Zorgt de iPad 2 voor een revolutie in het onderwijs?

Lucas op 28 maart 2011 45 reacties Laatste door ckafe

Welke technische revolutie heb jij doorgemaakt in je schoolcarrière? Was het de balpen die de vulpen had weggejaagd of toch de Tulip computer die de Commodore 64 het nakeken gaf. Als het aan de website fastcompany.com ligt zal de iPad niet alleen een technische revolutie veroorzaken in de klas, maar een onderwijskundige revolutie.

FaceTime 2.0 zal ervoor zorgen dat leerlingen en studenten in de toekomst hun lessen op afstand kunnen volgen. De hotspotfunctie in iOS 4.3 zorgt ervoor dat de klassen niet uitpuilen. Dankzij dit lokale wifinetwerk kunnen leerlingen overal op afstand hunnen lessen afwerken. De camera aan de voorkant zorgt ervoor dat leerling in contact blijft met leraar en de camera aan de achterkant zorgt er samen met iMovie en GarageBand voor dat leerlingen op creatief vlak uitgedaagd worden.

'Synchrone weergave' geeft het beeld van de iPad 2 weer op een monitor

De docent moet niet vergeten worden. De contacturen binnen de schoolmuren zullen niet zomaar opgeheven worden. Maar ook hier kan de iPad 2 haar nut bewijzen. Bijvoorbeeld door hem aan te sluiten op een beamer of TFT-scherm dankzij de synchrone weergave en dat is nog maar het begin.

Zie jij toekomst voor de iPad 2 in het onderwijs? Of overschatten we de iPad 2, alsmede het onderwijs?

Lucas Raggers

Lucas Raggers is mede-oprichter van One More Thing. Hij was ooit docent Nederlands maar is inmiddels al weer jaren redacteur. Volg @lucasraggers op Twitter of lucas.io op het web. Lees meer artikelen van Lucas.

En nu?

45 reacties

Dennissimeau

Dennissimeau op 28 maart 2011

Zeker! Technologie kan zoveel moois betekenen in het onderwijs… Het wordt echter vaak slecht of op de verkeerde manier ingezet… Neem bijvoorbeeld blackboard. ICT-beheerders zijn vaak veel te -dit is mijn netwerk- en studenten hebben eigenlijk weinig in te brengen. Ik zit op een hogeschool in het zuiden, en op technologisch vlak kan hier nog HEEL VEEL beter.

aerofreak

aerofreak op 28 maart 2011

Contact met mn leerlingen via facetime, ik zou er niet aan moeten denken. Een iPad als vervanger voor een boek dat vind ik nog wel gaan.

netizin

netizin op 28 maart 2011

Net op onze basisschool (www.cbsdehaven.nl) een pilot gestart met de iPad2. Ook het plan ingediend voor subsidie. Presenteren met Keynote of Prezi, apps op het digibord of projectiescherm, Videobewerking met iMovie, leren op afstand en van/met elkaar met FaceTime, muziekstukken componeren met Garageband, text to speech voor de dyslectische leerlingen, enz. Het kan allemaal met tablets in de klas. Verwacht veel van deze pilot voor het basisonderwijs.

maikel22

maikel22 op 28 maart 2011

Veel scholen zijn nu eindelijk zover dat er beamers hangen. En die beamers hebben 9 van de 10x geen HDMI. Ook die HDMI adapter lijkt me erg hinderlijk. Een draadloze verbinding lijkt me praktischer. Een VNC-verbinding met geluid.

lucschram

lucschram op 28 maart 2011

Ik ben een enorme Apple freak maar ik denk als ik de iPad in de klas gebruik en ook thuis voor mijn schoolwerk dat ik het belangrijkste vergeet te doen, juist leren!

netizin

netizin op 28 maart 2011

Een interactieve beamer is de oplossing!

Koetjesreep

Koetjesreep op 28 maart 2011

Nee, misschien sporadisch een leuke toevoeging, maar dan ook niet meer dan dat.

J.R.D

J.R.D op 28 maart 2011

Veel scholen zijn nu eindelijk zover dat er beamers hangen. En die beamers hebben 9 van de 10x geen HDMI. Ook die HDMI adapter lijkt me erg hinderlijk. Een draadloze verbinding lijkt me praktischer. Een VNC-verbinding met geluid.

iPad 2 heeft gewoon vga out.

Nielskorte

Nielskorte op 28 maart 2011

Ik hoop het! Zou wel gaaf zijn als je een iPad in de les mag gebruiken. Dan is de les meteen 90% leuker :)

Koetjesreep

Koetjesreep op 28 maart 2011

en 90% improductief.

Nielskorte

Nielskorte op 28 maart 2011

@J.R.D je hebt de iPad to VGA kabel nog….

GewoonWyb

GewoonWyb op 28 maart 2011

Ik denk dat sommige aspecten zeker in het onderwijs gebruikt gaan worden.

Dit kan echter alleen als iedereen een iPad heeft. Anders heeft het niet veel nut. Ook zal het lesmateriaal aangepast moeten worden en zullen leraren een cursus met een iPad omgaan moeten volgen. Ik spreek uit ervaring: de meeste leraren weten net aan hoe een computer aan moet.

Echter het idee van het contact met leraar via facetime en de lessen op afstand volgen zie ik niet zitten. Het bij elkaar komen is juist een essentieel onderdeel van onderwijs. Je leert samenwerken, sociale vaardigheden en de leraar kan je persoonlijk aansturen/begeleiden. Dit neem je allemaal weg als je dit gaat vervangen.

Het is een leuke toekomstvisie, maar het zal volgens mij nog wel enige tijd duren voordat dit de realiteit wordt.

Nielskorte

Nielskorte op 28 maart 2011

@koetjesreep in het begin misschien wel ja, maar ik denk dat het leerlingen juist zal stimuleren. Digitaal je schoolboeken en je bent al van je 7 kilo zware tas af….

Speedooo

Speedooo op 28 maart 2011

Ik hoop dat er in de toekomst meer gebruik gemaakt gaat worden van innovatieve manieren om het onderwijs beter te maken. Helaas, door tegengestelde belangen van veel mensen gaat het implementeren van deze technologie te langzaam.

Voor jongere kinderen een voorleesfunctie bij boeken, boeken kunnen verder interactief worden gemaakt m.b.v. Relevante filmpjes, huiswerk online beschikbaar stellen en verder… Tsjah, geen idee… :)

Nielskorte

Nielskorte op 28 maart 2011

@gewoonwyb facetime kan wel gebruikt worden als je ziek bent en je wilt een belangrijke les niet missen….

joostovermars

joostovermars op 28 maart 2011

Ik gebruik de iPad 1 al zeer regelmatig in de les voor het geven van presentaties, draaien van video en audio, het bijhouden van lesverslagen, aanwezigheid en vorderingen van leerlingen (MacJournal en numbers). synchrone weergave maakt het nog beter.

Garageband voor iPad is ideaal in de muziekles want simpeler dan de grote garageband met z’n vele loops. als deze iPad versie er voor de mac was zou ik hem morgen gaan gebruiken. We hebben een laptopkar op school met 12 macbooks en werken daar heel veel mee.

Aan de andere kant heb ik toch altijd m’n 13″ macbook pro bij me. Toch handiger als je veel typewerk hebt, hij gaat ook twee werkdagen mee op 1 batterijlading, past ook in m’n grote docententas, maar vooral: Office en bestandsuitwisseling en printen. Via de iPad gaat dat niet of nauwelijks en dat is de grote drawback voor mij.

Lessen geven / begeleiden via de camera’s zie ik niet zitten. Ik krijg nu al ‘s avonds en in het weekend mails van (weliswaar zeer ijverige) leerlingen, die hoeven ook niet nog eens te zien dat ik in joggingbroek met een biertje op de bank lig :smile:…. beetje privacy graag (wat er nog van over is in dit facebook era….)

iDaan98

iDaan98 op 28 maart 2011

Ja, geweldig! De school gaat ook echt 1400 iPad 2′s kopen.

Koetjesreep

Koetjesreep op 28 maart 2011

@Nielskorte en pijnlijke ogen met zoveel computerscherm staren, slecht beeld in de zomer met weerspiegeling. Nee, ik denk het toch niet.

Japsuh

Japsuh op 28 maart 2011

Wie neemt er nou zoveel boeken mee? Een iPad lijkt mij juist erg onhandig. Met natuurkunde of scheikunde heb ik zo 3 boeken én een schrift open, lijkt me niet erg handig om te vervangen door een klein scherm.

Ook wij hebben beamers in veel lokalen op school, maar de helft van de leraren gebruikt ze niet eens. Gaat niets worden denk ik.

boerke

boerke op 28 maart 2011

Zolang je de schoolboeken niet digitaal krijgt aangeleverd is
het verder zinloos.

inawt

inawt op 28 maart 2011

Welke technische revolutie ik heb meegemaakt in mijn schoolcarrière? De vervanging van schoolboeken door een MacBook. Ondanks dat ze het zoveel beloven zijn er nog steeds geen digitale schoolboeken en de SmartBoards worden ook maar zelden gebruikt.

Maverick9898

Maverick9898 op 28 maart 2011

Al die leerlingen en studenten moeten eerst wat moeilijker onderwijs krijgen:P en daar val ik ook onder;). Misschien juist geen technologie;). Alleen maar makkelijker. Leerlingen moeten uitgedaagd worden, dat gebeurt totaal niet. Presentaties geven tot daaraan toe, maar Garageband voor muziekles? Je kan ook gewoon een muziekinstrument leren spelen:P. Waarom dit allemaal moet of handig zou zijn is mij echt compleet vreemd en dan hoor ik ook nog dat er subsidie voor wordt aangevraagd….. dag dag geld :(.

0nn0

0nn0 op 28 maart 2011

bij mij op school is er een biologieklas die iPads krijgt

leovanh

leovanh op 28 maart 2011

Oeps ik word oud! Ik ben 50 en de revolutie in mijn tijd was de rekenmachine. :grin: In de derde klas HAVO mocht eindelijk de rekenmachine gebruikt worden. Het was voor mij een verademing omdat ik geen reet snapte van de rekenliniaal (en nog steeds niet).
Ik kon weliswaar geen spelletjes spelen met die rekenmachine, maar dat deed ik wel dan in mijn agenda die vol stond met raadsels en puzzels en ik zat voortdurend te tekenen.

Bij onderwijs zou het moeten gaan om kennisoverdracht en ontwikkeling van talenten en vaardigheden. De mensen die van school komen moeten dermate geschoold zijn dat zij goed aansluiten bij wat de maatschappij van hen vraagt en dat zij iets kunnen toevoegen.
Het is een feit dat het onderwijs moeite heeft met het bijhouden van die aansluiting. De ontwikkeling gaat razend snel. Docenten komen uit een andere tijd en kunnen het maar met moeite bijbenen. Er moet voortdurend geïnvesteerd worden in methodes en techniek.

Het is een niet te stoppen ontwikkeling dat straks het hele onderwijs digitaal gaat. Hoe je het ook wendt of keert de wereld digitaliseert en vraagt om mensen die digitaal kunnen werken en communiceren. (Dit betekent overigens niet dat ze geen medemenselijkheid meer hebben.)

Ik kan me zo voorstellen dat er nog wel echte contacturen zullen zijn waarin docenten de voortgang met leerlingen doornemen, maar de overdracht van leerstof en de opdrachten gaat digitaal.
Overigens zie je nu al dat er heel veel in groepsverband gewerkt wordt en dat het oude leersysteem met docent voor de klas verdwijnt. Je ziet ook dat leerlingen leren elkaar aanspreken wanneer zij in groepsverband werken en afspraken niet nakomen.

Leerlingen kunnen inloggen op het schoolnetwerk en krijgen daar hun instructies voor de opdrachten enz. Ze leveren ook opdrachten digitaal in. Mijn part doen ze dat met behulp van laptop, mobieltje of iPad.
Ik vind het geen kwalijke zaak als er maar voldoende controle is op de sociale ontwikkeling van de leerlingen en dat er een goed vangnet is voor die leerlingen die achterblijven.
Uiteindelijk moeten het prima mensen worden die ook digitaal goed kunnen functioneren.

Pete.Z

Pete.Z [moderator] op 28 maart 2011

Ik heb de invoering van de rekenmachine meegemaakt, dat was pas een revolutie.

Stijntjhe

Stijntjhe op 28 maart 2011

Aangezien apparaten verboden zijn in de klas…
Snap niet dat sat nog zo is tegenwoordig.

jeroeng21

jeroeng21 op 28 maart 2011

Neeeee niet nog meer docenten met elektronica. Als er een ding NIET werkt is het dat wel. Die mensen kunnen geen dvd of videorecorder aan de praat krijgen. Laat staan het smartboard!

Da Vinci

Da Vinci op 29 maart 2011

Jeetje, ik ben al blij als ik een klas met digibord aantref! Nee, ik vind een activ of smart board al voldoende (het liefst natuurlijk aangestuurd door een Mac, maarja)

Voordat er geld uitgegeven gaat worden aan ipads, vervang eerst de beamerlampen!! Ooit wel eens een les of presentatie gegeven waarbij de beamerlamp haast geen licht meer gaf?? Nou dat is dus bezuiniging nr 1 die voorkomt in t basisonderwijs (en dan mag je hopen dat er goede gordijnen zijn).

Ipad2, prima in de klas, maar eerst de noodzakelijke dingen!! We hebben geen geldbomen op het plein staan…

Cycloopje

Cycloopje op 29 maart 2011

Ik heb verschillende veranderingen op ICT gebied meegemaakt in het onderwijs:

1. Invoering van computers in lessen op school (toen was ik 18).

2. Ingebruikname van internet op school.

3. Ingebruikname van ELO’s (elektronische leeromgevingen zoals blackboard).

4. Invoering van digitale schoolborden (nu een paar jaar geleden).

Deze veranderingen hebben het onderwijs voor leerlingen volgens mij vooral leuker, speelser en veelzijdiger gemaakt, niet zozeer kwalitatief beter.

Ik vind het te ver gaan om te revoluties te noemen, zo groot is de impact ervan nu ook weer niet.

Ik kan me heel goed voorstellen dat leerlingen zonder al deze digitale speeltjes net zo goed kunnen presteren als met. Wat ik zelf als leerling vooral nodig had waren betrokken en begripvolle docenten die goed konden uitleggen, goede begeleiding dus.

ICT producten kunnen helpen leerlingen beter en in meer uiteenlopende situaties te begeleiden, maar meer ook niet. Het blijven slechts middelen.

MacAanZee

MacAanZee op 29 maart 2011

Mensen die een iPad alleen als e-reader zien hebben een veel te beperkt idee van de mogelijkheden. Natuurlijk, het dragen van een iPad is veel simpeler dan het meesjouwen van een 10kg zware boekentas waar elke brugger mee loopt te zwoegen. Al je boeken altijd bij je is natuurlijk ideaal! Altijd even internet kunnen raadplegen, enz. Al is het wél zo dat het al lastiger wordt om boek én werkboek/werkschrift tegelijk open te hebben, maar tijdens de lessen kan het leerboek geprojecteerd worden op beamer en thuis heb je ze waarschijnlijk ook op de iMac/desktop, zodat je tijdens het maken van opdrachten je iPad als werkboek gebruikt en de opdrachten direct naar de leraar mailt, zoals nu ook al op de meeste scholen gebeurt.
De grote revolutie zit ‘m inderdaad in de interactieve mogelijkheden. Nu al maken mijn kinderen via MSN of Skype vaak samen met klasgenoten hun huiswerkopdrachten, als ze bijvoorbeeld als groepje opdrachten moeten doen.
Gebruik van FaceTime hoeft niet in plaats te komen van (de meeste) ‘gewone’ lessen, maar kan wel voor beter contact zorgen tijdens studie-uren, waar leerlingen nu vaak aan hun lot worden overgelaten. Het maken en versturen van allerlei multimedia-opdrachten – de mogelijkheden zijn legio.
De iPad gaat het onderwijs totaal veranderen – let op mijn woorden! Het wordt de rekenmachine in het kwadraat.

En ik weet wat alleen die rekenmachine al heeft betekend. Heb altijd zitten zwoegen met een rekenliniaal waar ik nooit iets van begreep en vlak na mijn eindexamen Havo werd de rekenmachine ingevoerd. Omdat ik in het eerste jaar zat van de Mammoetwet (Mavo/Havo etc) waren de boeken nog niet klaar en heb ik al die jaren bijna alleen van gestencilde (= gekopieerde) boeken moeten leren. Het was een grote chaos! Was de iPad er toen maar geweest…..
Grote voordeel is ook dat digitale boeken niet hoeven te verouderen. Jaren met dezelfde methode doen is geen probleem meer, want de boeken kunnen steeds worden geupdate, wat natuurlijk op zich al geweldig is.

De belangrijkste revolutie die ik op de basisschool heb meegemaakt was de overgang van kroontjespen naar vulpen (hahahaha). Ik mocht als enige met de vulpen, omdat ik links schreef en anders zo vlekte op papier. En zó oud ben ik ook weer niet hoor!

De grootste verandering die ik op mijn werk heb meegemaakt is de overgang van gewone telex naar de digitale via computer. Als journalist hadden we op de redactie van elk persbureau een aparte telex, een grote printer die ELK bericht uitprintte. Je moest elke dag honderden meters papier doorworstelen op zoek naar nieuwe berichten. Soms lagen er tientallen meters telex in de gangen. Vooral vlak voor onze TV uitzending. Daarna zag je simpelweg de koppen op je laptop en printte je alleen het gewenste bericht. Scheelde uren werk en stapels papier!! En het knippen en plakken in (toen nog) Word Perfect. Je kon in een handomdraai een tekst helemaal veranderen of verbeteren. Voor die tijd kostte dat flesjes type-ex of een volle prullenbak en maar weer een nieuw velletje in je typemachine!

Jojo890

Jojo890 op 29 maart 2011

Daar zijn ze te arm voor.

MacMartino

MacMartino op 29 maart 2011

Zullen ze dan op school ook leren dat het niet ‘hunnen lessen’ is ?
Dan is er nog hoop…

Overigens is het ook zo dat een groot aantal gemeenten overgaan tot het paperless vergaderen, door met iPads te werken. Bij de overheid kan je natuurlijk van alles aanschaffen, zonder dat men daar moeilijk over doet.

Voor scholen is het wel zo, dat veel materiaal op windhoos computers beschikbaar staat en ook de oudere leraren daarop ingesteld zijn. Ook de lespakketten kwamen op dit systeem beschikbaar. Je ziet nu wel, dat de lessen naar een online systeem gaan of op HTML basis beschikbaar komen. Dat geeft dan wel weer mogelijkheden voor gebruik van de iPad. Maar dan komen we ook weer tot de beperking: flash wordt niet ondersteund en dat blijft toch een puntje zolang er nog zoveel content in flash staat.

MacAanZee

MacAanZee op 29 maart 2011

Wanneer gaat Apple ‘s behoorlijk RECLAME maken in Nederland (en veel andere landen) zodat bedrijven, scholen en particulieren eens heel duidelijk weten dat Apple computers geen virussen hebben, makkelijker in gebruik zijn en minder ruimte innemen. Ideaal voor scholen en bedrijven. Maar idd: sommige administratie-systemen e.d. zijn alleen op Windhoos. En soms ook educatieve CD’s en DVD’s. Dat is hinderlijk. Daar zou Apple ook achteraan moeten gaan. Er is enorm veel meer te verkopen en verdienen als ze daar een keer werk van maken!

Ook ICT-ers met Apple ervaring weten dat Apple veel onderhoudsvriendelijker is en langer meegaat en uiteindelijker daardoor toch voordeliger in gebruik is.

MacMartino

MacMartino op 29 maart 2011

Tsja, als je al 4 miljard per kwartaal winst maakt…

MacAanZee

MacAanZee op 29 maart 2011

Als je je realiseert hoe weinig mensen van Apple weten. Dan is er nog een hele weg te gaan. Het gebeurt nog vaak dat mensen bij mij op bezoek zijn en denken dat mijn iMac alleen een scherm is en dat er ergens nog een verborgen doos onder het bureau staat.

Erwal

Erwal op 29 maart 2011

Innovatie in onderwijsland gaat niet zo snel als we denken. Natuurlijk hebben we ook hier innovators, maar dat betekent niet dat het hele veld zomaar veranderd. Er wordt bijvoorbeeld nog steeds op iedere middelbare school Frans gegeven (economisch in de loop der jaren verworden tot een totaal irrelevante taal) en geen Spaans, Portugees. Russisch of Chinees (om maar wat te noemen).
In dat kader wil ik jullie graag verblijden met de gedachten van Sir Ken Robinson over onderwijshervorming:

 
 
 
dualfoot

dualfoot op 29 maart 2011

Op het voorgezet onderwijs waar ik nu zit zijn wij al heel ver met de techniek al vind ik het zelf. Bij ons op school heeft elke leerling in de 1e, 2e en 3e (en 4 vmbo) klas een macbook in plaats van boeken (wel enkele boeken). Elk jaar komt er een klas (jaar) bij met macbook’s dus over 3 jaar heeft de hele school macbooks. Op dit moment heeft onze school al ongeveer 1400 macbooks. Ook hebben we 2 lokalen vol iMac’s staan. Ik denk dat een macbook makkelijker is als een ipad omdat je iets fysieks hebt om op te typen. Ik weet alleen nog steeds niet of het nou beter is, leren gaat erg lastig maar maken gaat weer makkelijk. Mensen uit het derde die ik ken zijn er niet allemaal tevreden over hun macbook, zo blijft 1/3 van de klas dus al zitten (8 personen) dus het lijkt er niet op dat het beter is. Maar het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.

Simlock

Simlock op 29 maart 2011

Tja… Ik word oud denk. Al dat gejubel over laptops en ipads in de les… Het zuigt alleen maar aandacht op waar het niet moet zijn.

Kennisoverdracht niet meer via een docent maar met electronische apparaten?? Aan wie moet je dan iets vragen als je iets niet snapt?
Leren met een ipad?? Wat ik weet is dat het absoluut funest is als je net geleerd hebt -uit een boek- om dan naar een beeldscherm te gaan staren, want dan ben je alles heel snel weer vergeten.

Van een statisch vel papier imformatie opnemen is effectiever, een beeldfrequentie werkt hypnotiserend. Zou er zelf niet mee kunnen leren…

trabant

trabant op 30 maart 2011

Of het nou nieuwe boeken, nieuwe leermethodes of nieuwe gadgets zijn, het gaat erom dat de leerlingen de stof in de kop krijgen en liefst voor lange termijn.

Nu staart men zich maar al te graag blind op een -in essentie- duur hebbedingetje.

De “creatieve uitdaging van iMovie en Garageband” in het artikel zal er vooral uit bestaan dat men elkaar tijdens de les zit te filmen in plaats van aan de leerdoelen te werken.
Ik heb van papier geleerd en op papier geschreven. En toch voelde ik me niet hulpeloos als ik zonder papier op straat was. Moet je nu eens kijken: zonder smartphone zijn ze compleet onthand, dan wordt de leegte ineens heel pijnlijk.

nop

nop op 30 maart 2011

Ik zie op dit moment meer toepassing buiten de les dan in de les. Als toevoeging op lesmateriaal. Of om lastige onderwerpen toch inzichtelijk te krijgen met audiovisuele ondersteuning.
Verder vind ik het artikel verkapte Apple reclame. Garageband als didactisch hulpmiddel? Hou toch op. Het doel is niet om een iPad de les in te krijgen. Het is een fantastisch hulpmiddel om kennis makkelijker te vergaren.

leovanh

leovanh op 30 maart 2011

@Simlock @trabant @nop e.a.,

Ik snap jullie reactie wel, maar ik vind het ook getuigen van weinig aansluiten bij deze tijd en bij de jeugd van tegenwoordig. Een beetje oudemannengezeur.
Ik ben ook opgegroeid met papier en rekenliniaal en ik loop niet als een kip zonder kop achter elke gadget aan. Toch vind ik het wel interessant hoe nieuwe techniek een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van elcken mensch. Ik zie kinderen dingen leren en realiseren en vaardigheden ontwikkelen. Ik zou willen dat ik dat op die leeftijd kon wat scholieren nu al kunnen.
Leerlingen weten vaak heel goed waar de grenzen liggen als het gaat om welk gedrag toelaatbaar is binnen en buiten de klas, maar het is ook aan de school en ouders om daar ook grenzen in aan te geven.
Verder kan een docent middels contacturen leerlingen live helpen en daarbuiten via chatsessies.
iMovie, Garageband enz. kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan de creatieve ontwikkeling.
Beeldschermen en papier, wat is hypnotiserend of niet? Ik heb vele uren doorgebracht starend naar met letters vellen bedrukt papier. Ik weet nog steeds niet wat er stond. Ik moest het hebben van de lessen en de schooltv-programma’s
Kortom, haal die iPads maar lekker de les in.

leovanh

leovanh op 30 maart 2011

@Erwal

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U hier dus Ken Robinson.

Wat een prachtig verhaal. Ik ben het er helemaal mee eens.

MacAanZee

MacAanZee op 30 maart 2011

@ Erwal: ik weet niet over welke scholen jij het hebt, maar je bent niet op de hoogte van de ontwikkelingen op middelbare scholen. Er wordt inderdaad nog Frans gegeven op middelbare scholen. Maar op de meeste scholen zeker ook Spaans en het Russisch en Chinees neemt steeds meer toe.

Verder vind ik dat inderdaad veel mensen hier nogal erg behoudend tegen MacBooks en iPads in het onderwijs aankijken. Het zijn middelen om informatie over te dragen, vast te leggen, te verzamelen en te bewerken. Niet meer, maar ook zeker niet minder, want voor de mogelijkheden die je ermee hebt had je eerst hele bibliotheken, pennen, typemachines, stapels papier, kopieermachines, liniaals, viltstiften en studio’s nodig. En dat allemaal in zo’n dun ding. Handig he? Dat is geen reclame, dat is gewoon gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.

ckafe

ckafe op 30 maart 2011

De verandering in het onderwijs waar ik nu nog jubelend enthousiast over kan worden, was de invoering van het fotokopieerapparaat. In mijn begintijd moest ik zelfgemaakt lesmateriaal op stencils typen. Met een speciaal pennetje kon je daar, weliswaar zeer moeizaam, ook tekeningen in maken. Later kwam er een stencil-inbrandapparaat en hadden we de beschikking over een op alcohol werkend kopieergevalletje. Als ik foto’s of tekeningen in mijn lesbrieven wilde gebruiken, moest ik die thuis eerst met mijn reprocamera rasteren. Toen de kopieermachine werd ingevoerd was ik helemaal gelukkig. Bijna een jaar geleden werd de mogelijkheid geopend om drukwerk via het internet bij de conciërge aan te leveren, maar dat heb ik vanwege mijn pensionering net niet meegemaakt. Inmiddels had ik wel een aantal jaren de beschikking over een lokaal met iMacs en iBooks plus bijbehorende digitale camera’s en een beamer. iMovie en Photoshop waren naast Google Sketchup een geliefd programmaonderdeel. Mijn lesmateriaal maakte ik al een tiental jaren met de Mac en voor de leerlingen onderhield ik een website onder de naam Ckafe. Regelmatig had ik nauw mailcontact met hen over hun in te leveren werkstukken, want die moesten nog wel uitgeprint worden.
Al die technische middelen waren echter geen doel, maar een middel dat op het laatst echter vrijwel onmisbaar was geworden. Met een krijtje en een schoolbord kom je er tegenwoordig (gelukkig) niet meer. Vanwege geldgebrek in het onderwijs zie ik de invoering van iPads voorlopig echter nog niet grootschalig gebeuren. Helaas.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen