Final Cut Pro X: hit, miss or maybe? (deel 3: conclusie)

Koen op 05 juli 2011 24 reacties Laatste door Hansi2124

Final Cut Pro X zet volgens Apple de standaard in het nieuwe monteren. Het is helemaal opnieuw opgebouwd en barst uit z’n voegen van de nieuwe functies. In de afgelopen week hebben we op een rij gezet wat de grootste vernieuwingen en/of verbeteringen van het programma zijn. Ook keken we naar de grootste ongemakken en gemissen.

Daarmee wordt het nu tijd voor de conclusie: is Final Cut Pro X een hit, een misser of een work-in-progress?

Vraag het een pro en je krijgt al snel het idee dat Final Cut Pro X een aanfluiting is. Het programma wordt al iMovie Pro genoemd. Apple zou geen oog meer hebben voor de échte professional. Inderdaad, het moet gezegd worden: er is zoveel tijd en aandacht gestopt in de nieuwe interface en de interactie bij het monteren in de tijdlijn of het spotten in de bibliotheek dat je je afvraagt of je nog wel pro moet zijn om het programma te kunnen gebruiken.

Toch zijn alle gereedschappen aanwezig die in iMovie ontbreken maar die onmisbaar zijn voor een professionele Final Cut editor. Goed, het kost tijd om ze opnieuw aan te leren, maar op een enkele uitzondering (zoals multicam-ondersteuning) na kan een professionele editor al zijn creativiteit kwijt in het programma. Vaak meer dan in Final Cut Pro 7. Met compound clips wordt een project overzichtelijker, de magnetische tijdlijn en clip connections zorgen ervoor dat je geen tijd kwijt bent aan het herstellen van knip- en plakfouten en met auditions is het veel eenvoudiger gemaakt om te experimenteren met bronmateriaal. Last but not least: alleen de tijdsbesparing door bijvoorbeeld de 64-bit architectuur en achtergrondrendering maakt het de investering in het leren van de nieuwe interface waard.

Wie klaagt over het niet kunnen importeren van projecten uit Final Cut Pro 7 moet zich realiseren dat dit technisch nagenoeg onmogelijk is. Alles is anders in versie X: van de manier waarop materiaal in de bibliotheek verzameld wordt tot de opbouw van clips in de tijdlijn. Het maken van een vertaalslag van oud naar nieuw zou simpelweg teveel tijd (en daarmee geld) gekost hebben voor Apple en dat is zonde. Final Cut Pro 7 blijft immers gewoon werken. Oude projecten kunnen dus afgemaakt worden. Nieuwe projecten begin je vervolgens in Final Cut Pro X en binnen no-time is de transitie van oud naar nieuw gemaakt.

Toch zijn er wel degelijk een aantal problemen met Final Cut Pro X, variërend van klein tot onvergefelijk. Met name het ontbreken van XML support valt niet goed te praten in de wetenschap dat omroepen, filmstudio’s en andere productiebedrijven die Final Cut gebruiken er van afhankelijk zijn om montageprojecten te kunnen doorsturen naar andere afdelingen voor bijvoorbeeld kleurcorrectie, audiobewerking of ondertiteling.

Apple heeft direct kort na de uitkomst van Final Cut Pro X beloofd dat XML-support in aantocht is, net als ondersteuning voor multicam en bepaalde grafische kaarten en tape-decks. Waarom zulke belangrijke functies niet direct zijn ingebouwd is een raadsel. Ondertussen heeft het sommige professionals in de armen gedreven van concurrenten Adobe en Avid. Zij zijn eerder uitgekomen met updates van hun professionele montage-software, weliswaar gebaseerd op de traditionele non-liniaire tijdlijn, maar met ondersteuning van functies die voor een kleine groep professionals onmisbaar zijn.

Dat is zonde, want wie even in Final Cut Pro X duikt merkt al snel dat we hier te maken hebben met de toekomst van video-montage. In plaats van telkens nieuwe functies toevoegen aan een basis die altijd het zelfde blijft heeft Apple gekeken naar wat een editor écht nodig heeft: een manier om razendsnel clips uit grote hoeveelheden bronmateriaal te halen, een interface om dit materiaal moeiteloos samen te voegen en een bibliotheek aan filters, effecten en generators om tot een mooi eindresultaat te kunnen komen. Dat is de basis geweest voor de architectuur van Final Cut Pro X.

Het programma is duidelijk nog niet klaar, maar veel professionals kunnen er nu al mee vooruit. Camjo’s, videographers en zelfstandige filmmakers die niet afhankelijk zijn van een workflow met andere soft- of hardware hebben aan Final Cut Pro een video-editor die zeer voordelig, razendsnel en eenvoudig te bedienen is. Wie gebruik maakt van multicam of wie in zijn dagelijkse workflow afhankelijk is van XML ondersteuning moet wachten, niemand weet echter hoe lang.

Op basis hiervan concluderen dat Apple de professionals niet langer interessant vindt lijkt voorbarig. Eerder zou beweerd kunnen worden dat men in Cupertino ziet hoe de markt voor audiovisuele nabewerking verschuift van grote logge organisaties naar individuele professionals die steeds meer zelfstandig werken aan producties van zichzelf of anderen. Die professional heeft laagdrempelige, betaalbare maar tegelijkertijd veelzijdige software nodig.

Steve Jobs haalde ooit (in een andere context) auto-pionier Henry Ford aan die zei: “Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden zouden ze zeggen: snellere paarden.” Die gedachte is overgenomen door de makers van Final Cut Pro. In plaats van een nieuwe versie van het oude Final Cut Pro, met meer toeters en bellen, is gekeken of het programma in zijn geheel niet naar een nieuw en onbekend niveau gebracht kon worden. iMovie was de proef op de som, op de zelfde manier dat de iPhone voor de iPad kwam. Apple heeft een fout begaan door een professioneel programma uit te brengen voordat alle functies op hun plek zaten, maar het afdoen van Final Cut Pro X als een opgepimpte versie van iMovie is het zelfde als een Ferrari afdoen als ‘een paard zonder benen’.

Dit is deel 3 van een driedelige serie over de vernieuwingen en het gemis in Final Cut Pro X. Eerder verscheen:
deel 1: vernieuwing
deel 2: missers
- deel 3: conclusie

Koen van Tongeren

Koen van Tongeren is mede-oprichter van One More Thing. Daarnaast is hij zelfstandig filmmaker en is hij te vinden op Twitter, Facebook en Instagram. Lees meer artikelen van Koen.

En nu?

24 reacties

ThinkApple

ThinkApple op 05 juli 2011

“…maar het benoemen van Final Cut Pro X als een opgepimpte versie van iMovie is als het afdoen van een Ferrari als een paard zonder benen…”

Wat een rare vergelijking :D Zeg dan toch “…is als het afdoen van een Ferrari als een opgepimpte fiat.” Want iMovie is toch geen paard zonder benen? Maar wel een fiat.

Sullivan

Sullivan op 05 juli 2011

Ik wil, als amateur die is uitgekeken op iMovie, graag beginnen met FCP-X, jammer alleen dat het bij mij iedere keer crasht als ik iets wil openen of importeren…. Ik vrees dat ik eerst een clean install moet doen…. :(

wandersiemers

wandersiemers op 05 juli 2011

Ik ben een amateur maar kan dankzij de lage prijs en het gebruiksgemak (en de tutorial van IzzyVideo) toch simpel van iMovie naar FCPX switchen. Het werkt allemaal zeer goed en handig, maar is ook enorm snel.

koen

koen op 05 juli 2011

@Sullivan: Een clean install zal je probleem hoogstwaarschijnlijk niet verhelpen. Je kunt beter even contact opnemen met Apple support, of de crashlog naar ze opsturen.

Qmagic

Qmagic op 05 juli 2011

@Sullivan zoals Koen al aangaf zal clean install niet helpen. De software is nog erg buggie. Maar gewoon alle bugs doorgeven naar Apple:

op feedback klikken.

foxy

foxy op 05 juli 2011

probeer importen via ” import files” . De oude reeds geimporteerde Files van iMovie ’11 waarbij Final cut vastloopt gewoon nog even in iMovie ’11 afmaken. Importeren van nieuwe bestanden vanaf videocamera geeft geen probleem hier.

Wexxl

Wexxl op 05 juli 2011

Ik was serieus aan het overwegen om over te stappen naar Final Cut… uiteindelijk toch wel een deceptie als we de totaal som opmaken. Gebrek van een aantal essentiële functies (die naar mijn mening in elk montage programma horen te zitten) zijn hierbij het grootste probleem.

Ik monteer op een Mac vanwege de stabiliteit, maar blijf lekker bij het pakket van Adobe totdat Apple (op dit gebied) haar zaakjes wel op orde heeft…

Mart49

Mart49 op 05 juli 2011

Het hele verhaal van Koen vind ik redelijk pretentieus. Hij heeft natuurlijk het volste recht om dit van mening te zijn, maar hoe uitgebreid zijn verhaal ook is, op sommige punten is het behoorlijk kort door de bocht. Ik onderschrijf zijn mening dat FCPX een interessant programma is. Ik onderschrijf niet zijn ondertoon in dit verhaal dat de “pro’s” een hoop drukte maken om niets. Naar mijn mening is het te makkelijk om het af te doen als koudwatervrees. Er is echt meer aan de hand.

Mijn mening? Voor wat het waard is, vind ik het onbegrijpelijk dat Apple een (onaf) programma op de markt zet als vervanging voor een zeer succesvolle voorganger, dit programma een totaal ander paradigma blijkt te hebben en dat de markt niet de kans krijgt om daar op een geleidelijke manier aan te wennen. Als daarnaast met de introductie alles wat vertrouwd is de nek om wordt gedraaid (FCP S3, Color, FC server, DVD studio) en blijkt dat het nieuwe programma essentiële tools mist die wel in de voorganger zaten, kan ik me voorstellen dat die doelgroep zich in de kou gezet voelt. Als daarnaast blijkt dat alle extra hardware die je voor redelijk veel geld hebt aangeschaft (zoals panelen van euphonix en macie) waardeloos zijn geworden omdat die track georiënteerd zijn wordt je helemaal niet blij. Wat Apple hier gedaan heeft is voor mij een typisch geval van een brug te ver.

Wat had Apple dan wel moeten doen? FCPX uitbrengen onder een andere naam, tegelijkertijd FCP8 uitbrengen met daarin 64 bits ondersteuning en achtergrondrendering (dat was namelijk al beloofd in FCP7) met daarbij de aankondiging dat het nieuwe programma in een jaar tijd wordt opgetuigd naar een volwaardig programma (door apple zelf en dmv 3 party plugins) en dat over een jaar de ondersteuning van fcp8 stopt. Als Jobs dat had aangekondigd, dan had hij uitsluitend applaus gekregen. Er is nog een heleboel meer over te zeggen (zoals dat er diverse workflows zijn die echt niet zonder tracks kunnen), maar laat ik het hierbij even houden.

ps: Vreemd trouwens dat het niemand opvalt hoe raar de introductie van FCPX is gelopen. Een sneak preview, daarna stilte, Steve die bij zijn laatste optreden wel in de wolken is, maar FCPX helemaal doodzwijgt en opeens is het er. Dat is raar, want normaal gesproken zal de grote baas nooit een gelegenheid voorbij laten gan om weer eens 100x amazing te kunnen roepen. Misschien was hij er zelf niet zo blij mee?

Zakske

Zakske op 05 juli 2011

Iemand die aan FCPx heeft gewerkt heeft al toegegeven dat het programma niet bedoeld is voor de echte “pro’s”. Apple heeft geen interesse in die markt wegens te beperkt, daarom dit iMovie+ voor de massa.

Mart49

Mart49 op 05 juli 2011

@Zakske: Dat vind ik nou ook echt te kort door de bocht. Voor een grote groep pro’s is FCPX wel degelijk bruikbaar. De waarheid ligt een beetje in het midden. Ik ben bang dat Apple zelf niet zo goed weet wat ze willen, daarom deze dubbelheid.

d_Stiny

d_Stiny op 05 juli 2011

het grootste probleem is inderdaad stabiliteit; en dan nog niet eens zo zeer van het programma zelf (dat zal over 2 updates wel snor zitten en geen enkele editor zal direct voor kritieke projecten overstappen op ongeteste software) maar meer stabiliteit als in continuiteit en voorspelbaarheid.

in simpele bewoording: ROADMAP

waar ben ik aan toe met apple; nu en over 2 jaar. ga ik nu investeren in hardware waar van over 1 jaar blijkt dat het de nieuwste versie van FCP niet kan draaien zonder dat ik daar voor gewaarschuwd word? [wat veel mensen overkwam met verkeerde videokaarten, laptops die niet aan de specs voldoen etc, je gaat me niet vertellen dat apple niet al 2 jaar geleden wist dat ze CUDA niet gingen ondersteunen?]; ik investeer in een softwarepakket en addapteer de workflow [investeer daar veel tijd en moeite en dus geld in] in het vertrouwen dat ik die software voorlopig kan gebruiken en op tijd waarschuwing krijg en kans krijg om op mijn manier over te stappen.

een heads-up, een gegarandeerde levenscyclus [tot 3 jaar na end of life bijvoorbeeld extra licenties beschikbaar en support beschikbaar, bugfixes [hoef dan geen nieuwe features] dat is professioneel omgaan met je klanten.

dat is de grootste reden voor mij als ‘pro’ (ik verdien er mijn geld mee, dus ik zal me maar pro noemen voor het gemak) dat ik final cut niet langer ‘pro’ kan noemen. apple neemt me niet serieus als klant. dat is er niet PRO aan.

ik geloof namelijk best dat er third party oplossingen komen voor alle problemen die apple niet zelf oplost. ook voor het openen/importeren van FCP 7 projecten. zodra de SDK voor FCP X uitkomt dan is er vast iemand die een mooie truc verzint. maar ik wil geen workflow die aan elkaar hangt van trucs en workarounds, en ik wil zelf kunnen kiezen welke tool ik gebruik voor welke situatie. apple is OMX en EDL niet vergeten denk ik zo. ze hebben het bewust geschrapt om ons te dwingen alles binnen de ‘suite’ te houden. behoorlijk arrogant.

Apple had makkelijk onder NDA een beta kunnen geven aan bedrijven als RED, AJA, MATROX, MOTU en de al eerder genoemde control-surfaces-fabrikanten. veel mensen hebben de afgelopen tijd geinvesteerd in zaken die in de nieuwe versie niet bruikbaar zijn. apple zegt nu doodleuk dat ze samenwerken met die fabrikanten om alles zo snel mogelijk bruikbaar te maken. dat hadden ze alleen al maanden geleden moeten doen.

blergh!

Quinn Quality

Quinn Quality op 05 juli 2011

Okay, multicam editing mist dan nog wel, maar als het straks wel kan, net zoals in FCS 7, dan kan ik tenminste tot 16 camera’s. Overstappen naar Adobe is dus echt “out of the question”. Premiere gaat maar tot 4 camera’s in multicam. De meeste van mijn producties beginnen bij 4 camera’s en meer. Ik ben nu bezig een aantal projecten van 1 camera te editen en kan nu al zeggen dat het inderdaat razend snel en professioneel genoeg werkt. GA EXPIRIMENTEREN HEREN (en dames natuurlijk). John

defores

defores op 05 juli 2011

FCP X heeft veel mogelijkheden, ben nogal aan experimenteren.
Vind al die kritiek in sommige gevallen nogal onterecht.

Steek er tijd in wat nu wel mogelijk is en hoe sommige dingen anders gaan.
Dan kom je al een heel eind.

leevicko

leevicko op 06 juli 2011

Na even testen kom ik tot een zeer gemengde conclusie. De precisie die een pro nodig heeft willen ze voor een deel automatiseren en de zaken die geautomatiseerd kunnen worden moeten manueel aangepast worden.. zo missen er heel wat zaken aan de software.. het voelt aan als een Ferrari in een kevertje geduwd. The power is fantastisch maar er missen toeters en bellen die echt nodig zijn om vlot te rijden. de externe hardware zal wel volgen en een deel van de functies ook. Apple mag alleen niet vergeten dat een “Pro” graag controle heeft over wat er gebeurd en net in het wilde weg wil schieten ( laat de software het maar oplossen????) Ik denk persoonlijk dat ze de eindgebruiker de keuze moeten geven in welke maten de software zaken oplost voor u. zo is iedereen tevreden.. Ik heb net als test een project afgewerkt met een 20 keer software herstarten en heel wat gevloek.

Hansi2124

Hansi2124 op 06 juli 2011

Ik ben al een tijdje met hulp van de video van Izzy bezig met FCP X om dit eens te testen. Als je zoals ik iMovie gewend bent, zit het allemaal logisch in elkaar. Er is ook veel meer mogelijk dan in iMovie, maar ik besef dat voor de echte pro de mogelijkheden nog te beperkt zijn. In tegenstelling tot leevicko en sommige anderen hoef ik niet steeds dit programma weer op te starten omdat het buggy zou zijn. Ik begon met 4GB aan geheugen, maar strandballen waren regelmatig te zien. Daarop heb ik mijn MBP uitgebreid naar 8GB en sindsdien loopt het soepeler.
.
Het renderen gaat pas werken als je het programma niet gebruikt. Dat is soms balen als je direct verder wil met je project, maar het langdurige renderen wel weer een excuus om even iets anders te gaan doen. :wink:
.
Jammer dat ik mijn clips niet gelijk kan importeren vanuit mijn camera (Canon HF10), maar dat ik ze eerst in iMovie moet importeren en de clips in FCP X moet importeren uit iMovie. Hopelijk wordt dit in een update aangepast.
.
Als de eerstvolgende update verschijnt en 10.7.1 staat op mijn MBP ga ik het zeker aanschaffen. Voor mij is dit pakket echt een verrijking.
Als hobbyist, dat dan weer wel.

wouwout

wouwout op 06 juli 2011

lol. FCPX is geen T-Ford. Wat een pretentie: alsof het een revolutie is.
Het is een nieuwe versie van een programma, met een nieuwe interface en manier van werken, waarbij veel oude functionaliteit verdwenen is. En waardoor mensen die het professioneel gebruiken de klos zijn.
Dit is een klassiek voorbeeld van ‘form over function’, en gewoon een dikke fail.

frankiecount

frankiecount op 06 juli 2011

Het artikel spreekt mij aan, hoewel ik niet kan oordelen over het feit of Apple de professionele editors in de kou laat staan. Ik ben hobbyist en ben geswitched van Imovie naar FCPX en ik vind het echt prachtige software en makkelijk.
Zonder inzicht te hebben in het aantal actieve gebruikers van Imovie en FCP 7, maar laten we zeggen dat Imovie 50 keer meer gebruikers heeft dan FCP, dan begrijp ik de keuze van Apple best ! In plaats van een kleine groep professionals tevreden te houden, bieden ze goedkopere software aan die veel makkelijker is om een veel grotere groep tot een betere editor te maken. So what Imovie plus, laten we hopen dat de content op Youtube er over een aantal jaren een stuk gelikter eruit ziet, dankzij betere en toegankelijke software van Apple.

JohnDillinger

JohnDillinger op 06 juli 2011

Ik ben professioneel editor/vormgever bij een video productie bedrijf. Wij stonden juist op het punt om over te stappen naar FCP omdat wij de suite van Adobe compleet zat zijn. Als je het over buggie hebt, mag je Adobe ook zeker noemen. Programma’s die op onverklaarbare wijze iets niet doen en na compleet herinstalleren nog steeds niet. Je krijgt geen foutcodes waar je iets aan hebt. Op mijn pc doet de media encoder het niet als losse tool. Bij mijn collega wil Encore niet exporteren. Ook hebben we veel last van vastlopers en andere rare problemen. Daarin is Adobe ook bepaald geen heilige.
.
Wat ons tegenhield om over te stappen op FCP was het gerucht dat er een nieuwe versie aan zat te komen. We wilden dan het liefst meteen naar de nieuwste versie overstappen. Helaas vinden wij het op dit moment te riskant voor onze workflow om over te stappen. Het ontbreken van een aantal functies die wij juist bij het leveren aan verschillende omroepen nodig hebben zijn daarin doorslaggevend. Dus wij blijven voorlopig nog even bij Adobe. In de armen gedreven worden van Avid zal ons overigens niet gauw overkomen. Tegen Avid hebben we een gesamenlijke haat binnen ons bedrijf, haha.

Sullivan

Sullivan op 06 juli 2011

@koen, Qmagic & foxy:
Bedankt voor de tips. Het is verholpen. Wat bleek: FCP X vindt het niet leuk als je je homefolder verplaatst hebt naar een andere schijf. Als ik die op m’n systeemschijf terugzet en toewijs, werkt alles prima! Apple: leest u mee?

Meneer Guggenheimer

Meneer Guggenheimer op 07 juli 2011

FCPX zit tussen iMovie en FCP X PRO…. wanneer die uitkomt mag alleen SJ weten…:yum:

knekkie

knekkie op 07 juli 2011

FCPX zit tussen iMovie en FCP X PRO…. wanneer die uitkomt mag alleen SJ weten…:yum:

.
Waar denk je dat de P in FCP X voor staat grapjas? :D
Ik ben bang dat je het hier mee moet doen als PRO.
Nu hopen op updates met aanvullingen als XML ondersteuning en dergelijke.
.
Het nieuwe werken.

leevicko

leevicko op 08 juli 2011

Een belangrijk punt dat iedereen blijkt te vergeten is dat Apple deze markt wel degelijk belangrijk vindt. Een paar maanden geleden kondigden ze nog aan dat ze 1000000 officiële gebruikers hebben van FCP. Als we snel tellen … 1000000 x 300€ en hierbij de prijs van een Mac dan kan je er van uit gaan dat dit om veel geld gaat dat Apple niet graag laat schieten. De vraag is voornamelijk hoe lang het zal duren voordat we er echt mee aan de slag kunnen in een proffessionele omgeving.

Hansi2124

Hansi2124 op 08 juli 2011

Anillusion heeft hier een nuttige bijdrage geplaatst.

Hansi2124

Hansi2124 op 11 juli 2011

Correctie op mijn bericht van 6 juli (kan mijn bericht niet bewerken)
.
“Jammer dat ik mijn clips niet gelijk kan importeren vanuit mijn camera (Canon HF10), maar dat ik ze eerst in iMovie moet importeren en de clips in FCP X moet importeren uit iMovie. Hopelijk wordt dit in een update aangepast.”
.
Ik moet een beetje meer geduld hebben. Mijn camera staat bovenin het venster, maar moet eerst alle clips op het scherm hebben, wil de camera actief worden ;-)

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen