Download Flash 10.2 beta mét hardware-acceleratie

Jan David op 02 december 2010 40 reacties Laatste door iep

Apple maakt het niet makkelijk voor Adobe. Geen Flash in iOS, Steve Jobs die in een interview aangeeft dat Flash in de herfst van z’n levenscyclus zit en de MacBook Air wordt ook niet meer met Flash voorgeïnstalleerd geleverd.

Adobe laat het er echter niet bij zitten en komt met een antwoord: de beschikbaarstelling van een beta-versie van Flash 10.2, met volledige hardware-acceleratie. Hiervoor is een nieuwe API geschreven genaamd Stage Video.

Dankzij deze API kost het afspelen van video 50% minder processorkracht en wordt het eindelijk mogelijk fatsoenlijk te werken met vectorinformatie in een laag over bewegend beeld. Met de huidige versies van Flash wordt het beeld schokkerig en schiet de processor naar 100%. De nieuwe Flash-versie geeft hierbij geen krimp. De processorbelasting verandert niet.

Captain Kirk liet het ons al zien in een presentatie tijdens de Adobe’s jaarlijkse MAX-conferentie in Los Angeles afgelopen oktober. Nu is de beta ook beschikbaar voor ons om te testen.

Het is nog niet duidelijk wanneer de definitieve versie van Flash 10.2 beschikbaar komt voor het grote publiek.

Wat denk jij? Zal Steve nu tevreden zijn? Gunt hij Flash een tweede leven?

40 reacties

TheScythed

TheScythed op 02 december 2010

Ik kan niets anders uitbrengen dan: dat werd tijd?

koenvisser

koenvisser op 02 december 2010

hoezo TheScythed? De normale versie is er nog niet, en 10.1 heeft ook maanden in de beta gezeten vol met bugs.

stel maar

stel maar op 02 december 2010

ziet er wel goed uit, alleen op welke mac draait het?

Volkie

Volkie op 02 december 2010

Ik kan me haast niet bedenken dat Steve met zijn enorme echo ooit zal toegeven dat hij fout zat in dit verhaal (als dat zo want daar kan ik niet goed over oordelen).

elisa9180 op 02 december 2010

toch er zitten nog schoonheid foutjes in VB de muziek loopt achter bij bepaalde Flash filmpjes
maar toch goed gedaan adobe

Lexis

Lexis op 02 december 2010

Ik draai t nu een dag denk ik, maar niet heel veel verschil. Het is in ieder geval nog niet optimaal.

unSOUND

unSOUND op 02 december 2010

Is er al een lijstje met grafische kaarten die ondersteund worden door deze versie ?

Rene van den Abeelen

Rene van den Abeelen op 02 december 2010

Volgens mij is de enig te trekken conclusie: Steve Jobs had gewoon het grootste gelijk van de wereld om ontevreden te zijn over Flash.
Hij heeft ze in het openbaar een pijnlijke terechtwijzing gegeven en vervolgens zijn ze bij Adobe aan de slag gegaan om iets beters te maken. En het kon dus blijkbaar inderdaad een stuk beter.
Goed gezien, meneer Jobs.

woutt

woutt op 02 december 2010

Volgens mij werkt dit ook alleen maar op flash video spelers die hierop aangepast zijn. Dus deze update/beta zal niet magisch alle flash video’s smooth laten afspelen. Steve Jobs zal hier dus niet tevreden mee zijn. Niet genoeg om ‘t toe te laten in iOS, in ieder geval.
_
Overigens had ik ergens gelezen dat wanneer je een video van youtube op je website embed, je deze technologie kan activeren door “wmode=direct” aan de link toe te voegen. Youtube zelf heeft deze techniek nog niet op hun eigen site toegepast, maar was dit wel van plan.

Chantal C.

Chantal C. op 02 december 2010

Een soort OpenCL voor Flash dus. Iets wat al standaard in Snow Leopard zit.

maikel22

maikel22 op 02 december 2010

@stel maar

ziet er wel goed uit, alleen op welke mac draait het?

Hij zegt het nog expliciet op 3:19…

Waarom staat die Air trouwens op een matje? koeling?

Niiiiiickk

Niiiiiickk op 02 december 2010

Ik wacht wel nog even…

Biker

Biker op 02 december 2010

woutt Volgens mij werkt dit ook alleen maar op flash video spelers die hierop aangepast zijn. Dus deze update/beta zal niet magisch alle flash video’s smooth laten afspelen. [...]
Overigens had ik ergens gelezen dat wanneer je een video van youtube op je website embed, je deze technologie kan activeren door “wmode=direct” aan de link toe te voegen. Youtube zelf heeft deze techniek nog niet op hun eigen site toegepast, maar was dit wel van plan.

Is dit het geval bij deze video op OMT? Het afspelen van deze flash video laat de CPU nog steeds rond de 40% draaien met Flash 10.2 beta 1 onder Safari 5.0.3. Geen verschil met de CPU onder Google Chrome built-in flash 10.1.103.19.

strigoi

strigoi op 02 december 2010

Ik ben benieuwd, het is toch van de zotten dat Flash 50-100% van de CPU van een 2010 Mac Pro moet gebruiken.. Dus ik sluit me aan bij de eerste post van TheScythed. It’s about time!

Pieterr op 02 december 2010

Ziet er goed uit. Kom maar op met de final version.

Zakske

Zakske op 02 december 2010

Gisteren al gedownload… én het is kut met peren. Nog steeds 40% belasting van je CPU, alleen zit er nu een gratis bug in waardoor je Safari enkel kunt stoppen door een “forceer stop”. Bedankt Adobe… you suck!

iep op 02 december 2010

Chantal C. Een soort OpenCL voor Flash dus. Iets wat al standaard in Snow Leopard zit.

Nee helemaal niet. OpenCL is iets compleet anders. Met OpenCL kun je de processor op de videokaart inzetten als ware het een normale processor. Wat ze hier gebruiken is de mogelijkheid van videokaarten om hardwarematig video te decoden. Je zult daarvoor een videokaart moeten hebben die de betreffende codec kan decoden. Bekendste is het H.264 verhaal, dat kan door menig videokaart in wat voor apparaat dan ook hardwarematig worden gedecodeerd. Het decoden is iets wat altijd gebeurd, OpenCL daarentegen niet, eigenlijk alleen wanneer je cpu te druk is en je videokaart erbij gehaald moet worden. Daarom zou je met OpenCL op heel veel machines geen enkele performancewinst hebben gehad. En dan is er nog zoiets als ondersteuning: de meesten ondersteunen wel hardwarematig decoden van H.264 maar geen OpenCL (bijv. de Intel HD kaart in de Core i5 en Core i7 MBP’s en bepaalde ATi kaarten in wat oudere Macs).

Is dit dus baanbrekend? Nee! Flash heeft nog steeds een gigantisch performance probleem aangezien het voor veel meer dan alleen maar video wordt ingezet en juist op die gebieden hebben ze geen verbeteringen en zul je nog hinder ondervinden, ook met 10.2. De huidige video’s zullen ook allemaal geschikt gemaakt moeten worden voor 10.2 wil je er goed gebruik van kunnen maken. Je moet niet verwachten dat iedereen zo eventjes al z’n video’s omzet. Het is wel een hele goede ontwikkeling. Dit tezamen met de andere (10.1) laat zien dat Flash aan een nieuw leven lijkt te zijn begonnen. Als men deze lijn doorzet dan wordt het nog eens wat.

Mrwhoopie

Mrwhoopie op 02 december 2010

Is het ook daarom dat als mijn vrouw farmville speelt haar macbook zijn fans vollebak beginnen te blazen?

bca303

bca303 op 02 december 2010

dat Steve met zijn enorme echo ooit zal toegeven dat hij fout zat

Ja, ik hoor Steve nog nagalmen!

1984

1984 op 02 december 2010

unSOUND Is er al een lijstje met grafische kaarten die ondersteund worden door deze versie ?

Geen idee, Maar je hebt er minimaal Mac OS X 10.4/Tiger voor nodig, met Safari 4.0, Firefox 3.0, Chrome 2.0 of Opera 9.5. Verder valt op dat dit de eerste versie is die alleen maar op Intel-proccesors draait.

Chantal C.

Chantal C. op 02 december 2010

Iep

OpenCL daarentegen niet, eigenlijk alleen wanneer je cpu te druk is en je videokaart erbij gehaald moet worden. Daarom zou je met OpenCL op heel veel machines geen enkele performancewinst hebben gehad.

Dat klopt niet helemaal. Je Mac zal met OpenCL altijd de processorkracht van je videokaart gebruiken (omdat die vaak niet voor de volle 100% gebruikt worden). Daarom leveren extra videokaarten in je Mac Pro (ook al gebruik je ze niet als videokaart) een snelheidswinst op.

dezwemmer

dezwemmer op 02 december 2010

ligt het aan mij of is de audio van dat filmpje te vroeg ? en de video net iets later, bij mij loopt het niet synchroon ???

of ligt het aan mijn MacBook Pro ?

sally

sally op 02 december 2010

En wat vindt 1984 ervan?

sanius

sanius op 02 december 2010

Vanwaar die star trek outfit?

Sanjeev

Sanjeev op 02 december 2010

Ik zie dat die gozer op zijn MBA Flash 64bits heeft geïnstalleerd, en de beta die we kunnen downloaden is 32bit.

Bor

Bor op 02 december 2010

Volkie Ik kan me haast niet bedenken dat Steve met zijn enorme echo ooit zal toegeven dat hij fout zat in dit verhaal (als dat zo want daar kan ik niet goed over oordelen).

ECHO. WHAHAHAHAHAHAHAHAHAH xD

the_one op 03 december 2010

Hmm, op mijn oude MBP (2007 met 8600M GT) heb ik geen reductie in CPU capaciteit hoor…

bgielink op 03 december 2010

alleen 32 bit?

strigoi

strigoi op 03 december 2010

dezwemmer ligt het aan mij of is de audio van dat filmpje te vroeg ? en de video net iets later, bij mij loopt het niet synchroon ???

of ligt het aan mijn MacBook Pro ?

Ligt aan het filmpje of ook aan mijn Mac Pro..

Mac Marcel

Mac Marcel op 03 december 2010

Wat een zegen! Eindelijk geen ‘verbrande’ benen meer door een gloedhete Macbook Pro na een kwartiertje flashfilm kijken. Uiteraard gebruik ik in Youtube HTML5, maar hoe je het ook wendt of keert, Flash blijft de komende paar jaar nog volop in actie op internet.

Overigens denk ik dat Apple wel gelijk krijgt, maar ze zijn zoals altijd wat vroeg. Denk aan het verwijderen van Diskette drive, seriële poort, DVD-drive (MB air), …

kerelvent

kerelvent op 03 december 2010

Het feit dat die dikkerd zegt “fairly underpowered”, zegt genoeg. Hoezo moet een laptop krachtig zijn om het web te kunnen ervaren? Laat staan om een filmpje te hoeven bekijken?!

Ze tobben maar lekker door daar bij Adobe, ondertussen zet ik zonder dat m’n fan aanslaat effe tien full-HD HTML5 YouTube filmpjes open. Op een MacBook Air. Geen probleem.

Underpowered, pff.

basbrouwers op 03 december 2010

Ik zou dit eerst wel eens in actie willen zien om eerlijk te zijn. Hij draait idd (zoals al gezegd werd) 64bit en de download is 32bit.

Punt van Steve staat nog steeds. Flash is geen systeem van de toekomst omdat het veel en veel moeilijker te programmeren is en uitgaat van een “stage” en de content blijft van buiten moeilijk benaderbaar. Het blijft een “blok met content” in een website. Toen was dit “blok met content” ook nog eens log en zwaar voor je computer of telefoon en slurpte je batterij leeg. En Adobe weigerde om jarenlang om een Flash-versie te maken die goed op een Mac werkte zonder dat deze je accu leeg trok. Dit is niet iets van de laatste jaren, maar loopt al ‘n hele tijd.

Daarnaast kan het ook niet overweg met touch. Laten we eerlijk zijn, met een muis kun je (In Flash-opzicht) meer met een muis als met touch, echter lijkt Touch steeds meer zijn intrede te doen en zal Flash dus ook met een goede manier komen om dit te implementeren en hier mee om te gaan.

basbrouwers op 03 december 2010

Ik zie overigens wel heel veel toekomst in de HTML5 exporter die ze eerder hebben laten zien!

Reimzter

Reimzter op 03 december 2010

@Volkie Nee, dat zou wel vreemd zijn als ie dat met ‘n enorme echo doet.

henkdejonghoorn op 03 december 2010

Flash is vrijwel de enige applicaties op de Mac die af en toe crasht. Aanvankelijk dacht ik: eindelijk actie van Adobe. Na het installeren van de nieuwe beta (32 bits, geen 64 bits!) kon ik de flash bestanden op motogp.com, de enige website waarvoor ik flash wil gebruiken, niet meer draaien. Kreeg het signaal dat ik een goede flash player moest installeren. Ben maar weer gauw terug gegaan naar de “oude” versie. Adobe zal toch echt beter zijn best moeten doen.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 03 december 2010

Je weet hopelijk toch de betekenis van “een beta” he?
Niet zeuren dus.

henkdejonghoorn op 03 december 2010

Ik weet de betekenis van een Beta. Die status werkt meestal behoorlijk, maar zonder garantie. Dus niet in produktie gebruiken. Deze versie van Adobe haalt nog niet eens de status van alpha.

n8n

n8n op 03 december 2010

MBA underpowered, hmmm. Op de Mac gebruikt ‘classic’ 50% van de processor, nieuw 10%. De andere laptop gebruikte ‘classic’ 30% en nieuw 20%. You do the math, Mr. Spock

iep op 04 december 2010

Chantal C. Dat klopt niet helemaal. Je Mac zal met OpenCL altijd de processorkracht van je videokaart gebruiken (omdat die vaak niet voor de volle 100% gebruikt worden). Daarom leveren extra videokaarten in je Mac Pro (ook al gebruik je ze niet als videokaart) een snelheidswinst op.

Of het je een extra winst oplevert is geheel afhankelijk van de workload. Het OpenCL verhaal is vooral een laag wat de mix van cpu en gpu gebruikt om berekeningen uit te voeren. Apple (de uitvinder) heeft het daarbij uitgelegd als dat je de gpu’s kunt gebruiken als extra rekenbron wanneer de cpu dat niet meer kan. Omgekeerd redenerend houdt dat dus in dat als de cpu het allemaal wel aan kan de gpu’s ook niet gebruikt hoeft te worden. Lijkt mij ook een hele logische manier van werken omdat dit ook een stuk efficiënter is. Je gebruikt datgene wat nodig is waardoor je ook nog een stukje stroom- en warmtebesparing realiseert (een gpu slurpt nou eenmaal meer dan een igp dus vooral bij de MBP zul je hier de winst zien).

Aangezien er momenteel amper iets is wat OpenCL gebruikt heb je er sowieso al vrijwel niets aan. Voor de gewone gebruiker zal er al helemaal niets veranderen omdat de software die zij gebruiken nooit dermate veel rekenkracht nodig hebben dat OpenCL nut heeft (en wat ook de reden is waarom er vrij weinig software is met OpenCL ondersteuning).

Ontopic: toch wel grappig dat deze demo doodleuk de kritiek die anderen zoals Apple op Flash hebben door Adobe zelf wordt bevestigd

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen

of Wachtwoord resetten?