillem op 21 juli 2011

De ping-time bij CoD4 is dramatisch opgelopen. Meer mensen met een tragere internetverbinding? Vóór de update vanochtend geen probleem gehad.

maconly

maconly op 21 juli 2011

Steventje @hucks, ik zit met hetzelfde probleem! Weet iemand een oplossing voor ons? Ik heb een iMac gekocht na 6 juni! Ik voldoe aan de eisen om een gratis Mac os Lion te krijgen. Alleen heb ik geen creditcard! Er staat geen betalings mogelijkheid zoals paypal of click en buy bij! Het is ook niet mogelijk om het bedrag van €0,00 over te maken…

Weet iemand een oplossing?

Groetjes steven

gewoon illegaal downloaden.

spacefreek

spacefreek op 21 juli 2011

Waar kan je bugs voor Apple rapporteren?

dinck

dinck op 21 juli 2011

@MaMu

tja, ik ben ook zo’n veteraan, 23 jaar alweer Eerst alleen op mijn werk, maar ook al bijna 20 jaar privé Mac-gebruiker. Wat waren die dingen toen duur!!!

Catbert

Catbert op 21 juli 2011

Ik ben nu een dag met Lion aan het spelen, maar ik vind de voordelen t.o.v. SL minimaal. Er komen ook paternalistische trekjes naar voren. Waarom is de thuismap (incl. bibliotheek) standaard niet meer zichtbaar? Waar kan ik de info over mijn HD vinden? Vind de gestures ook zwaar tegenvallen. Ze zijn krampachtig en komen niet in de buurt van het gevoel op een iPad. Enige voordeel is dat Safari heel snel is maar verder had ik deze update makkelijk kunnen missen.

MaMu

MaMu op 21 juli 2011

En is er een weg terug naar Snow Leopard?
Teveel programma’s en mijn ‘Western Digital My Book Pro Edition’ werken niet meer. En daar is geen oplossing voor. Hoe krijg ik mijn films van die externe HD ooit nog terug? Daar komt bij dat ik me vreselijk erger aan de layout en het design. Heb vorige week SL aangeschaft i.v.m. de aanschaf van Lion. Sta op het punt om FCP X te kopen maar wil eerst antwoorden op mijn vragen.
Al die negatieve ervaringen moeten toch over de hele wereld spelen en kunnen toch niet zonder reactie van Apple blijven?

SeaSailor

SeaSailor op 21 juli 2011

Lion werkt geweldig! Macbook Pro is met die icoontjes net een iPad!
I love my trackpad

ajvankesteren

ajvankesteren op 21 juli 2011

Heb twee keer een Lion aanschaf in de AppStore lijst staan…
Iemand anders dit probleem ook? De twwede aabschaf werd getriggerd toen ik mijn Mac mini server wilde updaten vanuit de AppStore – kreeg de melding dat ook Lion Server app nodig was (OK, prima), en vervolgens worden zowel de Server App als een tweede keer Lion aangeschaft… Dacht dat je Lion eenmaal aangeschaft op alle Macs kon installeren

frankiecount op 21 juli 2011

Ik heb er een paar uur mee zitten spelen maar het ziet er allemaal prachtig uit.
Was altijd tevreden over SL, totdat je dit weer ziet. Zal waarschijnlijk lang niet alles gaan gebruiken omdat je niet je hele manier van werken gaat aanpassen

WesleyS

WesleyS op 21 juli 2011

Ben hem nu al een uur aan het downloaden en heb nog steeds dit staan: http://i56.tinypic.com/2md3nsx​.png

Gaat het wel goed ? Want heb het gevoel of er niks gebeurt.

Banos83

Banos83 op 21 juli 2011

@Ome Willem

Gaat het alleen om de ping of om de Framerate?

Zoals al eerder gezegd, ik heb hetzelfde met andere games.
Bij bv of Day of Defeat: Source zie ik dat ik een ping heb van 30 of minder, maar het speelt alsof ik een ping heb van 500. Het terugschroeven van de graphics helpt iets, maar niet veel. En het leuke is dat dus dat ik voor de update nergens last van had.

Ik ga het maar melden bij de feedback pagina, maar als dit na mijn vakantie nog zo is, dan wordt het na mijn vakantie mijzelf vermaken met terugzetten naar 10.5 en daarna door naar 10.6. Of er moet een goede update komen.

grunsfrans op 21 juli 2011

@Steventje & @hucks

If you cannot submit an order through the Apple Online Store, follow this link to participate in the program.

Swiftly

Swiftly op 21 juli 2011

Zojuist heb ik geprobeerd hoe Lion functioneert bij het opstarten, waarbij ik een oude situatie hersteld wou hebben. Nou, hier moet Apple nog wat aan bij gaan sleutelen, want het werkt niet helemaal zoals ik had gehoopt.

- meerdere programma’s geven foutmeldingen (Omnifocus is helemaal van slag, en zegt niet te kunnen communiceren met de database, etc)
- iTunes zegt dat ik opnieuw moet inloggen en verwacht dat ik mijn wachtwoord opgeef.
- Idem voor meerdere andere programma’s (waaronder n.b. de Mac App Store!)
- Mail starte niet op
- De bureaubladachtergronden zijn anders. Ik had voor uitzetten 6 bureaubladen, waarvan het eerste en de 6e een ander achtergrond had, blad 2 t/m 5 had het standaard achtergrond plaatje. Na het opstarten hadden bladen 1 t/m 5 de achtergrond van blad 1 van voor het uitschakelen en blad 6 had de aangepaste achtergrond juist.
- Firefox is zijn tabbladen kwijt, het start op zonder tabbladen, terwijl ik 3 pagina’s had ingesteld voor het uitschakelen.
- Programma’s die bij opstarten automatisch opstarten starten inderdaad op, terwijl ik ze uit had gezet.
.
- Wel gaat goed: Safari start alle goeden pagina’s op.
.
Ik ga dit liever niet nog eens doen, want over het geheel bekeken, had ik net zogoed alles opnieuw kunnen opstarten, ipv de problemen te behandelen die bij het vasthouden van de programma’s ontstonden.

hrotgers

hrotgers op 22 juli 2011

Ik heb net Word 2011 geprobeerd: Resume, Autosave, Full screen en Versions werken niet

En juist Autosave leek mij zo’n handige feature.

jordimol op 22 juli 2011

Hoe kan ik zien welke versie mijn timecapsule heeft (ook omdat het natuurlijk een airportextreme is) ivm airdrop….?

hrotgers

hrotgers op 22 juli 2011

Zie net dat mijn custom icon in de navigatiekolom verdwenen zijn. Het zijn nu weer de standaard os icoontjes. Wanneer ik de info van de map opvraag zie ik echter wel weer mijn eigen icoon.

recoiller

recoiller op 22 juli 2011

Ik lees hier 80% meuk en niet 1 feature waarvan ik denk; “Dat moet ik hebben”.
Sterker nog, ik wil altijd het laatste maar de commentaren hier en overal op het internet zijn overduidelijk. Dit voegt heel weinig toe aan wat we kennen in SL.

Jammer… heel jammer..

MaMu

MaMu op 22 juli 2011

Heb al veel programma’s van een update voorzien zodat ze weer werken onder Lion, Western Digital blijft echter een probleem. Ga morgen een Track Pad halen en dat in combinatie met de draadloze Mighty Mouse moet de oplossing zijn.

Toch heeft de ommekeer door Lion mij behoorlijk van slag gebracht en ik ben heel boos. Door alle fratsen die in de loop der tijd bij OS erin geslopen zijn en nu het scrollen met bars dat langzaam verdwijnt.

Door het grote geld dat Apple verdient met al zijn speelgoed wordt de Mac, en dan bedoel ik de desktop computer, een ondergeschoven kindje.
Kunnen beter gaan werken voor Bart Smit of Intertoys.

maconly

maconly op 22 juli 2011

apple moet zijn shit maar eens voor elkaar krijgen, ik update al jaren niet meer voordat alle bugs er uit zijn gehaald.

voor de rest irriteer ik me aan mail wat een bagger programma is dat , safari die je niet voor alles kan gebruiken.
mobile me waar ik voor betaal maar wat niet geweldig werkt en soms niet synchroniseert met als gevolg afspraken die vergeten worden

ik heb een timecapsule die niet benaderbaar is
een 27 imac met gele vlekken die niet onder de garantie vallen
een iphone die sommige emails niet helemaal binnenhaalt

bij apple moeten ze een beetje minder geld tellen en wat meer tijd en energie steken in het perfectioneren van hun producten.

Mag ik terug naar macos 9

Catbert

Catbert op 22 juli 2011

En nog een tegenvaller. Mijn 5Ghz verbinding werkte onder SL in het hele huis, maar met Lion is er 1 kamer verder al geen verkeer (wel verbinding) meer mogelijk (AP Extreme). Hulde Apple, wat een goede marketingcampagne, maar wat een knullig product.

poing

poing op 22 juli 2011

Alles draait hier soepel heb wel het idee dat de meeste verbeteringen onder de motorkap zijn gedaan.

recoiller

recoiller op 22 juli 2011

Ik werk sinds 1992 met Apple en ben blij met heel veel wat er in het nieuwe Jobs-tijdperk is gekomen. Maar in plaats van gebruiksvriendelijker heb ik de indruk dat Lion niet bepaald gebruiksvriendelijker is geworden.

Apple heeft dan wel 1.000.000 downloads in een dag en ze zeggen overspoeld te worden met complimenten maar ik lees nog steeds vooral bagger om me heen..

staaf

staaf op 22 juli 2011

Mijn vraag? Is het mogelijk om wanneer lion niet bevalt, terug te gaan naar je ouwe systeem? Ik gebruik wel time machine maar heb eigenlijk nooit gesnapt of je dan ook je hele systeem terug kan zetten..

poing

poing op 22 juli 2011

Dit is de letterlijke tekst van apple.

Ingebouwde back-up
Voor Time Machine heb je je Mac en een externe harde schijf nodig, bijvoorbeeld Time Capsule. Als je de schijf aansluit en vervolgens toewijst aan Time Machine, gaat je nieuwe gemoedsrust vanaf dat moment in. Time Machine maakt automatisch een back-up van je hele Mac, inclusief systeembestanden, programma’s, accounts, voorkeuren, muziek, foto’s, films en documenten. Maar wat Time Machine onderscheidt van andere back-upprogramma’s, is het feit dat het programma niet alleen een back-up van alle bestanden maakt, maar ook onthoudt hoe je computer er op een willekeurige dag uitzag. Hierdoor kun je terugkeren naar een bepaalde configuratie van je Mac.

Dus lukt prima.

Converted

Converted op 22 juli 2011

@iedereen die een custom dock wil. Gebruik LeopardDocks (search google) werkt prima samen met Lion voor als je bvb een black ipv een white dock wil…

MaMu

MaMu op 22 juli 2011

staaf

Die vraag stel ik hier al een paar dagen. Kan ik terug naar Snow Leopard, maar krijg geen antwoord.
Het enige antwoord is van ‘poing’ maar mijn externe harde schijf van Western Digital werkt niet onder Lion dus daar heb ik niets aan. Krijg zojuist een antwoord-mail van Western:

However, at this moment there is no support for Mac OSX 10.7 Lion.
The reason there are problems between Mac OSX 10.7 Lion and WD is that Apple has changed the requirements of OSX’s internal file protocol (AFP) to version 3.3. Any external drive that wishes to take advantage of the Time Machine software must comply with this new requirement. WD’s internal software does not yet meet this requirement, and as such, Time Machine on OSX 10.7.x (Lion) will not be able to establish a connection.
A firmware update for the My Book Live is in development to update the version of Netatalk (to 2.2). At the current time, there is no work around available.

poing

poing op 22 juli 2011

Nog een andere optie als je de mac opstart met de toetsen commando – R ingedrukt kom je in een menu waar je de mac opnieuw mee kan installeren via een recovery disk, ook kan je via dit menu je time machine gebruiken je mac dus terugzetten. Wat betreft harde schijven die je kunt gebruiken in samenhang met Lion kan ik zeggen dat de schijven van Lacie prima werken.

stevenv op 22 juli 2011

Wat mij tegenvalt in OS-updates, is dat programma’s slechter werken dan voorheen. Neem QuickTime, versie 7 werkt nog steeds beter dan de huidige 10. Opmerkelijk: in Lion wordt aangeboden de oude versie te downloaden, als je een .avi bestand wilt afspelen. VLC blijft een noodzaak.

Ook het veelgebruikte applemenu is al jaren verdwenen, terwijl heel veel gebruikers dit menu wel waarderen (zie bijv. de diverse shareware-oplossingen zoals FruitMenu – update please).

Er worden wel (prachtige) nieuwe zaken bedacht, maar dat zou toch ook kunnen naast de functionaliteit die er al is? Maar ja, we zijn wel allemaal zo gek om direct een update te installeren , ook ik.

MadDonna

MadDonna op 22 juli 2011

oh oh daar heb ik geen rekening mee gehouden, geen rosetta. Het programma waarmee ik mijn films importeer (BTV Pro) doet het niet meer.

Finisher

Finisher op 22 juli 2011

Sinds ik Lion heb geinstaleerd lijkt het wel of de batterij van mijn MacBook twee maal zo hard leeg loopt!?

Zijn er meer mensen met deze ervaring!!??

MadDonna

MadDonna op 22 juli 2011

Nee, maar dat schijnt te kunnen omdat spotlight meteen begint met inventariseren van al je bestanden op de harddisk.

Sjoerdje

Sjoerdje op 23 juli 2011

Hoe kan het dat is ik in mail een zoekopdracht intik, er veel minder resultaten zijn dan als ik dezelfde zoekopdracht in spotlight intik? In spotlight zie ik dan hele bergen mailtjes verschijnen als resultaat en in mail maar eentje!

LovesCoffee op 23 juli 2011

Ik heb de nieuwe mac mini binnen. Geinstalleerd als media centre en erg blij met Lion. Nu mijn vraag. Hoe krijg ik nu Lion ook op mijn Imac? Als ik het goed begrijp zou ik deze ook gratis moeten kunnen binnenhalen toch?

poing

poing op 23 juli 2011

LovesCoffee Ik heb de nieuwe mac mini binnen. Geinstalleerd als media centre en erg blij met Lion. Nu mijn vraag. Hoe krijg ik nu Lion ook op mijn Imac? Als ik het goed begrijp zou ik deze ook gratis moeten kunnen binnenhalen toch?

staat hier hoe je gratis lion kunt krijgen.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore?&partNumber=MD202Z/A

iSponge

iSponge op 23 juli 2011

Als ik F8 instel als sneltoets voor Launchpad, dan blijft’ie Mission Control openen, terwijl daar F9 voor is.. Als ik bij m’n instellingen kijk staat gewoon F8 voor Launchpad maar op de een of andere manier werkt het niet :s Een bugje dat snel opgelost kan worden met een toekomstige update, of doe ik iets fout?

LovesCoffee op 23 juli 2011

Hoi Poing, en anderen natuurlijk,
Dank je wel. Helaas gaat het hier volgens mij om systemen die je hebt gekocht en waarop Lion nog niet is geinstalleerd. In mijn geval staat Lion wel op de macmini maar niet op mijn al langer in bezit zijnde Imac en macbook. Ik wil nu ook Lion op mijn Imac en macbook. Volgens mij zou dat moeten lukken want je mag Lion op 5 computers installeren als het goed is… Kan alleen nog niet achterhalen hoe ik dat doe. Even voor de volledigheid. Opnieuw downloaden kan niet want hij staat nog niet als gedownload en dus moet ik 23 euro betalen.

poing

poing op 23 juli 2011

LovesCoffee Hoi Poing, en anderen natuurlijk,
Dank je wel. Helaas gaat het hier volgens mij om systemen die je hebt gekocht en waarop Lion nog niet is geinstalleerd. In mijn geval staat Lion wel op de macmini maar niet op mijn al langer in bezit zijnde Imac en macbook. Ik wil nu ook Lion op mijn Imac en macbook. Volgens mij zou dat moeten lukken want je mag Lion op 5 computers installeren als het goed is… Kan alleen nog niet achterhalen hoe ik dat doe. Even voor de volledigheid. Opnieuw downloaden kan niet want hij staat nog niet als gedownload en dus moet ik 23 euro betalen.

Wellicht kan dit verhaaltje jou van dienst zijn.

http://www.appletips.nl/os-x-lion-een-installatie-usb-stick-aanmaken/#more-29235

MaMu

MaMu op 23 juli 2011

@Poing: je schrijft over LaCie harde schijven dat die prima werken met Lion.
Op hun website komen ze niet verder dan OS 10.6. Ik zoek n.l. een desktop harde schijf met Firewire aansluiting die werkt onder Lion ter vervanging van mijn Western Digital My Book Pro Edition. Kun jij me verder helpen?

poing

poing op 23 juli 2011

MaMu @Poing: je schrijft over LaCie harde schijven dat die prima werken met Lion.
Op hun website komen ze niet verder dan OS 10.6. Ik zoek n.l. een desktop harde schijf met Firewire aansluiting die werkt onder Lion ter vervanging van mijn Western Digital My Book Pro Edition. Kun jij me verder helpen?

Ik gebruik zelf een Lacie ! TB schijf voor de back up(hier staat nu een back up op met Lion en vanaf deze schijf kan ik ook opstarten) en dat werkt perfect, deze is wel usb en heb ik ongeveer 6 maanden geleden aangeschaft.

MACniffecent

MACniffecent op 24 juli 2011

ik vind het HELEMAAL niks

anthonyhoeks op 24 juli 2011

Hmmm, bestaat de ‘one finger drag’ niet meer….?

Mac_max op 24 juli 2011

Iemand enig idee hoe ik in mijn browser weer met 3 vingers vegen naar vorige en volgende pagina kom?

bassbug op 01 september 2011

Kwam ik gister achter.

Front Row in Lion is er nog!!!
Druk [Cmd] + ESC => voila!

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen

of Wachtwoord resetten?