Lion: binnenkort in de Mac App Store
Yoeri op 06 juni 2011 83 reacties Laatste door Aidovive

Zojuist heeft Apple op het WWDC Lion aangekondigd. Afgelopen oktober hadden we al een preview van de nieuwe generatie Mac OS X gezien en vandaag is het iets uitgebreider belicht. Vrijwel alles wat Phil Schiller zojuist heeft aangekondigd hebben we al gezien in de previews die afgelopen maanden uitkwamen maar desalniettemin zijn het stuk voor stuk fantastische features.
Schiller liet tien functies van Lion zien. Zo is er Resume waarmee je een applicatie kan hervatten daar waar hij was toen je hem afsloot. Exposé heeft plaats gemaakt voor Mission Control. Met Mission Control heb je een overzicht van welke applicaties je open hebt staan en op deze manier kan je je vensters ordenen.
Naast de tien functies die Schiller heeft laten zien komt Mac OS X Lion met 250 nieuwe features. Het vier gigabyte grote besturingssysteem is vanaf juli te downloaden in de Mac App Store voor $29.99.

Mission Control
Ook lezen
- Previews Lion, iOS 5 en meer nu te downloaden
- One More Thing Podcast #232
- Lion en nieuwe MacBook Air op 19 juli?
- One More Thing Podcast #236
- One More Thing Podcast #234
- One More Thing Podcast #233
- WWDC Keynote staat online!
- Apple begint met aankleden Moscone West
- Keynote vooruitblik: Steve vs. Google
- 7 juni OMT live bij MoMo Amsterdam
Advertentie
Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.
83 reacties
Appelschil op 06 juni 2011
Eerste!
Vier gigabyte maar? ;o Wow.
yoerio op 06 juni 2011
echt goedkoop
RoyHochstenbach op 06 juni 2011
En als je dan de computer moet opstarten vanaf het installatieprogramma? Ik neem toch aan dat ze een tool erbij doen waarmee je Lion op een schijfje of een USB drive kan opslaan.
levidhuyvetter op 06 juni 2011
Goed! ik ben woensdag jarig dus ineens een itunes gift card twv 50€ vragen
Japsuh op 06 juni 2011
Hij komt dus helemaal niet op dvd? Dat is echt heel slecht
HakanB op 06 juni 2011
hoe moet je in godsnaam een clean Install doen als je niet kan opstarten vanaf een DVD vraag ik me af..
yanmik op 06 juni 2011
Wie nog Leopard gebruikt moet dus eerst upgraden naar Snow Leopard voor 30 euro en direct daarna weer 30 euro voor Lion ?
Betalen voor Snow Leopard om enkel de Mac App Store te hebben om dan te kunnen upgraden naar Lion ?!
Lijkt me niet logisch.
Chiel1990 op 06 juni 2011
toch benieuwd hoe het gaat als je een clean install wil doen. dan heb je het niet meer op je harde schijf.
dentorfs op 06 juni 2011
Kun je eigenlijk gewoon een update doen van je os zonder dat je dan ook nog eens terug je bootcamp partitie moet installeren, of word die ook verwijderd ?
--nickx-- op 06 juni 2011
wat dachten jullie dat je de mogelijkheid krijgt om de files te downloaden en te branden op een DVD (dus geen DL, vandaar de 4GB), of krijgen jullie de bankafschriften ook nog per post en op papier???
Olieboer op 06 juni 2011
Lijkt mij heel logisch. Het enige doel van een bedrijf is jouw geld in hun zak. Er zal vast wel iets bedacht worden op clean install.
mowat op 06 juni 2011
Als ik voor een OS betaal dan wil ik er ook een schijfje bij hebben , ook al zou dat een meerkost betekenen t.o.v. de downloadversie.
Als die er niet komt dan zal Lion aan mij voorbijgaan want dan hoef ik die leeuw niet.
cids op 06 juni 2011
Haha wat een gezeur over een DVD…
jonathanc_ op 06 juni 2011
Wat sommige mensen zeggen… (cleaninstall)
Maar als dat nu een DMG-file is kan je hem toch gewoon branden op een DVD
Maverick9898 op 06 juni 2011
Het wordt toch een .dmg dus die kan je gewoon branden of laden als USB. No worries. Anders download je ‘m via een andere weg;). De licentie heb je toch al betaald.
Maar als ik het goed begrijp is er ook geen family pack meer? Kan je nu op elke Mac die je hebt voor 30 dollar Lion installeren?
Pete.Z op 06 juni 2011
Dus stop je bij Snow-Leopard, voorgoed?
Want het lijkt me dat dit in het vervolg altijd zo zal gaan.
nebilem op 06 juni 2011
Jammer dan wordt het volgende keer Windows voor jou.
lekker boeiend!
Niiiiiickk op 06 juni 2011
Ah, aantrekkelijk prijsje! Ik was helaas niet thuis om de keynote te bekijken maar dat doe ik morgen of straks wel.
--nickx-- op 06 juni 2011
Er zal wel weer een oplossing komen dat je inderdaad de DMG kan branden of een app hebt welke het voor jou op DVD zet. Iedereen die met een mac werkt kan wel een DVD-tje missen?
Denk eens aan de handlingcosts van apple als ze dit moeten distribueren en noem maar op. Voor de consument is dit toch ook alleen maar beter?
SunKeeper op 06 juni 2011
LOL, de keynote is nog helemaal niet klaar. Nu al een uur en 3 kwartier bezig…
Niiiiiickk op 06 juni 2011
Straks of morgen is toch niet nu?
KarelWillem op 06 juni 2011
Goot gelijk.

Ik brand al mijn iOS apps en firmwares ook altijd per stuk op een aparte DVD.
Staat veel mooier in de kast.
.
rdesign op 06 juni 2011
Hoelang duurt het meestal voordat de keynote online staat? Kunnen wij deze hier vanavond nog verwachten?
dotter op 06 juni 2011
meestal duurt het maar 2tal uurtjes als ik me niet vergis
leovanh op 06 juni 2011
Ik ben blij dat ik van die schijfjes af ben !
aspers op 06 juni 2011
Als iets bekend van systeem eisen? Zal hier op mijn Mini (2Ghz intel core 2 duo) wel niet draaien zeker….
Tuvok op 06 juni 2011
Voor de liefhebbers zal het wel mogelijk zijn in Schijfhulpprogramma een DVD te branden.
Kasper op 06 juni 2011
En hoe zou je zo’n DVD branden als je alleen een macbook air hebt ? Dan zou je dus nooit een clean install kunnen doen ?
Lijkt me dat er een DVD loze oplossing komt voor dit soort gevallen.
Kasper
bartje op 06 juni 2011
Er werd toch een tijdelijke partitie gemaakt voor Lion dacht ik net gehoord te hebben?
iNanc op 06 juni 2011
€23,99 word het
fijn.
Hmm, server editie is €39,99.
MEEUW op 06 juni 2011
Het zou handig zijn als er firewire of een thunderbold opslag iets kwam.
Dan met ssd disk super snel installeren
.
Zoiezo een gemis bij firewire geen opslag zoals usb.
Niiiiiickk op 06 juni 2011
@ iNanc: Hoezo? Volgens Lion Bytes zat de serverversie van Lion ingebakken in het gewone OS.
Qmagic op 06 juni 2011
“Reinstall OS X: OS X can be reinstalled on your Mac from recovery mode.”
Dus DVD is niet nodig.
iFlorens op 06 juni 2011
Hoop dat hij ook nog op een DVD komt, want ik wil hem ook graag op mn Macbook. Ben nou niet echt van het branden op cdjtes hier en daar, heb daar echt geen verstand van
ronald op 06 juni 2011
Hmmm, geen schijfje.
Tja, als ik kijk wat het nu al aan tijd kost om update van bijv iPhoto of garageband te downloaden en te installeren.
En dat is bij lange na geen 4GB.
Wat als er weer een kleine update uitkomt?
Weer hele pakket dan opnieuw downloaden?
Want dat is wat er nu gebeurd. Niet alleen de wijziging maar men laat je het hele pakket weer downloaden.
Pas 8 apps moeten updaten. Was behoorlijk wat tijd kwijt ondanks dat ik redelijk snelle verbinding heb.
Tijd zal leren of dit de juiste weg is.
In ieder geval goed voor de internet providers.
Die zullen snel snellere internet abonnementen gaan verkopen.
www.project-euh.com op 06 juni 2011
En als je dan een nieuwe harde schijf hebt, waar komt die recovery mode dan vandaan? Die staat toch niet op mijn Macbook’s firmware?
ln.XSOcam op 06 juni 2011
Help me even herinneren… DVD, wat was dat ook alweer ?
TheScythed op 06 juni 2011
@Aspers Draait op iedere Mac, m.u.v. de Core Duo modellen (Core 2 Duo word gewoon ondersteund dus)
tim85 op 06 juni 2011
Je kan perfect de serienummers van de macs aan de aankopen linken.
Mochten ze nu gewoon een speciale bootloader voorzien, die de laatste versie automatisch uit de cloud haalt, en rechtstreeks op je harde schijf zet?
Dan heb je helemaal geen dvd’s of cd’s meer nodig, maar kan je toch via internet een clean install doen.
En face it, internet heeft iedereen en overal.
Als je dan toch cloud wil gaan doen…
BulliBos op 06 juni 2011
All you do is click the Mac App Store icon, buy Lion for € 23.99
iDaan98 op 06 juni 2011
Dat nieuwe launchpad en mission control icoontje is echt… Lelijk.
timmiex op 06 juni 2011
is het nou echt serieus ik heb nog leopard (10.5) en als ik nu wil updaten dan moet ik dus eerst weer snow leopard kopen. slaat nergens op en stel, over een half jaar snow leopard is niet meer te koop iemand draait nog 10.5 en wil dan naar 10.7 dat is dan dus niet mogelijk op een legale manier omdat je dan illegaal aan snow leopard / mac app store moet komen.
BigAL op 06 juni 2011
Steve is watching you. Wat een kul zeg, dat je niet eens de mogelijkheid hebt om te kiezen. Het is duidelijk dat de Mac een hobby van ze is geworden. Een nieuw besturingssysteem. Een service-upgrade zou ik zeggen. En die moeten gewoon gratis zijn!
Schmrtzzz op 06 juni 2011
Vast. Net als al een tijdje kan met iWork09 (al is het vreemd dat ze daar nog steeds ook een Family Pack voor verkopen), met iOS-apps en met (andere) programma’s uit de App Store.
beammeup op 06 juni 2011
DVD? Wat is een DVD? De brander in mijn Mac Pro heb ik er al meer dan een jaar geleden uitgehaald. Dat gemekker over een schijfje,.. denk eens aan het milieu.
Benieuwd hoe lang jullie gaan volhouden dat je niet zult upgraden als je geen DVD krijgt.
wietje op 06 juni 2011
En wat voor de mensen die nu pas een MacBook pro gaan kopen?
MoNdO GeNeRaToR op 06 juni 2011
Tjonge jonge zeg. Dan verlagen ze de prijs met €100 en dan is het nog niet goed. Nee, het moet opeens gratis zijn. Als je op die €30 kijkt dan moet je maar niet naar 10.7. Je bent ook niks verplicht.
ferdi7 op 06 juni 2011
Heb ik het nou goed begrepen in live verslag van zojuist dat de Mac App Store ook online komt in het huidige Store van Apple? Dan zou hiermee betekenen dat mensen ook met OSx 10.5 Lion kunnen aanschaffen
leovanh op 06 juni 2011
Ja ik denk/hoop dat het zelfde principe gevolgd wordt als voor bijv. iTunes, 1x kopen in de iCloud en op alle i-devices afspelen. Dus Lion 1x kopen en op al je Mac’s installeren.
BigAL op 06 juni 2011
Zeg die Lion…. is dat niet de leeuw van Samson shag?!!!!
vinnie603 op 06 juni 2011
ja ik vraag mij ook af hoe het gaat met nieuwe macs. ben van plan een nieuwe macbook pro te kopen maar kan ik dan best wachten tot lion uit is? en moet je dan nog wachten ook tot ze macs leveren waarop lion al geinstalleerd is ?
of hoe is dit met snowleopard gegaan in de tijd?
iemand een antwoord?
grts
Mac_Laurens op 06 juni 2011
Wat ik me afvraag: hoe kan het dat we 10.5 nog moesten kopen voor 129 euro, en 10.7 voor 100 euro minder? Of werd deze trend al gezet met 10.6? Ik dacht dat Snow Leopard een soort van ‘update’ was van Leopard, en daarmee slechts 29 kostte.
herman17 op 07 juni 2011
Wat als ik een iMac koop in augustus, zou deze dan al voorzien zijn lion of zou ik die ook nog moeten downloaden ?
iep op 07 juni 2011
Bij mijn bank is zoiets een optie: wil je het elektronisch dan krijg je dat, wil je het op papier dan krijg je dat. Wil je beiden dan kan dat ook. Bij Apple is het app store en klaar. Dan ben ik reuze benieuwd hoe ze een disk crash dan gaan aanpakken want dan wordt het installeren van Lion een uitdaging. Ik mag hopen dat je het naar iets van dvd of disk kunt kopiëren zoals bij voorgaande releases of dat je time machine backup bootable wordt zodat je ‘m terug kunt zetten. Handig voor wie geen iMac, Macbook Air of Mac mini heeft.
Wat je echter met Lion wel kunt doen is een herinstallatie van een Mac waar Lion al op staat. Moet een clean install ook mee lukken.
.
Daarnaast is het ook wel erg fijn als versions uit te zetten is voor alle applicaties en/of alleen voor specifieke applicaties. Met name ssd mensen en mensen met een kleine schijf zullen dit niet willen. Ook mensen zoals ik, die hun eigen opslag manier hanteren en daar zelfs een version control system voor gebruiken (Mercurial is daar erg geschikt voor!).
.
@herman17: die zou al van Lion voorzien moeten zijn, tenminste als het een nieuwe Mac is.
R-Flow op 07 juni 2011
Als je Mac OS X Lion download via de Mac App Store zit in de package contents van de installatie app een DMG-bestand. Deze kan je met Disk Utility op een DVD bakken of nog makkelijker naar een USB-stick restoren. Probleem opgelost.
hendrik ijzerbroot op 07 juni 2011
Iedereen roept maar: lekker goedkoop, handig via de Mac App Store…
Misschien komt het omdat ik van de ‘oude’ stempel ben, maar ik vind het niet kloppen dat mensen gedwongen worden via het internet aankopen te doen. Er behoort een keuze te zijn. Dit is net zoiets als dat Microsoft hun browser door de strot van de gebruiker duwt. (Erger nog: daar had je tenminste nog een keuze achteraf.)
Let op mijn woorden: de consumenten bond of EU is het hier niet mee eens.
Het in het bezit hebben van een credit card (in dit geval de minst omslachtige maar ook fraude gevoelige betaal wijze) is hier in Europa niet zo van zelf sprekend zoals in Amerika. Verder ondersteund de Store bepaalde Europese betaal methodes niet zoals iDeal en dat is simpelweg een vorm van discriminatie.
Verder valt er een standaard weg: voorheen had iedereen een geperste DVD. Je kocht hem, of hij zat bij de computer. Nu praat men al over: ik zet hem op een USB, ik brand hem wel. Nu ik adviseer dat eerste, want een gebrande DVD kan al na een paar jaar onbetrouwbaar worden, ook als hij helemaal niet gebruikt werd.
Ook voorspel ik een toename van de drukte op OMT. Je hebt nu al mensen die niet eens weten dat ze de ‘c’ moeten indrukken om van de DVD op te starten, hoe moet dat straks dan wel niet gaan als iedereen zijn eigen manier van een back-up heeft? (Externe drive, usb stick, DVD)
Echt mensen dit gaat nog een staartje krijgen…
Ree op 07 juni 2011
WTF? Ga lekker terug naar Windows waar je 300 euro neerlegt voor een upgrade. Wat kunnen sommige mensen toch ondankbaar zijn. Als je het niet wil koop het dan niet?!
Voor 30 euro kun je 10 macs upgraden naar 10.7 en als je een beetje handig bent de rest ook. Kijk wederom naar Windows waar je zelfs bij een Volume License ongeveer 150 euro neertelt PER MACHINE.
Dat je 10.7 een service upgrade vindt, ben ik niet mee eens, maar da’s jouw mening. Maar kom niet aan met “dat moet gratis”, niets in deze wereld is gratis. Iedereen moet eten, maar brood krijg je ook niet voor niets.
SvS op 07 juni 2011
Mooie prijs!
.
Maar geen mooi nieuws dat het alleen en enkel via Mac App Store te verkrijgen is!
cids op 07 juni 2011
Lion is veel meer dan een “Service Pack”, ik werk al een tijdje met de DP3 en alleen de nieuwe mail applicatie is al 29$ waard… fullscreen applicaties draaien is ideaal en dan heb ik het nog niet eens over alle aanpassingen onder de motorkap…
demandiebakt op 07 juni 2011
Maar kan ik op mijn late 2006 iMac nu lion draaien of niet? Bij de specs staat minimaal een c2D processor maar bij de beta release deed de late 2006 het niet. Nu maar hopen dat hij na het testen toch support heeft gekregen!
mowat op 07 juni 2011
Helemaal akkoord met Hendrik Ijzerbroot :
Ik wil ook zelf kiezen of ik wel of niet registreer bij de Mac App. Store om daar aankopen te kunnen doen.
En of ik wel of niet iets via het internet wil aankopen en of ik wel of niet een creditcard wil hebben.
En of ik voor mijn geld een download krijg of een schijfje.
Het gaat er niet om of Apple gelijk heeft en wat het handigste is enz. , maar men moet in elk geval de consument de keuze laten . En als dat een extra kost zou betekenen voor die consument , dan is dat ook zijn keuze.
kvdloos op 07 juni 2011
Ik begrijp het probleem niet.. cd’s en dvd’s zijn ouderwets..
Apple is vooruitstrevend en loopt altijd een paar stappen voor, nagenoeg iedereen heeft internet en zal het geen probleem zijn om Lion via iCloud te installeren.
En de mogelijkheid om een clean install te doen blijft gewoon bestaan, zowiezo met de cd’s die bij je ‘oudere’ systeem geleverd zijn,(snow leopard).
Vannuit daar kun je altijd weer naar Lion.
Maar Apple heeft hier vast over na gedacht om oudere systemen (met minimaal snowleopard) snel en makkelijk naar Lion te krijgen.
Wacht effe met klagen tot dat er wat duidelijkheid is hierover denk ik dan.
Het zal allemaal wel goedkomen.
larreh op 07 juni 2011
‘demandiebakt 1 uur geleden
Maar kan ik op mijn late 2006 iMac nu lion draaien of niet? Bij de specs staat minimaal een c2D processor maar bij de beta release deed de late 2006 het niet. Nu maar hopen dat hij na het testen toch support heeft gekregen!’
Ik vraag mij hetzelfde af.. hier staat in het bericht dat alleen nieuwere mac’s ondersteuning bieden voor Lion..?
kvdloos op 07 juni 2011
De nieuwe modellen natuurlijk sowieso..
Zolang het een core2duo is zal het draaien op een mac.
Geen core2duo? jammer maar helaas.
larreh op 07 juni 2011
Oké top!
Dat is dan wel een leuke uitbreiding op mijn macbookie
hendrik ijzerbroot op 07 juni 2011
Misschien, maar ze zijn als fysieke media dan ook vervangen door de blu-ray.
Wat Apple nu doet is de fysieke media laten voor wat dat is en de consument dwingt om het te gaan aanschaffen op een manier die niet bij iedereen gelieft is, n.l: betalen via internet! (lees: met een creditcard) In Amerika alleen al loopt de schade in de miljoenen dollars als gevolg van fraude. Talloze mensen zitten diep in de schuld door die ondingen (en soms pleegt men daarom maar zelfmoord). Want vergeet niet: het geld wat je er mee uitgeeft is niet van jou! En je betaalt het uiteindelijk allemaal terug met een flinke rente, plus dat het gebruik ervan niet altijd gratis is per transactie! Dus hoe ‘goedkoop’ is Lion en wat je er nog meer mee koopt dan echt???
hendrik ijzerbroot op 07 juni 2011
Misschien, maar ze zijn als fysieke media dan ook vervangen door de blu-ray.
Wat Apple nu doet is de fysieke media laten voor wat dat is en de consument dwingt om het te gaan aanschaffen op een manier die niet bij iedereen gelieft is, n.l: betalen via internet! (lees: met een creditcard) In Amerika alleen al loopt de schade in de miljoenen dollars als gevolg van fraude. Talloze mensen zitten diep in de schuld door die ondingen (en soms pleegt men daarom maar zelfmoord). Want vergeet niet: het geld wat je er mee uitgeeft is niet van jou! En je betaalt het uiteindelijk allemaal terug met een flinke rente, plus dat het gebruik ervan niet altijd gratis is per transactie! Dus hoe ‘goedkoop’ is Lion en wat je er nog meer mee koopt dan echt???
.
En wat te denken van gebruikers die zelf nog niet oud genoeg zijn om een creditcard te mogen hebben? Moet pappa dan alleen voor Lion zo’n kaart aanschaffen???
marko-style op 07 juni 2011
Daar is gelukkig een makkelijke en veilige oplossing voor. Ik gebruik hem ook voor mijn Android Market.
.
3vcash, Je koopt hier eigenlijk een prepaidkaart voor een betaalt bedrag. En deze meldt je dan aan, je hebt nu een prepaid visacard
kvdloos op 07 juni 2011
@ Hendrik
Dan snap ik het probleem nog niet want er zijn gewoon iTuneskaarten te krijgen waarmee je aankopen kunt doen.
Dat zijn ook nog eens perfecte kadootjes voor kinderen, of mensen die geen creditkaart willen gebruiken.
hendrik ijzerbroot op 07 juni 2011
Ik begrijp dat er wel een mouw aan te passen valt, maar al deze alternatieven gaan buiten Apple om. Apple ondersteund deze ‘omwegen’ niet en dus kan je wanneer er iets mis gaat in ieder geval niet bij Apple aankloppen.
.
Waar het hier om gaat is het simpele feit dat de consument de keuze moet hebben om ook gewoon de winkel in te kunnen stappen en gewoon wat te kopen, punt uit. Wat Apple doet is niet ‘vooruitstrevend’, het is een beperking.
pcmarcel op 07 juni 2011
Je hebt gelijk.
En als je dat niet wilt dan stap je over op een ander systeem.
Dan kun je wel blijven mekkeren, maar dat is de “keuze” die Apple je geeft, en als je die keuze te beperkt vindt, dan moet je wat anders gaan zoeken.
Goh…. ‘t is net de echte wereld.
thijsvanzwam op 08 juni 2011
1. Download Lion via de Mac App Store
2. Klik met je rechter muisknop op de Mac OS X Lion installer icoon
3. Klik op Toon pakketinhoud
4. Open de map Contents en vervolgens SharedSupport
5. Kopieer InstallESD.dmg naar je desktop
6. Brand deze image naar een DVD met behulp van Schijfhulpprogramma of Brand
Nadat deze dmg (van 4.7GB) op een DVD staat kun je dit schijfje gebruiken om Lion op dezelfde manier te installeren als alle voorgaande versies van OS X. Je kunt deze dmg ook op de gebruikelijke manier kopieren naar een externe schijf of USB-stick om Lion op deze manier te installeren.
Level42 op 08 juni 2011
Ik weet het niet hoor, maar als je een nieuwe PC koopt zitten er al JAREN geen Windows DVD’s meer bij !
(Neefje komt met laptop, helemaal vergeven van de virussen, alleen een clean-install gaat nog helpen, dus ik vraag, heb je destijds je Windows DVD gebrand ??
Grote, vragende ogen….neeeeuuhh, moest dat dan….
Maar dat is ook wat ik tegen heb op geen DVD….ik vond dit altijd juist een sterk punt van Apple, gewoon een DVD erbij leveren….mwjah…dan maar ff zelf bakken.
En inderdaad, de prijs is keurig…
hendrik ijzerbroot op 08 juni 2011
Zelfs als dat zo was, kun je nog steeds een probleem hebben. Een gebrande DVD gaat niet zo lang mee als de meeste mensen denken. Afhankelijk van het merk, en de toegepaste brandsnelheid kan een gebrande DVD na enkele jaren niet meer goed leesbaar zijn. In dit geval is een USB stick beter. (of natuurlijk gewoon op een DVD blijven leveren.)
hendrik ijzerbroot op 08 juni 2011
Ik werk al met een Apple computer sinds de Apple ][+ uit 1978/79 en als ik om wat voor reden dan ook een ander systeem zou willen was ik allang overgestapt he?
Er zit een groot verschil tussen hoe je een systeem vindt en wat de maker er van doet op het gebied van service. Je denkt toch niet dat ik na al die jaren om zoiets overstapt???
.
Apple zit met bepaalde 'vernieuwingen' op dit moment duidelijk in een wellicht oncontroleerbare stroomversnelling. Het gaat te snel jongens! Toen 10.6 uitkwam had je ook Rosetta waarmee je 'oude' PPC code kon uitvoeren. Dit werd geïntroduceerd als "het slimste stukje software dat je ooit zult zien". Maar wat blijkt: bij de eerst volgende major update (10.7 dus) is het er al weer uit.
Dat is voor mij een min punt en een reden om wel twee keer na te denken of ik Lion wel wil. Ooit kon je op een willekeurig model Mac software van 10-15 jaar geleden nog draaien, nu mag je blij zijn als dat na 3 jaar nog lukt.
Het gaat dus niet alleen om deze DVD kwestie. Het gaat ook om het feit dat de consument steeds vaker gedwongen wordt om iets anders te kopen terwijl daar technisch gesproken helemaal geen reden voor is. Dat heet 'pushen'.
Neem b.v.b. de iPad. Ik heb er geen, maar als ik de iPad 1 had, zit Apple er he-le-maal naast als ze denken dat ik naar de winkel gaat voor een iPad 2.
Apparaten (of een OS) moet je kopen als je niet meer tevreden bent met het huidige, niet omdat Apple weer met iets nieuws komt. Dus ja, ik vind het op zijn zachts gezegd raar en vervelend dat je een OS niet meer in de gewone winkel kunt kopen. Waarom vinden jullie dat zo vreemd? Maar tegelijkertijd is het niet zo heel erg omdat ik op dit moment helemaal geen behoefte heb aan Lion. (Ik sprak dan ook voornamelijk vanuit het standpunt van ‘de consument’ want nogmaals: die behoord een keuze te hebben, dat is zelfs vastgelegd in een EU richtlijn.)
.
Off topic:
De Blu-ray is ook zo’n mooi voorbeeld. Want de opslagcapaciteit van een BR was namelijk al mogelijk op het moment dat de DVD voor het eerst op de markt verscheen. Maar dat zou niet slim zijn geweest, want dan konden ze de consument later niet meer lekker maken met die ‘nieuwe’ BR uitvinding.
hendrik ijzerbroot op 08 juni 2011
En nu iemand anders zijn mening over deze “App Store only” onzin.
B.v.b. wel eens gedacht aan mensen met een trage of onbetrouwbare verbinding? Of zelfs een data limiet. Dan kun je die 4GB niet eens inladen wanneer je dat wil.
pcmarcel op 08 juni 2011
De insteek van Viticci is duidelijk anders dan die van jou.
Hij geeft aan dat de keuze die Apple misschien maakt om alleen via de App Store te leveren een verkeerde zou kunnen zijn en hij geeft daar argumenten voor.
Jij gedraagt je als een klein kind dat z’n zin niet krijgt en dan met non-argumenten aankomt om te proberen daarmee aan te geven dat je toch je zin zou moeten krijgen.
hendrik ijzerbroot op 09 juni 2011
Ik gedraag mij helemaal niet als een klein kind, ik noem gewoon wat problemen op waar men mee te maken kan krijgen als de App Store de enigste distributie methode blijft.
En denk je soms dat de APR het leuk vindt? Die mist inkomsten als de consument niet zijn winkel binnen kan stappen voor Lion. (Of zouden ze 30% krijgen van Apple, denk het niet…)
EDIT: http://news.softpedia.com/news/OS-X-Leopard-Users-Want-Lion-Too-Apple-205232.shtml
(ik zeg niks….)
ricker59 op 12 juni 2011
Zo en nu weer waar het echt om gaat voor 25 euro een verbeterd besturing systeem, beter kan je het toch niet krijgen, en je hoeft er niet eens de deur vooruit
en ben nog steeds blij met me Ipad1
en wie wil er nog met software werken van 10-15 jaar geleden
en het kan nog altijd erger probeer maar een xp te installeren op een nieuw laptop
mowat op 12 juni 2011
@Rickers
“en wie wil er nog met software werken van 10-15 jaar geleden”
Heb ik geen problemen mee hoor . In deze consumptiemaatschappij krijgt men een grote hoop mensen zo gek om telkens weer nieuwe spullen ,zowel hard- als software, te kopen terwijl hetgeen ze hebben nog prima werkt.
Ik zie bij mij geen verschil tussen het briefje en het spreadsheetje dat ik tik op Office 2008 , op office 2004 (op mijn 2 iMacs) en zelfs op Office voor Windows 95 (op mijn PC met XP). Dus waarom zou ik ze weggooien.
En zo heb ook een een hele lijst gezellige spelletje van al dateren van 1993 tot nu en waar ik de oudsten nog altijd even graag speel. Dus waarom weggooien ?
Is nieuw altijd beter ? Enkel indien men veel van toeters en bellen houdt , maar of die echt veel bijdragen da’s een andere zaak.
levidhuyvetter op 12 juni 2011
Dat heb ik een tijdje terug ook over het nieuwe iTunes icoontje gezegd, je word dat wel gewend!
jligtenberg op 14 juni 2011
en zit Lion er op als ik volgende maand een nieuwe MacBook koop?
Aidovive op 16 juni 2011
Lion wordt meegeleverd op een stukje geheugen wat in de nieuwe Macs zit. Op die manier kun je altijd, zonder DVD, een installatie doen
Lion kost ‘maar’ 30 euro omdat je OSX Snow Leopard MOET hebben. Anders was de prijs vast 129 euro geworden. OSX SL kostte ook ‘maar’ 29 euro als ik me goed herinner.